Tele2 döms till att lämna ut information om fildelare

Permalänk
Melding Plague

Tele2 döms till att lämna ut information om fildelare

En dom i Patent- och marknadsdomstolen fastställer att Tele2 ska lämna ut namn och adress bakom ett stort antal svenska IP-adresser. Om de vägrar riskerar de vite på upp till 200 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det handlar specifikt om enbart en rulle med Samuel L Jackson? Intressant. Har inte ens hört talas om filmen..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

En dom i Patent- och marknadsdomstolen fastställer att Tele2 ska lämna ut namn och adress bakom ett stort antal svenska IP-adresser. Om de vägrar riskerar de vite på upp till 200 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Inte helt hundra relaterat, men hur långt tillbaka sparar BBB nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte helt hundra relaterat, men hur långt tillbaka sparar BBB nuförtiden?

Är det inte 6 månader?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

De borde lägga ner alla dessa pengar som de satsar på att trycka ner på ISPer och betala för domstolar och externa häxjakt-organisationer, på att främja streamingtjäsnter som folk faktiskt vill använda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

De borde lägga ner alla dessa pengar som de satsar på att trycka ner på ISPer och betala för domstolar och externa häxjakt-organisationer, på att främja streamingtjäsnter som folk faktiskt vill använda.

Men... piraterna! De snor alla våra pengar!!!1

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det handlar specifikt om enbart en rulle med Samuel L Jackson? Intressant. Har inte ens hört talas om filmen..

Inte jag heller, det är en film baserad på någon novell utav Stephen King. Som har mottagits lite småkallt... http://www.imdb.com/title/tt0775440/

Jackson brukar spela lite olika roller, likt en desperat Nicolas Cage, i diverse flumfilmer. Snakes on a mfking plane, Big Game... etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bloodstainer:

Men... piraterna! De snor alla våra pengar!!!1

https://youtu.be/Zl5UFIBrew4?t=4m8s

Skrivet av Electrix:

Det handlar specifikt om enbart en rulle med Samuel L Jackson? Intressant. Har inte ens hört talas om filmen..

Det är nog lika bra med tanke på IMDB's användar-betyg
http://www.imdb.com/title/tt0775440/?ref_=nv_sr_1

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Det handlar specifikt om enbart en rulle med Samuel L Jackson? Intressant. Har inte ens hört talas om filmen..

Ptja.. du har ju inte missat något... Filmen är knappast någon höjdare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hahaha precis vad jag också tänkte på! Mitt Guuuuld!

Att filmbolagen är så trögsynta att de fortfarande 2017 inte kan förstå att lagliga streamingtjänster är framtiden, är, och kommer förbli ett mysterium för mig.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser trenden?

Om en film inte drar in så mycket pengar filmbolaget förväntat så skyller de på pirater.
Sedan jagar de pirater på pengar för att få in de pengar de förväntat sig.

Att filmen är dålig verkar inte spela någon roll alls.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Är det bara jag som ser trenden?

Om en film inte drar in så mycket pengar filmbolaget förväntat så skyller de på pirater.
Sedan jagar de pirater på pengar för att få in de pengar de förväntat sig.

Att filmen är dålig verkar inte spela någon roll alls.

Ptja, även om det är helt fel moraliskt sett, så har de ju lagen på sin sida. Why not, liksom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Säkert ett PR-jippo för att göra reklam för filmen, för ingen verkar ju ens ha hört om den. Sikka stollar alltså

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"...Tele2 måste ta fram informationen inom en månad och om de vägrar riskerar de vite på 200 00 kronor."

Tänkte bara uppmärksamma skrivfel

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om de vägrar riskerar de vite på upp till 200 000 kronor.

Tele2 omsatte 12 921 264 tkr under 2015. Skulle inte detta vite kunna ses som en investering? Jag tror utan tvekan att om Tele2 vAgrade lAmna ut uppgifterna och istAllet betala denna summa sA skulle de absolut kunna tjAna tillbaka de pengarna med rAnta pA nya kunder.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Är det bara jag som ser trenden?

Om en film inte drar in så mycket pengar filmbolaget förväntat så skyller de på pirater.
Sedan jagar de pirater på pengar för att få in de pengar de förväntat sig.

Att filmen är dålig verkar inte spela någon roll alls.

Jag tänkte precis samma sak - det verkar vara branschpraxis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

De borde lägga ner alla dessa pengar som de satsar på att trycka ner på ISPer och betala för domstolar och externa häxjakt-organisationer, på att främja streamingtjäsnter som folk faktiskt vill använda.

Eller använda pengarna till något som främjar mänskligheten som cancerforskning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Men... piraterna! De snor alla våra pengar!!!1

"Pirater gör att inga mer spel kan produceras till PC" (c) Ubisoft.

Sedan insåg man att Ubisoft använde Warez gruppers crackar för att skapa uppdateringar för att komma runt deras egna DRM skydd. Helt otroligt..

Dessa förbannade pirater alltså. Ska man tro utgivarna så är piratkopierare orsaken till allt från alla krig i världen till Jesu korsfästelse.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Att filmbolagen är så trögsynta att de fortfarande 2017 inte kan förstå att lagliga streamingtjänster är framtiden, är, och kommer förbli ett mysterium för mig.

Dom är nog väldigt medvetna om det. Problemet är att dom tjänar mycket mindre på streamingtjänster än att sälja DVDer och Blu-rays. 1 månad Netflix kostar mycket mindre än en Blu-ray, och du får se hur många filmer du vill.

Permalänk

Vad är det som händer?!

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Dom är nog väldigt medvetna om det. Problemet är att dom tjänar mycket mindre på streamingtjänster än att sälja DVDer och Blu-rays. 1 månad Netflix kostar mycket mindre än en Blu-ray, och du får se hur många filmer du vill.

Folk som köper DVD och BR sjunker dock ganska kraftigt. Så någonstans borde de ju inse att marknaden sakta men säkert dör ut.

Skrivet av LedsenPanda:

Vad är det som händer?!

Fler orsaker för dig att vara en ledsen panda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tele2 har en omsAttning pA 100 MSEK. Skulle inte detta vite kunna ses som en investering? Jag tror utan tvekan att om Tele2 vAgrade lAmna ut uppgifterna och istAllet betala denna summa sA skulle de absolut kunna tjAna tillbaka de pengarna med rAnta pA nya kunder.

1. Det är inte så att de kan betala 200.000 och sedan kommer det inte behöva betala något mer, de kommer att krävas på mer pengar så längre de vägrar lämna ut.

2. Har svårt att tro att de flesta som inte fildelar och har abbonemang hos Tele2 ser det som positivt att Tele2 använder pengar som skulle kunna gå till bättre kundservice, teknikuppgradering osv till att skydda fildelare. Gissar att Tele2 hellre har kunder som inte använder i närheten av bandbredden som de betalt för än kunder som fildelar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tele2 har en omsAttning pA 100 MSEK. Skulle inte detta vite kunna ses som en investering? Jag tror utan tvekan att om Tele2 vAgrade lAmna ut uppgifterna och istAllet betala denna summa sA skulle de absolut kunna tjAna tillbaka de pengarna med rAnta pA nya kunder.

Det kan inte stämma att de endast omsätter 100 MSEK, jag har svårt att tänka mig att omsättningen för den svenska delen av tele2 understiger 10 miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Är det bara jag som ser trenden?

Om en film inte drar in så mycket pengar filmbolaget förväntat så skyller de på pirater.
Sedan jagar de pirater på pengar för att få in de pengar de förväntat sig.

Att filmen är dålig verkar inte spela någon roll alls.

Ur rättighetssynpunkt?
Nej exakt det spelar ingen roll alls.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säkert ett PR-jippo för att göra reklam för filmen, för ingen verkar ju ens ha hört om den. Sikka stollar alltså

Det roliga är att jag (även om jag hade hört talats om den) aldrig skulle få för mig att köpa skiten på BR nu. Inte den bästa reklamen direkt, så jag tror nog mer på förklaringen att den sög så illa att det här var enda sätter att minimera förlusterna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det är väl bara för tele2 att säga att dom inte har någon information att ge eftersom dom inte lagrar data och hänvisa till EU domslutet som sweclockers rapporterade om tidigare?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

De borde betala de 200'000 och få lite good-will PR och minst ett dussin nya abonnenter.

edit: var tydligen inte först med tanken, förstås.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Det är väl bara för tele2 att säga att dom inte har någon information att ge eftersom dom inte lagrar data och hänvisa till EU domslutet som sweclockers rapporterade om tidigare?

Exakt vad jag var på väg att redigera in i mitt inlägg ovan, intressant frågeställning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom är nog väldigt medvetna om det. Problemet är att dom tjänar mycket mindre på streamingtjänster än att sälja DVDer och Blu-rays. 1 månad Netflix kostar mycket mindre än en Blu-ray, och du får se hur många filmer du vill.

ska man vara sådär så borde företagen avsky spotify då dom inte kan sälja 200kr cd skivor, när spotify kostar 99kr/månaden eller är till och med gratis.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom är nog väldigt medvetna om det. Problemet är att dom tjänar mycket mindre på streamingtjänster än att sälja DVDer och Blu-rays. 1 månad Netflix kostar mycket mindre än en Blu-ray, och du får se hur många filmer du vill.

En sak dom INTE är medvetna om: Är den tjänsten som alla vill ha!

Och vad är då det?

Jo, en global tjänst där alla filmer och serier har premiär i nutid.

D v s när filmen har premiär, så släpps den worldwide/globalt/världsomfattande.

Sen kan jag som kund välja om jag vill se den hemma eller på bio.
Jag hade mer än gärna betalat för den tjänsten.
Men det ska vara så svårt, länder har olika regler, domare o åklagare, filmbolag som inte vill gå samman..... ja, det är så djävla dumt så det inte är sant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]