Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk sa väl för det mesta "Fennom" när det skall vara "Feenom",

Gjorde jag också, främst för att jag felaktigt antog att "Phenom" var menat som en slags förkortad variant av "Phenomenal"

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Mina 2500K, 3770S och Xeon E5-2670 (alla Sandy/Ivy Bridge från 2011/2012) räcker fint än. Funderar däremot allvarligt på att stödköpa Ryzen bara för att göra en markering mot Intel.
Jämför man Sandy Bridge med Skylake eller Kaby Lake har faktiskt priset gått upp mycket mer än prestandan, trots sex års utveckling! (T.ex. 7600K mot 2500K upp ca 60% i pris medan prestandan bara ökat 30%.)
Intel behöver helt klart utmanas!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till mer konkurrens och större utveckling. Så inte Intel kan fortsätta att leva på deras "monopol" i prestanda segmentet. Är helt klart mer intresserad av AMD idag än jag har varit de senaste åren.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Mina 2500K, 3770S och Xeon E5-2670 (alla Sandy/Ivy Bridge från 2011/2012) räcker fint än. Funderar däremot allvarligt på att stödköpa Ryzen bara för att göra en markering mot Intel.
Jämför man Sandy Bridge med Skylake eller Kaby Lake har faktiskt priset gått upp mycket mer än prestandan, trots sex års utveckling! (T.ex. 7600K mot 2500K upp ca 60% i pris medan prestandan bara ökat 30%.)
Intel behöver helt klart utmanas!

Glöm dock inte att dollarn har gått upp från runt 6kr till över 9kr på samma tid. Mycket prisökning ligger alltså utanför intels värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ibland hjälper det om man läser saker i sitt sammanhang, istället för att ta lösryckta saker här och där.

Nioreh83 skrev: Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare.

Vi får ju inte facit förrän de finns oberoende tester och de finns ute för allmänheten, så man kan bekräfta att de som skickas till recensenter inte är några "cherry picked" exemplar.

Det verkar osannolikt att de skulle vara sämre än gamla Piledriver (83xx, 63xx, 43xx) och ännu mer osannolikt att de skulle vara sämre än gamla Bulldozer (81xx, 61xx, 41xx) som Nioreh83 mindes tillbaka på.

Men om det verkligen skulle bli så att AMD släpper produkter där varje ny generation är sämre än den förra så har jag inget intresse av att köpa deras produkter.

Du var "lite" ironisk med andra ord, sorry "triggerhappy" bara..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag vet inte om den här tråden kan komma mer iaf topic, men jag måste säga att jag älskar kvitter och torktumlr som svenska begrepp😁 vi borde starta en egen tråd för den här diskussionen!

Ett eget bidrag blir ju hotbrev.com😁

hotbrevhar faktiskt funnits Mins inte vilken domänändelse det var.

Skrivet av Rixxz:

Gjorde jag också, främst för att jag felaktigt antog att "Phenom" var menat som en slags förkortad variant av "Phenomenal"

Va, var det inte det? Vill minnas att jag faktiskt läst det nånstans.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Glöm dock inte att dollarn har gått upp från runt 6kr till över 9kr på samma tid. Mycket prisökning ligger alltså utanför intels värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå (från ca 6,5 kr/USD jan 2011 till ca 9 jan 2017), men priserna har gått upp även i USA.
Vid lansering kostade:
i5-2500K $216 och i5-7600K $243 = +12.5%
i7-2600K $317 och i7-7700K $350 = +10.4%
Det är i princip ökningen i konsumentprisindex så det är kanske att förvänta.
Huvudproblemet är väl snarare den låga prestandaökningen (ca 30% för i5 och 40% för i7 på 6 år, och skillnaderna är också mindre om man överklockar).
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-I...
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-I...
Tidigare fick vi i princip samma prestandaökning vartannat år i stället för vart sjätte.

Till det lilla positiva hör däremot att många inte behövt lägga pengar på ny processor och moderkort på länge!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Bra analys! Jag tror också AMD är korkade om de lägger sig för lågt också. Samtidigt kan de ju sprida ut prisbilden med modellerna.
Kanske 80-90% vid de 2-4 kärniga och gå ner lite 50-70% för de större och dyrare modellerna.
Intel har nog medvetet högt pris på i7 6900k för att AMD inte har något att konkurrera med där.

i7 4770K låg länge på 2500kr (ligger på 3200kr idag)
i7 6700K (4c/8t) 3500kr, i7 (4c/8t) 7700k 3900kr, i7 6900k (8c/16t) 12000kr!

Min plånbok vill att AMDs 8c/16t ska kosta max 5000kr men 7-8000kr är nog inte orimligt.

Så de ska släppa 8c/16t först?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Så de ska släppa 8c/16t först?

Antagligen!
Ingen vet väll helt säkert, men då det talas om prestandamodell så får man anta att det är 8c/16t.
Misstänker att AMD arbetar dygnet runt för att finslipa det mesta i och runt Ryzen.
http://www.guru3d.com/news-story/amr-ryzen-new-speculation-on-prices-and-release.html

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antagligen!
Ingen vet väll helt säkert, men då det talas om prestandamodell så får man anta att det är 8c/16t.
Misstänker att AMD arbetar dygnet runt för att finslipa det mesta i och runt Ryzen.
http://www.guru3d.com/news-story/amr-ryzen-new-speculation-on-prices-and-release.html

Är rätt säker på att AMD bekräftat att det skall släppas en "full range" av CPUer på lanseringsdagen. I mina öron låter det som det kommer CPUer med annat kärn antal också, så himla många 8-core varianter borde dom väl inte ha. Den som lever får se.