Testpilot: Komplett Winter Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Lite lägligt att det kommer så nära inpå Ryzen och att CPUn råkar få ett positivt omdöme som jämfört med Ryzen kan vara väldigt missvisande.

Varje gång AMD är på g med en större lansering så dyker dessa idiot-teorier upp, har varit så i alla år... Var är det sunda förnuftet?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Varje gång AMD är på g med en större lansering så dyker dessa idiot-teorier upp, har varit så i alla år... Var är det sunda förnuftet?

på hyllan, jag är på hype-tåget och det stannar inte i Intel landet, Nvidias Uranus nästa.

med tanken på ryktena och intels forna dagar av mutor så skulle det inte förvåna mig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@biorrith:

Men en 256 GB SSD för operativ och program (och kanske ett par av favoritspelen) plus en mekanisk disk på en TB eller två för övrig lagring blir väl en bra mycket bättre lösning för en relativt liten summa pengar sett till vad det ger?

Problemet med detta är att målgruppen för datorn har svårt att hantera två olika hårddiskar. Jag försöker inte vara dryg och elitistisk nu heller, jag tror bara att dubbla hårddiskar leder till onödigt mycket support från säljarens sida. Jag tror inte heller att det är ett något vidare plus på spec-listan heller. De som vet med sig att SSD + lagrings-HDD är bästa lösningen (om man inte har råd med kopiösa mängder SSD-plats) tillhör inte målgruppen som köper en färdigbyggd dator.

Skrivet av _Merc_:

när man jämför med en R7 1700 så nej.

Samma sak här. De som över huvud taget vet vad "Ryzen" är... eller för den delen, ens vet att AMD gör processorer fortfarande, tillhör inte målgruppen för färdigbygda datorer som denna. Till och med pensionärer i min familj har lärt sig att i7 det är bäst, sedan i5, sedan i3. Det är därför AMD har ett jäkla PR-jobb framför sig för att kunna komma tillbaka. Intel behöver inte köra med fultrick.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Väldigt fin, bra och grundligt skriven recension. Ett stort plus till den. Till själva datorn säger jag dock nej tack. Går att bygga bättre.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Skumt val av komponenter, RX480 är bättre för priset än 1060 och en 7700 fyller inte så stort syfte i en gamingburk, och att skicka med en CPU-kylare om man ändå inte kan överklocka CPU'n är meningslöst om man ska bygga ett så billigt system som möjligt. Hade lika gärna kunnat gå ner på en billigare CPU och få plats med en 1070 istället, fast då kan man ju inte skylta med att man har en sjunde generations i7. Går även att klämma in en 2 TB HDD och 120 GB SSD.

Här är en burk för 10 papp med en 1070, tvivlar på att en G5460 skulle flaskhalsa en 1070. https://puu.sh/umMdm/0191b9569a.png

Permalänk
Medlem

Fint men det är så nära Ryzen lansering att en i7:a känns lite galet enligt mig. Hade varit trevligt med ett system med R7 1700 samt en GPU med åtminstone 4GB av videominne. Ett exempel är ju då antigen 480:n eller feta 1060:n med 6GB. Stabilt system oavsett.

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem

Chassit gör väl skäl för namnet "Winter Gamer" man blir frestad att slänga in ett vedträ då det liknar en kamin.
Men i övrigt känns detta mest som ett bygge av överblivna komponenter som inte sålt så bra.
En speldator för 10k utan SSD är galet. Dock bra med utbyggnadsmöjligheterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utseende

Militärt rymdskepp

<3

Jag tycker att recensionen på ett bra vis framförde för- och nackdelar med systemet.

Jag håller med om att vissa komponenter är konstigt viktade. Dyr i7 men mekanisk disk?
Komplett borde kunna gå mot strömmen och bygga system som uppleves snabba istället för att fylla de "tekniska" specifikationerna med så många TUSEN som möjligt.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Datorn verkar lite meh.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zalbu:

Skumt val av komponenter, RX480 är bättre för priset än 1060 och en 7700 fyller inte så stort syfte i en gamingburk, och att skicka med en CPU-kylare om man ändå inte kan överklocka CPU'n är meningslöst om man ska bygga ett så billigt system som möjligt. Hade lika gärna kunnat gå ner på en billigare CPU och få plats med en 1070 istället, fast då kan man ju inte skylta med att man har en sjunde generations i7. Går även att klämma in en 2 TB HDD och 120 GB SSD.

Håller med om att man lika gärna kunde ha kört på stockkylaren.

Förutom prisvärdhet skulle en AMD-GPU innebära fördelen att målgruppen faktiskt skulle kunna köra med dynamisk synk, vilket hade varit väldigt bra.

Citat:

Här är en burk för 10 papp med en 1070, tvivlar på att en G5460 skulle flaskhalsa en 1070. https://puu.sh/umMdm/0191b9569a.png

Jag hoppas att det aldrig händer att en tvåkärnig processor för 749:- paras ihop med ett kraftigt grafikkort för sex gånger så mycket. Det vore närmast helgerån att bygga en sådan dator för allmänt spelande.

Ditt bygge innehåller för övrigt inte OS och montering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zalbu:

Skumt val av komponenter, RX480 är bättre för priset än 1060 och en 7700 fyller inte så stort syfte i en gamingburk, och att skicka med en CPU-kylare om man ändå inte kan överklocka CPU'n är meningslöst om man ska bygga ett så billigt system som möjligt. Hade lika gärna kunnat gå ner på en billigare CPU och få plats med en 1070 istället, fast då kan man ju inte skylta med att man har en sjunde generations i7. Går även att klämma in en 2 TB HDD och 120 GB SSD.

Här är en burk för 10 papp med en 1070, tvivlar på att en G5460 skulle flaskhalsa en 1070. https://puu.sh/umMdm/0191b9569a.png

Nej snälla para aldrig ihop en svag cpu, ännu värre en tvåkärnig cpu med ett starkt grafikkort. https://www.youtube.com/watch?v=FUapuF0y30s

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Beror förstås på hur man definierar "framtiden". Jag tror att en 7700 kommer hänga med rätt bra under de kommande (fem?) åren. Spel är ganska svåra att parallellisera, som jag förstått det av bland andra @Yoshman.

Men som du säger: Det återstår att se. Av de CPU:er med rimlig prislapp som fanns tillgängliga när recensionen skrevs måste man ändå säga att 7700 är en av de mer framtidssäkra.

Bra recension, gillar speciellt reflektionerna kring hur adaptiv-sync påverkar upplevelsen. Någon idé om hur låst 60 FPS känns jämfört med en adaptiv-sync där man pendlar mellan säg 60-100 FPS? Många pekar ju på att storleken hos FPS varians kan många gånger påverka mer än magnituden hos FPS.

Man får vara väldigt noga med vad man säger kring detta med hur många kärnor kan användas, lätt hamna framför ett rejält drev med välvässade högafflar och brinnande facklor

Moderna spel kan faktiskt utnyttja väldigt många kärnor, något man ser t.ex. här

Här kör alla CPUer på 2,8 GHz och då i7-6950X faktiskt är lite snabbare än i7-6900K pekar det ju på att titeln faktiskt kan använda mer än de åtta kärnor som i7-6900K har.

Det man däremot också ska notera är hur stor skillnaden är mellan i3 och i7 (2 -> 4 kärnor) jämfört med när man går från fyra till åtta kärnor. Att effekten av kärnor faller av ju fler man har är precis vad Amdahls lag beskriver, är bara applikationer som kan köra väldigt nära 100 % av all kod parallellt som skalar perfekt (exempel här är Cinebench, Blender, typ de flesta benchmarks).

Spel kan köra en hyfsat stor del på väldigt många kärnor, men inte allt. Finns ju lite saker som måste synkroniseras, som t.ex. kommunikation med grafikkortet, samt en del beräkningar som används som frö vid rendering av en scen (man måste t.ex. ta hänsyn till aktuell FPS för att veta hur långt spelmotorn ska avancera tiden).

Vad Amdahls lag då säger är att det finns en hård övre gräns för hur mycket snabbare det kan gå när man lägger på kärnor, effekten är avtagande ju fler kärnor man har.

Här ser vi att när man går från två till fyra kärnor hoppar prestanda upp hela 68 %, men när man går från fyra till åtta kärnor är det väsentligt mindre (mellan 7 till 25 % beroende om man jämför med i7-7700K, i7-5775C eller i7-4790K). Men poängen är ändå: fler kärnor ger högre prestanda i spel förutsatt att alla kärnor man jämför har samma kapacitet.

Fram till att man slår i flaskhalsar som GPU och liknande skalar allt med ökande frekvens. Och häri ligger en viktig observation, i7-7700K är i normalfallet väsentligt högre klockad jämfört med Broadwell-E. Ovanpå det har Skylake/Kaby Lake även högre IPC. Om IPC * frekvens blir så pass mycket högre att den överstiger vinsten med fler kärnor, vilket idag är fallet i nästa alla lägen för spel, så blir det i praktiken snabbare med fyra kärnor.

Inte för att fyra kärnor på något sätt är magiskt för spel, utan bara för att spel skalar rätt väl till fyra kärnor idag + de fyrkärniga modellerna är för tillfället de högst klockade.

Notera också att för Witcher 3 så verkar lägsta FPS svara betydligt bättre på hög prestanda per kärna än på fler antal kärnor. Genomsnittlig FPS svara bra både på fler kärnor och på högre prestanda per kärna.

Skrivet av Hulle:

Problemet med detta är att målgruppen för datorn har svårt att hantera två olika hårddiskar. Jag försöker inte vara dryg och elitistisk nu heller, jag tror bara att dubbla hårddiskar leder till onödigt mycket support från säljarens sida. Jag tror inte heller att det är ett något vidare plus på spec-listan heller. De som vet med sig att SSD + lagrings-HDD är bästa lösningen (om man inte har råd med kopiösa mängder SSD-plats) tillhör inte målgruppen som köper en färdigbyggd dator.

/hulle.

Håller med om att flera diskar är något som förvirrar många. Är rätt irriterande även när man är medveten om exakt vad det innebär, mycket enklare att jobba mot en stor disk.

Spel tar rätt mycket plats så även om endast SSD är trevligt då det både är snabbt och tyst blir det lite dyrt, framförallt i ett lite budgetbetonat bygge som ändå en speldator för 10k får betecknas som.

Då detta bygge har B150 som stödjer Intel Rapid Storage Technology (RST) borde man ändå kunna ha stoppat i en SSD-cache, 40-60 GB gör underverk för prestanda hos en mekanisk disk och en SSD i den storleken kan inte kosta mer än någon hundralapp idag. SSD-disken blir i detta fall "osynlig", man ser bara den stora disken i filhanteraren.

Har själv en gammal 60 GB SSD som disk-cache via RST till en relativt långsam mekanisk hårddisk där Steam-biblioteket ligger, fungerar lysande. Lite pyssligt att sätta upp om man redan har Windows installerat och RAID inte var påslaget vid installationstillfället, men går att fixa utan ominstallation och i en dator som har det hela förinstallerat är det ett icke-problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Datorn däremot väcker ju ovanligt många frågetecken. Oerhört obalanserade spec, i7 7700 men ingen SSD och "bara" 8 GB RAM. Det bör alltså vara så att i7 säljer bättre än 16 GB RAM och SSD. Annars skulle merparten av hobbybyggare på detta forum satt ihop ett bättre paket för 10 500 kr än Komplett. Någonstans vill jag ändå tro att de som specar datorer på Komplett vet vad de sysslar med (alltså att huvudmålet är att sälja så många datorer som möjligt), eller hur...?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Jag håller med andra i det mesta. Men jag är skeptisk till att sätta in ett 500+ nätaggregat med de komponenterna i en dator som inte ska klockas. Jag skulle valt typ ett silver certat 400 W agg till ungefär samma pris, och gått från i7 till i5 och lagt mellanskillnaden på en ssd.

Sedan hade jag aldrig köpt en så ful dator, men det är en fråga om smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre med en i5:a och ett 1070. Bra recension!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bra test! Gillar även dina förslag och komponentförändringar bättre än de Komplett "lyckats" med.

Förutom att de lagt pengar obalanserat, och på fel saker (som du redan skrivit väl), så måste jag kommentera att den datorn bara är så brutalt ful att den aldrig hade fått komma igenom husets dörrar!

Komplett borde stryka denna modellen, och ordna en ny (enligt i stort dina förslag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Även jag anser att kompletts val av komponenter är konstiga.
I princip så är den här datorn definitionen av vad jag inte hade köpt.

1. Chassit är horribelt, recensentens kommentarer om det är spot-on
2. valet att inte ha en SSD (bra mycket lättare att flippa dit en disk och rätta till lagrings problemet när behov uppstår än att behöva rensa och installera om allt på en ssd i efterhand) riktigt riktigt konstigt val i mina ögon.
3. i5 vs i7. Även jag hade tagit en i5:a och satt i en kraftigare GPU - skulle kunna motivera det i evigheter men det är vad jag hade gjort.
4. Valet av en kass mus är inte godtagbart någonstans. Släng med en sämre mus som är tok billig och förvänta er att köparen byter ut den genast eller välj en hyfsat vettig mus bara helt enkelt.
5. Valet av 3gb vs 6gb på GPU, lite udda men jag förstår det.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Problemet med detta är att målgruppen för datorn har svårt att hantera två olika hårddiskar. Jag försöker inte vara dryg och elitistisk nu heller, jag tror bara att dubbla hårddiskar leder till onödigt mycket support från säljarens sida. Jag tror inte heller att det är ett något vidare plus på spec-listan heller. De som vet med sig att SSD + lagrings-HDD är bästa lösningen (om man inte har råd med kopiösa mängder SSD-plats) tillhör inte målgruppen som köper en färdigbyggd dator.

Du har säkert rätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag håller med andra i det mesta. Men jag är skeptisk till att sätta in ett 500+ nätaggregat med de komponenterna i en dator som inte ska klockas. Jag skulle valt typ ett silver certat 400 W agg till ungefär samma pris, och gått från i7 till i5 och lagt mellanskillnaden på en ssd.

Sedan hade jag aldrig köpt en så ful dator, men det är en fråga om smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig helt. Har själv kört 3770k @ 4.5ghz och 980ti på mitt 500W agg utan problem. Så ett 400W borde räcka gått och väl till den här strömsnåla datorn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

En recension som är trevlig att läsa.
Du sätter fingret på en hel del relevanta punkter, även om jag inte helt håller med om alla slutsatser.

Så några specifika kommentarer, med citat från recensionen:
Lagring
"Datorns främsta akilleshäl visar sig vara hårddisken, av två anledningar. Först och främst gör avsaknaden av SSD ibland systemet så långsamt att kalla kårar kryper upp längs ryggraden när tiden innan NAND Flash-lagring gör sig smärtsamt påmind. ..."
Om man betänker att den tilltänkta målgruppen knappast har erfarenhet av att använda dator med SSD så tror jag inte att systemet är särskilt långsamt. En HDD är ju extremt mycket snabbare än att läsa in alla data från floppy, som var den tidigare standarden...

... Att det överhuvudtaget finns en mekanisk hårddisk blir en direkt nackdel när den är monterad helt utan dämpning.
Minsta vibration från diskens läsarmar förstärks obönhörligen av varenda plåt i chassit innan man hinner säga "skrammeldisk". Oljudet från Seagates Firecuda tar över hela studentlägenheten, trots den relativt höga ambienta ljudnivån från ventilationen på innergården.

Här beskriver du ett fenomen jag inte upplevt de senaste tio åren av HDD-användning.
Antingen är det levererade exemplaret defekt eller så dras den modellen med en osedvanligt hög ljudnivå. En normal HDD är enligt min erfarenhet i praktiken ohörbar, även om den sitter illa monterad.

För mig är även 1TB lagringsutrymme i minsta laget. 1TB SSD ryms verkligen inte i rimligt prisspann. Hybriddiskar har jag aldrig läst någonting positivt om, även om idén verkar vettig i teorin.
Är det problem med Firecuda generellt? Kan en annan hybriddisk göra samma jobb tystare, eller ska man byta till vanlig HDD? Jag vet tyvärr inte.

Chassit
Uppenbarligen valt primärt för sitt utseende. Det gör sitt jobb, även om det finns andra alternativ som är bättre med avseende på det ena eller andra.

Grafikkortet
Kan bara hålla med de flesta andra som kommenterat. GTX 1060 med 3GB verkar vara det sämsta Nvidia släppt på länge. Hyllvärmare som Komplett vill bli av med?
Radeon RX 470 eller 480 med 4GB RAM känns båda som bättre alternativ i prisklassen.

8GB RAM
Ser jag faktiskt inget fel med. Jag märkte ingen som helst skillnad när jag utökade från 8GB till 16GB i min dator.
Också bland det enklaste att lägga till i efterhand.

Nätaggregatet
"Nätdelen är den viktigaste komponenten. ... Man kan dessutom ha ett nätaggregat mycket länge, vilket är varför jag inte anser att det är värt att spara in ett fåtal hundralappar på en snikmodell istället för en rejäl doning [RM550X]."
Jag anser inte att det medskickade aggregatet är en "snikmodell", då sådana fås för <300kr. Det kan förväntas hålla hela datorns tekniska livslängd (~20 år). Därefter är det nog inte särskilt kompatibelt med nya komponenter.
Det högre priset för bättre effektivitet betalar sig bara om man kör datorn med 100% last dygnet runt i flera år eller är tvungen att använda AC för att få bort värmen från rummet.
Modulärt och kabelstrumpor är en rent visuell finess som inte har någon praktisk betydelse. Känns inte prisvärt i den här prisklassen.

CPU
Förvånansvärt kraftfull för den här prisklassen. Många har kommenterat att den kanske inte är "framtidssäker" eftersom fler spel kan använda fler trådar. Tittar man på vilka krav som ställs på hårdvaran till titlar som annonseras just nu ser man att den klarar "rekommenderad" med råge! Dessutom gör den höga klockfrekvensen att den även fungerar bra till halvgamla spel som föredrar det. Känns verkligen som att man hittat en bra "sweetspot".
En Core i5 skulle visserligen vara billigare, men också mindre framtidssäker, och Ryzen är absolut inget gångbart alternativ i den här typen av affärsbyggd dator förrän om flera månader. (Och inte förrän i morgon får vi reda på om det är ett vettigt alternativ i pris/prestanda-hänseende.)

"Möjligheterna till överklockning är små. Med tanke på målgruppen är detta dock både förståeligt och acceptabelt."
Man kan även vända på steken: Valet av CPU och moderkort utestänger potentiella överklockare som målgrupp. Skillnaden i pris (till kund) är ca 200kr för processorn och lika mycket för moderkortet (Asus Z170M-Plus). Då är dessutom processorn betydligt högre klockad från start och moderkortet har lite fler finesser.

Kylare
Här kan jag bara förklara Kompletts val med att man gissningsvis köpt processorerna utan kylare och sedan valt en som liknar standardkylaren och tål posthantering relativt bra. Om de utgår från processorer som levereras med kylare finns ingen anledning att inte använda dem från Intel.

Tangentbord + mus
"Som väntat gick det sett till omständigheterna bra att spela och skriva på det medföljande tangentbordet, även om det förstås inte kan mäta sig med ett mekaniskt. ..."
Smaken är som baken, och ett mekaniskt tangentbord för >1000kr lär inte stå högt i prioritet hos målgruppen för datorn.

"Musen däremot är inte lika bra. Det går att använda den för att starta ett spel, men det går inte att spela med den. ..."
Illa! Undrar om denna tangentbord-plus-mus-combo också är gamla hyllvärmare?

Norton Security
"Eftersom syftet är att recensera Winter Gamer precis som den är har jag inte försökt avinstallera Norton."
Här tycker jag att du misslyckats med recensionen. Ingen användare kan förväntas försöka använda datorn utan att antingen registrera eller avinstallera Norton.
Att programmet alls finns där till att börja med går möjligen emot beskrivningen att datorn ska levereras utan onödiga program, eftersom Windows Defender garanterat finns på plats också. (Norton gör (efter registrering) i alla fall inte datorn långsam.)
Om jag gjort recensionen skulle jag registrerat programmet och inkluderat det i min bedömning.

Permalänk
Medlem

@Olle P:

Pluspoäng för floppy-anekdoten

Gällande lagring ska man nog skilja på datorns "generella prestanda" vid t ex uppstart och/eller laddning av t ex spelfiler - och lagringsbehov.
Idag bör det vara standard med en SSD för OS i en dator i 10K-klassen. En vanlig HDD på 1TB är nog mer än nog för målgruppen och priset hade inte påverkats nämnvärt då SSD/HDD finns att tillgå (i vanliga konsumentledet) runt 1100 kr kontra SSHD ca 850 kr.
Jag antar vidare att PC-byggare har bättre inköpspriser på hårddiskar, så det borde finnas ganska mycket utrymme att hitta en bättre lösning.

En bättre lösning? En SSD hade gett användaren så mycket bättre upplevde prestanda än om det "bara" hade suttit en i5 (7500) i burken ist för i7 7700:an.

Once you go SSD...typ.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Pluspoäng för floppy-anekdoten

Tack! (Jag minns hur blixtrande snabb laddning det blev när en kompis runt '84 fick en floppy-drive till sin Vic64 jämfört med kassettbanden som annars användes. Laddningstiden för ett program sjönk från ~10 minuter till <1 minut, och det med mycket mindre risk för felinläsningar!)

Skrivet av Vapo:

Idag bör det vara standard med en SSD för OS i en dator i 10K-klassen.
En vanlig HDD på 1TB är nog mer än nog för målgruppen och priset hade inte påverkats nämnvärt då SSD/HDD finns att tillgå (i vanliga konsumentledet) runt 1100 kr kontra SSHD ca 850 kr. ...

Här har vi avvikande åsikter.
Hade det varit fråga om en dator för kontorsarbete hade jag hållit med fullständigt, men när det gäller speldatorer så är 10kkr i dagsläget en riktig minimalistbudget (i alla fall om man kräver mycket bra prestanda i 1080p) och definitivt >500GB lagringsutrymme går åt för att få in både OS, spel (ca 80GB/st typiskt och 150GB/st max) därtill andra mindre utrymmeskrävande program.

Skrivet av Vapo:

Jag antar vidare att PC-byggare har bättre inköpspriser på hårddiskar, så det borde finnas ganska mycket utrymme att hitta en bättre lösning.

När "PC-byggaren" i det här fallet är en butikskedja som kan tänkas bygga som mest några hundra likadana datorer så är marginalerna förvånansvärt små, så butikspriserna på komponenterna ger en bra vägledning för hur priset på en byggd dator skulle skilja.

Alternativet Core i5-7500, GTX 1050Ti och 2st ~500GB lågpris-SSD i RAID0 skulle för all del kosta nästan exakt lika mycket och ge en mer responsiv dator, men spelprestandan skulle vara sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Tack! (Jag minns hur blixtrande snabb laddning det blev när en kompis runt '84 fick en floppy-drive till sin Vic64 jämfört med kassettbanden som annars användes. Laddningstiden för ett program sjönk från ~10 minuter till <1 minut, och det med mycket mindre risk för felinläsningar!)

Här har vi avvikande åsikter.
Hade det varit fråga om en dator för kontorsarbete hade jag hållit med fullständigt, men när det gäller speldatorer så är 10kkr i dagsläget en riktig minimalistbudget (i alla fall om man kräver mycket bra prestanda i 1080p) och definitivt >500GB lagringsutrymme går åt för att få in både OS, spel (ca 80GB/st typiskt och 150GB/st max) därtill andra mindre utrymmeskrävande program.

När "PC-byggaren" i det här fallet är en butikskedja som kan tänkas bygga som mest några hundra likadana datorer så är marginalerna förvånansvärt små, så butikspriserna på komponenterna ger en bra vägledning för hur priset på en byggd dator skulle skilja.

Alternativet Core i5-7500, GTX 1050Ti och 2st ~500GB lågpris-SSD i RAID0 skulle för all del kosta nästan exakt lika mycket och ge en mer responsiv dator, men spelprestandan skulle vara sämre.

Små marginaler ja. Men Komplett (gruppen) omsätter över 7,5 miljarder...så dem är duktigt stora och bygger säkerligen en ganska massa datorer. Sen så kör ju de flesta pc-byggare sina komponenter i bulk/white box. Så att direkt jämföra dessa med sitt syskon i detaljhandelsförpackning är visserligen snarlik, men ändå inte.

Det finns nog en konfig för alla och de skiljer sig nog ungefär lika mycket åt som det finns kombinationer av alla olika delar.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Små marginaler ja. Men Komplett (gruppen) omsätter över 7,5 miljarder...så dem är duktigt stora och bygger säkerligen en ganska massa datorer. Sen så kör ju de flesta pc-byggare sina komponenter i bulk/white box. Så att direkt jämföra dessa med sitt syskon i detaljhandelsförpackning är visserligen snarlik, men ändå inte.

Det finns nog en konfig för alla och de skiljer sig nog ungefär lika mycket åt som det finns kombinationer av alla olika delar.

Här tycker jag dock att Komplett lyckats extremt dåligt med sin "whiteboxdator"/konfigdator. Dels både dåliga och obalanserade komponentval, och dels ett av det värsta gräsligt hemskt fula chassi jag skådat.

Känns som om Komplett är bättre på att antingen sälja rena komponenter, eller färdiga märkesdatorer ifrån HP, Dell, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Håller med dig helt. Har själv kört 3770k @ 4.5ghz och 980ti på mitt 500W agg utan problem. Så ett 400W borde räcka gått och väl till den här strömsnåla datorn.

Ursäkta sent svar, även om 400W säkert skulle räcka, så ligger 500W bättre på effektivitetsgraden, och dessutom så sparar Komplett ingenting på att köra ett 400W än ett 500W, då 500W blivit någon "standard PC med grafikkort PSU" grej, och därmed har ett väldigt stort 450-550W utbud till extremt låga priser. Så de finns inte mycket att spara rent ekonomiskt att gå ner i effektgrad.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ursäkta sent svar, även om 400W säkert skulle räcka, så ligger 500W bättre på effektivitetsgraden, och dessutom så sparar Komplett ingenting på att köra ett 400W än ett 500W, då 500W blivit någon "standard PC med grafikkort PSU" grej, och därmed har ett väldigt stort 450-550W utbud till extremt låga priser. Så de finns inte mycket att spara rent ekonomiskt att gå ner i effektgrad.

Jo, kan hålla med att det (också) var ett lite märkligt komponentval.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/