Permalänk
Medlem

VPN nu när BBB lagt ner PB

E det värt o skaffa någon VPN nu när Piratebay e blockat av bredbandsbolaget?

Kikat på tunnel bear som snackas på youtube om hela tiden, vad tycker ni?

Permalänk
Entusiast

Om du vill nå The Pirate Bay så är det "värt det" ja.
Det enda du behöver är egentligen en VPN-leverantör som själv inte använder Bredbandsbolaget så vitt jag vet, d.v.s den behöver inte vara utländsk.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@MiniPC: tunnel bear är skit imo. Har testat ett tiotal VPN's och kom fram till har privateinternetaccess fungerar bäst för mig. Får ut ca 350/400 Mbit/s på min 500/500 lina.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Kolla bara så att de du köper av tillåter torrents.
Hade tidigare Hide my ass och mailade mig då och då angående detta, dvs att jag tankat något som de inte gillade.
Nu kör jag OVPN och de tillåter detta och kostar cirka 500 per år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Det rör väl sig fortfarande om en DNS block?
Åtgärdas ju gratis genom att byta från BBBs DNS till t.ex googles.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Det rör väl sig fortfarande om en DNS block?
Åtgärdas ju gratis genom att byta från BBBs DNS till t.ex googles.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är också införstådd med att det är en DNS-blockering, iaf om man ska tro IDG.se, Så ska blockeringen av Pirate Bay gå till – okomplicerad spärr som är lätt att komma runt.

OpenDNS eller, som tidigare nämnt, Google's DNS ska lösa problemet. Bara att ställa in i routern.

Permalänk

läste att i just BBB fallet så räcker det med att välja en annan DNS t.ex Googles så går man runt blockaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@suzieq: Åh fan, ska testa google DNS toppen!

Permalänk
Inaktiv

Hade annan DNS innan skiftet, och ja.. Var ju tvungen att prova den första. Nog kom man åt den ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiniPC:

E det värt o skaffa någon VPN nu när Piratebay e blockat av bredbandsbolaget?

Kikat på tunnel bear som snackas på youtube om hela tiden, vad tycker ni?

Det är väl bara att skaffa en VPN som inte loggar och har en egen DNS? Ovpn.se möter dom två kriterierna iaf.

Permalänk
Medlem

Ni som får tpb blockerat med BBB, vad för internet kör ni och vart bor nu? Jag har ADSL och bor i karlstad. Här fungerar tpb fortfarande utan problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Bor i Linköping och har fiber, TBP var blockat för mig men det var som sagt bara att byta till Googles DNS (och /ipconfig flushdns och lite omstarter) och vips är det som att blockeringen aldrig ägt rum..! Finns absolut ingen anledning att krångla med VPN osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som inte känner till det så är det en DNS-blockering Bredbandsbolaget har gjort.
Så om ni använder Bredbandsbolagets DNS-servrar (det gör du om du inte har ställt in något annat) så kommer du inte åt den. Om du byter DNS-servrar i din router eller på din dator så kommer du att komma åt den. Du kan använda Googles DNS-servrar eller OpenDNS, det spelar ingen roll. Det kräver ingen VPN-anslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Om du vill nå The Pirate Bay så är det "värt det" ja.
Det enda du behöver är egentligen en VPN-leverantör som själv inte använder Bredbandsbolaget så vitt jag vet, d.v.s den behöver inte vara utländsk.

Det du behöver är en VPN som gör två saker.

1. Inte loggar vad du gör.
2. Har egen DNS, av samma karaktär som ovan.

BBB blockerar TPB via DNS, så använder du din VPN leverantörs uppslag så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

@Klanders:

som sagt behöver du ingen VPN.

ändra bara dns till 8.8.8.8 (google) eller vad som helst, så är du good to go..

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Ändra dns i bbb router

Men det går ju inte att ändra dns i BBBs router?

Permalänk
Skrivet av Leyer:

@MiniPC: tunnel bear är skit imo. Har testat ett tiotal VPN's och kom fram till har privateinternetaccess fungerar bäst för mig. Får ut ca 350/400 Mbit/s på min 500/500 lina.

+++++++

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PHJ:

Bor i Linköping och har fiber, TBP var blockat för mig men det var som sagt bara att byta till Googles DNS (och /ipconfig flushdns och lite omstarter) och vips är det som att blockeringen aldrig ägt rum..! Finns absolut ingen anledning att krångla med VPN osv.

Skickades från m.sweclockers.com

VPN är väldigt bra att ha även om man inte behöver det för att komma runt BBBs ban.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Frokken: Ändra DNS i din dator då.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@MiniPC: Du kan bara byta DNS till googles dns med, eller openDNS vad du nu föredrar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected:
Jag har gjort det, och det fungerade ett tag, men nu verkar det inte funka längre, går det för dig?

Permalänk
Medlem

@MiniPC: Har inte BBB så vet tyvärr inte. Fungerar för mig med googles DNS dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Har gjort det men jag får inte det att funka.
Ni som har fått det att funka, hur har ni gjort?

Permalänk
Medlem

@Frokken: Har inte BBB själv så har svårt att verifiera. Du kan själv verifiera genom att i kommandoprompten på din dator skriva nslookup följa av aktuellt FQDN för vad The Piratebay har numera.
Har du inte ändrat DNS eller inte får det att fungera kan en HTTP Proxy kan fungera. Första jag hittade (ej testad): https://hide.me/en/proxy

Peronsligen tror jag dock det bara är en tidsfråga innan BBB tvingas implementera ett bättre filter, om det inte redan är gjort, och då är det [DNS proxy via] VPN som gäller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frokken:

Men det går ju inte att ändra dns i BBBs router?

Koppla ut nätet helt från din BBB-router och nollställ. Koppla sedan in routern till en dator via Ethernet. Då kommer du åt gränsnittet och kan göra alla inställningar.

BBB låser sedan routern igen när den kopplas upp mot deras nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

@Purrfected:
Jag har gjort det, och det fungerade ett tag, men nu verkar det inte funka längre, går det för dig?

Inte för jag bryr mig om PB, men jag kan testa lite snabbt i kväll om jag bara kommer ihåg det.

Skrivet av walkir:

Koppla ut nätet helt från din BBB-router och nollställ. Koppla sedan in routern till en dator via Ethernet. Då kommer du åt gränsnittet och kan göra alla inställningar.

BBB låser sedan routern igen när den kopplas upp mot deras nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Och... därför använder man inte det skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och... därför använder man inte det skräpet

Nu ingår dock BBB i avgiften för mig i bostadsrättsföreningen, så har tyvärr inget val.
Deras router har jag försökt klara mig utan, men deras fiberomvandlare vill inte prata med min AirPort Extreme.

Nu kör jag BBB-routern som brygga till min AirPort Extreme och det har aldrig strulat efter det.

ON TOPIC:
Jag kör VPN Unlimited och är nöjd. Använder främst VPN för att komma åt sidor som är regionsblockade, men torrents fungerar på ett fåtal servers.

315 SEK för en life-time subscription känns som ett fynd:
https://depot.xda-developers.com/?rid=4224268

Fick även 10% rabatt i samband med att jag registrerade mig där

Ang. VPN Unlimited, så går det även att testa obegränsat i 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu ingår dock BBB i avgiften för mig i bostadsrättsföreningen, så har tyvärr inget val.
Deras router har jag försökt klara mig utan, men deras fiberomvandlare vill inte prata med min AirPort Extreme.

Nu kör jag BBB-routern som brygga till min AirPort Extreme och det har aldrig strulat efter det.

ON TOPIC:
Jag kör VPN Unlimited och är nöjd. Använder främst VPN för att komma åt sidor som är regionsblockade, men torrents fungerar på ett fåtal servers.

315 SEK för en life-time subscription känns som ett fynd:
https://depot.xda-developers.com/?rid=4224268

Fick även 10% rabatt i samband med att jag registrerade mig där

Ang. VPN Unlimited, så går det även att testa obegränsat i 7 dagar.

Jag sitter och försöker hitta vad dom sparar för uppgifter samt hur länge, har du någon koll på det? vad får du ut för hastighet?
Använder just nu ipredatorn för dom inte sparar ett skit och fixar riktigt hög hastighet, men skulle gärna hitta ett billigare alternativ om det finns

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu ingår dock BBB i avgiften för mig i bostadsrättsföreningen, så har tyvärr inget val.
Deras router har jag försökt klara mig utan, men deras fiberomvandlare vill inte prata med min AirPort Extreme.

Nu kör jag BBB-routern som brygga till min AirPort Extreme och det har aldrig strulat efter det.

Nu syftar jag på routern som "skiten", inte... BBB
Och du har ju gjort det du kan, med att sätta den som brygga.

Att dock använda den som huvudrouter/brandvägg med gud vet vad för bakdörrar för deras support och att de låser inställningarna det är dock varför jag vägrar använda dem.

Skrivet av walkir:

ON TOPIC:
Jag kör VPN Unlimited och är nöjd. Använder främst VPN för att komma åt sidor som är regionsblockade, men torrents fungerar på ett fåtal servers.

315 SEK för en life-time subscription känns som ett fynd:
https://depot.xda-developers.com/?rid=4224268

Fick även 10% rabatt i samband med att jag registrerade mig där

Ang. VPN Unlimited, så går det även att testa obegränsat i 7 dagar.

Bra tips.

Förstår inte hf de kan få ihop det dock med 315kr för livstids-användning dock... de måste ju byta ut hårdvara efter några år och bandbredd kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår inte hf de kan få ihop det dock med 315kr för livstids-användning dock... de måste ju byta ut hårdvara efter några år och bandbredd kostar.

Livstid = gratis förnyelse var 5:e år, sedan tror jag inte alla nappar på denna typen av erbjudanden. XDA-Developers i sig är trots allt en ganska nischad sida som använder sig av StackCommerce. Vanliga prenumeranter finns också, vilket är betydligt dyrare.

Samtidigt gillar jag att VPN Unlimited gör det möjligt att prenumerera på deras tjänst i ett fåtal dagar. Perfekt om man åker till Kina eller annat land där censuren är hård. Att VPN Unlimited tillåter mig att använda 5 enheter samtidigt är guld värt!

Kör det just nu på en Windows-laptop, en Windows-tablet och en Android-telefon