Testpilot: Synology RT2600ac

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology RT2600ac

Nätverk står återigen på menyn när testpiloten Kenneth "Yoshman" Jonsson tar sig an RT2600ac, Synologys senaste router med extra allt för hemmabruk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag köpa en dyrare router idag skulle jag vill ha 5Gbit lan som vissa moderkort har börjat fått.
http://www.tomshardware.com/news/asrock-amd-am4-10g-ryzen,333...

Fast man får nog vänta några år innan de kommer in i konsumentroutrarna, på samma sätt som 1Gbit lan också tog tid för dem. Sedan får minst 2 av ens maskiner också ha 5Gbit lan innan det är någon ide.

Nå det är att läsa igenom reception mer när jag kommer hem.

*edit*
Lösningen man får göra är precis samma som man fick göra när 1Gbit lan kom, att man skaffar en switch bakom routen där man maxar trafiken. Ut på internet duger 1Gbit fint åt de flesta. Sedan om man enbart har två maskiner, varför inte dra en kabel mellan dem, vad ska trafiken in i routern att göra? Så även om man har 5Gbit lan hemma mellan några maskiner, så är det för den stora skaran bara dumt att dra den genom sin router.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bra jobbat.
Mätte du upp överföringshastighet över OpenVPN och jag missade detta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Yoshman Under NAS skriver du om filformat som stöds men jag tror du menar filsystem.
Annars en mycket bra artikel!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cyberhof:

@Yoshman Under NAS skriver du om filformat som stöds men jag tror du menar filsystem.
Annars en mycket bra artikel!

Helt rätt, fixat!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backspace:

@Yoshman: Bra jobbat.
Mätte du upp överföringshastiget över OpenVPN och jag missade detta?

Nej, det har jag tyvärr inte mätt upp. Vet att det är rätt tungt, min RPi3 orkar inte riktigt med 100 MBit/s över den OpenVPN tunnel som går dit. RT2600ac är dock rätt mycket starkare per CPU-kärna, dubbelt upp i alla fall. OpenVPN använder i princip bara en CPU-kärna.

Men är ett bra poäng, ska se om jag hinner mäta detta i helgen. Har inte plockat ner WAN-testet än och kan återanvända det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

i vpn tabben skulle jag velat veta hur mycket den klarar innan den börjar flaska.
tex när du kör utan router så får du x fart. när du har routern i men openvpn på windows/mac/linux och sen när du har openvpn på routern.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerade över att temperaturbilden påminner om konturerna på ett amerikanskt stealthplan av typen B-2 Spirit?
Hursomhelst, bra recension. Jag visste inte ens att Synology har börjat tillverka routrar

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, det har jag tyvärr inte mätt upp. Vet att det är rätt tungt, min RPi3 orkar inte riktigt med 100 MBit/s över den OpenVPN tunnel som går dit. RT2600ac är dock rätt mycket starkare per CPU-kärna, dubbelt upp i alla fall. OpenVPN använder i princip bara en CPU-kärna.

Men är ett bra poäng, ska se om jag hinner mäta detta i helgen. Har inte plockat ner WAN-testet än och kan återanvända det.

bra jobbat @Yoshman ! är precis som @backspace intresserad vad den klarar av för hastighet med OpenVPN

Permalänk
Livsnjutare 😎

Visste inte ens att Synology gjorde routers...

Fräckt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Grym artikel, bra jobbat

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Har en fundering ang. NAS funktionen. Vet du om det är möjligt att koppla in en USB hub eller dockningsstation för flera hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Inte för o vara sån - men vem riktar den in sig på?

Edgerouter + AP kostar ju mindre än detta och då har man lyft ut AP från routern, så man kan uppgradera vardera separat eller bygga ut i framtiden.

Jag gillar synologys grejer (har två av deras nas) men jag tror inte riktigt dom är mogna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backspace:

@Yoshman: Bra jobbat.
Mätte du upp överföringshastighet över OpenVPN och jag missade detta?

Skrivet av It-nisse:

bra jobbat @Yoshman ! är precis som @backspace intresserad vad den klarar av för hastighet med OpenVPN

Har gjort en liten mätning, med iperf3 naturligtvis. Hade blandat ihop RPi3 med något annat, den klarar ju bara strax över 10 Mbit/s. RT2600ac är väsentligt bättre, upp emot 60 Mbit/s. Lade till kort kort stycke om detta.

Inte i närheten av 1 Gbit/s, men vi pratar om en ARM CPU som är passivt kyld och säker drar under 2 W.

Skrivet av andreas_dock:

Visste inte ens att Synology gjorde routers...

Fräckt!

Är ju ganska nytt för dem, RT1900ac verkar ha ca ett år på nacken.

RT1900ac är lite klenare, 256 MB RAM, dual core ARM @ 1,0 GHz (osäker på modell) och 3x3 MIMO. Om den är lika stabil som denna är den modellen nog ett vettigare val för någon som "bara" vill ha en hemmarouter med WiFi.

Priset på RT2600ac kräver nästan att man utnyttjar ett par av de avancerade funktionerna och/eller att man också använder den som en enklare server.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ashee:

Bra artikel! Har en fundering ang. NAS funktionen. Vet du om det är möjligt att koppla in en USB hub eller dockningsstation för flera hårddiskar?

Fick leta ett tag efter min USB-switch, inte något jag använder i normalfallet. Vet inte ens varför jag har en...

Det fungerar! Stoppade in två diskar och ser båda i kontrollpanelen för RT2600ac.

Inte för att det borde vara ett problem, men i detta fall kör diskarna också olika filsystem. En NTFS och en EXT4.

Går även att sätta andra disken i USB2-porten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Kul med lite uppdatering och tack för informationen.
Det är fortfarande högre hastighet än vad t.ex EdgeRouter Lite och PoE orkar med.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Går den att väggmontera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fick leta ett tag efter min USB-switch, inte något jag använder i normalfallet. Vet inte ens varför jag har en...

Det fungerar! Stoppade in två diskar och ser båda i kontrollpanelen för RT2600ac.

Inte för att det borde vara ett problem, men i detta fall kör diskarna också olika filsystem. En NTFS och en EXT4.

Går även att sätta andra disken i USB2-porten.

Okej tack för informationen. Har letat efter en ny router ett tag nu och den här har lite av allt så det får bli en sån.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Inte för o vara sån - men vem riktar den in sig på?

Edgerouter + AP kostar ju mindre än detta och då har man lyft ut AP från routern, så man kan uppgradera vardera separat eller bygga ut i framtiden.

Jag gillar synologys grejer (har två av deras nas) men jag tror inte riktigt dom är mogna.

Det är dock en viss skillnad vad gäller användarvänlighet/UI mellan de två. Synologyn är nog fortfarande riktad till Hemma+ användare medans EdgeRoutern är några snäpp högre.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Väldigt teknisk och väl utförd recension, sådant gillar vi!
Riktigt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har gjort en liten mätning, med iperf3 naturligtvis. Hade blandat ihop RPi3 med något annat, den klarar ju bara strax över 10 Mbit/s. RT2600ac är väsentligt bättre, upp emot 60 Mbit/s. Lade till kort kort stycke om detta.

Inte i närheten av 1 Gbit/s, men vi pratar om en ARM CPU som är passivt kyld och säker drar under 2 W.

Är ju ganska nytt för dem, RT1900ac verkar ha ca ett år på nacken.

RT1900ac är lite klenare, 256 MB RAM, dual core ARM @ 1,0 GHz (osäker på modell) och 3x3 MIMO. Om den är lika stabil som denna är den modellen nog ett vettigare val för någon som "bara" vill ha en hemmarouter med WiFi.

Priset på RT2600ac kräver nästan att man utnyttjar ett par av de avancerade funktionerna och/eller att man också använder den som en enklare server.

Underliga tester du måste kört.

Kör lätt 900 Mbps på min edgerouter och inte sämre på min Asus ac68.

30 Mbps? Jag får ut 100% av min 300/100 lina med allt jag kastar på den (torrent, Bredbandskollen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Läste igenom recensionen och ger tummen upp åt den.

Jag har dock lite svårt att se målgruppen till en sådan här dyr router som ändå begränsar. Däremot RT1900ac AC1900 för runt 1800kr passar fler, då kan de ta de pengarna att lägga på en nas, varför inte en Synology DS216se? Sedan tillkommer såklart hårddiskar.

Jag själv kommer skaffa en ny router snart men det blir nog i 1000kr klassen, lite säkrare Wan än vad jag har nu, det trådlösa täckning/hastighet duger och en massa kablar utanför routern blir det. Då jag som tidigare skrev att det är bara dumt att låta all trafik gå via routern. Har man två snabba maskiner som direkt ska prata med varandra, ja en rak kabel är det bästa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av boibo:

Underliga tester du måste kört.

Kör lätt 900 Mbps på min edgerouter och inte sämre på min Asus ac68.

30 Mbps? Jag får ut 100% av min 300/100 lina med allt jag kastar på den (torrent, Bredbandskollen)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det genom VPN-tunnel krypterad med 256-bitars AES där tunneln hanteras av routern?

I normalfallet är det inga problem alls att få ut 100 % av 1 Gbit/s på denna router, både via LAN- och WAN-portarna.

Skrivet av anon159643:

Läste igenom recensionen och ger tummen upp åt den.

Jag har dock lite svårt att se målgruppen till en sådan här dyr router som ändå begränsar. Däremot RT1900ac AC1900 för runt 1800kr passar fler, då kan de ta de pengarna att lägga på en nas, varför inte en Synology DS216se? Sedan tillkommer såklart hårddiskar.

Jag själv kommer skaffa en ny router snart men det blir nog i 1000kr klassen, lite säkrare Wan än vad jag har nu, det trådlösa täckning/hastighet duger och en massa kablar utanför routern blir det. Då jag som tidigare skrev att det är bara dumt att låta all trafik gå via routern. Har man två snabba maskiner som direkt ska prata med varandra, ja en rak kabel är det bästa.

Tror sådana som jag är målgruppen, därför TestPilot-rekommenderar utmärkelsen

Jag kör nästan allt över WiFi hemma och i princip uteslutande på 5 GHz bandet. Har inte heller något jättebehov av superbandbredd mot lagring (kör faktiskt främst OneDrive...), har en del enklare servers snurrande som jag vill nå från Internet och har en permanent VPN-tunnel till annan plats. De två senare hanterar jag idag på en RPi3, men med RT2600ac skulle jag kunna få bort den extraprylen + bättre CPU-kraft.

Håller absolut med om RT1900ac och liknande produkter, de når en bredare grupp då priset är vettigare om man "bara" vill ha WiFi+Ethernet-switch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Välskriven artikel, enkel att förstå men ändå tillräckligt teknisk. Svår balansgång som du lyckats bra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det genom VPN-tunnel krypterad med 256-bitars AES där tunneln hanteras av routern?

I normalfallet är det inga problem alls att få ut 100 % av 1 Gbit/s på denna router, både via LAN- och WAN-portarna.

Tror sådana som jag är målgruppen, därför TestPilot-rekommenderar utmärkelsen

Jag kör nästan allt över WiFi hemma och i princip uteslutande på 5 GHz bandet. Har inte heller något jättebehov av superbandbredd mot lagring (kör faktiskt främst OneDrive...), har en del enklare servers snurrande som jag vill nå från Internet och har en permanent VPN-tunnel till annan plats. De två senare hanterar jag idag på en RPi3, men med RT2600ac skulle jag kunna få bort den extraprylen + bättre CPU-kraft.

Håller absolut med om RT1900ac och liknande produkter, de når en bredare grupp då priset är vettigare om man "bara" vill ha WiFi+Ethernet-switch.

Via openvpn så är farten låg, men sen är det ju långt från optimalt att köra openvpn via en router.. dom är ju inte direkt gjorda för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Du får gärna testa några av de billigare modellerna också!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm