Intel investerar 7 miljarder dollar i fabrik för tillverkning på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kame_boy:

vad menas med det?

Om jag inte stavat fel, så syftade jag på en ledare som inte genererar värme när ström går igenom den. Tänk dig en kabel som du kan trycka 1000A genom, utan att den brinner upp.

Nu tror jag inte detta ämne är detta, men tidigare har man behövt närma sig absoluta nollpunkten för att kunna få detta fenomen där du kan köra höga strömmar, utan att det blir värme. Problemet är ju att just hålla sig nära denna absoluta nollpunkt (-273,15 grader C, eller 0 grader Kelvin).

Detta är första metallen man hittat som faktiskt kan göra detta vid högre temperaturer (tror det var 70-nångting grader C). Så tänk dig en CPU som du kan mata 200A genom moderkortet med detta, efter 70 grader så blir den inte varmare, utan bara leder mer ström, utan förlust. (rent teoretiskt då).

Mao... du bör kunna göra enormt snabba CPUer, som inte begränsas av överhettning. IBM har jobbat på detta ett tag, för att kunna nå PetaFlops... vs våra Gigaflopp CPUer idag (dvs 1 miljon gånger snabbare). Problemet är just att hålla det tillräckligt kallt, men om det går att göra molekyler av ämnen som gör detta vid normala temperaturer... då kan det bli något mycket användbart.

(För ref, idag är "högtempsupraledare" tydligen runt 35-92 graders Kelvin, typ -181 grader. Med tanke på att de som hittade dessa fick nobelpriset så lär upptäckten av ämnen som kan bli supraledare vid 0-100 grader C bli något enormt.)

Permalänk
Medlem

Har de byggt fabriken mitt i ett träsk och bredvid ett fyrverkerilager, så de lägligt kan stänga ner produktionen några månader så de kan höja sina priser i framriden om "råkar" bli översvämmning eller brand?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag inte stavat fel, så syftade jag på en ledare som inte genererar värme när ström går igenom den. Tänk dig en kabel som du kan trycka 1000A genom, utan att den brinner upp.

Nu tror jag inte detta ämne är detta, men tidigare har man behövt närma sig absoluta nollpunkten för att kunna få detta fenomen där du kan köra höga strömmar, utan att det blir värme. Problemet är ju att just hålla sig nära denna absoluta nollpunkt (-273,15 grader C, eller 0 grader Kelvin).

Detta är första metallen man hittat som faktiskt kan göra detta vid högre temperaturer (tror det var 70-nångting grader C). Så tänk dig en CPU som du kan mata 200A genom moderkortet med detta, efter 70 grader så blir den inte varmare, utan bara leder mer ström, utan förlust. (rent teoretiskt då).

Mao... du bör kunna göra enormt snabba CPUer, som inte begränsas av överhettning. IBM har jobbat på detta ett tag, för att kunna nå PetaFlops... vs våra Gigaflopp CPUer idag (dvs 1 miljon gånger snabbare). Problemet är just att hålla det tillräckligt kallt, men om det går att göra molekyler av ämnen som gör detta vid normala temperaturer... då kan det bli något mycket användbart.

(För ref, idag är "högtempsupraledare" tydligen runt 35-92 graders Kelvin, typ -181 grader. Med tanke på att de som hittade dessa fick nobelpriset så lär upptäckten av ämnen som kan bli supraledare vid 0-100 grader C bli något enormt.)

Tyckte att formuleringen var underlig eftersom

  1. det redan finns supraledare

  2. alla supraledare har kritisk temperatur ovanför nollpunkten

  3. många är supraledande en bra bit ovanför nollpunkten, som du sen påpekade

I studien fann man att elektroniska bidraget till värmeledningen i vanadium dioxid inte är proportionell mot elektriska ledningsförmågan, som annars är fallet i metaller. Det säger ingenting om supraledning, snarare något helt annorlunda: att materialet är förvånansvärt termiskt isolerande för att vara en sån bra elektrisk ledare. Det betyder att ämnets egenskaper är precis såna man inte vill ha inte vill ha i chiptillverkning; ämnet har elektrisk resistans och alltså värmeutveckling, som den i sin tur har svårt att leda bort!

Vidare är det kristallstrukturen som grund i botten orsakar supraledning. Även om molekyler är olika intressanta för deras förmåga att ge upphov till diverse kristrallstrukturer, så är det inte meningsfullt att "göra molekyler av ämnen" som är supraledande. Supraledningen är ett fenomen som framträder i samspelet mellan partiklar, och inte en egenskap som partiklarna har i sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kame_boy:

Tyckte att formuleringen var underlig eftersom

  1. det redan finns supraledare

  2. alla supraledare har kritisk temperatur ovanför nollpunkten

  3. många är supraledande en bra bit ovanför nollpunkten, som du sen påpekade

I studien fann man att elektroniska bidraget till värmeledningen i vanadium dioxid inte är proportionell mot elektriska ledningsförmågan, som annars är fallet i metaller. Det säger ingenting om supraledning, snarare något helt annorlunda: att materialet är förvånansvärt termiskt isolerande för att vara en sån bra elektrisk ledare. Det betyder att ämnets egenskaper är precis såna man inte vill ha inte vill ha i chiptillverkning; ämnet har elektrisk resistans och alltså värmeutveckling, som den i sin tur har svårt att leda bort!

Vidare är det kristallstrukturen som grund i botten orsakar supraledning. Även om molekyler är olika intressanta för deras förmåga att ge upphov till diverse kristrallstrukturer, så är det inte meningsfullt att "göra molekyler av ämnen" som är supraledande. Supraledningen är ett fenomen som framträder i samspelet mellan partiklar, och inte en egenskap som partiklarna har i sig själva.

Du verkar mer insatt i detta än mig så jag kan mycket väl ha fel. Men av vad jag läste så är skulle detta ämne ha ett sätt att effektivt leda elektronerna, vilket ger liknande "kristall struktur" som du nämner ovan och betydligt mindre resistans. Men min källa kan ha tolkat det fel, eller jag läst det som skrevs fel. Finns mycket info att läsa, men långt från allt är ju från en forskare sida, utan mer en journalists sida.

Jag syftade dock min ursprungliga kommentar på att det kan vara början till att kunna göra ämnen som får de förmågor man önskar, genom att man lyckats visa att denna lag faktiskt går att "bryta". Man kanske kan göra andra strukturer som har helt andra förmågor, vilket var min poäng, inte att ämnet i sig själv är "lösningen", men jag formulerade väl mig lite dåligt då jag var lite exalterad i det jag läst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Sista steget i moores lag, sista gången vi någonsin får se en markant ökning i prestanda?

Något säger mig att de som köper 7700k idag kommer att kunna nyttja dem 2030.

Jepp det är slut på moores lag sedan länge. Enbart fusk och clever marketing för att kunna kalla exempelvis 12nm för 7nm är vad framtiden har att erbjuda. Kommer inte finnas någon som helst anledning att uppgradera en 7700K inom de tio närmsta åren. Särskilt inte nu när svenska elektronikpriser är de högsta i världen pga den nya "häftiga" elektronikskatten.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Oavsett vart nyheten presenterades så hör politiska diskussioner inte hemma i den här nyhetstråden.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Tack! Jag har själv känt mig tvungen att svara på grejer jag läste här för jag tyckte det var svårt att släppa, men utöver faktum att det hör inte plats på SWEclockers, fanns det en del hemska rasistiska grejer som hör inte hemma någonstäns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

*Tråd rensad*

Oavsett vart nyheten presenterades så hör politiska diskussioner inte hemma i den här nyhetstråden.

Rensas det som har skrivits?
Varför hörs det inte hemma i en nyhetstråd?

Visa signatur

In vino veritas