AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför folk menar att Zen räcker i spel är för att en enorm majoritet inte kommer att lida av att CPUn flaskhalsar eftersom de spelar i upplösningar där det nästan alltid är GPUn som agerar flaskhals. Dessutom förstår jag inte heller dessa som resonerar lite som du gör. Alltså att bara för att man inte riktigt slår ut Zen så betyder det att man inte räcker till i spel. Denna svart-vita syn är ganska rolig att se ändå.

Sedan verkar även Ryzen lida lite av de problem som Intel gjorde när de första processorerna till X79 släpptes. SMT adresseras inte korrekt och därför blir det problem. Detta kan nog en firmwareuppdatering fixa. Något AMD själva menar skulle göra en markant skillnad.

Jag tycker knappast jag ser det i svart eller vitt utan i dess skalning av nyanser

Principen har hittills varit att även om en processor klarar av att upprätthålla FPS till den grad att det alltid är GPU:n som flaskhalsar eller att FPS är så hög att det inte spelar någon roll så ställs det mer krav imorgon än vad det gjorde igår. Vilket betyder att en processor som presterar bättre idag blir antagligen pensionerad senare. Även Bulldozer var bra för spel när den kom (fast förvisso med andra tydliga handikapp som Ryzen saknar).

Jag menar inte att Zen (Ryzen) på något sätt är dålig för spel idag men om inte läget ändras (med bättre stöd för fler kärnor) så är ju risken stor att 1800X kanske pensioneras tidigare än 7700K för spel. Men marginalerna är kanske så små att det i praktiken inte kommer spela någon roll ändå.

Vi kan hoppas att där finns mer att hämta av Ryzen. Jag har absolut inga problem med det eller att det skulle bli en mer lönsam processor för spel (vilket nog Ryzen 5 lär få stå för i så fall) än vad motsvarande Intel processor är.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt detta, men borde inte Ryzen vara ett ypperligt val om man som gamer också streamar? Gentemot en Intel, pga flertrådsprestandan?

Edit* Jo jag tänkte väl det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag jag läst säkert ett 15-tal tester på Ryzen där 1700-1800X och diverse intel Sky Lake och Kaby Lake jämförs, och jag ser inte det här enorma prestandagapet som vissa snackar om, i dagens OS och mjukvaror i alla fall.
Men om det är så katastrofalt så är lösningen då enkel: håll dig borta från Ryzen-plattformen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|