AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Efter flera motstridiga rapporter angående AMD Ryzens stöd för äldre operativsystem går AMD själva ut och meddelar att de kommande processorerna inte får stöd för Windows 7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd, känns som att amd hade kunnat ta en del av företagsmarknaden där. Är väl intel som gått och gnällt hos microsoft.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Synd, känns som att amd hade kunnat ta en del av företagsmarknaden där. Är väl intel som gått och gnällt hos microsoft.

Haha va!? Det är snarare Microsoft som ställt krav och gnällt på AMD och Intel. Annars hade det här aldrig varit ett problem.

Gillar att det alltid Intel som är syndabocken när det så uppenbarligen är Microsoft som är problemet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer finnas många större företag som inte kommer att lämna W7 än på några år så en efterfrågan på hårdvara som fungerar med W7 kommer att finnas.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Om man använder 8 år gammalt operativsystem får man skylla sig själv.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man använder 8 år gammalt operativsystem får man skylla sig själv.

Håller inte med. Grundfunktionalitet ska alltid vara bakåtkompatibelt. Att vissa nya funktioner och finesser i hårdvaran inte fungerar med äldre system är givet, men en x86-processor ska kunna exekvera x86-kod i ett x86-OS. Detta är bara MS som vill tvinga på Win10 på alla. Och visst, det kan man förstå varför, men varför måste de vara så himla hårda med det? Windows 7 var för bra helt enkelt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Där sjönk helt plötsligt mängden potentiella kunder med ~50%?

edit: Såg att det bara gällde 7 och inte 8/8.1

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skönt att kunna läsa en artikel om AMD utan att den börjar med Bulldozer bla bla ....

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man använder 8 år gammalt operativsystem får man skylla sig själv.

Det är tämligen ointressant och irrelevant hur gammalt Windows 7 är.
Betydligt mer relevant är hur länge den tänkta ersättaren har funnits ute, och det är mindre än två år sedan Win10 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Skönt att kunna läsa en artikel om AMD utan att den börjar med Bulldozer bla bla ....

Det kunde du även här
http://www.sweclockers.com/nyhet/23349-amd-ryzen-i-17-modelle...
och här
http://www.sweclockers.com/nyhet/23347-amd-ryzen-far-stod-for...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Där sjönk helt plötsligt mängden potentiella kunder med ~50%?

Njä blir väl samma sak med Intels nya sägs det.

Så länge det finns fullt stöd för linux så är ju processorn fortfarande användbar.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som om det borde funka med andra ord, bara inget officiellt uttalat stöd. Och när man läste om de "features" Microsoft vill tvinga in användarna i under 2017 så är jag fortfarande måttligt intresserad av att helt gå över till Windows 10. Det är aningen snabbare än Windows 7. Det är Windows 10's märkbara enda fördel. Resten är bloatware.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Master of Overkill

Fattar inte folk som vill ha W7 över 10, 10an är helt galet mycket snabbare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

AMD bör rimligtvis inte förlora mer på det här än intel gör genom att inte stödja Windows 7 med Kaby Lake, annars har väl folk en jävla dubbelmoral.

Får se var det slutar, men det är ju ingen hemlighet att jag tycker att varje anledning att köra Windows 10 istället för 8 år gamla Windows 7 är en bra anledning och ett steg i rätt riktning.

Många av de som köper Ryzen vill ju kunna spela vettigt, och då känns det väligt "LOL" att sitta med ett operativ som inte ens har stöd för något så självklart i gamingvärlden som DX12.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD bör rimligtvis inte förlora mer på det här än intel gör genom att inte stödja Windows 7 med Kaby Lake, annars har väl folk en jävla dubbelmoral.

Får se var det slutar, men det är ju ingen hemlighet att jag tycker att varje anledning att köra Windows 10 istället för 8 år gamla Windows 7 är en bra anledning och ett steg i rätt riktning.

Många av de som köper Ryzen vill ju kunna spela vettigt, och då känns det väligt "LOL" att sitta med ett operativ som inte ens har stöd för något så självklart i gamingvärlden som DX12.

Intel var väl inte direkt lika beroende som AMD att folk skulle köpa deras Skylake och Kaby Lake. Vi får se hur det funkar när det väl är släppt.

Skrivet av anon56869:

Njä blir väl samma sak med Intels nya sägs det.

Så länge det finns fullt stöd för linux så är ju processorn fortfarande användbar.

Jayztwocents testade och fick några krascher när han körde med windows 8.1 eller om det var windows 7.

edit: Såg att detta bara gällde Windows 7 och inte 8. Då är det ju rätt lugnt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Att det inte finns stöd är väl inte samma sak som att det inte skulle gå? Processorer är bakåtkompatibla

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Synd, känns som att amd hade kunnat ta en del av företagsmarknaden där. Är väl intel som gått och gnällt hos microsoft.

Vilken marknad? När man byter moderkort och cpu brukar man installer om OS. Varför skulle man vid en nyinstallation installera ett åtta år gammalt OS? Skulle marknaden haverera om det inte stödjer Jetpack och Wolfenstein 3d när vi ändå håller på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Lär nog inte vara några större problem att köra under Windows 7 ändå för den som behöver. Men vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som jag nämnde innan kan ej AMD ge offentligt stöd till Windows 7 när Microsoft är så mycket emot att folk använder den. Ger AMD stöd, så kan folk/företag i USA stämma dem om det ej fungerar bra etc.

Dessutom lär folk med hypervisors lösa det idag, jag vet flera som har windows 3.11, winxp etc i skarp produktion än idag.

Sedan för folk som enbart surfar, spelar och liknande på datorn. Ja fundera på om det kanske går att använda datorer till annat.
Jag själv har svårt att förstå varför Windows behöver ha stöd för Directx, vulkan, Directx etc, men förklaringen är kanske att det finns andra typer av användare än kontorsfolk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Inte Intel heller med andra ord eftersom även de slutat upp med att stödja Win 7. Man kan ju säga att alternativen som finns kvar är lika med noll.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte folk som vill ha W7 över 10, 10an är helt galet mycket snabbare.

Windows 7 känns som en långsam och tungkörd dinosaurie när man är van vid 8.1. Ska själv uppgradera till tian någon gång men är rädd för att jag ska behöva installera om cubase och alla plugins (typ 70-80 stycken som alla behöver omregistreras osv, jäkla jobb)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Att det inte finns stöd är väl inte samma sak som att det inte skulle gå? Processorer är bakåtkompatibla

Det kommer förmodligen funka, men om det är så att man får problem så kommer både AMD och Microsoft skylla på att operativet inte stöds.

Jayz2cents testade att köra Kaby Lake på Windows 8.1 och det krachade och hade sig under installationen men efteråt flöt det på bra vad jag vill minnas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte Intel heller med andra ord eftersom även de slutat upp med att stödja Win 7. Man kan ju säga att alternativen som finns kvar är lika med noll.

Är mest deras problem om de inte vill ha mina pengar själv kan jag göra annat med dem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Så när MS inte, trots extrema metoder, lyckats trycka upp Win 10 i ansiktet på alla, så går de till hårdvarutillverkarna och gör det via dem omöjligt att inte "välja" Win 10. Av principskäl kommer aldrig Win 10 att finnas på min dator, när dagen kommer så får det bli Linux, på gott och ont, ingen jävel ska tvinga mig. /End of rant

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så när MS inte, trots extrema metoder, lyckats trycka upp Win 10 i ansiktet på alla, så går de till hårdvarutillverkarna och gör det via dem omöjligt att inte "välja" Win 10. Av principskäl kommer aldrig Win 10 att finnas på min dator, när dagen kommer så får det bli Linux, på gott och ont, ingen jävel ska tvinga mig. /End of rant

Kan du berätta om de principskälen? Windows 10 är mitt favorit-OS och då har jag använt Windows sedan Windows 95.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Håller inte med. Grundfunktionalitet ska alltid vara bakåtkompatibelt. Att vissa nya funktioner och finesser i hårdvaran inte fungerar med äldre system är givet, men en x86-processor ska kunna exekvera x86-kod i ett x86-OS. Detta är bara MS som vill tvinga på Win10 på alla. Och visst, det kan man förstå varför, men varför måste de vara så himla hårda med det? Windows 7 var för bra helt enkelt.

Det är inte riktigt sant då man samtidigt tar bort bort delar i chippen som inte behövs längre, samt att moderkorts tillverkare inte häller lägger till stöd i bios/uefi.
Tror många missförstår MS skillnad mellan att lägga till stöd för nya funktioner och walk arounds för nya buggar/minneshantering och det faktum att om AMD eller Intel vekligen ville stödja win7 funktioner, funktioner fult ut hade de implementerat dem och tvingat mb tillverkarna att lägga in det i UEFI eller ett BIOS Compatiblity mode.
Men var ska man dra gränsen. Jag måste virtualisera för att starta win 3.1 då himem.sys får tuppjuck då den ser min dator. Den är dessutom i386 kompatibel, min dator alltså.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Eftersom Microsoft blivit så galet angelägna om att precis alla ska gå över till just det OS:et där man förlorar självbestämmanderätten så litar jag inte på W10. Det började ju med keylogging och sådant som det påstås att man kan stänga av, men hela grejen med att man inte kan stänga av uppdateringar och att man tvingas installera framtida versioner med deras begränsningar stör mig. När avskaffar de Win32 för att bara acceptera signerade och godkända UWP-program och sedan tvingar in det i datorn med uppdateringar?
Kan jag känna att min dator kan göras krypterad och säker där jag har kontroll över den och ingen annan bestämmer?

De har aldrig varit så här angelägna innan, men de har aldrig heller avslöjat ett vilja att kontrollera så mycket innan heller. Gillar inte att det sammanfaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte Intel heller med andra ord eftersom även de slutat upp med att stödja Win 7. Man kan ju säga att alternativen som finns kvar är lika med noll.

Behöver inte vara säkert. Då "vi" behövde en w98 dator för en massa år sedan, kunde HP leverera en, den var dyrare än vanligt och hade gamla komponenter på MB och var testad för att inte blåskärma med de drv som den levererades med, samt några år support. Det var efter att w98 hade gått i graven. Så behövs det som kommer det säljas, men kosta därefter.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.