Testpilot: MSI GT73VR med dubbla Geforce GTX 1070 i SLI

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI GT73VR med dubbla Geforce GTX 1070 i SLI

Testpiloten Joakim "vargeEEEEn" Pekkari tar sig an MSI:s speldator GT73VR, vilken utlovar 60 bildrutor per sekund i 4K-upplösning och stöd för VR i ett bärbart format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

144Hz, 2560x1440 och G-Sync.

Då hade den här varit mer intressantare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Bra recension, däremot för priset är det bättre att köpa en bärbar med 1080 och 4k skärm, många spel och sli/crossfire fungerar inte utan problem.

Permalänk
Medlem

39 990 kr

Vilken jävla fin EJ bärbar burk jag hade fått för det.
Som går att uppgradera.

Om jag så hade behövt anlita ett flyttbolag som flyttar "min tunga stationära" hade det lönat sig.

Never ever igen att jag kommer pynta upp dyra cash för en bärbar-spel-laptop, har gjort det en gång, tre år senare var den, ja värdelös!

Sämsta köpet jag har gjort faktiskt, har kvar den än, och bara retar mig på den.....Så lånade ut den till min frus mamma så hon har den som en surfdator o lättare spel

Jo jag vet om att det är en speciell kundkrets som köper, men den speciella kundkretsen kommer att känna samma som mig efter några år, om dom nu inte skiter guld.

Bara min tanke om det hela!

Sen vill jag ge kudos till @vargeEEEEn för en väldigt bra utvärdering och recension!
Bra jobbat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!
De punkter som inte alltid tas upp i recensioner, men som imho är viktiga faktorer för en gaming laptop, och där du fick med flera punkter, är:
-Throttling
-Vart laptopen suger in luft ifrån (ovan/under etc) så att man vet hur man kan minimera värme och damm
-Värmeutveckling tangentbord, mot mushand och undersida
-Upplevd "ljudbild"
-Hur enkelt det är att rengöra fläktar från damm
-Uppgraderingsmöjligheter
-Upplevd panelkvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Då prestandatesterna i spel inte anger någon skillnad i inställningar utgår jag ifrån att de är desamma i testerna för FHD respektive UHD. Borde då inte FPSen var närmre 25% av vad den är vid FHD? Självklart är ju teori inte alltid samma som praktik. Men här är det så när som exakt 50%. Konspirationsteoretikern i mig börjar tänka på att MSI på något vis "fejkar" UHD. Fast det finns kanske en vettig förklaring?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zache_:

Då prestandatesterna i spel inte anger någon skillnad i inställningar utgår jag ifrån att de är desamma i testerna för FHD respektive UHD. Borde då inte FPSen var närmre 25% av vad den är vid FHD? Självklart är ju teori inte alltid samma som praktik. Men här är det så när som exakt 50%. Konspirationsteoretikern i mig börjar tänka på att MSI på något vis "fejkar" UHD. Fast det finns kanske en vettig förklaring?

Förstår hur du tänker!

Men att rendera x4 mer pixlar blir inte direkt -75% FPS. Renderad upplösning och saker som physics, ljus etc. drar kraft på olika vis. Så i praktiken kan resultaten variera en hel del faktiskt, åt båda hållen.

Om jag förstod din text fel så ber jag om ursäkt på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår hur du tänker!

Men att rendera x4 mer pixlar blir inte direkt -75% FPS. Renderad upplösning och saker som physics, ljus etc. drar kraft på olika vis. Så i praktiken kan resultaten variera en hel del faktiskt, åt båda hållen.

Om jag förstod din text fel så ber jag om ursäkt på förhand!

Ja du förstod rätt och det har du ju rätt i! Jag är bara så van vid att i forumet skrivs det ofta att UHD kräver 4x mer prestanda, men då verkar det kunna vara så lite som 2x mer jämfört med FHD, intressant!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Bra recension. Finns det någon fördel med att välja denna över en laptop med ett ensamt 1080? Borde vara liknande prestanda med mindre "sli-problem" och en både lättare och svalare laptop?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Känns väldigt omotiverat med 1070 sli istället för ett 1080. Vilken hisklig prislapp! Annars trevlig gaming laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI
För de första, vilket står i en sketen mening å bestryks aldrig nå mer.
Detta är en köpt reklam av MSI som är skriven av nån som står utanför bolaget.

Jag var lite annanandes när Swec började med denna lekstuga "testpiloter"
Så jag återgår med även fråga här vad är "sweclockers tespilot godtycker" märke värt kontra er övriga profilering? För denna maskin är inte mer värd än påse chips nersölad med cola då den saknar den direkta försäljningspunkten utan är bara en nersölad plastbit med bitter eftersmak.

---------------------------------
Fördelar

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
--- Inte fler fördelar än dessa på en maskin för 40k?

Nackdelar

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Saftig prislapp --- Du köper ju bärba...*host* eh 2st 1070 i stor plastbit
Pris vid publicering: 39 990 kr inklusive moms

För i h-vete detta är å kan aldrig bli en nischad produkt avsedd för nån marknad då det är flertal primära saker som är direkt åt helvete.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig.
Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har hoppat över så många av dessa lekstuge tester, men kan med all ro säga att jag kommer fortsätta såga denna totala idioti som görs

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI
För de första, vilket står i en sketen mening å bestryks aldrig nå mer.
Detta är en köpt reklam av MSI som är skriven av nån som står utanför bolaget.

Jag var lite annanandes när Swec började med denna lekstuga "testpiloter"
Så jag återgår med även fråga här vad är "sweclockers tespilot godtycker" märke värt kontra er övriga profilering? För denna maskin är inte mer värd än påse chips nersölad med cola då den saknar den direkta försäljningspunkten utan är bara en nersölad plastbit med bitter eftersmak.

---------------------------------
Fördelar

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
--- Inte fler fördelar än dessa på en maskin för 40k?

Nackdelar

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Saftig prislapp --- Du köper ju bärba...*host* eh 2st 1070 i stor plastbit
Pris vid publicering: 39 990 kr inklusive moms

För i h-vete detta är å kan aldrig bli en nischad produkt avsedd för nån marknad då det är flertal primära saker som är direkt åt helvete.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig.
Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har hoppat över så många av dessa lekstuge tester, men kan med all ro säga att jag kommer fortsätta såga denna totala idioti som görs

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI

Förstår hur du tänker, men kan ju inte styrka det. Lär ju vara en extremt liten grupp köpare, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Master of Overkill

Fattar inte, hur kan den nästan få samma prestanda som 1x 1070 när det är samma chip....
Makes 0 sense.

Nä något är ju helt off

Läste lite mer och det presterar ju exakt som desktop så inget konstigt men den är ej värd 40k inte ens nära.

När man kan få XMG för mycket mindre cash.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maktor:

Tack för recensionen!
De punkter som inte alltid tas upp i recensioner, men som imho är viktiga faktorer för en gaming laptop, och där du fick med flera punkter, är:
-Throttling
-Vart laptopen suger in luft ifrån (ovan/under etc) så att man vet hur man kan minimera värme och damm
-Värmeutveckling tangentbord, mot mushand och undersida
-Upplevd "ljudbild"
-Hur enkelt det är att rengöra fläktar från damm
-Uppgraderingsmöjligheter
-Upplevd panelkvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Är det något du känner att jag har missat som du funderar över?

Skrivet av bsk!:

Bra recension. Finns det någon fördel med att välja denna över en laptop med ett ensamt 1080? Borde vara liknande prestanda med mindre "sli-problem" och en både lättare och svalare laptop?

Samma modell finns med ett ensamt 1080 också. Att den kör 1070 SLI är nog mest för att visa att man kan och ha det som en schysst reklampelare.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI
För de första, vilket står i en sketen mening å bestryks aldrig nå mer.
Detta är en köpt reklam av MSI som är skriven av nån som står utanför bolaget.

Jag var lite annanandes när Swec började med denna lekstuga "testpiloter"
Så jag återgår med även fråga här vad är "sweclockers tespilot godtycker" märke värt kontra er övriga profilering? För denna maskin är inte mer värd än påse chips nersölad med cola då den saknar den direkta försäljningspunkten utan är bara en nersölad plastbit med bitter eftersmak.

---------------------------------
Fördelar

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
--- Inte fler fördelar än dessa på en maskin för 40k?

Nackdelar

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Saftig prislapp --- Du köper ju bärba...*host* eh 2st 1070 i stor plastbit
Pris vid publicering: 39 990 kr inklusive moms

För i h-vete detta är å kan aldrig bli en nischad produkt avsedd för nån marknad då det är flertal primära saker som är direkt åt helvete.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig.
Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har hoppat över så många av dessa lekstuge tester, men kan med all ro säga att jag kommer fortsätta såga denna totala idioti som görs

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI

Hej!

Jag har inte haft någon kontakt med MSI gällande något annat än specar och prisuppgifter när jag skrivit denna recension och hur recensionen har utformats har de inget inflytande över. Jag som testpilot har fria tyglar vad det gäller hur testen genomförs och vilka aspekter av produkten jag vill belysa.

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Text och windows-miljön skalas upp för att bli enklare att använda. Spel och film körs i native 4K även när skalning är påslaget.

Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Uppskalning gör text väldigt skarp då den renderas med fler pixlar än vanligt. Ta en titt på din mobiltelefon som referens, hade texten inte uppskalats där hade det varit väldigt jobbigt att läsa för gemene man.

Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
Med en bra, riktad mikrofon är inte fläktljudet ett problem. Den inbyggda mikrofonen är en annan historia men jag tror inte att någon som är en dedikerad streamer skulle drömma om att använda en inbyggd mikrofon hur tyst datorn än är.

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Väldigt synd att de inte valt att sätta in ett tangentbord av svensk standard-layout men det får MSI stå för.

Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Inte speciellt bärbar om man jämför med en 13" ultrabook men väldigt mycket lättare att ta med sig än en stationär dator även om den skulle vara en mITX-maskin.

Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Tror inte att det är någon som uppskattar oljud, därav att det ligger som nackdel. Däremot finns det fysiska gränser för vad man kan förvänta sig när upp till 460W alstras på en liten yta. Ett par schyssta hörlurar är en klar fördel att spela med oavsett ljudnivå på datorn.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
Jag kan väl inte heller direkt påstå att jag tycker att den är snygg, men då de flesta gaming-laptops ser ut på liknande sätt antar jag att målgruppen efterfrågar detta.

TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Här är jag inte riktigt med på vad du menar, tangentbordet är fullskaligt men har en annorlunda layout mot den svenska standard-layouten.

Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig. Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.
Skalning är det som gör text bekvämt läsbar, i spel däremot ser du klar skillnad mellan 1080p och 4K även på 17". Möjlighet att koppla på en extern skärm finns, vilket jag nämner i recensionen. Jag valde dock att inte göra testen med extern skärm då det egentligen inte påverkar produkten alls. Hade den inbyggda skärmen varit 1080p/1440p hade det däremot kunnat vara relevant med testet på en extern 4K-skärm.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har valt att köra prestanda-tester som återfinns i Sweclockers normala test-svit och speltesterna i två populära spel varav ett mer krävande för att ge en ungefärlig bild av vad man kan förvänta sig. Att testa alla stora spel på marknaden är orimligt och tillför inte tillräckligt mycket för att motivera tiden det tar att genomföra.

OC hade jag ärligt talat inte vågat testa på den här maskinen då den redan som det är jobbar hårt för att kyla hårdvaran.

Hoppas detta kan besvara dina frågetecken.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Bloopy Även om jag känner att du uttrycker det lite onödigt aggressivt tycker jag att du sätter fingret på en viktig poäng med just testpiloterna. Jag tror att alla kan vara överens om att siffror och värden är jätteintressant i sig, men när det väl kommer till kritan är det väldigt individuellt vilka egenskaper man själv värderar högst. Precis som du skriver!

Testpiloterna är vanliga medlemmar som får möjlighet att fritt och efter egna premisser utvärdera produkter. Alla tester administreras av oss och vi ser till att det inte förekommer några påtryckningar eller andra lustigheter från tillverkarledet. Just nu är ett 20-tal medlemmar med i projektet och bidrar med massvis av kunskaper och nya infallsvinklar. Vill du veta mer om hur det fungerar är det bara att dra iväg ett meddelande till mig eller ta en titt i FAQ.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Hej!

Jag har inte haft någon kontakt med MSI gällande något annat än specar och prisuppgifter när jag skrivit denna recension och hur recensionen har utformats har de inget inflytande över. Jag som testpilot har fria tyglar vad det gäller hur testen genomförs och vilka aspekter av produkten jag vill belysa.

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Text och windows-miljön skalas upp för att bli enklare att använda. Spel och film körs i native 4K även när skalning är påslaget.

Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Uppskalning gör text väldigt skarp då den renderas med fler pixlar än vanligt. Ta en titt på din mobiltelefon som referens, hade texten inte uppskalats där hade det varit väldigt jobbigt att läsa för gemene man.

Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
Med en bra, riktad mikrofon är inte fläktljudet ett problem. Den inbyggda mikrofonen är en annan historia men jag tror inte att någon som är en dedikerad streamer skulle drömma om att använda en inbyggd mikrofon hur tyst datorn än är.

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Väldigt synd att de inte valt att sätta in ett tangentbord av svensk standard-layout men det får MSI stå för.

Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Inte speciellt bärbar om man jämför med en 13" ultrabook men väldigt mycket lättare att ta med sig än en stationär dator även om den skulle vara en mITX-maskin.

Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Tror inte att det är någon som uppskattar oljud, därav att det ligger som nackdel. Däremot finns det fysiska gränser för vad man kan förvänta sig när upp till 460W alstras på en liten yta. Ett par schyssta hörlurar är en klar fördel att spela med oavsett ljudnivå på datorn.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
Jag kan väl inte heller direkt påstå att jag tycker att den är snygg, men då de flesta gaming-laptops ser ut på liknande sätt antar jag att målgruppen efterfrågar detta.

TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Här är jag inte riktigt med på vad du menar, tangentbordet är fullskaligt men har en annorlunda layout mot den svenska standard-layouten.

Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig. Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.
Skalning är det som gör text bekvämt läsbar, i spel däremot ser du klar skillnad mellan 1080p och 4K även på 17". Möjlighet att koppla på en extern skärm finns, vilket jag nämner i recensionen. Jag valde dock att inte göra testen med extern skärm då det egentligen inte påverkar produkten alls. Hade den inbyggda skärmen varit 1080p/1440p hade det däremot kunnat vara relevant med testet på en extern 4K-skärm.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har valt att köra prestanda-tester som återfinns i Sweclockers normala test-svit och speltesterna i två populära spel varav ett mer krävande för att ge en ungefärlig bild av vad man kan förvänta sig. Att testa alla stora spel på marknaden är orimligt och tillför inte tillräckligt mycket för att motivera tiden det tar att genomföra.

OC hade jag ärligt talat inte vågat testa på den här maskinen då den redan som det är jobbar hårt för att kyla hårdvaran.

Hoppas detta kan besvara dina frågetecken.

Det är återigen 40k så ingen liten peng.
Är det då på något sätt skäligt med avikelser annat än perfektion dugligt?
Kan med säkerhet säga att inte nån blir nöjd över halvdana köp när man väljer å öppna plånboken rejält.

Skrivet av Dimestam:

@Bloopy Även om jag känner att du uttrycker det lite onödigt aggressivt tycker jag att du sätter fingret på en viktig poäng med just testpiloterna. Jag tror att alla kan vara överens om att siffror och värden är jätteintressant i sig, men när det väl kommer till kritan är det väldigt individuellt vilka egenskaper som smäller högst. Precis som du själv skriver!

Testpiloterna är vanliga medlemmar som får möjlighet att fritt och efter egna premisser utvärdera produkter. Alla tester administreras av oss och vi ser till att det inte förekommer några påtryckningar eller andra lustigheter från tillverkarledet. Just nu är ett 20-tal medlemmar med i projektet och bidrar med massvis av kunskaper och nya infallsvinklar. Vill du veta mer om det fungerar är det bara att dra iväg ett meddelande till mig eller ta en titt i FAQ.

Ger inte svar på eran tolkning ang swec märkning vilket var den primära frågan.
Ska vi som läser dessa "oberoende fritolkande" tester nåt i eran agenda eller nåt som valfri medlem lägger på forumet. För som i detta test att ens ge detta godkänt är å själv dra ner erat egna licensierade märke.
Jag är helt inne på att detta är ett bra inniativ men riktar kritik på sättet det marknadsförs.
Vi har nog mef medelmåttiga produkter på marknaden som de är.
Förslag direkt är en helt unik stämpel som inte är direkt jämförbar för att inte vilseleda kunder.
Sätt gärna upp ramverk öppet i forum då detta skulle vara bra vägledning för gemene man.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI
För de första, vilket står i en sketen mening å bestryks aldrig nå mer.
Detta är en köpt reklam av MSI som är skriven av nån som står utanför bolaget.

Jag var lite annanandes när Swec började med denna lekstuga "testpiloter"
Så jag återgår med även fråga här vad är "sweclockers tespilot godtycker" märke värt kontra er övriga profilering? För denna maskin är inte mer värd än påse chips nersölad med cola då den saknar den direkta försäljningspunkten utan är bara en nersölad plastbit med bitter eftersmak.

---------------------------------
Fördelar

Smått otrolig prestanda --- 4k på 17" där du måste skala upp dvs du får som mest 2k
Mycket bra skärm --- Är det då du måste skala upp för att se?
Goda streaming-möjligheter --- Återigen, om fläktarna låter som en orkan så drar det ner allt.
--- Inte fler fördelar än dessa på en maskin för 40k?

Nackdelar

Ej standardlayout på tangentbordet --- Plast ÄR dyrt å att räkna med nåt så uppenbart för 40k :?
Inte speciellt bärbar --- Så det är 40k för stationär då
Alstrar mycket värme och oljud --- Oljud är det nån som gillar det idag?
Saftig prislapp --- Du köper ju bärba...*host* eh 2st 1070 i stor plastbit
Pris vid publicering: 39 990 kr inklusive moms

För i h-vete detta är å kan aldrig bli en nischad produkt avsedd för nån marknad då det är flertal primära saker som är direkt åt helvete.

Ström, den ser inte etiskt snygg ut vilket gör hela din inredning förstörd oavsett hur du än vill måla å gömma undan dessa fula svarta klumpar.
TGB, nog ska man väl ändå prioritera fullskalighet på en "bärbar" som är såpass tung att man inte vill bära runt på den.
Skärm, 17" å 4k är som att se efter den där stickan som du fick i handen för 2v som bara irriterar dig.
Här hadde det varit betydligt bättre å rikta skärmen till å vara antingen 21" te 24" eller dra ner pris å rikta reklam att du ska montera till externa skärm, vilket gör den mindre bärbar.

Recensionens tyngdpunkt måste ändå vara dessa 2x1070 eller hur?
Ändå så saknas prestanda siffror i all sin helhet.
Hur ser möjligheter ut med O.C. även om det är bärbart så finns det prestanda att hämta av nån %.

Jag har hoppat över så många av dessa lekstuge tester, men kan med all ro säga att jag kommer fortsätta såga denna totala idioti som görs

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI

Skönt att se din signatur där du poängterar "F A K T A" men sedan häver ur dig påståenden utan grund.
Än bättre med dom 10 som gillat ditt inlägg.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte, hur kan den nästan få samma prestanda som 1x 1070 när det är samma chip....
Makes 0 sense.

Nä något är ju helt off

Läste lite mer och det presterar ju exakt som desktop så inget konstigt men den är ej värd 40k inte ens nära.

När man kan få XMG för mycket mindre cash.

Firestrike är ju 4k vs 7k poäng om man jämför snabbt med Sweclockers rec, så det är ju inte riktigt exakt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skönt att se din signatur där du poängterar "F A K T A" men sedan häver ur dig påståenden utan grund.
Än bättre med dom 10 som gillat ditt inlägg.

Noterade precis samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

DENNA RECENSION ÄR KÖPT AV MSI
För de första, vilket står i en sketen mening å bestryks aldrig nå mer.
Detta är en köpt reklam av MSI som är skriven av nån som står utanför bolaget.

Osv...

Vilken gaming laptop använder du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skönt att se din signatur där du poängterar "F A K T A" men sedan häver ur dig påståenden utan grund.
Än bättre med dom 10 som gillat ditt inlägg.

Gillar skarpt din konstruktiva kritik som jag skriver ner med min osynliga penna för vidare arkivering.

Skrivet av improwise:

Vilken gaming laptop använder du själv?

Stationär 3x1080@144 gammal I7ES 3.33 8c med HT @4.37 Nvidia 1070 @1882/8910 samt 780 @980/3200
4SSD 512/240/240/120 3HDD 4/2/1 samt annat pjoller som ljudkort, led, burk me tonade rutor å ca 10st 120mm fläktar
Som drivs av liten 1200w nätagg me nå gulaktig cert som har en gullig 80mm fläkt
Detta system skapar med all sannolikhet en bra bit över 700w värme vid full belastning, nalta skönt för ens trötta fötter
Åt hemmagjord pärmos me grädde vitpeppar å salt me ungsbakad gris.
Nåt annat han funderar över?

OT: Jag är inte imot att väga fram andras synpunkter det är bara sättet det görs på.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Stationär 3x1080@144 gammal I7ES 3.33 8c med HT @4.37 Nvidia 1070 @1882/8910 samt 780 @980/3200
4SSD 512/240/240/120 3HDD 4/2/1 samt annat pjoller som ljudkort, led, burk me tonade rutor å ca 10st 120mm fläktar
Som drivs av liten 1200w nätagg me nå gulaktig cert som har en gullig 80mm fläkt
Detta system skapar med all sannolikhet en bra bit över 700w värme vid full belastning, nalta skönt för ens trötta fötter
Åt hemmagjord pärmos me grädde vitpeppar å salt me ungsbakad gris.

Attans, och jag som verkligen trodde att du gillade gaming laptops

Permalänk
Medlem

40k med en 60hz skärm! skakar på huvet och tänker bara when are you guys gonna wake up this is 2017 not 1990!
helt sjukt illa!

Permalänk
Medlem

Jag har versionen med ett 1070 och med 120Hz skärm. Jag är mycket nöjd, superbra temps under tung load och prestanda så det räcker och blir över. Om nån undrar något är det bara att fråga.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag har versionen med ett 1070 och med 120Hz skärm. Jag är mycket nöjd, superbra temps under tung load och prestanda så det räcker och blir över. Om nån undrar något är det bara att fråga.

Av nyfikenhet, har du möjlighet att köra en 3Dmark eller liknande så jag kan se på ett ungefär hur SLI står sig mot singel-gpu:n?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Av nyfikenhet, har du möjlighet att köra en 3Dmark eller liknande så jag kan se på ett ungefär hur SLI står sig mot singel-gpu:n?

Kan göra vad du vill så länge du länkar mig till det jag behöver, jag är officiellt lat som fan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k