Kammarrätten går på EU-domstolens linje – underkänner svensk datalagring

Permalänk
Melding Plague

Kammarrätten går på EU-domstolens linje – underkänner svensk datalagring

Med hänvisning till EU-domstolens beslut bifaller Kammarrätten i Stockholm Tele2:s överklagan och underkänner svenska bestämmelser om datalagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Än finns det hopp! Hoppas nu att lagen försvinner helt alt. omskrivs så mycket att denna soppa inte uppkommer igen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Att ambulanspersonal, busschaufförer och liknande utsätts för stenkastning oroar inte Anders Ygeman så mycket. Däremot att piratkopiering finns på nätet är mycket allvarligt, troligtvis går denna typ av brottslighet ner allteftersom de lagliga alternativen blir bättre.
Men rätt väg att gå är inte att se till så att de lagliga alternativen blir bättre, utan att istället övervaka hela befolkningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att ambulanspersonal, busschaufförer och liknande utsätts för stenkastning oroar inte Anders Ygeman så mycket. Däremot att piratkopiering finns på nätet är mycket allvarligt, troligtvis går denna typ av brottslighet ner allteftersom de lagliga alternativen blir bättre.
Men rätt väg att gå är inte att se till så att de lagliga alternativen blir bättre, utan att istället övervaka hela befolkningen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-det-behovs-fler-po...

"Det är förjävligt, var inrikesminister Anders Ygemans kommentar efter att han sett Agendas reportage om hot och stenkastning mot polisen i Örebro. Ygeman vill ha fler poliser i de mest utsatta områdena och tydliga och snabba påföljder för gärningsmännen, sade han i Agendastudion"

Ibland gör en snabb google under.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tumnus:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-det-behovs-fler-po...

"Det är förjävligt, var inrikesminister Anders Ygemans kommentar efter att han sett Agendas reportage om hot och stenkastning mot polisen i Örebro. Ygeman vill ha fler poliser i de mest utsatta områdena och tydliga och snabba påföljder för gärningsmännen, sade han i Agendastudion"

Ibland gör en snabb google under.

Ord och handling är två skilda saker. Speciellt i politik.

Journalist: "Titta på det här missförhållandet under [myndighet A]s ansvarsområde!"
Politiker: "Usch vad hemskt, det måste vi göra något åt!"
Journalist: "Det verkar vara ett pengaproblem, så kommer [myndighet A] få ökad budget på kort varsel?"
Politiker: "Nä."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-det-behovs-fler-po...

"Det är förjävligt, var inrikesminister Anders Ygemans kommentar efter att han sett Agendas reportage om hot och stenkastning mot polisen i Örebro. Ygeman vill ha fler poliser i de mest utsatta områdena och tydliga och snabba påföljder för gärningsmännen, sade han i Agendastudion"

Ibland gör en snabb google under.

Inte mycket har de gjort för att minska det om man ska tro tidningarna. Min poäng är fildelning av musik och filmer är något som enkelt går att få bukt med genom att endast göra de lagliga alternativen bättre, men istället ska de till med massövervakning för detta.
Lägg polisresurserna istället på sånt som behövs och kanske får de sätta upp kameror på vissa ställen eller som i fildelningsfallet, försöka få till lagliga alternativ vad det kan vara. -Mer läxor i skolan = tröttare ungdomar som ej orkar kasta sten om kvällarna.

Permalänk
Medlem

För att få en lagstiftningsprodukt som stämmer överens med eu domstolens dom kommer alltså regering och riksdag behöver ändra lagen så att lagringen:

-Underkastas förhandskontroll av domstol(utom i brådskande fall)
-Endast gäller allvarliga brott.
-Lagringen måste vara begränsad till vad som är nödvändigt
-Lagringen måste hållas inom unionen
-Den som man bevakat måste i efterhand underrättas om lagringen
-Informationen måste förstöras efter viss tid.

Låter rätt vettigt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om de samlar data eller inte? Ring CIA om de vill ha mer info.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Ord och handling är två skilda saker. Speciellt i politik.

Journalist: "Titta på det här missförhållandet under [myndighet A]s ansvarsområde!"
Politiker: "Usch vad hemskt, det måste vi göra något åt!"
Journalist: "Det verkar vara ett pengaproblem, så kommer [myndighet A] få ökad budget på kort varsel?"
Politiker: "Nä."

Korrekt men nu handlade det inte om handling utan om åsikter från Ygeman. Däremot måste man identifiera ett problem innan man kommer med lösningar och här identifieras ett problem helt klart.

Skrivet av anon159643:

Inte mycket har de gjort för att minska det om man ska tro tidningarna. Min poäng är fildelning av musik och filmer är något som enkelt går att få bukt med genom att endast göra de lagliga alternativen bättre, men istället ska de till med massövervakning för detta.
Lägg polisresurserna istället på sånt som behövs och kanske får de sätta upp kameror på vissa ställen eller som i fildelningsfallet, försöka få till lagliga alternativ vad det kan vara. -Mer läxor i skolan = tröttare ungdomar som ej orkar kasta sten om kvällarna.

Tyvärr svårt att göra något när det inte finns poliser att tillhandahålla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fast datalagringen ska inte primärt handla om att jag pirater utan att det finns många andra brott där man är i behov av att kartlägga misstänkta. Problemet är väl att man lätt glider lite fel med de lagrade uppgifterna så datalagringen missbrukas för att jag enklare brott som småskalig piratkopiering för eget bruk.

Personligen anser jag att lagringen ska vara kvar, men kraven för att kunna kräva ut datan måste blir hårdare.

Permalänk
Medlem

Känns som en luftficka som en ny fantastisk lag kommer slå hål på inom ett år.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Fast datalagringen ska inte primärt handla om att jag pirater utan att det finns många andra brott där man är i behov av att kartlägga misstänkta. Problemet är väl att man lätt glider lite fel med de lagrade uppgifterna så datalagringen missbrukas för att jag enklare brott som småskalig piratkopiering för eget bruk.

Personligen anser jag att lagringen ska vara kvar, men kraven för att kunna kräva ut datan måste blir hårdare.

Nu handlar detta om PRIVATkopiering. Inte piratkopiering. Alltså om du äger produkten men delar säg rippat material från den till nära och kära.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Finns ett skäl till varför det inte finns poliser att tillgå . Det är samma skäl till att det är ont om människor i hela välfärds sektorn . Man kan inte ge bort allt till alla . Funkar inte tillslut kommer befolkningen att bita i från det får vi nog se 2018 .Svensk politik på vissa områden är ett hot mot allt var välfärd och löner heter . Det har folk börjat förstå .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Bra! Men globalt ser det värre ut. Hoppas det lagstiftas om kryptering i EU så vi slipper andra länders ögon.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikaner-kan-inte-forvanta...

"There is no such thing as absolute privacy in America; there is no place outside of judicial reach" - FBI-chefen

Man ska alltså aldrig, aldrig någonsin få vara ifred från staten i USA . Skrämmande.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

@Tumnus: Finns ett skäl till varför det inte finns poliser att tillgå . Det är samma skäl till att det är ont om människor i hela välfärds sektorn . Man kan inte ge bort allt till alla . Funkar inte tillslut kommer befolkningen att bita i från det får vi nog se 2018 .Svensk politik på vissa områden är ett hot mot allt var välfärd och löner heter . Det har folk börjat förstå .

Inte riktigt. Problemet (som uppkommit iallafall i media och från poliser jag känner personligen) är oftast lön och brist på personal (som leder till dåliga arbetsförhållanden). Att ge bort allt till alla är det ingen som vill.. faktum är att mycket av den politik som förs idag pekar emot det. Däremot så snackar vi alltså om att vi har lika många poliser idag som vi hade för trettio år sedan och under denna tid har den svenska befolkningen ökat med över en miljon personer. Det är inte hållbart...

Skrivet av MakeCoke:

Bra! Men globalt ser det värre ut. Hoppas det lagstiftas om kryptering i EU så vi slipper andra länders ögon.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikaner-kan-inte-forvanta...

"There is no such thing as absolute privacy in America; there is no place outside of judicial reach" - FBI-chefen

Man ska alltså aldrig, aldrig någonsin få vara ifred från staten i USA . Skrämmande.

Ett klassiskt argument som lyder "Har du bara rent mjöl i påsen så har du inget att frukta" som dras så långt det bara går. SÄPOs säkerhetspolischef Anders Thornberg var inne på samma linje med FRA.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapochefen-utan-fra-hade-vi-...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Glada nyheter!

Inte för att det påverkar mig direkt. Jag har ju Bahnhof och de raderar data efter 24 timmar, men ändå.

Dock är det väl som sagt inte slut än. De lär slåss med näbbar och klor för att få till något snarlikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Fast datalagringen ska inte primärt handla om att jag pirater utan att det finns många andra brott där man är i behov av att kartlägga misstänkta. Problemet är väl att man lätt glider lite fel med de lagrade uppgifterna så datalagringen missbrukas för att jag enklare brott som småskalig piratkopiering för eget bruk.

Personligen anser jag att lagringen ska vara kvar, men kraven för att kunna kräva ut datan måste blir hårdare.

Tror också detta är vad som kommer att ske. Om de spårar för grov brotslighet, fine. Det tror jag inte många här skulle klaga emot.

Men det är imho lika mycket brott att missbruka en lag för att övervaka vanliga medborgare som inte begår grov-brottslighet. Och man bör inte ha en stat som bryter mot rättigheter och lagar för medborgarna, för att jaga andra för att de inte följer lagar... i hopp om att "skydda" samma medborgare. Det vänder upp och ner på vad som är rätt och fel.

Det är ju också därför som folk blivit så upprörda och förbannade på dessa lagar, då de missbrukas för sånt de inte var tänkta för, och exakt detta ser ju domstolen här också.

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Huvudsakligen handlar övervakningen absolut inte om att sätta dit en handfull pirater, det är bara en positiv bieffekt.

Fokuset för denna typ av övervakning ligger på ett helt annat plan, information är kontroll och som det till synes ligger till är övervakningen designad för att faktiskt försöka bekämpa brott osv.

Det rättfärdigar däremot inte övervakningen över huvud taget, att betrakta hela sitt folk som potentiellt kriminella är vad jag anser inte något som hör hemma i ett modernt samhälle. Det kan ge känslan av att de arbetar mot sitt folk, snarare än för dem.

Att vi på senare år ser mer och mer uppluckring av allt vad integritet innebär är oroande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt men nu handlade det inte om handling utan om åsikter från Ygeman. Däremot måste man identifiera ett problem innan man kommer med lösningar och här identifieras ett problem helt klart.

Tyvärr svårt att göra något när det inte finns poliser att tillhandahålla.

Problemet med antalet poliser är ju till stor del också politiskt, finns ju stora mängder utbildade poliser som slutat pga arbetsvillkoren. Och nu har vi kommit till det läget att vi inte ens lyckas fylla antalet platser på polishögskolan.

Men det går ju lösa, kolla på försvaret t ex som är en så oattraktiv arbetsgivare att man måste införa värnplikt igen. Så jag föreslår att vi även inför polisplikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Problemet med antalet poliser är ju till stor del också politiskt, finns ju stora mängder utbildade poliser som slutat pga arbetsvillkoren. Och nu har vi kommit till det läget att vi inte ens lyckas fylla antalet platser på polishögskolan.

Men det går ju lösa, kolla på försvaret t ex som är en så oattraktiv arbetsgivare att man måste införa värnplikt igen. Så jag föreslår att vi även inför polisplikt.

Polisplikt? Till skillnad från försvarsmakten så krävs det en mångårig utbildning för polisyrket. Man kan inte införa plikt på något som kommer att kosta studerande närmare 300.000 - 500.000 i studieskulder. Eller du kanske anser att staten ska stå för hela utbildningen?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här innebär dock inte slutet för svensk datalagring, då regeringen tillsatt en snabbutredning för att få till en ny lag i brottsbekämpande syfte. Utredningen ska vara färdig den 8 oktober 2017.

Sveriges regering gör som Trump och många andra vid makten. Om lagförslaget inte går igenom och man inte kan överklaga längre upp - ja då skriver man snabbt om ett par ord här och där och tar fram en "ny" lag och stöter och blöter till alla blir trötta och går med på det. Borde inte maktinnehavare ha en inre spärr som säger att nu får det räcka och lägger ner istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@Johan86c:

Huvudsakligen handlar övervakningen absolut inte om att sätta dit en handfull pirater, det är bara en positiv bieffekt.

Fokuset för denna typ av övervakning ligger på ett helt annat plan, information är kontroll och som det till synes ligger till är övervakningen designad för att faktiskt försöka bekämpa brott osv.

Det rättfärdigar däremot inte övervakningen över huvud taget, att betrakta hela sitt folk som potentiellt kriminella är vad jag anser inte något som hör hemma i ett modernt samhälle. Det kan ge känslan av att de arbetar mot sitt folk, snarare än för dem.

Att vi på senare år ser mer och mer uppluckring av allt vad integritet innebär är oroande.

Problemet med den tidigare lagstiftningen var just att den gjordes om för att kunna klämma åt bl.a pirater vad det verkar. Den första upplagan av lagen hade ett krav på misstanke om brott som gav minst 2 års fängelse för att få ut lagrade uppgifter, men sedan ändrades den lagen så det kravet förvann, det enda som behövdes var misstanke om brott, vilket som, och då blir det extremt för EU-domstolen. De menade att sådant här kunde motiveras med om man vill bekämpa grova brott, men att det annars var ett för stort ingrepp i den personliga integriteten.
Nu var den svenska lagen skriven så från början som nämnt, och hade de bara hållit sig till det hade lagen inte blivit underkänd av EU-domstolen. Men de kunde inte hålla sig. Och nu skyller de på EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Sveriges regering gör som Trump och många andra vid makten. Om lagförslaget inte går igenom och man inte kan överklaga längre upp - ja då skriver man snabbt om ett par ord här och där och tar fram en "ny" lag och stöter och blöter till alla blir trötta och går med på det. Borde inte maktinnehavare ha en inre spärr som säger att nu får det räcka och lägger ner istället?

Nej, det vore fullständigt absurt att göra det. EU-direktiven säger inte på något sätt att all form av datalagring är fel, de försöker bara styra det så det tydligt ska handla om att bekämpa grövre brott. Därmed är det enda logiska att ta fram en lag som följer den linjen.

Att bara ge upp när något blir fel är vad förlorare får hålla på med i sina egna liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Fast datalagringen ska inte primärt handla om att jag pirater utan att det finns många andra brott där man är i behov av att kartlägga misstänkta. Problemet är väl att man lätt glider lite fel med de lagrade uppgifterna så datalagringen missbrukas för att jag enklare brott som småskalig piratkopiering för eget bruk.

Personligen anser jag att lagringen ska vara kvar, men kraven för att kunna kräva ut datan måste blir hårdare.

Hur tänker du när du anser det ok med massövervakning, vad berättigar det så att säga?

Jag anser tillit, integritet och säkerhet är stora grundpelare för ett samhälle. Tillit och integritet försvinner i och med massövervakning. Samt att medborgares säkerhet äventyras, för du tror väl inte att denna massiva mängd data kan hållas säker? Om nu inte ens NSA, CIA osv kan hålla sin information säker, vad får någon att tro på möjligheten till säkerställning av sådan i Sverige?

Skrivet av MakeCoke:

Bra! Men globalt ser det värre ut. Hoppas det lagstiftas om kryptering i EU så vi slipper andra länders ögon.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikaner-kan-inte-forvanta...

"There is no such thing as absolute privacy in America; there is no place outside of judicial reach" - FBI-chefen

Man ska alltså aldrig, aldrig någonsin få vara ifred från staten i USA . Skrämmande.

Det är smått hemskt, nu säger de rätt ut att så ska det vara.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Thank you EU!

Låt oss nu inte hoppas att SD får för stort inflytande så att SWEXIT inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det vore fullständigt absurt att göra det. EU-direktiven säger inte på något sätt att all form av datalagring är fel, de försöker bara styra det så det tydligt ska handla om att bekämpa grövre brott. Därmed är det enda logiska att ta fram en lag som följer den linjen.

Att bara ge upp när något blir fel är vad förlorare får hålla på med i sina egna liv.

Du missade att kammarrätten varit med och sagt sitt?

Det finns redan lagar som polisen kan använda för att ta fast brottslingar, hur annars tror du att de kan se exakt var folk har varit med mobilen?

Här finns det pengar bakom, media-bolag som jagar pirater och vill att det ska vara enkelt att få ut data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Thank you EU!

Låt oss nu inte hoppas att SD får för stort inflytande så att SWEXIT inträffar.

Jag hoppas att det aldrig blir ett SWEXIT det vore döden för Sverige. Det finns för och nackdelar med EU som med allt annat, men fördelarna överväger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag hoppas att det aldrig blir ett SWEXIT det vore döden för Sverige. Det finns för och nackdelar med EU som med allt annat, men fördelarna överväger.

Håller med fullständigt. Om Sverige går ur, då blir vi ett litet pluttland i utkanten som stormakter kan göra som de vill med. Det finns många nackdelar med EU, men fördelarna överväger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Håller med fullständigt. Om Sverige går ur, då blir vi ett litet pluttland i utkanten som stormakter kan göra som de vill med. Det finns många nackdelar med EU, men fördelarna överväger.

Som i england menar du?
Går ju bra för england trots alla pundits.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Som i england menar du?
Går ju bra för england trots alla pundits.

Fast nu har ju England inte officiellt lämnat än. Från vad jag läst har också alla importerade produkter blivit dyrare sedan de sa att de skulle det, men jag har tyvärr ingen bra källa på det, så ta det med en nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com