Testpilot: Western Digital WD Black PCIe SSD 512 GB

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Western Digital WD Black PCIe SSD 512 GB

Testpiloten Björn Endre kikar närmare på WD Black PCIe SSD, den första NVMe-baserade SSD-enheten från välkända Western Digital.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för testet Björn

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det bakåtkompatibelt till mitt Asus Maximus Formula V (Z77) som har en mPCIe-port? Hur mycket prestanda kan man förvänta sig att förlora isåfall?

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk

Äntligen, det var lite spänning ett tag när RD400 och Intel 600p diskarna börja springa in för att konkurrera ut de ovärt dyra 950 samsung diskarna, även Kingston's HyperX diskar är relativt dyra och dåliga med tanke på hur tidiga dessa NVMe diskar var.

Det är härligt att se lite konkurrans igen på den här fronten, även om Samsung 960 diskarna leder i prestanda och peng, med skulle dessa WD black m.2 sänkas med bara 350kr för 500gb skulle jag lätt plocka upp en.
RD400 och HyperX Predator behöver lägre priser, desamma gäller Corsair's MP500 även om de har grym prestanda. Intel's 600p är inte så bra som jag hade hoppats, och jag upplever att Micron borde kasta in en M.2 disk, minns att de jobbade på en förut. Vore tufft att se Kingston och Crucial båda hoppa tillbaka i leken. NVMe är verkligen den teknologi jag ser fram emot att utvecklas för en konsumentplattform.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

NVMe är trevligt, jag är särskilt glad att jag har en sån även i laptopen en Samsung 951, det gör mycket för att laptopen skall kännas nästan som en high-end stationär att manövrera vid måttligt krävande uppgifter dvs det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mezzo_:

Är det bakåtkompatibelt till mitt Asus Maximus Formula V (Z77) som har en mPCIe-port? Hur mycket prestanda kan man förvänta sig att förlora isåfall?

Asus Maximus Formula V ser ut att ha en mSATA och alltså inte stödja NVMe även om båda körs via PCIE. Samma problem jag hade med min ASUS bärbara dator som jag trodde stödde NVMe men jag sen insåg var vanlig mSATA.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Är det bara jag eller känns det som att utvecklingen av SSD diskar har börjat att stagnera sett till pris och prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller känns det som att utvecklingen av SSD diskar har börjat att stagnera sett till pris och prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker benchmarkprestandan har dragit iväg rett rejält på vissa områden mot för några år sedan.
Dock verkar den märkbara prestandan mer eller mindre som du säger stannat av.
Laddningstider är ett bra exempel.

Kul att Sweclockers även om detta är ett ganska begränsat test (dock med alla creds till testpiloten) ifall presenterar något form av test inom lagringsenheternas värld.

Själv efterfrågar jag sedan länge ett maffigt SSD test.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är superbt att recensionen tar upp det här med att man kanske inte märker någon större skillnad i vissa lägen mellan olika SSDs. Snabba SSDs känns därmed rätt irrelevant för egen del. Lagringsmängd och minnestyp kontra pris är mer av intresse.
Samtidigt var det ju inte någon större skillnad mellan mekanisk disk och SSDerna i testet... där vet vi ju att skillnaderna i upplevelse mallan mekanisk och SSD ibland är bra mycket större än detta test påvisade ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Asus Maximus Formula V ser ut att ha en mSATA och alltså inte stödja NVMe även om båda körs via PCIE. Samma problem jag hade med min ASUS bärbara dator som jag trodde stödde NVMe men jag sen insåg var vanlig mSATA.

Inte riktigt, med moderkortet följer ett wifi-kort till laptops och en Bluetooth-mottagare med som man kopplar på en PCIEx1-bana som jag förstått det rätt ovanför alla I/O-portar på baksidan moderkortet. Något de kallar "mPCIe Combo + dual-band Wi-Fi/Bluetooth 4.0" på sin hemsida.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Avstängd

komiskt värre i "sammanfattningen"

"får Black-betäckningen"

Permalänk
Inaktiv

Väldigt bra, för ökad konkurrens det behöver verkligen. Vanliga 500MB/s diskar flaskar allt mer för varje år som går och vi behöver billigare snabba. Själv har jag helt slutat med hdd för privatbruk nu bortsett från långtidsförvarning.

Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller känns det som att utvecklingen av SSD diskar har börjat att stagnera sett till pris och prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Priset beror på flera saker som ökad efterfråga och för liten tillverkning och det finns flera artiklar om att priset skulle ökas i år.

Utvecklingen av snabbare så är det svårt, men jag tror också ett problem att vanliga personer som enbart har sin dator som webbläsare, där de kollar på netflex, läser mail etc inte känner att ännu mer ökad prestanda i hårddisken ger dem så mycket.
Så snabbare diskar är en en nischad marknad som knappast har så högprio hos de flesta hårddisktillverkare, att däremot kunna göra så billiga vanliga är viktigare.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det bara jag eller känns det som att utvecklingen av SSD diskar har börjat att stagnera sett till pris och prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? För att få en "okej PCIe SSD för två år sedan stod de minst 3500-5000kr på prislappen för 500gb och nu har vi bättre prestanda för lägre priser med 960 MP500 & WD Black

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du? För att få en "okej PCIe SSD för två år sedan stod de minst 3500-5000kr på prislappen för 500gb och nu har vi bättre prestanda för lägre priser med 960 MP500 & WD Black

Nu citerade du ej mig, men för ca 1,5 år sedan kom samsung 950pro och inte mycket har hänt sedan dess för vanliga konsumenter med liten budget.

Permalänk
Medlem

@Björn Endre Verkar ha blivit lite fel i specifikationstabellen, "17 0000" istället för "170 000". Var lite förvirrad över hur en NVMe SSD kunde ha så lite IOPS först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

@Björn Endre Verkar ha blivit lite fel i specifikationstabellen, "17 0000" istället för "170 000". Var lite förvirrad över hur en NVMe SSD kunde ha så lite IOPS först

Är inte 17 0000 samma som 170 000?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Hittills har ju WDs SSDs i princip varit rebrandade SanDisk, som knappast utmärkt sig för sin höga prestanda. Med tanke på att WD säljer denna i sitt "bästa" segment så är det väl frågan om de har några andra ambitioner än att fortsätta erbjuda budgetenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Är inte 17 0000 samma som 170 000?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det är fel att gruppera nollor om 4 för att det ser ut som att det står 17 000.

Permalänk
Medlem

MLC priser för TLC. Nej tack!

Permalänk
Medlem

Saknar helt stöd för FDE, Borde väll ändå vara ett stort minus
Inte ett ord om detta, lite synd att testpiloterna bara stirrar i tabeller och inte mera

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Saknar helt stöd för FDE, Borde väll ändå vara ett stort minus
Inte ett ord om detta, lite synd att testpiloterna bara stirrar i tabeller och inte mera

Du verkar inte förstå innebörden av "testpilot" snarare än "avlönad hårdvaruskribent".

Hade ingen aning om vad FDE var, humor att någon med V som avatar tycker detta är hyperviktigt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Saknar helt stöd för FDE, Borde väll ändå vara ett stort minus

För vilka användare då? Foliehattarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du verkar inte förstå innebörden av "testpilot" snarare än "avlönad hårdvaruskribent".

Hade ingen aning om vad FDE var, humor att någon med V som avatar tycker detta är hyperviktigt

FDE = Full Disk Encryption

Det är standard hos Samsung och Intels SSD och är precis som det låter ett supersmidigt sätt att kryptera sina hårddiskar helt utan prestandabortfall.

Sen var min Avatar (nu mera känd som anonymous om du missat det) har med saken får vara upp till dina vilda fantasier.

Skrivet av Sveklockarn:

För vilka användare då? Foliehattarna?

Hårdvarukryptering är standard hos konkurrenterna Samsung och Intel mm.
Enklare säkerhet får man leta efter så varför inte inkludera nått så enkelt som detta.

Vare sig man är Gamer eller spion så är AES kryptering smidigt och bra. Det är din data, varken tjuvens eller farbror blå's och med FDE så förlorar du varken prestanda eller behöver någon mjukvara utan endast ett lösenord vid uppstart av datorn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vare sig man är Gamer eller spion så är AES kryptering smidigt och bra. Det är din data, varken tjuvens eller farbror blå's och med FDE så förlorar du varken prestanda eller behöver någon mjukvara utan endast ett lösenord vid uppstart av datorn.

Den dagen biometriska läsare slår igenom så att man kan använda fingeravtrycket som lösenord så kan det kanske vara något, men datorer idag har alldeles för många lösenord att hålla reda på som det är. Jag behöver inte ett till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den dagen biometriska läsare slår igenom så att man kan använda fingeravtrycket som lösenord så kan det kanske vara något, men datorer idag har alldeles för många lösenord att hålla reda på som det är. Jag behöver inte ett till.

Det är ju upp till var och en.
Men å andra sidan så slipper bli av med alla dina lösenord, spel, konto mm om någon skulle sno din dator t.ex. på ett lan eller vid inbrott.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Jag tycker benchmarkprestandan har dragit iväg rett rejält på vissa områden mot för några år sedan.
Dock verkar den märkbara prestandan mer eller mindre som du säger stannat av.
Laddningstider är ett bra exempel.

Kul att Sweclockers även om detta är ett ganska begränsat test (dock med alla creds till testpiloten) ifall presenterar något form av test inom lagringsenheternas värld.

Själv efterfrågar jag sedan länge ett maffigt SSD test.

Absolut har den det! Men som vi båda är inne på ger dessa snabbare diskar ingen jättestor skillnad i tex laddtider mot en vanlig SATA SSD.

Skrivet av anon159643:

Väldigt bra, för ökad konkurrens det behöver verkligen. Vanliga 500MB/s diskar flaskar allt mer för varje år som går och vi behöver billigare snabba. Själv har jag helt slutat med hdd för privatbruk nu bortsett från långtidsförvarning.

Priset beror på flera saker som ökad efterfråga och för liten tillverkning och det finns flera artiklar om att priset skulle ökas i år.

Utvecklingen av snabbare så är det svårt, men jag tror också ett problem att vanliga personer som enbart har sin dator som webbläsare, där de kollar på netflex, läser mail etc inte känner att ännu mer ökad prestanda i hårddisken ger dem så mycket.
Så snabbare diskar är en en nischad marknad som knappast har så högprio hos de flesta hårddisktillverkare, att däremot kunna göra så billiga vanliga är viktigare.

Jo det har jag också läst. Det jag vill ha är mer lagring för samma priser som nu. Hade inte suttit fel med 500GB SATA SSD för en tusenlapp tex. Det verkar snarare som att priserna börjat gå upp nu.

Denna videon förklarar ganska bra hur liten skillnaden är mellan NVME och SATA SSD faktiskt är. Jag tycker inte att NVME är värd sitt pris premium över SATA SSD.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Denna videon förklarar ganska bra hur liten skillnaden är mellan NVME och SATA SSD faktiskt är. Jag tycker inte att NVME är värd sitt pris premium över SATA SSD.

Techspots råd är ju bara så jävla värdelösa eftersom de stirrar sig blinda på några få scenarios och glömmer bort att redovisa vinster i t.ex. 4K-prestanda och de betydligt kortare accesstider som bättre SSDs har. De redovisar dessutom siffrorna i sekunder i sina försök att framhålla den "obetydliga skillnaden". De skulle redovisat hur många procent längre tid det tar på en budget-SSD istället. De sprider myter som inte stämmer med verkligheten, som vanligt...

Jag bytte SSD i min laptop när den var ny för något år sedan, och gick från en 128 GB Sandisk X300 till en 1 TB Samsung 850 Evo. Det var som att få en ny och snabbare modell av dator.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nu citerade du ej mig, men för ca 1,5 år sedan kom samsung 950pro och inte mycket har hänt sedan dess för vanliga konsumenter med liten budget.

Vad pratar du om? När du säger "liten budget" så antar jag att du antagligen menar typ en gaming dator för ungefär 10000, eller en vanlig surf dator för typ 3000. Och nej, för jätteliten budget får du ingen NVMe drive, men för så små budgets får du kompromissa på alla komponenter, så de är inte ens säkert att du får en SSD överhuvudtaget. Men jo en Samsung 960 EVO är BRA mycket billigare än vad en 950 pro var, med dryga halva priset, en 960 1tb EVO kostar ungefär lika mycket som en 950 pro 512GB, dubbel size, och snabbare disk. EN markant förbättring i värde när man tittat på prestanda/pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Samsung är i framkant när de gäller SSD generellt. Jag har både 850 och nu 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Techspots råd är ju bara så jävla värdelösa eftersom de stirrar sig blinda på några få scenarios och glömmer bort att redovisa vinster i t.ex. 4K-prestanda och de betydligt kortare accesstider som bättre SSDs har. De redovisar dessutom siffrorna i sekunder i sina försök att framhålla den "obetydliga skillnaden". De skulle redovisat hur många procent längre tid det tar på en budget-SSD istället. De sprider myter som inte stämmer med verkligheten, som vanligt...

Jag bytte SSD i min laptop när den var ny för något år sedan, och gick från en 128 GB Sandisk X300 till en 1 TB Samsung 850 Evo. Det var som att få en ny och snabbare modell av dator.

Fast att redovisa skillnader på laddningstider i sekunder är klart mycket mer relevant än att göra det i procent.
Skapar en mer nyanserad bild över verkligheten än vad procentsatser har en förmåga att göra.

Skickades från m.sweclockers.com