Samsung Pay lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kan inte prata för någon annan än mig, men jag betvivlar inte att det fungerar. Det jag vänder mig emot är att det;

1. Är en proprietär lösning utan någon standard bakom.
2. Att varje enskild telefontillverkare skall hålla på att uppfinna sina egna betalninsappar och betalningslösningar.

Microsoft, Apple och Google, eller ännu värre; HP, Lenovo, Dell, etc, lägger sig inte i olika banktjänster på desktop, utan överlåter detta till bankerna.

Då har vi fått standarder som fungerar över alla svenska banker (SEB, Handelsbanken, Nordea, Sparbanken, etc) och olika ekosystem/operativsystem/enheter med tjänster som BankID och Swish. Mobila betaltjänster borde självklart standardiseraa på samma sätt.

Inget som jag vill att olika datortillverkare som Dell eller HP skall hålla på med, lika lite som olika telefontillverkare som Samsung.

Håller helt med dig! Vill gärna också se en standard. Men kan inte riktigt diskutera om detta då Samsung Pay är den första app av detta slag jag testat, då jag inte har många butiker som har NFC-kompatibla kortterminaler nära mig. Provade Samsung Pay då jag tyckte det verkade väldigt simpelt i och med att 99% av alla kortterminaler i Sverige funkar med den
Men ja, en standard hade varit bra, och tror att det kommer komma om något år också när det blir fler folk som vill ha det Samsung Pay är väl den första appen som funkar med magnetrems-läsarna som jag förstått det?

Problemet just nu är ju att det är hårdvarurelaterat, och då endast samsungs telefoner har denna hårdvara i dagsläget går det inte riktigt framställa någon standard för det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Håller helt med dig! Vill gärna också se en standard. Men kan inte riktigt diskutera om detta då Samsung Pay är den första app av detta slag jag testat, då jag inte har många butiker som har NFC-kompatibla kortterminaler nära mig. Provade Samsung Pay då jag tyckte det verkade väldigt simpelt i och med att 99% av alla kortterminaler i Sverige funkar med den
Men ja, en standard hade varit bra, och tror att det kommer komma om något år också när det blir fler folk som vill ha det Samsung Pay är väl den första appen som funkar med magnetrems-läsarna som jag förstått det?

Problemet just nu är ju att det är hårdvarurelaterat, och då endast samsungs telefoner har denna hårdvara i dagsläget går det inte riktigt framställa någon standard för det

Visst måste man ha hårdvara i telefonerna, men den borde standardiseras som vi är bägge inne på. Inte ens Samsungs alla telefoner följer denna standard om jag förstått det rätt.

Frågan är om man inte borde istället kika på någon NFC-lösning som man skapar ett oberoende protokoll för att kommunicera med?

Finns ju trots betydligt fler telefoner med NFC än med magnetsupport.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst måste man ha hårdvara i telefonerna, men den borde standardiseras som vi är bägge inne på. Inte ens Samsungs alla telefoner följer denna standard om jag förstått det rätt.

Frågan är om man inte borde istället kika på någon NFC-lösning som man skapar ett oberoende protokoll för att kommunicera med?

Finns ju trots betydligt fler telefoner med NFC än med magnetsupport.

NFC hade helt klart varit det bästa. Men då gäller det att svenska butiker tag sig i kragen och köper in nya kortterminaler som stöder NFC betalning, vilket tyvärr inte lär hända än på några år :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

NFC hade helt klart varit det bästa. Men då gäller det att svenska butiker tag sig i kragen och köper in nya kortterminaler som stöder NFC betalning, vilket tyvärr inte lär hända än på några år :/

Jo, det händer nog först just om det blir en stor gemensam standard som alla stödjer.

Sedan så har jag personligen inget som helst problem med om det skulle ta 1-3 år (ingen panik, och går under tiden fint att använda kort som idag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det händer nog först just om det blir en stor gemensam standard som alla stödjer.

Sedan så har jag personligen inget som helst problem med om det skulle ta 1-3 år (ingen panik, och går under tiden fint att använda kort som idag).

Du känns fan bra bitter i alla dina inlägg i denna tråd (Kollar jag din profil och tidigare inlägg så är det det enda du gör är att klaga på Samsung), kan det vara så för att du ej äger en Samsung och inte kan ta del av en APP som för kunder och butiker är HELT gratis. Kan du inte kommentera i andra trådar så man slipper din negativitet.

Samsung har köpt denna teknik för väldigt många miljarder och tar inte ens betalt av bankerna för att få använda/vara delaktig i SamsungPay.

Man är ju inte tvungen använda denna tjänst som kund utan dom har väl skapat den för att förenkla vissa kunders liv.

Varför det dröjer att alla banker ej är anslutna än beror på att dom är extremt anti ny teknik, samt att dom själva inte tjänar några pengar på det och då struntar dom i sina kunder.

Detta är i mina ögon ett extremt stort steg framåt i utvecklingen, det kommer ej komma någon standard framöver på väldigt många år, tyvärr så är det bara. Det kostar för mycket för att byta ut alla sina fungerande terminaler idag, Samsung är bara smarta och förstod det och satsade på en annan teknik än NFC.

Tänk lilla "ahmeds kiosk" han kommer inte vilja byta hela sitt betalsystem för flera tusen kr för att någon snorunge ska betala med mobilen. Så vi ska väl mer vara glada att Samsung ligger som vanligt i framkant vad det gäller innovation och kundnytta och skapat en tjänst som fungerar så som samhället fungerar idag.

Det jag skulle önska är att du tar ditt gnäll om standardisering på alla banker och bank id etc någon annanstans, denna tråd handlar om Appen SamsungPay som nu lanseras i BETA och det skulle va kul höra vad folk som äger en Samsung telefon tycker när dom varit ute och testat.

Är det enkelt lägga till kort?
Hur snabbt uppfattar terminalen kortet?
Vad säger personalen i butiken när ni drar fram en telefon och betalar med?

Jag sitter på en One+1 i dagsläget och funderar på byta till den nya Samsung som lanseras snart och är ivrig höra om tjänsten fungerar bra i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

För er som undrar hur det funkar (och för att se annat än gnäll):
Testade Samsung Pay (Beta) på Ica tidigare idag. Tyckte det funkade hur bra som helst! Terminalen registrerade "kortet" betydligt snabbare än den brukar registrera fysiska kort (även chip). Hann knappt uppfatta att den funkade innan jag blev ombedd att slå in pin-kod i terminalen

Jag lär fortsätta använda den Står ofta i kön med telefonen i handen ändå, så då blir det bara smidigare att använda telefonen Om inte annat har jag en förmåga att glömma plånboken i jackan som jag lämnar i bilen (på sommaren förstås), så detta passar mig kanon

Kul!

Vad sa personalen när du drog upp din telefon och betalade med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det händer nog först just om det blir en stor gemensam standard som alla stödjer.

Sedan så har jag personligen inget som helst problem med om det skulle ta 1-3 år (ingen panik, och går under tiden fint att använda kort som idag).

Jo precis

Skrivet av Zandr:

Kul!

Vad sa personalen när du drog upp din telefon och betalade med den?

De sneglade allt lite konstigt på mig, speciellt i och med att jag inte själv visste riktigt hur det funkade Men var ju tillslut tvungen att säga att Samsung släppt en ny app, annars hade de ju trott jag var dum i huvudet...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Du känns fan bra bitter i alla dina inlägg i denna tråd (Kollar jag din profil och tidigare inlägg så är det det enda du gör är att klaga på Samsung), kan det vara så för att du ej äger en Samsung och inte kan ta del av en APP som för kunder och butiker är HELT gratis. Kan du inte kommentera i andra trådar så man slipper din negativitet.

Samsung har köpt denna teknik för väldigt många miljarder och tar inte ens betalt av bankerna för att få använda/vara delaktig i SamsungPay.

Man är ju inte tvungen använda denna tjänst som kund utan dom har väl skapat den för att förenkla vissa kunders liv.

Varför det dröjer att alla banker ej är anslutna än beror på att dom är extremt anti ny teknik, samt att dom själva inte tjänar några pengar på det och då struntar dom i sina kunder.

Detta är i mina ögon ett extremt stort steg framåt i utvecklingen, det kommer ej komma någon standard framöver på väldigt många år, tyvärr så är det bara. Det kostar för mycket för att byta ut alla sina fungerande terminaler idag, Samsung är bara smarta och förstod det och satsade på en annan teknik än NFC.

Tänk lilla "ahmeds kiosk" han kommer inte vilja byta hela sitt betalsystem för flera tusen kr för att någon snorunge ska betala med mobilen. Så vi ska väl mer vara glada att Samsung ligger som vanligt i framkant vad det gäller innovation och kundnytta och skapat en tjänst som fungerar så som samhället fungerar idag.

Det jag skulle önska är att du tar ditt gnäll om standardisering på alla banker och bank id etc någon annanstans, denna tråd handlar om Appen SamsungPay som nu lanseras i BETA och det skulle va kul höra vad folk som äger en Samsung telefon tycker när dom varit ute och testat.

Är det enkelt lägga till kort?
Hur snabbt uppfattar terminalen kortet?
Vad säger personalen i butiken när ni drar fram en telefon och betalar med?

Jag sitter på en One+1 i dagsläget och funderar på byta till den nya Samsung som lanseras snart och är ivrig höra om tjänsten fungerar bra i sverige.

Testade på Ica idag, funkade kanon faktiskt, betydligt snabbare än med ett fysiskt kort enligt mig. Terminalen registrerade mobilen betydligt snabbare än den brukar registrera mitt fysiska kort med chip

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Handlar om betalkort terminaler om har stöd för NFC eller MST och inte själva kortet! Kvittar om alla betal kort i Sverige stödjer MST, hur ska du betala om själva POS terminalen inte har stöd för MST? Stå där och gnugga på terminalen tills det funkar? I EU är magnetremsor terminaler på väg att dö ut och bara Sverige är slö som inte ersatt terminalerna med NFC stöd. Endast ca 10% av Sverige POS terminaler har stöd för NFC.

Är väl anledningen att Samsung skiter i S6/S6 Edge, medan andra EU länder har Samsung Pay via NFC även till S6/S6 Edge/Note5.

Jag har nog bara sett två typer av terminaler på det sistone: den första tar chip och stödjer NFC och den andra tar chip och magnetremsa (MST). Samsung Pay klarar av båda två så det ska nog funka prima så länge det inte strular till med banken.

Hoppas bara att Länsförsäkringar hoppar på snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Hoppas bara att Länsförsäkringar hoppar på snart.

Det är detta som är så dumt att varje enskild telefontillverkares appar måste stödjas av varje enskild bank.

Knasigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Fast detsamma gäller ju allt. Kreditkort, mobilt bank-ID, osv. Alla måste ha en deal med din bank.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har aldrig varit någon early adopter, men är smått allergisk mot att behöva släpa med mig saker överallt. Kan se mig själv pröva detta när det har mognat till sig lite och eventuella barnsjukdomar har rättats till. Men endast om det får stöd utanför de fyra storbankerna, annars är jag rökt oavsett

Hade gärna blivit av med ICA/Willys/Coop-korten. Det är ett jävla trassel. Hade det inte varit för självscanningen hade jag struntat i skiten och tagit bonusen på ID i kassan istället.

På City Gross så kan man använda sitt Körkort för självscanningen, bara att dra fram kortet och blippa så funkar det finfint! så City Gross kortet har jag slängt! ingen användning för det längre. Så nu hoppas jag att ICA gör likadant med deras självscanning. Då deras MST läsare är helt värdelösa på både kort och Terminal ( iaf ICA MAXI Falun)

Visa signatur

CPU: AMD AM3+ FX-6300 Black RAM: HyperX Fury 8GB DDR3 1600MHz

MB: ASUS M5A97 R2.0 GPU: XFX Radeon RX 470 4GB RS

Steam: stormtro0perN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det går inte att "kopiera" de kort som du lagt in i Samsung Pay. Telefonen skickar aldrig kortnumret till terminalen, istället skickas en krypterad engångs-token, som verifieras av banken. Detta just för att förhindra kloning/skimning av kortet. Så när de säger att man "emulerar" kortet så skickar man inte exakt samma information, betalterminalen märker ingen skillnad. Men det verifieras hos banken, därav att Samsung måste ha samarbete med alla kortutgivare/banker. Detta är enligt Samsung säkrare än vanliga, fysiska kort.

Samsung förklarar MST:
http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043865/
och Tokenization:
http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00043866/

Är det opraktiskt att ha med telefonen kontra en lunta plastkort? Jag personligen bär inte omkring på en väska, utan måste således ha plånboken i min ficka. Använder du bara ett kort, så fine, men ska du ha med olika kort för olika syften, bensinmack, mataffär, gymmet, kollektivtrafik, plus alla 10-tals medlemskort som man helt enkelt inte orkar släpa med, så räcker inte en vanlig plånbok till.

Skrivet av Paontuus:

Det hade nog inte varit säkert om telefonen bara emulerade kortet, samsung pay använder sig utav tokenisering. Är inte helt insatt i detta men finns en artikel om hur det funkar här http://www.finansliv.se/artikel/vad-ar-tokenisering-bra-for/ .

Tackar.

Var denna info jag ville veta lite mer om. Det i grunden lät väldigt osäkert, men det verkar mer genomtänkt än jag trodde. Just att ha "en-gångskod" gör ju väldigt mycket för nivån, då även om den skulle kunna kopieras, är den rätt värdelös. Och du har sedan din vanliga PIN också, så det blir så inte sämre heller.

Jag önskar dock att man gjort detta till en öppen teknik, då jag anser låsta tekniker (oavsett bra eller dåliga) är negativt. Men nu är den trots allt i pionjär stadiet och då kan jag förstå att det inte finns några "standarder". Man kan dock hoppas att om säg 5 år när 3 olika konkurrerande tekniker finns, så kan de bygga en gemensam standard iaf, för tekniken låter mycket intressant.

Sen om det är "för mig eller inte", är en helt annan fråga. Jag måste hålla hårt i alla företagskvitton, och jag måste ha med mig deras kort ändå (som inte lär stöda detta idag), så just nu är den inte praktiskt intressant för mig. Men det kan mycket väl ändras när den blir mer etablerad hos fler banker osv.

Min nya följdfråga är då... du måste ha internet/bank access med appen antar jag?
Så vad sker om internet/3G är nere? Kan du fortfarande betala?

Skrivet av Blomman90:

Den här säkerhetsrisken du talar om, skulle du kunna gå in lite djupare på den? Jag har då inte hört talas om att det skulle finnas någon uppenbar sådan. Även om din telefon blir stulen så kommer de inte ha en chans att lyckas handla med telefonen (om de inte samtidigt hugger av dig tummen). Om någon däremot fiskar upp din plånbok ur bakfickan, så finns det inget som hindrar honom från att börja använda ditt kort på nätet eller diverse ställen som godtar signaturköp. Om personen även lyckas sholder-surfa och se din pinkod, så är kortet helt öppet och kan användas obehindrat. Vidare så är det säkrare än vanliga magnetremsor på grund av tokenization (se mitt svar ovan) och vanliga NFC-kort då telefonen kräver aktiv interaktion med telefon (NFC-kort gör inte det).

Nu var det ju just att jag inte sett denna tokenization (svengelska ), och om du tänker dig att den emulerade kortets magnetiska kod, trådlöst... då förstår du nog min oro.

Skrivet av Blomman90:

Men jag håller med, det var bättre förr när man var tvungen att ha en pryl för var sak! En separat mediaspelare, kamera, videokamera, kalkylator, anteckningsblock, kalender, plånbok, brev + frimärke, telefonkiosk, fjärrkontroller, etc. etc. etc...

Nu behöver du inte ta till trams när jag ställer en ärlig fråga.

Sen kan jag säga att riktig mediaspelare ofta hade bättre ljudkvalité och bättre batteri-tid i high-end, och du behövde inte byta den efter 2 år. Kameran på många telefoner är skräp vs en systemkamera, och även de bättre nokia lurarna vars kameror är prisade, har ändå inte samma fördelar. Kalender + anteckningsblock fungerar utan batteri... och du kan skriva till/läsa dem samtidigt som du pratar i telefon. Plånboken håller kvitton och mer än bara kort.
etc... etc.

Enda fördelen du har nu är att du har allt i ett, även om det kanske är sämre på vissa sätt, så är andra saker en fördel. Om du nu blir bestulen på din plånbok så kan du iaf ringa utan att behöva jaga en telefonkiosk för att spärra dina kort. När de stjäl din mobil... vad gör du då?

Med det sagt, jag använder själv mobilkameran till det mesta, samt mediaspelaren i den till bilen via bluetooth, kalendern är digital, och jag noterar ner allt på telefonen och har bank-ID för tillgång till saker som transportsyrelsen, försäkringsbolaget och banken.

Betyder dock inte att "allt är bättre"... men jag väljer att acceptera nackdelarna (som att jag måste be den jag talar med att vänta i luren för att kolla kalendern), då fördelen att ha denna kalendern på plattan och lite andra ställen är en fördel. Dock är jag inte så lat och orkeslös att jag inte klarar av att leva utan att ha med mer än en sak.

Dock har jag inte Samsung idag (hade förr), då de inte har dubbla SIM, vilket gör att jag slipper bära med mig 2 telefoner. Jag kan ha jobb + eget i samma lur. Så om jag måste välja mellan plånbok + en telefon, vs två telefoner och en plånbok (för företagets) för denna teknik, så väljer jag plånbok och en telefon.

Med detta sagt, det är säkert perfekt för andra, och en dag kanske även för mig.

Permalänk

Testade första gången på Willy:s idag. MST fungerade långt över förväntan. Kortet registrerades på nolltid(betydligt fortare än chipp), och köpet gick igenom utan trassel med varken plånbok eller plastkort!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

....
När de stjäl din mobil... vad gör du då?
....

Loggar in på Samsung Find My Mobile och raderar allt samt ringer banken och spärrar korten. Det fortsätter ju inte vara aktivt om korten är spärrade och dessutom är det ju skyddat med fingeravtryck.

Och det funkar som sagts tidigare utan internet uppkoppling. Inte vid registrering men vid betalning. Inget jag prövat men enligt Samsungs egna uppgifter i hjälpinfon så ska det fungera utan internet.

Citat:

Samsung Pay kräver en internetanslutning vid kortregistrering och aktivering. Det krävs däremot ingen internetanslutning för att göra betalningar. Idealiskt sett bör enheten ansluta till internet en gång per dag för att säkerställa att Samsung Pay hålls uppdaterad. Med de flesta betalkort kan du göra flera transaktioner innan du behöver ansluta till internet och uppdatera informationen i Samsung Pay

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

@martinot: Fast detsamma gäller ju allt. Kreditkort, mobilt bank-ID, osv. Alla måste ha en deal med din bank.

Ja. Givetvis.

Det måste den även fortsättningsvis ha med Samsung app och proprietära lösning. Ingen skillnad där alltså (vet inte riktigt vad du tänkte på).

Sedan tillkommer, helt i onödan med dessa proprietära lösningar, en unik integration som måste till på back-ednsidan emellan varje telefontillverkare i kombination med varje bank.

Helt i onödan...

Hade man varit vettig så hade man standardiserat integrationerna och protokollen så att detta inte behövdes.

Hade du önskat fem olika Swich-lösningar också?

Fem olika Bank-ID-lösningar?

Hade det gjort världen bättre för dig eller bankerna?

Att man vill ha konkurrens emellan olika kortutgivare tycker jag däremot är självklart, och en konkurrens som skapar kundvärde.

Samma sak att det inte finns en enda statlig (eller bank med monopol) att välja på. Det skapar också (viss) konkurrens och kundvärde.

Att ha multipla protokoll och BO-integrationer, Bank-ID-lösningar, ser jag inte hur det skapar kundvärde? Förklara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tackar.

Var denna info jag ville veta lite mer om. Det i grunden lät väldigt osäkert, men det verkar mer genomtänkt än jag trodde. Just att ha "en-gångskod" gör ju väldigt mycket för nivån, då även om den skulle kunna kopieras, är den rätt värdelös. Och du har sedan din vanliga PIN också, så det blir så inte sämre heller.

Jag önskar dock att man gjort detta till en öppen teknik, då jag anser låsta tekniker (oavsett bra eller dåliga) är negativt. Men nu är den trots allt i pionjär stadiet och då kan jag förstå att det inte finns några "standarder". Man kan dock hoppas att om säg 5 år när 3 olika konkurrerande tekniker finns, så kan de bygga en gemensam standard iaf, för tekniken låter mycket intressant.

Sen om det är "för mig eller inte", är en helt annan fråga. Jag måste hålla hårt i alla företagskvitton, och jag måste ha med mig deras kort ändå (som inte lär stöda detta idag), så just nu är den inte praktiskt intressant för mig. Men det kan mycket väl ändras när den blir mer etablerad hos fler banker osv.

Min nya följdfråga är då... du måste ha internet/bank access med appen antar jag?
Så vad sker om internet/3G är nere? Kan du fortfarande betala?

Nu var det ju just att jag inte sett denna tokenization (svengelska ), och om du tänker dig att den emulerade kortets magnetiska kod, trådlöst... då förstår du nog min oro.

Nu behöver du inte ta till trams när jag ställer en ärlig fråga.

Sen kan jag säga att riktig mediaspelare ofta hade bättre ljudkvalité och bättre batteri-tid i high-end, och du behövde inte byta den efter 2 år. Kameran på många telefoner är skräp vs en systemkamera, och även de bättre nokia lurarna vars kameror är prisade, har ändå inte samma fördelar. Kalender + anteckningsblock fungerar utan batteri... och du kan skriva till/läsa dem samtidigt som du pratar i telefon. Plånboken håller kvitton och mer än bara kort.
etc... etc.

Enda fördelen du har nu är att du har allt i ett, även om det kanske är sämre på vissa sätt, så är andra saker en fördel. Om du nu blir bestulen på din plånbok så kan du iaf ringa utan att behöva jaga en telefonkiosk för att spärra dina kort. När de stjäl din mobil... vad gör du då?

Med det sagt, jag använder själv mobilkameran till det mesta, samt mediaspelaren i den till bilen via bluetooth, kalendern är digital, och jag noterar ner allt på telefonen och har bank-ID för tillgång till saker som transportsyrelsen, försäkringsbolaget och banken.

Betyder dock inte att "allt är bättre"... men jag väljer att acceptera nackdelarna (som att jag måste be den jag talar med att vänta i luren för att kolla kalendern), då fördelen att ha denna kalendern på plattan och lite andra ställen är en fördel. Dock är jag inte så lat och orkeslös att jag inte klarar av att leva utan att ha med mer än en sak.

Dock har jag inte Samsung idag (hade förr), då de inte har dubbla SIM, vilket gör att jag slipper bära med mig 2 telefoner. Jag kan ha jobb + eget i samma lur. Så om jag måste välja mellan plånbok + en telefon, vs två telefoner och en plånbok (för företagets) för denna teknik, så väljer jag plånbok och en telefon.

Med detta sagt, det är säkert perfekt för andra, och en dag kanske även för mig.

Det var bara den första delen (den om Tokenization) som var riktad till dig. Den andra var till den andra personen jag citerade efter dig.

Jag har absolut inget emot någon som ställer en ärlig fråga och vill förbättra sin förståelse. En sådan person skulle jag inte svara på det sättet. När man däremot häver ur sig att det är så "uppenbart osäkert" och argumenterar för att ingen annan person borde se nyttan med sådana nya innovationer, så blir mitt svar därefter!

Angående fördelarna/nackdelarna du nämner. Om någon rånar/stjäl din plånbok så är risken stor att de även tar din telefon (undantaget är kanske en ficktjuv som endast lyckas fiska upp plånboken). Så i båda fall så har du ingen möjlighet att ringa för att spärra ditt kort. Nackdelen med den vanliga plånboken är ju att de då direkt kan börja handla med kortet. I fallet med Samsung Pay så kommer de varken komma åt kortnumret för onlineköp eller använda det i en butik. Så i min mening så är det senare alternativet även det säkrare när det kommer till tjuvar/rånare.

Att sedan plånboken håller kvitton är en klen tröst. Jag hade hoppats att det för länge sedan endast skickades och sparades kvitton elektroniskt. Hoppas att den "nya" elektroniska plånboken även löser detta problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det var bara den första delen (den om Tokenization) som var riktad till dig. Den andra var till den andra personen jag citerade efter dig.

Jag har absolut inget emot någon som ställer en ärlig fråga och vill förbättra sin förståelse. En sådan person skulle jag inte svara på det sättet. När man däremot häver ur sig att det är så "uppenbart osäkert" och argumenterar för att ingen annan person borde se nyttan med sådana nya innovationer, så blir mitt svar därefter!

Okej, då är jag med.

Efter att ha läst lite mer om det så tror jag de tänkt igenom säkerheten rätt bra. Sen om den knäcks om 6 mån för de missat något... det får tiden avgöra. Men det verkar som en bra lösning och jag hoppas iaf se den eller en standardiserad version av den i min nästa telefon.

Skrivet av Blomman90:

Angående fördelarna/nackdelarna du nämner. Om någon rånar/stjäl din plånbok så är risken stor att de även tar din telefon (undantaget är kanske en ficktjuv som endast lyckas fiska upp plånboken). Så i båda fall så har du ingen möjlighet att ringa för att spärra ditt kort. Nackdelen med den vanliga plånboken är ju att de då direkt kan börja handla med kortet. I fallet med Samsung Pay så kommer de varken komma åt kortnumret för onlineköp eller använda det i en butik. Så i min mening så är det senare alternativet även det säkrare när det kommer till tjuvar/rånare.

De måste trots allt ha koden för att kunna använda kortet direkt, och betalningar utan kod kan du neka om inte de kan bevisa din sign. Så du förlorar inga pengar på det ändå. Och skulle du "bli rånad" med vapen, som ditt fall ovan typ hintar, så kan de kräva koden till både telefonen och korten likväl, så då är de lika "osäkra"... om man säger så.

Skulle du dock ha din telefon upplåst och en enkel kod så kan de knäcka den rätt fort också, så det hänger väl lite på hur säkert du väljer att göra det där. Dock är en telefon (i sig värt 7kkr?) + kontanter ofta mycket mer intressant för en tjuv, då dessa kan snabbt säljas vidare/användas, än plastkort som spåras och spärras rätt snabbt. Därför är ju skimning det vanligaste, där de tar dig utan att du vet det, så du inte hinner spärra något.

Men oavsett så visst, det är nog fall för båda och jag tror inte det blir ett problem så länge man tänker sig för.

Skrivet av Blomman90:

Att sedan plånboken håller kvitton är en klen tröst. Jag hade hoppats att det för länge sedan endast skickades och sparades kvitton elektroniskt. Hoppas att den "nya" elektroniska plånboken även löser detta problem!

Den håller stämpelkort för tex "vi bjuder på 5:e tvätten", "10:e koppen är gratis" osv också

Men ärligt, jag försökte med digitala versionen tidigare, men vi hade ett helvete med revisorerna som ville ha originalkvittot. Det går säkert att lösa om det blir ett 100% standardiserat system, men att ta en bild på kvittot och lägga i en app var tydligen inte tillräckligt. Nu löste det sig, men jag var nära att behöva stå för några 1000kr i inköp själv, vilket inte är kul, så jag håller hårt som F i papperskvittona tills en bra lösning finns.

Vi har dock olika behov, förstår det. Så för många andra fungerar detta säkert kanon, men jag valde att byta två telefoner till en och fick bort en sak att bära utan direkt förlust, så om jag måste ha min plånbok ett tag till så får det vara så. "2" är trots allt mindre än "3"

Permalänk
Medlem

Jag köpte min S7 edge från tele 2 men jag kan inte aktivera samsung pay vad kan det bero på?

Jag har uppdaterat den till senaste uppdatering. Det ända att jag har ett utländskt kort i den är det de som ställer till det eller finns det annat som stör?

För när jag trycker igång samsung pay får jag bara upp Hello! Unfortunately samsung pay is not available in your market at the moment.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan