SK Hynix släpper HBM2-minne på 4 GB som går i 1 600 MHz

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix släpper HBM2-minne på 4 GB som går i 1 600 MHz

Minnestillverkaren SK Hynix släpper andra generationens High-Bandwidth Memory för framtida grafikkort, däribland möjligtvis även AMD:s kommande Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Hur sjutton får ni 4Gb till 1GB?

Det är 4 kapslar, varje kapsel ligger på 1GB fyra av dessa blir alltså 4GB.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av s0sdaf:

Nej, jag pratar om Gigabit (litet b) och GigaByte (stort B). Borde vara 4Gb = 512MB eller 8Gb = 1GB.

Du fattar la det är fel skrivet^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Nej, jag pratar om Gigabit (litet b) och Gigabyte (stort B). Borde vara 4Gb = 512MB eller 8Gb = 1GB.

Tankevurpa av mig där, då är jag helt med på det du menar och är precis lika nollställd som du. :S
Måste vara fel skrivet helt enkelt, well det kanske rättas till sen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är 4 kapslar, varje kapsel ligger på 1GB fyra av dessa blir alltså 4GB.

/Lifooz

Tänk på att de skriver 4 Gb. Så 2 kapslar på 4 gigabit, vilket blir 1 gigabyte. Dock så skriver man inte ut storlekar i bit så det lär vara ett stavfel.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du fattar la det är fel skrivet^^

Det är väl det han säger, då det faktiskt står fel i artikeln som det är nu

Citat:

Först ut är en kapsel med fyra kretsar om 4 Gb (1 GB) som staplas på varandra för sammanlagt 4 GB minne. Detta gör att grafikkretsar som använder fyra kapslar, exempelvis Fiji, skulle kunna bestyckas med 16 GB grafikminne.

Fyra kretsar á 4Gb blir inte 4GB utan 2GB.

Edit: Nu är det rättat!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Såja. Då kan vi stryka diskussionen ovan eftersom artikeln blev rättad fort.

Vidare kan jag tipsa om att det går att skicka en rättelse om artikeln direkt till redaktionen. Finns länk under varje artikel för detta.
Blir så förvirrande med en diskussion som hänvisar till information i en nyhet där informationen är rättad sedan ett gäng inlägg skrevs

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Såja. Då kan vi stryka den delen ovan eftersom artikeln blev rättad fort.
Vidare kan jag tipsa om att det går att skicka en rättelse direkt till redaktionen istället för att ta det i tråden

Ska tänka på det nästa gång. Tog bort mina inlägg också, men gäller ju att de andra gör detsamma.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av s0sdaf:

Hur sjutton får ni 4Gb till 1GB?

Skrivet av tvelander:

Du fattar la det är fel skrivet^^

Skrivet av Lifooz:

Tankevurpa av mig där, då är jag helt med på det du menar och är precis lika nollställd som du. :S
Måste vara fel skrivet helt enkelt, well det kanske rättas till sen.
/Lifooz

Skrivet av WoXeR123:

Tänk på att de skriver 4 Gb. Så 2 kapslar på 4 gigabit, vilket blir 1 gigabyte. Dock så skriver man inte ut storlekar i bit så det lär vara ett stavfel.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl det han säger, då det faktiskt står fel i artikeln som det är nu

Fyra kretsar på 4Gb blir inte 4GB utan 2GB.

Oj, fixat! Nästa gång vi förmedlar alternativ fakta får ni gärna skicka in en rättelse.

Mvh

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En byte är 8 bitar. Men bandbredden känns inte så imponerande på 200gb/s. 390x har 384gb/s. Men är väl mer optimerat.

Såg sedan att de nämnde 400gb/s.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så... ett år efter Samsung började massproduktion, vars kapslar gick i 256GB/s och sålunda skulle innebära 512GB/s med två? Nyheten får det att låta som SK Hynix gick i bräschen...
https://news.samsung.com/global/samsung-begins-mass-producing...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirkunit:

Så... ett år efter Samsung började massproduktion, vars kapslar gick i 256GB/s och sålunda skulle innebära 512GB/s med två? Nyheten får det att låta som SK Hynix gick i bräschen...
https://news.samsung.com/global/samsung-begins-mass-producing...

Haha ja, jag minns en rolig konversation med @dahippo för ungefär ett år sedan om Vega och Navi. Han var helt bestämd på att SK Hynix skulle vara först med HBM2 och vara i full gång med tillverkningen. Allt annat var trams och okunskap.

Ett par månader efter det lanserar Nvidia Tesla P100 med.... Samsungs HBM2. SK Hynix har fortfarande inga produkter med HBM2 på. Hysteriskt roligt

Edit: Detta kanske du också minns @Petterk

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Får mig att tänka på 3dfx 6000 kort som skulle ha hutlösa 128MB ram och alla var chockade, nå historien har visat sig att man alltid har behövt mer så jag välkomnar denna nyhet.

Permalänk
Medlem

409,6GB/s är ju ändå bra mycket högre än tom Nvidias Titan X (pascal), och de har nu komprimering med också. Låter som det blir 8GB värsting prestanda, med mindre kort (tänk Fury)...

Minnesbandbredd är dock inte allt, helt klart, men det är ändå en viktig del för att kunna använda GPUn fullt ut.

Permalänk

Är SK Hynix det enda företaget som tillverkar HBM minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

409,6GB/s är ju ändå bra mycket högre än tom Nvidias Titan X (pascal), och de har nu komprimering med också. Låter som det blir 8GB värsting prestanda, med mindre kort (tänk Fury)...

Minnesbandbredd är dock inte allt, helt klart, men det är ändå en viktig del för att kunna använda GPUn fullt ut.

Titan X Pascal har väl ändå 480 GB/s? Mitt överklockade 980Ti är också en bra bit över 400 GB/s (413,4 GB/s).

Bara för intressets skull så ligger Samsung HBM2 på Tesla P100 16GB på 720 GB/s.

Skrivet av Swedish Berserk:

Är SK Hynix det enda företaget som tillverkar HBM minnen?

Samsung också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

... Detta kanske du också minns @Petterk

Verkar som SK Hynix började tillverka kretsar just samma tid som de hade planerat och annonserat, då processen tar ett antal månader. Lagom till lite mer mainstreamprodukter också.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul när dessa kommer att passas in med lämplig sockel på moderkortet. 2 kylare där en är för minnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Titan X Pascal har väl ändå 480 GB/s? Mitt överklockade 980Ti är också en bra bit över 400 GB/s (413,4 GB/s).

Bara för intressets skull så ligger Samsung HBM2 på Tesla P100 16GB på 720 GB/s.

Samsung också.

Hmm.

Verkar som jag läste Titan X Maxwell bandbredd. Men notera dock, det TitanX du köper som konsument har inte HBM2 vad jag sett, utan det är "företagsversionen". http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/3...

Den har dock 480GB/s som du sa, så om Vega får 512GB/s (som de nämner i artikeln är det ändå mer), men annars mindre. Det är dock 12GB vs 8GB så jag har svårt att tro att det behövs för 2/3 av RAM mängden. Sen kan du åter inte jämföra OC versioner med stock... tror du inte det kommer finnas OCade Vega? Sen ska man notera att 980Ti faktiskt har mer VRAM bandbredd än 1080...

1080 har iaf 320GB/s som stock, vilket jag är ganska säker är var Vega iaf lär kunna tävla mot utan problem

Vi får se vad kortet kommer med helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hmm.

Verkar som jag läste Titan X Maxwell bandbredd. Men notera dock, det TitanX du köper som konsument har inte HBM2 vad jag sett, utan det är "företagsversionen". http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/3...

Den har dock 480GB/s som du sa, så om Vega får 512GB/s (som de nämner i artikeln är det ändå mer), men annars mindre. Det är dock 12GB vs 8GB så jag har svårt att tro att det behövs för 2/3 av RAM mängden. Sen kan du åter inte jämföra OC versioner med stock... tror du inte det kommer finnas OCade Vega? Sen ska man notera att 980Ti faktiskt har mer VRAM bandbredd än 1080...

1080 har iaf 320GB/s som stock, vilket jag är ganska säker är var Vega iaf lär kunna tävla mot utan problem

Vi får se vad kortet kommer med helt enkelt.

Nej, precis. Men det var bara som jämförelse och en påpekan att det inte var högre. (Jag jämförde med egen överklock för lite perspektiv då det är väl knappt någon tredjepartstillverkare som har så pass överklockade minnesfrekvenser från fabrik (8400 Mhz GDDR5))

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, precis. Men det var bara som jämförelse och en påpekan att det inte var högre. (Jag jämförde med egen överklock för lite perspektiv då det är väl knappt någon tredjepartstillverkare som har så pass överklockade minnesfrekvenser från fabrik (8400 Mhz GDDR5))

Som sagt, jag insåg min miss, men kan inte redigera längre :=/

Och nej, just minnet är det få tillverkare som rör, trots att det faktiskt kan göra en hel del på vissa kort. HBM minnen och OC är ju en ny femma dock, där även 100MHz ökning gör mångfald mer än 100Mhz gör på ditt kort, så det blir intressant o se vad de faktiskt klarar av.