Testpilot: AOC Agon AG352UCG – 35 tum och G-Sync för 9 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG352UCG – 35 tum och G-Sync för 9 000 kronor

Med hög uppdateringsfrekvens, G-Sync och rejäl välvd skärmyta utlovar AOC Agon AG352UCG storslagna vyer även för den mest kräsna användaren. Häng med när testpiloten David Kvist sätter modellen på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Grov inverse ghosting/smearing i Valley där i videon.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Snusfri

Äntligen en gamingskärm som inte ser ut som ett rymdskepp.
Riktigt stilren och "clean" utseendemässigt.

Hade jag inte redan haft en 40" 2160p skärm hade denna varit en riktigt het kandidat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man ska slå till på en sån här eller en Samsung C34f791WGU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Äntligen en gamingskärm som inte ser ut som ett rymdskepp.
Riktigt stilren och "clean" utseendemässigt.

Hade jag inte redan haft en 40" 2160p skärm hade denna varit en riktigt het kandidat.

Framsidan såg helt ok ut, men vet inte om jag skulle kalla baksidan på skärmen för stilren, tyckte den såg precis ut som ett rymdskepp. Smaken äro delad som tur är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Frågan är om man ska slå till på en sån här eller en Samsung C34f791WGU?

Du har ju Nvidia så denna.

Samsungen's Freesync är förövrigt trasig i 48-100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Framsidan såg helt ok ut, men vet inte om jag skulle kalla baksidan på skärmen för stilren, tyckte den såg precis ut som ett rymdskepp. Smaken äro delad som tur är.

Ja för baksidan tittar man ju nånsin på

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Ja för baksidan tittar man ju nånsin på

Går förbi baksidan på mina skärmar hela tiden, alla har dem inte stående mot en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Går förbi baksidan på mina skärmar hela tiden, alla har dem inte stående mot en vägg.

Skulle tippa på att 99% har sin skärm mot någon typ av vägg men visst, nån enstaka kan ju få spana in rymdskeppet bakifrån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

Skulle tippa på att 99% har sin skärm mot någon typ av vägg men visst, nån enstaka kan ju få spana in rymdskeppet bakifrån

Det är dessutom meningen med biaslightning. Att ha skärmen mot en vägg.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta denna på prisjakt på något sätt vart kan man få tag i dessa skärmar blev nästan sugen på köpa en för testa den själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lothbrok:

Det är dessutom meningen med biaslightning. Att ha skärmen mot en vägg.

Även på högsta inställning upplevde jag inte Biasbelysningen på baksidan kunna ge tillräckligt med belysning på väggen så körde på som vanligt med en ordentlig lampa.

Skrivet av UMJ:

Kan inte hitta denna på prisjakt på något sätt vart kan man få tag i dessa skärmar blev nästan sugen på köpa en för testa den själv.

Den blir tillgänglig i handeln i mars månad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Tack för svaren

Permalänk
Snusfri
Skrivet av UMJ:

Kan inte hitta denna på prisjakt på något sätt vart kan man få tag i dessa skärmar blev nästan sugen på köpa en för testa den själv.

Finns att förboka/beställa på inet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

synd att det är så svårt att få höga hz i dessa skärmar. visst finns det inte mycket som kan driva så högt. men i mindre krävande spel som cs vore det nice. speciellt för oss som inte kör 800x600 med brödrostkvalitet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du har ju Nvidia så denna.

Samsungen's Freesync är förövrigt trasig i 48-100hz.

Fast enligt AMD:s freesync-monitorlista stödjer den LFC. Så 30-48 fps med dubbel uppdatering av skärmen.
Å andra sidan, har man Nvidia, såklart ska man ha e G-syncare. Såvida det inte ska bytas lag framöver

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Va-panel för 9000?
Sorgligt.

Köp inte, denna panelen är bland de billigaste man kan köpa, de skumpas ut till både höger och vänster i betydligt större storlekar via diverse budget-TV, bilden ser precis lika dålig ut som man kan förvänta sig av en budgetpanel.

8-bit panel i en 35-tummare, jag garvar ihjäl mig, lär ju vara grov banding på denna.

Vidare har den av bilderna att döma urusel betrakningsvinkel, något som verkligen är viktigt på en så bred skärm, den känns inte ett dugg genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Fast enligt AMD:s freesync-monitorlista stödjer den LFC. Så 30-48 fps med dubbel uppdatering av skärmen.
Å andra sidan, har man Nvidia, såklart ska man ha e G-syncare. Såvida det inte ska bytas lag framöver

Alla samsung c34 flimmrar röven av sig när ultimate engine är aktiverat, dvs Freesync 48-100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Va-panel för 9000?
Sorgligt.

Köp inte, denna panelen är bland de billigaste man kan köpa, de skumpas ut till både höger och vänster i betydligt större storlekar via diverse budget-TV, bilden ser precis lika dålig ut som man kan förvänta sig av en budgetpanel.

8-bit panel i en 35-tummare, jag garvar ihjäl mig, lär ju vara grov banding på denna.

Vidare har den av bilderna att döma urusel betrakningsvinkel, något som verkligen är viktigt på en så bred skärm, den känns inte ett dugg genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt att det inte är någon banding i samsungs panel, eller asus panel, eller acers z301 osv.

"VA för 9k"
IPS för 9k. Lul. IPS Glow och Backlightbleedinglottery deLuxe.

"urusel betraktningsvinkel"
Asus MX34 och Samsungs C34 har långt ifrån dåliga betraktningsvinklar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Varför är dessa typer av skärmar så dyra? Man kan ju få 50 tums tv-apparater som spöar skiten av denna rent bildmässigt för samma pris.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@gujukal: Kika bara på fördröjning och uppdateringfrekvens så börjar vi se skillnad.

Rekommenderar dig att titta på Tomas Ytterbergs introduktion till TV-apparater där mängder av skillnader gås igenom.
http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduk...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Va-panel för 9000?
Sorgligt.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad tycker du hade varit en lämpligare panel än VA?
Jag själv föredrar VA framför IPS och TN såhär i väntan på OLED.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon172162:

Frågan är om man ska slå till på en sån här eller en Samsung C34f791WGU?

Haha trodde du skämtade. Googlade och hittade en Samsung LC34F791WQNXZA... Nu börjar det bli larvigt med modellnamnen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Vad tycker du hade varit en lämpligare panel än VA?
Jag själv föredrar VA framför IPS och TN såhär i väntan på OLED.

Håller med! VA har betydligt bättre svärta än dem flesta PLS,IPS skärmarna jag tittat på.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
SpelClockers

Vilken cool skärm, men jag skulle bara tycka det var jobbigt när jag väl skulle spela skjutspel.. Men spel som Skyrim och Fallout skulle det nog vara lite häftigt..

Bra recension, även jag som inte är så insatt fattade när du förklarade i videon.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra recension. Uppskattade videorecensionen väldigt mycket och jag tycker du gjorde det bra för att vara den första (eller en av de första) där du pratar framför kameran

Tycker du fick med det mesta, men däremot hade det varit trevligt att se lite fler videoexempel i spel, t ex bilspel som du pratar om men även rts eller rymdopera (haha, vad fan är det? ) samt något fps-spel.

Ett tips inför framtiden för videorecensioner är att kanske inte försöka att tvinga fram det mesta i en enda lång tagning. Sen har vi ljudet som av förklarig anledning är bättre när du pratar i mikrofon istället för kameran. Vet inte vad du har för ljuduppsättning, men om du har en bra mikrofon som är fristående så försök placera den nära kameran, för etestiken skull vill man inte ha den i bild självklart.

Innan du påbörjar inspelningen så klappa två gånger med händerna. När du sedan ska redigera videon så mutear du kamerans ljud och lägger istället in ljudet från mikrofonen, det blir väldigt enkelt och smidigt att synca ljudet genom att matcha på ljudvågorna från klappandet av händer.

Igen, tack för en bra recension! Hade verkligen velat ha en skärm som denna men den är dyr och eftersom jag sitter på ett gammalt grafikkort hade jag fått addera ytterligare 7000-8000:- för ett nytt grafikkort, men visst är det väldigt lockande

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Va-panel för 9000?
Sorgligt.

Köp inte, denna panelen är bland de billigaste man kan köpa, de skumpas ut till både höger och vänster i betydligt större storlekar via diverse budget-TV, bilden ser precis lika dålig ut som man kan förvänta sig av en budgetpanel.

8-bit panel i en 35-tummare, jag garvar ihjäl mig, lär ju vara grov banding på denna.

Vidare har den av bilderna att döma urusel betrakningsvinkel, något som verkligen är viktigt på en så bred skärm, den känns inte ett dugg genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Cool kille, vet nästan vad du pratar om också.

Även om en skärm lider av dåliga betraktningsvinklar, vilket inte direkt är ett berättigat skällsord för VA, så minskas den effekten av det faktum att skärmen är välvd.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte bli imponerad av dessa nya skärmar förens dem gör en skärm med 4K HDR IPS Panel som drivs i 144hz och har 1ms responstid med Gsync . Ni som läser denna kommentaren kommer säkert säga att det är omöjligt men jag tror att dem kommer lyckas med detta nån gång innan 2020 . Om denna ultimata skärmen skulle släppas har dem rätt att säga att den har quantum nanoteknologi

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickeh2k:

Tack för en väldigt bra recension. Uppskattade videorecensionen väldigt mycket och jag tycker du gjorde det bra för att vara den första (eller en av de första) där du pratar framför kameran

Tycker du fick med det mesta, men däremot hade det varit trevligt att se lite fler videoexempel i spel, t ex bilspel som du pratar om men även rts eller rymdopera (haha, vad fan är det? ) samt något fps-spel.

Ett tips inför framtiden för videorecensioner är att kanske inte försöka att tvinga fram det mesta i en enda lång tagning. Sen har vi ljudet som av förklarig anledning är bättre när du pratar i mikrofon istället för kameran. Vet inte vad du har för ljuduppsättning, men om du har en bra mikrofon som är fristående så försök placera den nära kameran, för etestiken skull vill man inte ha den i bild självklart.

Innan du påbörjar inspelningen så klappa två gånger med händerna. När du sedan ska redigera videon så mutear du kamerans ljud och lägger istället in ljudet från mikrofonen, det blir väldigt enkelt och smidigt att synca ljudet genom att matcha på ljudvågorna från klappandet av händer.

Igen, tack för en bra recension! Hade verkligen velat ha en skärm som denna men den är dyr och eftersom jag sitter på ett gammalt grafikkort hade jag fått addera ytterligare 7000-8000:- för ett nytt grafikkort, men visst är det väldigt lockande

Inte helt grön men det går framåt snabbt!

Jo då, det är ca 10 olika tagningar under två sessioner med 4 h separation. Dessa klipptes samman. Mikrofonen som användes under hela inspelningen är en separat lavalier mikrofon med just den metoden du beskriver. Den syns inte då kameran krossade det svarta i skjortan rätt duktigt.
En del av ljudet är inspelat efteråt under redigering efterföljande dag. Dock befinner jag mig på lite olika ställen i rummen och hade en rätt bra utekväll med öl och whiskey så det påverkade rösten en del med inför dag #2.

Jag tar åt mig alla kritik och feedback! Fler spel är absolut noterat!
Tack för uppmuntringen och feedbacken!

Skrivet av Lexius:

Jag kommer inte bli imponerad av dessa nya skärmar förens dem gör en skärm med 4K HDR IPS Panel som drivs i 144hz och har 1ms responstid med Gsync . Ni som läser denna kommentaren kommer säkert säga att det är omöjligt men jag tror att dem kommer lyckas med detta nån gång innan 2020 . Om denna ultimata skärmen skulle släppas har dem rätt att säga att den har quantum nanoteknologi

Asus har en 4K 144Hz skärm på G. Dock ej 1 ms GtG. Dock är ju GtG en rätt liten del av fördröjningen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22207-asus-forbereder-4k-ska...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kristallkrona:

Vilken cool skärm, men jag skulle bara tycka det var jobbigt när jag väl skulle spela skjutspel.. Men spel som Skyrim och Fallout skulle det nog vara lite häftigt..

Bra recension, även jag som inte är så insatt fattade när du förklarade i videon.

Du kan ju spela dina FPS i 16:9 och få samma fysiska yta som en 28" 16:9 skärm.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M