Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

Permalänk
Melding Plague

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Apple har ju vart ökända för att pinka in revir med diverse konstiga patent.
Intressant att se dem på andra sidan, kan inte uttala mig om hur rätt Apple eller Qualcomm har i denna fråga dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns ju som att Qualcomm borde få sätta det pris de vill på att licensiera ut patenterad teknik? Annars är det ju mindre vits att sitta på patent från första början... För det verkar ju inte vara patentets giltighet det är frågan om

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Inte så kul med ombytta roller va Apple?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple klagar på överpriser..jo tjena..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

Känns ju som att Qualcomm borde få sätta det pris de vill på att licensiera ut patenterad teknik? Annars är det ju mindre vits att sitta på patent från första början... För det verkar ju inte vara patentets giltighet det är frågan om

Problemet är att man har tagit fram en standard för mobiltelefoner, som innehåller bitar som är patenterade.

För att detta skall vara möjligt skall varje licenskostnad vara FRAND (fair, reasonable and nondiscriminatory), enligt stämningen är inte Qualcomms det, den överstiger med marginal andras, åtskilliga gånger högre.

edit Vad jag förstått, var ett villkor för att Qualcomms patent skulle ingå i standarden, att Qualcomms licenskostnader var FRAND, något som Qualcomm gick med på, verkar dock som att de brutit det löftet.

Dessa patent innebär att Qualcomm liksom andra patentinnehavare, tex Ericsson befinner sig i en monopolsituation, det finns krav på innehavaren att inte utnyttja detta.

http://www.forbes.com/sites/timworstall/2017/01/21/frand-and-...

Det finns andra som börja syna Qualcomm i sömmarna.
http://arstechnica.com/tech-policy/2017/01/apple-files-1-bill...

I detta fall hejar jag nog på Apple.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Apple klagar på överpriser..jo tjena..

Du inser att två saker kan vara sanna samtidigt?
Qualcomm kan ta överpriser SAMTIDIGT som apple gör det.

Dessutom skulle jag inte kalla apple överprisade. Perfekt integrerad mjuk- och hårdvara som alltid funkar till skillnad från windows-maskiner som från dag 1 degraderar.

Permalänk
Medlem

Konsumenter borde stamma apple for att dom tar overpriser!

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är att man har tagit fram en standard för mobiltelefoner som innehåller bitar som är patenterade.

För att detta skall vara möjligt skall varje licenskonstnad vara FRAND (fair, reasonable and nondiscriminatory), enligt stämningen är inte Qualcomms det, den överstiger med marginal andras, åtskilliga gånger högre.

Dessa patent innebära att Qualcomm liksom andra pateninnehavare, tex Ericsson befinner sig i en monopolsituation, det finns krav på innehavaren att inte utnyttja detta.

http://www.forbes.com/sites/timworstall/2017/01/21/frand-and-...

Det finns andra som börja syna Qualcomm i sömmarna.
http://arstechnica.com/tech-policy/2017/01/apple-files-1-bill...

I detta fall hejar jag nog på Apple.

Ja det sätter ju det hela i ett annat perspektiv. Kanske borde förtydligas i artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Då får vi en ny saga som säkert lär hålla på i minst en 3-4 år med följetångar fram och tillbaka...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ironin när apple stämmer någon för överpris...

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Konsumenter borde stamma apple for att dom tar overpriser!

Fast som konsument kan du välja att köpa en trött Lenovo för 1800 kr istället för att lägga upp emot 32'000 kr för en MacBook Pro. När det gäller komponenterna Qualcomm tillverkar är det inte alltid möjligt. Läs Ratatosks inlägg

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

PÅstod väl aldrig att den ena uteslöt det andra..
Men jo jag vidhåller nog att Apple är bra på att överprisa, speciellt när man skall hoppa upp i storlek på minnemängden i deras telefoner.

Permalänk
Inaktiv

Apple klagar på att någon tar överpriser? Säger de som tar 25k för en dator som borde kosta 12k..

Permalänk
Medlem

Så Apple gömmer sig från Skattmasen men genast när Apple kan stämma ett annat företag för överpris på produkter så då skall det bakas bulla och drickas champagne.

Sjyst värld.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det är altid roligt att se hur många här gilla att hata Apple men älska Nvidia, när den senare håller på blir mer och mer som den första.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Satte banne mig kaffet i halsgropen när jag läste detta:
En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent.

De uppfann hela konceptet att mjölka marknaden, och gnäller nu!?!
De kan ju börja med att släppa deras egna patent till rimliga priset, sen kan vi prata. Nu vet jag inte var domen handlar om, så jag kan ha fel, men helt ärligt har jag noll medlidande för något som heter Apple + Patent. De är värsta patenttrollen och ska banne mig bränna sig som F.

Skrivet av Bernd_P1:

Det är altid roligt att se hur många här gilla att hata Apple men älska Nvidia, när den senare håller på blir mer och mer som den första.

Sant.

Nvidia är också kanonbra på att stänga inne patent och tekniker utan F. Där har du inte ens möjlighet att köpa licenser många gånger.

@Ratatosk Jag säger bara "Runde hörn" - patent. Rest my case. Apple uppfann skiten av patent på grundläggande standarder... nu sitter de bara på andra sidan om det. Inte för att Qualcomm skulle vara bättre, men Apple ska inte få ha kakan och äta den samtidigt.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Dessutom skulle jag inte kalla apple överprisade. Perfekt integrerad mjuk- och hårdvara som alltid funkar till skillnad från windows-maskiner som från dag 1 degraderar.

ROFL! Ignorance is bliss..
Tror du kan titta lite på Louis Rossmann på youtube, så ser du vilka skitlösningar Apple gör. Där så enormt många enheter, som han lagar, har barnsjukdomar, fel-design och alla möjliga saker som ingen 10kkr+ produkt borde ha. Han spenderar sina dagar med att laga dem... då det är hans firma gör. Han visar på internet också hur han gör det och man förstår snabbt vilka kretsar som ofta går sönder.

Den nya är helt underbar... fastlöddad SSD. Så, du spiller lite vätska, tada nu måste de laga hela moderkortet, annars kan du glömma din data. Notan? Ja... maskinen kostade 25kkr, och dataräddningen (där du inte kommer få fungerande maskin tillbaka) är i runda slängar 5000kr, minst. Och glömde jag nämna att du inte kan använda Wifi samtidigt som USB C enhet?... hmm.

De har kanonbra symbios mellan hårdvara och mjukvara, helt klart. Men hårdvarumässigt är de rena rånet, och "fungerar alltid" är verkligen missuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du inser att två saker kan vara sanna samtidigt?
Qualcomm kan ta överpriser SAMTIDIGT som apple gör det.

Dessutom skulle jag inte kalla apple överprisade. Perfekt integrerad mjuk- och hårdvara som alltid funkar till skillnad från windows-maskiner som från dag 1 degraderar.

Apple kör med bla. PC hårdvara i sina burkar.... Så överprisade absolut!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Satte banne mig kaffet i halsgropen när jag läste detta:
En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent.

De uppfann hela konceptet att mjölka marknaden, och gnäller nu!?!
De kan ju börja med att släppa deras egna patent till rimliga priset, sen kan vi prata. Nu vet jag inte var domen handlar om, så jag kan ha fel, men helt ärligt har jag noll medlidande för något som heter Apple + Patent. De är värsta patenttrollen och ska banne mig bränna sig som F.

Sant.

Nvidia är också kanonbra på att stänga inne patent och tekniker utan F. Där har du inte ens möjlighet att köpa licenser många gånger.

@Ratatosk Jag säger bara "Runde hörn" - patent. Rest my case. Apple uppfann skiten... nu sitter de bara på andra sidan om det. Inte för att Qualcomm skulle vara bättre, men Apple ska inte få ha kakan och äta den samtidigt.

Är ju bra att Sweclockers gör sitt bästa för att röra om i elden genom att klippa ut vad Apple faktiskt syftade på, bland annat att Qualcomm krävt höga royalties för saker som TouchID, display och kameran, vilket alla är områden Qualcomm inte har något som helst att göra med.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

vilket alla är områden Qualcomm inte har något som helst att göra med.

Lärlingen går i mästarens fotspår?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det är altid roligt att se hur många här gilla att hata Apple men älska Nvidia, när den senare håller på blir mer och mer som den första.

Tyvärr så är det nog så

Personligen gillar jag inte nvidia (eller intel för den delen) mer än vad jag gillar AMD. Trots det köper jag nvidia och intel när jag ska proppa nya delar i min dator. Om vi bortser från det historiskt stora prestanda övertag intel och nvidia haft (verkar ju bli en jämnare spelplan med Ryzen och Vega) så tror jag att det för min del kan kokas ner till ett par saker... 1. Jag är rädd att mjukvara inte ska fungera som tänkt på AMDs CPUer och 2. Jag är rädd att bli av med hälften av alla visuella effekter om jag kör en AMD Gpu.

OT men jag måste också säga att jag håller med Apple i det här fallet, tar Qualcom ut orimliga licenskostnader mot Apple (eller någon annan) så ska dom sättas dit! Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att Apple säljer "prisvärda" produkter men... Det gör ingen annan heller!

Senaste Samsung luren, eller nya Google pixel ligger i samma prisspann som en iPhone. En Highend bärbar från HP eller Dell kostar inte långt ifrån vad en 15" Macbook Pro kostar. Tycker bara att man ska jämföra äpplen med äpplen

Folk sitter och gnäller över hur dyr en iphone eller macbook är, köp en ZTE Blade på Ica maxi för 990:- då!!! Eller en Packard Bell laptop på elgiganten som helt är tillverkad av återvunnen plast från gamla PET-flaskor.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

1. Jag är rädd att mjukvara inte ska fungera som tänkt på AMDs CPUer och 2. Jag är rädd att bli av med hälften av alla visuella effekter om jag kör en AMD Gpu.

1. Märkligt med tanke på att 64-bitars extensionen i intels cpu:er är AMD teknologi?

2. Har du sett något bevis för det?

Blev nyfiken nu bara!

Sen har jag inget problem med att handla något som är tillverkat av återvunnet plast, kan jag inte ha för det finns överallt & vi har ingen aning om vilka.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är ju bra att Sweclockers gör sitt bästa för att röra om i elden genom att klippa ut vad Apple faktiskt syftade på, bland annat att Qualcomm krävt höga royalties för saker som TouchID, display och kameran, vilket alla är områden Qualcomm inte har något som helst att göra med.

Som sagt. Om det är "ogiltiga" patent, så förstår jag att Apple är sura. Men som det skrivs så var det överprisade, och det jag reagerade på.

Vi får se vad som sker, oavsett kan du och jag inte göra mycket. Men Apple har även de patent som verkligen är precis lika korkade, som de står hårt på.

@Bael Skulle tro att han med 2. syftar på olika Nvida tekniker som PhysX och lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

1. Märkligt med tanke på att 64-bitars extensionen i intels cpu:er är AMD teknologi?

2. Har du sett något bevis för det?

Blev nyfiken nu bara!

Sen har jag inget problem med att handla något som är tillverkat av återvunnet plast, kan jag inte ha för det finns överallt & vi har ingen aning om vilka.

1. Om du tex läser vad AMD själva skriver om sina zen baserade server cpu:er (står i en artikel som postades här på swec nyligen) så skriver dem att det kommer behövas nått år för att säkerställa att all programkod rullar som tänkt på de nya CPUerna.

Detta får iaf mig att bli aningen skeptisk.

2. Mig veterligen finns där en hel hög med teknologier/funktioner som är nvidia eller amd specifika? Skillnaden är bara att eftersom 90% (procenttal är inte faktabaserat) av världens gamers sitter på nvidia hårdvara så är nividia det ända utvecklarna bryr sig om att koda/optimera för.

Sedan har det kanske inte någon större betydelse i slutändan, det är mer än "kännsla" och det räcker för mig (och säkert för många andra) när vågskålen står och tippar mellan nvidia/intel och AMD.

Om du går igång på en bärbar dator i plast så go for it! Jag tror ändå att du förstod vad jag menade?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du inser att två saker kan vara sanna samtidigt?
Qualcomm kan ta överpriser SAMTIDIGT som apple gör det.

Dessutom skulle jag inte kalla apple överprisade. Perfekt integrerad mjuk- och hårdvara som alltid funkar till skillnad från windows-maskiner som från dag 1 degraderar.

"It just works" kan vara den bästa falska sloganen som någonsin gjorts!

Dem borde fixa så den ligger på deras lista

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

1. Om du tex läser vad AMD själva skriver om sina zen baserade server cpu:er (står i en artikel som postades här på swec nyligen) så skriver dem att det kommer behövas nått år för att säkerställa att all programkod rullar som tänkt på de nya CPUerna.

Detta får iaf mig att bli aningen skeptisk.

2. Mig veterligen finns där en hel hög med teknologier/funktioner som är nvidia eller amd specifika? Skillnaden är bara att eftersom 90% (procenttal är inte faktabaserat) av världens gamers sitter på nvidia hårdvara så är nividia det ända utvecklarna bryr sig om att koda/optimera för.

Sedan har det kanske inte någon större betydelse i slutändan, det är mer än "kännsla" och det räcker för mig (och säkert för många andra) när vågskålen står och tippar mellan nvidia/intel och AMD.

Om du går igång på en bärbar dator i plast så go for it! Jag tror ändå att du förstod vad jag menade?

1. Ja Zen ja, tänkte mer på existerande processorer.

2. Tänkte fel där då jag fastnade på typ. vaddå missa? klart även AMD GPU:er kör upp bilden korrekt tänkte jag.. Trångsynt som man var!

När det kommer till återvunnen plast så nej jag förstår inte vad du menar, du har ingen aning om var eller vilken underleveranör den går till som tillverkar plastdetaljer eller hur &/om återvunnet plastgranulat blandas upp med nytillverkat plastgranulat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Apple brukar ha "Alternative facts"...

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Apple sägs ju ha fler anställda Advokater än Tekniker, jag försvarar dem absolut inte, deras patent på bland annat "look and feel" eller rundade hörn är sanslösa, men i detta fall hejar jag på Apple, trodde aldrig att jag skulle heja på Apple i en patentstrid.

edit Ja Qualcomms patentlicenser är överprisade, när det beslutades att deras patent skulle ingå i standarden, förband Qualcomm sig att ha vettiga priser enligt FRAND (fair, reasonable and nondiscriminatory), hade inte Qualcomm gått med på detta hade man kringgått deras patent, när man satte standarden.

Nu verkar Qualcomm ha brutit denna överenskommelse, fler än Apple verkar vara förbannade.
Resultatet förutom stämningar, kommer nog bli att man kommer undvika att använda Qualcomms patent i framtida standarder, den som gapar efter för mycket.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är att man har tagit fram en standard för mobiltelefoner som innehåller bitar som är patenterade.

För att detta skall vara möjligt skall varje licenskonstnad vara FRAND (fair, reasonable and nondiscriminatory), enligt stämningen är inte Qualcomms det, den överstiger med marginal andras, åtskilliga gånger högre.

edit Vad jag förstått, var ett vilkor för att Qualcomms patent skulle ingå i standarden, att Qualcomms licenskonstnader var FRAND, något som Qualcomm gick med på, verkar dock som att de brutit det löftet.

I detalj handlar det om att Qualcomm baserar en del av licensavgiften på vad slutprodukten kostar, så att de skall få mer betalt om Apple säljer en 128GB iPhone 7 än om de säljer en 32GB iPhone 7, trots att det är precis samma chip. Detta bryter (enligt FTC, som driver samma fall separat - Apple hänger bara på) mot vad man får göra om man åtagit sig att licensiera patenten enligt FRAND.

(Undras förresten om det finns någon övre gräns på vad chippet kan kosta i en dyr produkt. Minns inte var jag såg det, men någon undrade vad Qualcomm vill ha av Boeing eller Airbus om de skall sätta ett chip i ett trafikflygplan. Är det ett par millar per chip då?)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Man kan tycka vad man vill om överpriset, tror inte att Qualcomm är några duvungar direkt men någon kommer att få betala både för överprisandets eller/& kostnaderna för rättegångar etc. mm. osv i dessa skitärenden... & inte kommer det att bli vare sig Qualcomm eller Apple utan snarare arbetare i låglöneländerna samt konsumenterna som i slutändan får stå för notan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless