Nintendo: "Produktion av NES Classic Edition fortsätter"

Permalänk
Melding Plague

Nintendo: "Produktion av NES Classic Edition fortsätter"

Storsäljaren och ständiga bristvaran NES Classic Edition har inte produktionsstoppats och försäljningen fortsätter. Det framgår i ett uttalande från Nintendos europeiska division.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så alla som redan beställt har viss chans att få sin enhet innan nästa decennium?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Den borde få säljstopp för att den inte använder standarder som USB och istället har proprietära kontaktdon. För att slutanvändare inte har möjlighet att installera fler spel på den.

Efter folk spelat dom fåtal spel som finns på den och tröttnat så dyker den upp på en giftig soptipp i tredje världen där barn blir sjuka och utvecklar lungcancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Efter folk spelat dom fåtal spel som finns på den och tröttnat så dyker den upp på en giftig soptipp i tredjedelen där barn blir sjuka och utvecklar tuberkulos.

Uhh, förlåt? Var "tredjedelen" ligger vet jag inte. Vidare har bakterien som orsakar tuberkulos har ingenting med elektronikavfall att göra. Är du full?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Uhh, förlåt? Var "tredjedelen" ligger vet jag inte. Vidare har bakterien som orsakar tuberkulos har ingenting med elektronikavfall att göra. Är du full?

Tror hen syftar på tredjevärlden. Däremot gällande om tuberkulos har jag.ingen aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag beställde min den 10e september, beräknad leverans verkar vara i början på maj just nu...

Permalänk

Ordet "inte" som i "Inte produktionstoppats" fattas i första stycket. Bland annat.

EDIT: I nyhetsflödet på huvudsidan dvs.

Permalänk
Medlem

"Efter långa diskussioner har vi bestämt oss att vi vill fortsätta tjäna pengar."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns skönt att få det bekräftat!

Väldigt märkligt med den kommunikationen som skett emellan Nintendo-Bergsala-ÅF i Skandinavien...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den borde få säljstopp för att den inte använder standarder som USB och istället har proprietära kontaktdon. För att slutanvändare inte har möjlighet att installera fler spel på den.

Efter folk spelat dom fåtal spel som finns på den och tröttnat så dyker den upp på en giftig soptipp i tredje världen där barn blir sjuka och utvecklar lungcancer.

Öh va? Läs produktspecen innan du beställer en vara. Bestäm dig för om du vill ha den eller inte. Välj sedan att köpa eller inte köpa. Varför skulle Nintendo inte få sälja en produkt bara för att den inte passar dig?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är någon som helst skillnad på maskinerna eller kartongerna oavsett var i världen man köper den? Eftersom det är USB-laddning, tänkte jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vet någon om det är någon som helst skillnad på maskinerna eller kartongerna oavsett var i världen man köper den? Eftersom det är USB-laddning, tänkte jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

I USA så får man med USB-adapter, men inte i Europa eller Japan/Asien.

I Japan så är det främst japanska Famicom Mini som finns. Där följer det med dubbla kontrollers.

Alla drivs av standard 5V USB (oavsett vilken version, eller om adapter ingår eller inte).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vet någon om det är någon som helst skillnad på maskinerna eller kartongerna oavsett var i världen man köper den? Eftersom det är USB-laddning, tänkte jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

I Japan är spelen på japanska och ett litet annat utbud. några spel är utbytta annars. Men över det har jag förstått det som att det inte är någon skillnad.
Däremot, rent spekulerande från min sida, Men jag kan tänka mig att det är en ny revision som det inte går att installera andra spel på via en dator usb kontakten och bytt firmware. Men som sagt, är det en ren spekulation.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen för ett halvår sedan, men nu får de behålla skräpet. Nog med bullshit. (Nintendo i allmänhet, Bergsala, kablar i leksakslängd, o s v.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den borde få säljstopp för att den inte använder standarder som USB och istället har proprietära kontaktdon. För att slutanvändare inte har möjlighet att installera fler spel på den.

Efter folk spelat dom fåtal spel som finns på den och tröttnat så dyker den upp på en giftig soptipp i tredje världen där barn blir sjuka och utvecklar lungcancer.

Folk har lyckats lägga i fler spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I USA så får man med USB-adapter, men inte i Europa eller Japan/Asien.

I Japan så är det främst japanska Famicom Mini som finns. Där följer det med dubbla kontrollers.

Alla drivs av standard 5V USB (oavsett vilken version, eller om adapter ingår eller inte).

Så oavsett var i Europa man köper den ifrån så är de identiska? Synd, hade velat haft en som det står SCN på som gamla goda tiden. 😀 Men de är ju regionsfria i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det ryktas om att folk köper dessa och byter hårdvaran mot ett raspberry pi eller liknande. Stämmer det så kan jag lägga några hundralappar på att köpa den urtagna hårdvaran om den fortfarande är funktionell vill säga. Min plan är nämligen att stoppa in den i ett arkadskåp och få en snygg möbel i hallen så jag behöver inte lådan

Skicka PM om du känner dig träffad.

Permalänk
Medlem

Det var väl en jävla tur. Allt annat hade varit fullständigt katastrofalt idiotiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"Efter långa diskussioner har vi bestämt oss att vi vill fortsätta tjäna pengar."

Skickades från m.sweclockers.com

Dom kan ju mycket väl annars resonera att eftersom det till stora delar är samma personer som förväntas köpa Switch som nu köper NES classic kan bli så att dom konkurrerar med sin egen produkt så att säga.

D.v.s folk kanske skulle ha mindre pengar att lägga på Switch och tillbehör/spel om dom köpte denna konsol, vilket skulle vara kontraproduktivt för Nintendo. Det är viktigare för dom med så brett genomslag som möjligt för Switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

Öh va? Läs produktspecen innan du beställer en vara. Bestäm dig för om du vill ha den eller inte. Välj sedan att köpa eller inte köpa. Varför skulle Nintendo inte få sälja en produkt bara för att den inte passar dig?

Varför skulle inte Nintendo få sälja en produkt med konfliktmineraler?
Om det inte passar dig, så behöver du inte köpa den.

Varför skulle inte Nintendo få sälja en produkt utförd av barnarbete?
Bestäm dig för om du vill ha den eller inte. Välj sedan att köpa eller inte köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför skulle inte Nintendo få sälja en produkt med konfliktmineraler?
Om det inte passar dig, så behöver du inte köpa den.

Varför skulle inte Nintendo få sälja en produkt utförd av barnarbete?
Bestäm dig för om du vill ha den eller inte. Välj sedan att köpa eller inte köpa.

Vad yrar du om? Du säger att NES Classic inte ska få säljas för att den bara har 30 spel och inga USB-kontakter, och att resultatet av det är att barn i 3e världen får lungcancer som följd? Även elektronik som uppfyller dina bisarra krav kan väl hamna som skrot i "3e världen och orsaka lungcancer hos barn"?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

Vad yrar du om? Du säger att NES Classic inte ska få säljas för att den bara har 30 spel och inga USB-kontakter, och att resultatet av det är att barn i 3e världen får lungcancer som följd? Även elektronik som uppfyller dina bisarra krav kan väl hamna som skrot i "3e världen och orsaka lungcancer hos barn"?

Hade den haft USB-kontakter så hade man kunnat återanvända NES-kontrollerna till datorn eller använda en tredjepartskontroller USB-kontroller om NES-kontrollen blir överanvänd och dålig.

Att inte använda standarder leder till ökat elektroniskt avfall och miljöförstöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hade den haft USB-kontakter så hade man kunnat återanvända NES-kontrollerna till datorn eller använda en tredjepartskontroller USB-kontroller om NES-kontrollen blir överanvänd och dålig.

Att inte använda standarder leder till ökat elektroniskt avfall och miljöförstöring.

https://www.amazon.com/Mayflash-Wii-Classic-Controller-Adapte...

Problemet löst.
(Liten notering är att moddare redan jobbar på stöd för USB-enheter till NESC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Dom kan ju mycket väl annars resonera att eftersom det till stora delar är samma personer som förväntas köpa Switch som nu köper NES classic kan bli så att dom konkurrerar med sin egen produkt så att säga.

D.v.s folk kanske skulle ha mindre pengar att lägga på Switch och tillbehör/spel om dom köpte denna konsol, vilket skulle vara kontraproduktivt för Nintendo. Det är viktigare för dom med så brett genomslag som möjligt för Switch.

Tror inte det är den minsta konkurrens emellan NES Mini och de vanliga konsolerna ifrån Nintendo, MS och PS.

NES Mini är en renodland nostalgibox för entusiaster som är Nintedofan och retorintresserade.

Kostar (till normalpris) inte mer än ett spel eller kontroller till Switch.

Själv köper jag (eller försöker köpa, rättare sagt) en NES Mini, men är fn. inte alls intresserad av en (främst) bärbar konsol som Switch.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

https://www.amazon.com/Mayflash-Wii-Classic-Controller-Adapte...

Problemet löst.
(Liten notering är att moddare redan jobbar på stöd för USB-enheter till NESC)

Finns även en trådlös variant:
https://www.amazon.com/gp/product/B006JIZAFM/
http://www.mayflash.com/Products/NINTENDOWiiGC/PC047.html

Sedan så hade det ju självklart varit smidigare om de använt sig av standard USB-kontakter och BT-support inbyggt ifrån början, men bra att det iaf. finns eftermarknadstillbehör som fixar det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

suck, la en order hos netonnet 31 oktober lär väll aldrig få min i de här tempot

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimzi:

https://www.amazon.com/Mayflash-Wii-Classic-Controller-Adapte...

Problemet löst.
(Liten notering är att moddare redan jobbar på stöd för USB-enheter till NESC)

Jo, men man ska inte behöva köpa adaptrar eller behöva modda för att det ska funka.
Då blir det att många inte gör det, om det inte bara funkar direkt och då leder det ju till problem med elektroniskt avfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchisholm:

suck, la en order hos netonnet 31 oktober lär väll aldrig få min i de här tempot

La order hos Dustin i somras och det skjuts ständigt fram på leveransdatumet (slutet på april just nu).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hade den haft USB-kontakter så hade man kunnat återanvända NES-kontrollerna till datorn eller använda en tredjepartskontroller USB-kontroller om NES-kontrollen blir överanvänd och dålig.

Jag håller med att det hade varit en fördel att använda vanlig USB för kontrollerna.
Fördelen med de kontakter de använder är att de går att använda ihop med wiimote och andra wii controllers går att använda ihop med NES Classic Mini. Så inom Nintendos ekosystem så går det ändå att göra det du önskar, men inte utanför. Inte utan adaptrar eller moddning åtminstone.
Om NES Classic kontrollerna är ungefär lika bra som de till original NES så har jag fundering på att skaffa extra kontrollers så att man kan modda någon med USB och kanske någon till original kontakt om man raggar tag i ett äkta gammalt NES också.
Men vi får se, först ska jag lyckas få tag på en NES Classic Mini överhuvudtaget.

Däremot tycker jag du drar lite stora växlar på att Nintendo överhuvudtaget inte ska få sälja de bara för att de använder sina egna kontakter.
Ska man dra miljöfrågan långt så är det rätt mycket onödigt som säljs rent allmänt (inte bara Nintendo produkter).
Man skulle exempelvis kunna ifrågasätta vilken nytta TV-spel/datorspel och tillbehör relaterat till det har överhuvudtaget. Även andra underhållningsprodukter, inte bara spel. Konsumtionssamhället i allmänhet.
Ska man förbjuda allt som inte är till för att hålla oss mätta, torra och varma?
(Blir ganska OT)

Jag tycker ändå att man får göra personliga val om vad som är värt att köpa och inte.
Även om det är bra att undvika onödiga köp. Både för miljön och sin egen ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchisholm:

suck, la en order hos netonnet 31 oktober lär väll aldrig få min i de här tempot

La en order på Elgiganten i mitten av november och fick den 2 veckor senare. Ibland är det bättre att beställa från ställen som ingen beställer ifrån, vilket det måste ha varit i mitt fall

Vill du verkligen ha en så finns det ju desperata lösningar
https://swedenmobile.se/product/3436

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi