Varför inget prestandaindex för processorer?

Varför inget prestandaindex för processorer?

Varför har vi ett prestandaindex för grafikkort men inget för processorer?

Förstår att det kan bli lite svårare eftersom att de inte bara handlar om spel utan även videoredigering och liknande. Mitt förslag är att göra ett index med bara spel och ett med andra program eller bara spel för den delen.

Man skulle även utifrån det kunna göra ett diagram utifrån pris. Skulle vara bra nu när Ryzen kommer, eller vad säger ni?

*tråd flyttad till "feedback"*

Precis som du säger finns det nog för många variabler för att det ska gå att lösa på ett smidigt sätt och det blir svårt att få en överblick över resultaten när det kan hänga på så enkla saker som 'silikonlotteri' eller hur pass väl anpassat ett visst spel eller en viss programvara är efter enkärning/flerkärnig prestanda (prestanda som dessutom kan ändras med tiden).

Det gäller visserligen även GPU om man ser till bl.a. överklockning men när det kommer till processorer finns det dessutom så många olika produkter med smärre skillnader och frågan är vilka produkter man ska ha med i listan eftersom olika processorer kan lämpa sig bättre eller sämre till olika användningsområden.

Kort sagt både ja och nej, ett bra förslag men jag tror tyvärr inte att det går att applicera i praktiken.

Idén är bra i teorin, men är svårare att genomföra i praktiken. Som @ågren skriver är det för många variabler att ta hänsyn till om vi skulle försöka sy ihop ett prestandaindex för processorer. Speciellt i produktivitetsapplikationer där förhållandet mellan en Intel- och AMD-processor kan variera enormt beroende på vilka prioriteringar bolagen gjort med sina arkitekturer. För spel är det dock eventuellt möjligt, ska kika på möjligheterna till detta för nästa testsvit (lovar inget!).

Skrivet av Jacob:

Idén är bra i teorin, men är svårare att genomföra i praktiken. Som @ågren skriver är det för många variabler att ta hänsyn till om vi skulle försöka sy ihop ett prestandaindex för processorer. Speciellt i produktivitetsapplikationer där förhållandet mellan en Intel- och AMD-processor kan variera enormt beroende på vilka prioriteringar bolagen gjort med sina arkitekturer. För spel är det dock eventuellt möjligt, ska kika på möjligheterna till detta för nästa testsvit (lovar inget!).

Ja jag förstod det, det är ju många fler variabler att räkna med. Men det skulle vara trevligt, ni får gärna kolla på det