AMD bekräftar Vega-snack på GDC 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar Vega-snack på GDC 2017

Det börjar sakta men säkert dra ihop sig till en ny grafikarkitektur från AMD. Nu bekräftar företaget att mer information om Vega presenteras under evenemanget Capsaicin redan nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att det håller sig så tidigt så vi här i EU kan följa eventet live. Släpps NDA för Ryzen den 28e så kommer det bli en väldigt intressant dag!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

"om väntas utmana inte på allvar" Intel!

SKa bli kul att se både GPU och CPU ifrån AMD snart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanske man får en uppskattning hur Raven ridge och Snowy owl kommer prestera.

Blir nog en Snowy Owl för mig senare förutsatt att den inte kommer kosta skjortan och rocken också.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man skulle ta semester nästa vecka bara för att ladda och kunna hänga med överallt. Kommer ändå vara en så oproduktiv vecka så kan lika gärna vara ledig haha.

Mycket skoj nu, och tydligen nått kl15 att hålla utkik på om man ska tro Jacob på twitter

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Med Geforce Now, Nvidia Shield, Nvidia Tablet och en Gtx 1080 kommer det vara svårt för AMD att vända mig till det andra laget.
Oavsett prestanda/pris.
Alldeles för jobbigt att vara utan dessa tjänster och produkter nu, känner jag.

Go AMD, tho

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många gånger ska dom behöva snacka om det, släpp skiten istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Med Geforce Now, Nvidia Shield, Nvidia Tablet och en Gtx 1080 kommer det vara svårt för AMD att vända mig till det andra laget.
Oavsett prestanda/pris.
Alldeles för jobbigt att vara utan dessa tjänster och produkter nu, känner jag.

Go AMD, tho

Skickades från m.sweclockers.com

känner liknande, även om jag inte använder dom tre första sakerna.
men min kärlek ligger hos nvenc och shadowplay. shadowplay måste vara förra årets bästa program. Herregud va smidigt och fint och lätt det är. vet att amd har ett liknande program, dock som enligt mig inte kan mäta sig med shadowplay. det är mest vad som håller mig skeptisk till att jag skaffar amd vega

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

aldrig förstått vitsen med att "spela in" när man spelar

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

aldrig förstått vitsen med att "spela in" när man spelar

T.ex nu när Early Access är så vanligt kan det vara bra för att få med buggar på film, om man är en av dom som gillar att rapportera och hjälpa till. Vissa gillar att spara roliga händelser som hänt när dom spelat. Andra gillar att spela in sitt gameplay och roa andra med det genom Youtube. Listan kan göras ännu längre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@marcus84:

Har du verkligen ingen aning om varför den här funktion uppskattas av spelare?

Har du missat alla dem miljontals gamingvideos som flödar överallt på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

aldrig förstått vitsen med att "spela in" när man spelar

Av samma anledning som privatpersoner använder kameror för att fota och filma. Förstår du vitsen med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

aldrig förstått vitsen med att "spela in" när man spelar

Gör inte det då, vi andra gör det om vi vill utan ditt godkännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av tilläggstjänster som Shadowplay, bra att ha nån gång ibland men inte nödvändigt.
Får se vad AMD klämmer ur sig, bra med ökad konkurrens som vanligt!

Det viktigaste är ändå råprestanda kombinerat med bra drivers.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

aldrig förstått vitsen med att "spela in" när man spelar

Hur gammal är farbror?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Med Geforce Now, Nvidia Shield, Nvidia Tablet och en Gtx 1080 kommer det vara svårt för AMD att vända mig till det andra laget.
Oavsett prestanda/pris.
Alldeles för jobbigt att vara utan dessa tjänster och produkter nu, känner jag.

Go AMD, tho

Skickades från m.sweclockers.com

Vendor lock-in är fina grejer det. Eller så är det kanske en fetsmäll på käften Nvidia förtjänar.

För min del är det min G-sync-skärm som bromsar lite, men om Vega är riktigt bra så kan jag även byta till en Freesync-skärm. Fan ta Nvidia för att de inte stöder Freesync.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

känner liknande, även om jag inte använder dom tre första sakerna.
men min kärlek ligger hos nvenc och shadowplay. shadowplay måste vara förra årets bästa program. Herregud va smidigt och fint och lätt det är. vet att amd har ett liknande program, dock som enligt mig inte kan mäta sig med shadowplay. det är mest vad som håller mig skeptisk till att jag skaffar amd vega

Skrivet av RHWarrior:

Inte intresserad av tilläggstjänster som Shadowplay, bra att ha nån gång ibland men inte nödvändigt.
Får se vad AMD klämmer ur sig, bra med ökad konkurrens som vanligt!

Det viktigaste är ändå råprestanda kombinerat med bra drivers.

AMD har ju numer den funktionen inbyggd i Crimson, kallas ReLive och presterar t.o.m. strået vassare än Shadowplay och kräver ingen registrering.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD har ju numer den funktionen inbyggd i Crimson, kallas ReLive och presterar t.o.m. strået vassare än Shadowplay och kräver ingen registrering.

Shadowplay verkar erbjuda bättre kvalité på bilden medans AMD erbjuder bättre kvalité på ljud:

Dold text

Vet inte om man ser/hör någon direkt skillnad om det hamnar på Youtube dock.
http://www.gamersnexus.net/guides/2710-amd-relive-vs-nvidia-s...

Kan man välja vilken ljudkälla klippet ska använda med ReLive? Det är något som inte går på Shadowplay i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood
Lol, Nvidia har t.o.m. en egen codec, eller i varje fall container, visste jag inte. Går ju inte att jämföra kvalitet genom att titta på bithastigheten om man inte vet att det är samma codec.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Amd vega:

Rx 580

Rx 560

Permalänk
Digital fyndjägare

Som det ser ut just nu, (kortfattat)... AMD Radeon RX 500: Vega 10 och 11

Prestanda: Vega 11 "GDDR5(X)" kommer ligga runt GTX 1070 och Vega 10 "HBM2" runt eller mellan GTX1080 & GTX1080Ti.

Lansering: Någon gång under Maj månad.

Pris: Vega 10 kommer inte vara ett billigt kort sägs det och kommer hamna runt $599-$699.

Mer att läsa, källa.
https://videocardz.com/66239/what-we-know-about-vega
http://wccftech.com/amd-vega-radeon-500-series-launching-may/

edit:
Senaste nytt...
AMD demonstrerar Vega i Star Wars Battlefront (igen).
https://www.youtube.com/watch?v=5aYFZLC8siE

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD har ju numer den funktionen inbyggd i Crimson, kallas ReLive och presterar t.o.m. strået vassare än Shadowplay och kräver ingen registrering.

vad gör relive strået vassare?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad gör relive strået vassare?

Shadowplay/NVEnc använder en specialdesignad del av GPUn för att komprimera videon till H.264, vilket ger något sämre kvalitet än att göra det i x264 på CPUn. AMD sköter det genom att använda compute shaders-funktionen för att göra det i mjukvara på GPUn - vet inte om de har portat x264 till att gå på deras shaders eller exakt hur de har gjort det. Detta ger en kvalitet nånstans mellan de andra två, enligt folk som bryr sig om sånt. Har inte provat själv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köpt en freesync skärm så blir att gå från nvidia till amd då jag inte vill stödja gsync. Hoppas vega presterar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Bara jag som reagerade på "Vega-snack" och tänkte snack som i "munsbit" eller lättare förtäring?

Visa signatur

Fractal Design Define R4, Corsair Newton R3 600W, Asus Z87 Pro, Corsair vengeance 16gb, Intel 4670k, Asus GTX 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@ClintBeastwood
Lol, Nvidia har t.o.m. en egen codec, eller i varje fall container, visste jag inte. Går ju inte att jämföra kvalitet genom att titta på bithastigheten om man inte vet att det är samma codec.

NVENC är funktionen som används för att komprimera video på grafikkortet i den speciella hårdvaran. Den kan producera H.264 eller H.265, men gör det med mer kompressionsartefakter än att göra det med x.264 på CPUn.

https://developer.nvidia.com/nvidia-video-codec-sdk

AMDs motsvarighet, som alltså körs som ett program på shaders, lär göra ett bättre jobb, dvs bättre kvalitet på samma bitrate.

Vinsten i att göra jobbet på GPUn är att man slipper skicka varenda renderad bildruta över PCIe till huvudminnet, utan kan istället göra jobbet på grafikkortet och bara skicka över det komprimerade resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD har ju numer den funktionen inbyggd i Crimson, kallas ReLive och presterar t.o.m. strået vassare än Shadowplay och kräver ingen registrering.

Nice, dock inte labbat med det innan jag bytte ifrån 280X:et om det stöddes på det, bara kört det ett par-tre gånger för skojs skull på 1070:t. Jag är inte så såld på ett specifikt märke annars så like intresserad, eller eg. mer intresserad av Vega än vad nVidia pysslar med nuförtiden, de är rätt förutsägbara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Som det ser ut just nu, (kortfattat)... AMD Radeon RX 500: Vega 10 och 11

Prestanda: Vega 11 "GDDR5(X)" kommer ligga runt GTX 1070 och Vega 10 "HBM2" runt eller mellan GTX1080 & GTX1080Ti.

Lansering: Någon gång under Maj månad.

Pris: Vega 10 kommer inte vara ett billigt kort sägs det och kommer hamna runt $599-$699.

Av nån anledning tror jag på det här ryktet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies