Ska byta grafikkort, help pls.

Permalänk
Medlem

Ska byta grafikkort, help pls.

Funderar på denna:
https://www.inet.se/produkt/5402838/msi-radeon-rx-480-8gb-gam...

detta är mitt gamla kort som jag haft i X antal år nu.
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3663#ov

spelar inte så mycket mer än League, men gillar å testa nya spel

(om någon har något bättre förslag feel free att länka, har en budget på ca 3k)

Permalänk
Inaktiv

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Ta samma kort fast billigare så blir du gladare Det är ett bra kort för pengen. Finns ingen anledning att välja 8 GB

Permalänk
Medlem

@anon81912: Aha, vad är skillnaden? Är endå farsan som ska köpa det i present åt mig strax över 3k var det ja fick köpa något för.

Permalänk
Medlem

.Om 3000 är budgeten hade jag förmodligen slagit ett slag för 1060 istället.

Vad gäller 4 vs 8gb, hade jag personligen kört på 8gb. Försumbara prestandavinster i nästan allt, men sen dyker de få titlar som faktiskt ger en större skillnad upp och prisskillnaden är väldigt liten. Det är endast i spel med tunga texturer och eller AA du ser någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

.Om 3000 är budgeten hade jag förmodligen slagit ett slag för 1060 istället.

Vad gäller 4 vs 8gb, hade jag personligen kört på 8gb. Försumbara prestandavinster i nästan allt, men sen dyker de få titlar som faktiskt ger en större skillnad upp och prisskillnaden är väldigt liten. Det är endast i spel med tunga texturer och eller AA du ser någon skillnad.

Jag är som TS också intresserad utav grafikkort, klarar 1060 alla dagens spel utan problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Ta samma kort fast billigare så blir du gladare Det är ett bra kort för pengen. Finns ingen anledning att välja 8 GB

Skojar du? du menar finns INGEN anledning att välja 4GB när 8GB kostar lika mycket https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Permalänk
Medlem

Ta 8GB modellen av 480x eller 1060. 1060 om du vill ha generellt bättre prestanda i fler speltitlar och 480x om du tänker sitta på kortet i längre tid, då jag tror att 480x kommer utprestera 1060 om ett år eller mer.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av victor360:

Jag är som TS också intresserad utav grafikkort, klarar 1060 alla dagens spel utan problem?

Korta svaret är NEJ, då behöver du i princip ett TitanX för 13000:- och även dte kan få problem i vissa enstaka titlar (som nya mafia-spelet)
Byter du däremot ut "alla" mot "de flesta" så blir svaret JA, om du spelar i 1080p

men ett rx480 8GB är billigare och presterar likvärdigt men har lite fördel i vulcan/dx12 titlar samt 2GB mer minne, så jag vet vad jag hade valt iaf

Permalänk
Avstängd

När ett 8GB RX480 kostar 300:- mindre än det där 3GB kortet (som redan i dagens spel kommer råka ut för minnes-relaterade prestandaproblem) så blir det väldigt svårt att rekomendera

Permalänk
Medlem

Okej, så ny fråga då. Budget för strax på 3k. Ett kort som håller ett bra tag (haft de jag har nu i ca 5~ år.)
Och klarar spel som League of Legends, Overwatch osv helt prima.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Korta svaret är NEJ, då behöver du i princip ett TitanX för 13000:- och även dte kan få problem i vissa enstaka titlar (som nya mafia-spelet)
Byter du däremot ut "alla" mot "de flesta" så blir svaret JA, om du spelar i 1080p

men ett rx480 8GB är billigare och presterar likvärdigt men har lite fördel i vulcan/dx12 titlar samt 2GB mer minne, så jag vet vad jag hade valt iaf

Förlåt, menar givetvis de flesta titlar
Hur viktigt är videominnet, t.ex 4gb jämfört med 8gb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

Okej, så ny fråga då. Budget för strax på 3k. Ett kort som håller ett bra tag (haft de jag har nu i ca 5~ år.)
Och klarar spel som League of Legends, Overwatch osv helt prima.

För under 3k så blir nog rx480 8GB som jag länkade lite längre upp svårslaget, är i så fall om du hittar ett 6GB gtx 1060 för liknande pengar, om du hellre vill ha gröna laget. Hade dock ALDRIG valt ett 3gb 1060 över det kortet

Permalänk
Medlem

Nej, du vill definitivt har 6gb varianten. Till skillnad från 480 skiljer prestandan på 1060 även när det inte är gram som flaskan mellan 3 och 6gb. Så ett sånt här eller liknande. Det där var första bästa 6gb 1060, rekommenderar inte det specifikt utan kika på reviews vad gäller tredje parts kylare och överklockning. Jag hade undvikit referens-korten.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Okej, så: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Mitt nätagg på 600w borde fixa de med tanke på att mitt nuvarande grafikkort också har ett krav på "500w"

jag överklockar inget eller nå. Bara har det som de är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av victor360:

Förlåt, menar givetvis de flesta titlar
Hur viktigt är videominnet, t.ex 4gb jämfört med 8gb?

Det beror helt på vilket spel och hur stora texturer och annat, fins många spel än idag som inte använder mer än 2gb videominne, samtidigt finns det några enstaka som använder upp mot 6GB. Generellt så klarar du dig rätt bra på 4GB videominne idag, 3GB blir snålt då ganska många spel nyttjar mellan 3-4GB (troligen då gtx 970 varit mest sålda kortet ett tag och har 3.5gb minne)

Men när det skiljer NOLL kronor mellan 4GB versionen och 8GB versionen av 480 blir ju valet solklart. Däremot kommer ett 8gb 480 inte ha några fördelar mot ett 6gb 1060 som är relaterade till minnesmängden då 6GB räcker bra än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

@Klubba:

Okej, så: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Mitt nätagg på 600w borde fixa de med tanke på att mitt nuvarande grafikkort också har ett krav på "500w"

jag överklockar inget eller nå. Bara har det som de är

600W räcker och blir över, inga problem. Japp, det kortet är svårt att slå för pengarna om man inte köper begagnat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lalapoo:

@Klubba:

Okej, så: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Mitt nätagg på 600w borde fixa de med tanke på att mitt nuvarande grafikkort också har ett krav på "500w"

jag överklockar inget eller nå. Bara har det som de är

Kör på det där.

Finns inte mycket anledning att lägga till några hundralappar för ett GTX 1060 6GB ärligt talat, och då äger jag ett själv.
2500kr för ett RX 480 8GB är bra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Klubba: Okej, ty. Och när jag sätter i det i min burk, är det bara att mata in skivan med alla drivrutiner som man får med då? Eller lär jag ta bort alla gamla först osv. Var så jävla länge sedan jag böt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

@Klubba: Okej, ty. Och när jag sätter i det i min burk, är det bara att mata in skivan med alla drivrutiner som man får med då? Eller lär jag ta bort alla gamla först osv. Var så jävla länge sedan jag böt grafikkort.

Skivan du får med använder du som frisbee, kasta så hårt så du inte hittar dne igen.
Sen går du in på amd.com och hämtar senaste drivrutinerna för graffet till ditt operativsystem och installerar. Då du tidigare haft ett AMD grafikkort ska du inte behöva avinstallera något utan den ska fixa allt som beövs själv, skulle det ändå bli något problem så laddar du hem ett program som heter DDU som avinstallerar alla grafikdrivrutiner du har och sne installerar du senaste fråm hemsidan igen, men ska inte behövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ta 8GB modellen av 480x eller 1060. 1060 om du vill ha generellt bättre prestanda i fler speltitlar och 480x om du tänker sitta på kortet i längre tid, då jag tror att 480x kommer utprestera 1060 om ett år eller mer.

Varför rekommendera 1060? Från vad jag har sett på senare tester så är inte GTX 1060 generellt bättre än RX480 i spel längre. Att det skulle ta ett år eller mer för RX480 att gå om GTX 1060 är faktiskt en rätt så pessimistisk syn på situationen - i flertalet speltitlar är den redan ikapp.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Haha okej, bara att ladda ner den som automatiskt hittar drivrutinerna eller, eller ska jag söka på kortet och ladda ner så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

@Klubba: Haha okej, bara att ladda ner den som automatiskt hittar drivrutinerna eller, eller ska jag söka på kortet och ladda ner så?

Bara gå in på hemsidan, välj drivers+software, sen väljer du ditt OS. Har du då windows10 64bit hamnar du här http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-... så väljer du bara doownload vid radeon software

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Varför rekommendera 1060? Från vad jag har sett på senare tester så är inte GTX 1060 generellt bättre än RX480 i spel längre. Att det skulle ta ett år eller mer för RX480 att gå om GTX 1060 är faktiskt en rätt så pessimistisk syn på situationen - i flertalet speltitlar är den redan ikapp.

Annat än dx12/vulkan har jag faktiskt inte sett 480 prestera bättre än 1060 i särskilt många titlar eller tester. Har du lite exempel jag kan snegla på? Dx12 känns fortfarande som ett lite för svagt argument för mig, för stora nackdelar än så länge, men det är ju bara jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Varför rekommendera 1060? Från vad jag har sett på senare tester så är inte GTX 1060 generellt bättre än RX480 i spel längre. Att det skulle ta ett år eller mer för RX480 att gå om GTX 1060 är faktiskt en rätt så pessimistisk syn på situationen - i flertalet speltitlar är den redan ikapp.

Vilket test tänker du på då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spjakarn:

Varför rekommendera 1060? Från vad jag har sett på senare tester så är inte GTX 1060 generellt bättre än RX480 i spel längre. Att det skulle ta ett år eller mer för RX480 att gå om GTX 1060 är faktiskt en rätt så pessimistisk syn på situationen - i flertalet speltitlar är den redan ikapp.

Skrivet av TheNoNa:

Annat än dx12/vulkan har jag faktiskt inte sett 480 prestera bättre än 1060 i särskilt många titlar eller tester. Har du lite exempel jag kan snegla på? Dx12 känns fortfarande som ett lite för svagt argument för mig, för stora nackdelar än så länge, men det är ju bara jag.

Skrivet av Silcan:

Vilket test tänker du på då?

Såhär står det till: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

GTX 1060/RX 480 är väldigt lika prestandamässigt nu i DX11 och i DX12 så vinner RX 480 i genomsnitt med 5%.
Det bör dock nämnas att såväl GTX 1060 som RX 480 ej bör vara i DX12 i flertalet spel då prestandan försämras med DX12, alltså är det inte mycket till argument för RX 480 än så länge.

GTX 1060 drar mindre energi vilket oftast gör det till ett lite tystare/svalare kort och ovanpå det så överklockar det liiite bättre än RX 480 i snitt. Men hittar man som TS ett RX 480 för 2500kr så skulle jag ändå rekommendera det
RX 480 har dessutom billiga FreeSync-skärmar som ett plus om man vill ha det, priserna på GSync är inte ens i närheten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Skojar du? du menar finns INGEN anledning att välja 4GB när 8GB kostar lika mycket https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...

Oj, den hade jag missat helt! Snyggt hittat

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Annat än dx12/vulkan har jag faktiskt inte sett 480 prestera bättre än 1060 i särskilt många titlar eller tester. Har du lite exempel jag kan snegla på? Dx12 känns fortfarande som ett lite för svagt argument för mig, för stora nackdelar än så länge, men det är ju bara jag.

Skrivet av Silcan:

Vilket test tänker du på då?

Precis som Uzanar redan nämnde så har bland annat Hardware Canucks skrivit om det.

Skrivet av Sisyfos:

Såhär står det till: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

GTX 1060/RX 480 är väldigt lika prestandamässigt nu i DX11 och i DX12 så vinner RX 480 i genomsnitt med 5%.
Det bör dock nämnas att såväl GTX 1060 som RX 480 ej bör vara i DX12 i flertalet spel då prestandan försämras med DX12, alltså är det inte mycket till argument för RX 480 än så länge.

GTX 1060 drar mindre energi vilket oftast gör det till ett lite tystare/svalare kort och ovanpå det så överklockar det liiite bättre än RX 480 i snitt. Men hittar man som TS ett RX 480 för 2500kr så skulle jag ändå rekommendera det
RX 480 har dessutom billiga FreeSync-skärmar som ett plus om man vill ha det, priserna på GSync är inte ens i närheten.

För övrigt ett bra svar i mitt ställe, som var mer neutralt och faktagivande än mitt korta inlägg. Tack!

Permalänk
Medlem

En liten bump, stoppat i grafikkortet nu och uppdatera drivrutinerna.. men dom 2 fläktarna som sitter på kortet snurrar inte? ska de vara så, enligt en filur så ska dom inte snurra förens datorn når 60c

Samt vad gör denna lilla "switch" https://i.reddituploads.com/3bfe6dd963d24cf599bbf0d9a71edcfb?...