Problem med sökfunktionen

Permalänk
Medlem

Problem med sökfunktionen

Jag provade att söka på del av ett användarnamn i referenstråden men fick ingen träff och efter ytterligare testande verkar wildcards inte fungera. Finns det någon särskild anledning till att det inte fungerar/är inaktiverat? Det är en väldigt användbar funktion.

Sökfunktionen verkar inte heller fungera till 100%. I mitt experimenterande provade jag bl.a. att söka efter Kinnar för att få fram trådar om Kinnarps kontorsprodukter och fick inga träffar men så fort man lägger till det sista P:et visas ett antal träffar.

Söker man på fyn/fyn* för att hitta fyndtipstråden får man inga träffar men om man istället söker på fynd hittar man trådarna. Det fick mig att tro att det fanns en begränsning där man måste ange minst fyra tecken vilket dock motbevisades när ul gav ett par träffar (jag skulle egentligen söka efter ultrawide).

Sökresultaten uppdateras i realtid och när man söker efter ultrawide får man inga träffar förrän ultrawid trots att ultra ger ett antal träffar. Vad beror detta på? Trådar som innehåller titeln ultrawide borde ju rimligtvis visas även vid en bredare sökning på t.ex. ultra.

Jag vet inte riktigt om det är något fel på sökfunktionen eller om det är medvetna val men det ger hur som helst lite märkliga sökresultat och det skulle uppskattas om någon kunde delge oss lite mer info.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Legendarisk

@ågren: Angående wildcards så stämmer det att de inte används; anledningen är helt enkelt att jag inte haft tid att implementera stöd för det i de olika modulerna (men visst kunde det vara trevligt). Det andra fenomenet beror på att ord trunkeras till rötter (s.k. stemming) innan de indexeras eller slås upp, och därför kan liknande ord som "kinnarp" / "kinnarps" ge samma resultat, samtidigt som ord som "ultrawi" / "ultrawid" behandlas som olika i vår lösning.

Här finns ett exempel på en algoritm för att göra detta med svenska:
http://snowball.tartarus.org/algorithms/swedish/stemmer.html

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biberu:

@ågren: Angående wildcards så stämmer det att de inte används; anledningen är helt enkelt att jag inte haft tid att implementera stöd för det i de olika modulerna (men visst kunde det vara trevligt). Det andra fenomenet beror på att ord trunkeras till rötter (s.k. stemming) innan de indexeras eller slås upp, och därför kan liknande ord som "kinnarp" / "kinnarps" ge samma resultat, samtidigt som ord som "ultrawi" / "ultrawid" behandlas som olika i vår lösning.

Här finns ett exempel på en algoritm för att göra detta med svenska:
http://snowball.tartarus.org/algorithms/swedish/stemmer.html

Fler än jag har redan nämnt detta i diskussionstråden, men varför har sökfunktionen bestämt sig för att ignorera Dagens Fynd(Bara tips)-tråden totalt? - Funkade problemfritt tidigare. Nu måste man först söka på 'fynd'-->klicka på 'Dagens fynd - Diskussionstråden'-->Scrolla högst upp då man i föregående steg hamnar längst ned-->Klicka på övermenyn 'köpråd'-->Klicka på sista sidan för 'Dagens fynd (Bara tips)-tråden. Går nästan snabbare att navigera i forumet på klassiskt vis med enbart muspekaren, likt en noob som får till svar att använda sökfunktionen.

Permalänk
Legendarisk

@r3mpuh: Skulle tro att det är en övernitisk åldersgräns som slagit till, ska kolla på det, tack! Tills vidare så hittas den fortfarande om man söker på taggen #fynd istället (bara att skriva "#fynd" i sökfältet).

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis starta en tråd och fråga vad som hänt med sökfunktionen. Förut kunde man snabbt och enkelt söka på "dagens fynd" i sökrutan. Nu hittar den inte tråden, endast den med diskussion i. Google hittar den dock korrekt och direkt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Legendarisk

@r3mpuh, @Valonen: Nu ska den dyka upp igen!

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Toppen, jag bockar och bugar här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide