Acer XR382CQK – 38-tummare med 75 Hz IPS och Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Jag är inte intresserad av en sån skärm. Jag skrev bara så för att belysa att det beror på om man jämför diagonalmått eller om man jämför höjd. Utgår man från diagonalmått så ger 16:10 mer bildyta än 21:9.

Att formatet inte passar dig köper jag till fullo. Men påståendet att "det saknas på höjden" stämmer ju inte om du väljer en 21:9 som har tillräckligt med höjd ;).
Ocj det är helt rätt att man får mindre bildyta i förhållande till diagonalen ju mindre kvadratisk skärmen är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

@Laxpudding: Har du någon koll på om det är fler större ultrabreda skärmar med bra PPI på väg?

Jag gissar att det kommer eftersom TV-utveckling vänjer oss vid stor bild. Men annars har jag ingen koll på icke-lanserade produkter. Fokuserar på det jag faktisk kan klämma på.

Skrivet av korbevel:

WHOAW! Visste inte att Thomas var ett Yellow Claw fan, eller är det kanske någon annan i kontoret som är ett fan?

Det är min mugg.

Skrivet av fiskebulle:

@Laxpudding Finns bakgrundsbilden som du använder i videon tillgänglig någonstans?

Nej. Men jag ska föra frågan vidare. Bakgrunder, musmattor, tröjor etc. Vi vet att intresset finns.

Skrivet av Roger W:

Hmm, klarar denna skärm 75hz på nvidia grafikkort utan några tappade frames? LG:s motsvarande skärm med samma paneltyp gjorde ju inte det såvitt jag förstått från tester...

Den tappade i alla fall inget från AMD och Intel (på Mac OS) och kan inte minnas problemet när jag de första minuterna hade ett Nvidia-kort. Har du länk till något lämpligt test av LG-skärmen?

Skrivet av HenrikM:

Hade redaktionen inget fury x liggandes och skräpades någonstans?

Jo, även om det ofta sitter i Jonas och Kenneths testriggar. Men det kör HDMI på 2006-nivå och kan inte driva skärmen den vägen som RX480 kan.

Skrivet av truedesire:

tycker skribenten kan lägga till om skärmen har LFC eller inte, vilket är viktigt i högre upplösningar.

Low fram rate conversion kräver ett spann på x2,5 för att det ska fungera. Samt hårdvarustöd. Så med 48-75 fps/Hz är LFC omöjligt eftersom 47 fps LFC skulle kräva 94 Hz. Problemet med LFC är också att ingen tillverkare specar det eller är tydlig med att LFC finns eller inte. Så man måste leka detektiv och subjektivt försöka avgöra hur det flyter under Freesync-intervallet.

Så ett 30-75-intervall hade varit optimalt. Inte för LFC (man vill sällan under 30 fps i vilket fall) utan överlag. Men det hade nog blivit än mer eftersläp där.

Skrivet av nukethenick:

Vilka alternativ finns det om man vill köra nvidia istället? Helst vill jag ha en IPS i full 4K med nvidias gsync eller vad det heter, finns det?

Jag har inte sett något alternativ. En gissning är att Nvidia inte anser det lönt att skräddarsy efter den här panelen på grund av för tydliga eftersläp. Panelen kanske inte ens klarar ned till 30 Hz utan att flimra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den tappade i alla fall inget från AMD och Intel (på Mac OS) och kan inte minnas problemet när jag de första minuterna hade ett Nvidia-kort. Har du länk till något lämpligt test av LG-skärmen?

Jepp, kolla TFT-centrals test, där de påpekade problemen med 75hz specifikt på Nvidiakort:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_38uc99.htm#refresh_fre...
(hoppa ner till stycket "From an NVIDIA test system" och framåt)
*edit*
Men om man aktiverar blur reduction mode (strobad backlightning) så försvann tydligen framedropsen. Märkligt.

---

... jag vill minnas att jag läst även om andra freesyncskärmar med 75 hz läge som strulat med Nvidia av nån anledning. Tror det nämdes i en tråd gällande HP Omen 32 på hardforum också tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: OK! LG-skärmen verkar drivas av en helt annan kretsuppsättning med eftersläpsreducering och allt.

Permalänk

@Laxpudding: står också

LFC algorithm monitors render rates and adaptively
inserts additional frames to enforce
smoothness

Asus
MG279Q is a 35-90Hz AMD FreeSync™
enabled monitor (maximum 2.5x minimum)

No LFC
: 35 FPS is the DRR limit for this display,
judder possible as VSync takes over < 35 FPS

With LFC
: AMD FreeSync™ remains active < 30 FPS,
smoothing out undesirable VSync judder

LFC is tunable in software and can be adjusted to
meet the needs of new
displays

Again: no proprietary module required

är ju ingen nackdel med att ha LFC
finns ett knippe 35-144, 40-144, 48-144, 35-90hz etc skärmar med LFC. men ja det är detektiv arbete
http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te... sedan monitors , och hur ofta de uppdaterar den sidan har jag ingen aning.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av truedesire:

finns ett knippe 35-144, 40-144, 48-144, 35-90hz etc skärmar med LFC. men ja det är detektiv arbete

Ja, men dessa exempel är alla >2,5x-omfång på sync-spann. XR382CQK har 48-75 Hz= 1,5625x och är alltså inte kapabel till LFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gissar att det kommer eftersom TV-utveckling vänjer oss vid stor bild. Men annars har jag ingen koll på icke-lanserade produkter. Fokuserar på det jag faktisk kan klämma på.

Det är min mugg.

Nej. Men jag ska föra frågan vidare. Bakgrunder, musmattor, tröjor etc. Vi vet att intresset finns.

Den tappade i alla fall inget från AMD och Intel (på Mac OS) och kan inte minnas problemet när jag de första minuterna hade ett Nvidia-kort. Har du länk till något lämpligt test av LG-skärmen?

Jo, även om det ofta sitter i Jonas och Kenneths testriggar. Men det kör HDMI på 2006-nivå och kan inte driva skärmen den vägen som RX480 kan.

Low fram rate conversion kräver ett spann på x2,5 för att det ska fungera. Samt hårdvarustöd. Så med 48-75 fps/Hz är LFC omöjligt eftersom 47 fps LFC skulle kräva 94 Hz. Problemet med LFC är också att ingen tillverkare specar det eller är tydlig med att LFC finns eller inte. Så man måste leka detektiv och subjektivt försöka avgöra hur det flyter under Freesync-intervallet.

Så ett 30-75-intervall hade varit optimalt. Inte för LFC (man vill sällan under 30 fps i vilket fall) utan överlag. Men det hade nog blivit än mer eftersläp där.

Jag har inte sett något alternativ. En gissning är att Nvidia inte anser det lönt att skräddarsy efter den här panelen på grund av för tydliga eftersläp. Panelen kanske inte ens klarar ned till 30 Hz utan att flimra.

YELLOW MF CLAW!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Hej,

Finns det en likvärdig skärm som denna idag att köpa eller får man just köpa den här skärmen om man vill ha ett koncept som detta? T ex om det finns en likvärdig skärm på 38 tum, 3 840 x 1 600, IPS, minst 75 Hz ?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX