Vulkan ger upp till 60 procent bättre prestanda i spelmotorn Unity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Har någon någon bra förklaring för en lekman som mig inom detta ämne på varför det är så stor skillnad (i de siffror vi har sett/läser i denna artikel) överlag på Vulkan och DX12?

I Doom såg i varje fall jag en väldigt stor skillnad, och här talas det om upp till 60%, medans DX12 titlar verkar, mellan tummen och pekfingret, inte ge någon generellt sett stor ökning i pretanda.
Båda arbetar close to metal, men känns som att det måste finnas någon fundamental skillnad mellan Vulkan och DX12 eller är det bara slumpen och för få titlar i bagaget som gör att skillnaden upplevs så pass stor?

Iof fick jag en bra ökning med DX12 i Total war: Warhammer så DX12-prestandan syftar jag till tester generellt sett.

Kanske något uppenbart jag missar här, men ni förstår kanske vart jag vill komma

Med risk för att halka på hal is...

I korta drag, DX11 är så välanvänt att det har optimerats i åratal. Är lite som finputsad diamant, iaf på Nvidias sida. AMD är lite efter här dock. Största nackdelen... du sitter fast med Windows, oavsett vilka dumma beslut de gör med det.

OpenGL som Doom körde från början är egentligen inte så mycket sämre, men det har inte väl optimerats pga det är så liten marknad som använder det, vilket är synd, då det är OS oberoende.

DX12 är Microsofts nya... leksak. De har sagt att den ska vara fantastisk och det skulle komma spel redan julen 2015, och hela 2016 med dem som verkligen fungerar kanon. Tror jag kan räkna antalet faktiska DX12 spel på en hand... och de är sällan bra.

Problemet är att DX11 är så väl optimerat, och denna optimering har gjorts på grafikkortstillverkarens sida, Nvidia/AMD. Med DX12 faller denna optimering över på spelutvecklarna, lite som konsoler, där det krävs mer kunskap och helst att spelet och motorn skrivs om helt till DX12 optimerad kod för att verkligen kunna ta nytta av det.

Spelutvecklare är dock inte alltid så duktiga som de tror... och de har nu dumpats en enorm last på sina axlar att få DX12 att fungera på sina spel.

Vulkan är lite i samma båt, där den också kräver mer ingripande av utvecklarna från grunden, och även om det finns små skillnader i dem, är de väldigt lika. Det största och viktigaste som skiljer imho, är inget Windows 10 krav. Nada.

Du kan köra det på Windows 7, Ubuntu Linux eller vilket OS du än vill. I teorin tom Mac OSX (även om Apple valt en annan väg så har inte Khronos Group sagt nej om de ändrar sig). Detta gör att vi inte låser oss till vad än Microsoft planerar för oss, utan kan själv välja, och med tanke på Windows 10 kontroversiella metoder, behövs det. Vulkan kommer dock fungera på Windows 10 också, så det är ingen förlust för dessa användare...

Så det du ser är:
- (icke optimerad) OpenGL vs Vulkan (optimerad, men tidig utveckling)
- (väl optimerad) DX11 vs DX12 (optimerad, men tidig utveckling).
Därför är det inte så självklart i skillnad att nyare är bättre.

DX12/Vulkan är bättre, men de kräver mer på annat håll för att bli bra, något som tar tid tyvärr. Vissa spel som Doom gör det ordentligt, medan andra som Maffia lappar ihop lite DX12 stöd som var skit... Dessa nya APIer ska inte lappas, de ska precis som el-bilen byggas om från början för att bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Stämmer det att I5or och I7or är same same? I senaste AskGN fick han frågan om en I5a var detsamma som en I7a med något inaktiverat typ och han hade skickat frågan vidare till någon på Intel som skulle kolla upp det och återkomma med svar.

Om de har ändrat det så har de gjort det i skylake, för Haswell var sådan iaf.
Jämför dem själv:
http://ark.intel.com/sv/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Pr...
http://ark.intel.com/sv/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Pr...

Båda är 4 kärniga CPUer.
Ena har HT och 2MB mer cache en den andra.
Båda har samma grund bussar, grund TDP och minnes spec.
Ena har 50Mhz snabbare iGPU...
Frekvenserna på i5an är lägre.

Thats it.

Mao, i5an ser för alla aspeketer ut att vara en i7a som har lite trasig Cache (avstängd), någon skadad kärna (stängt av HT), och lite lägre frekvens. Och jag minns att jag läste om detta redan på Sandy Bridge tiden.

Är precis som Nvidias/AMD gör med sina chip som är defekta, de säljs som mindre kraftfulla GPUer. Du tror väl inte Intel gör "perfekt tillverkning"?

På detta sätt kan de tillverka en 4 kärnig version (i7) och en 2 kärnig version (i3) och blir de trasiga så säljer de dem som i5 och dual-pentium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om de har ändrat det så har de gjort det i skylake, för Haswell var sådan iaf.
Jämför dem själv:
http://ark.intel.com/sv/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Pr...
http://ark.intel.com/sv/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Pr...

Båda är 4 kärniga CPUer.
Ena har HT och 2MB mer cache en den andra.
Båda har samma grund bussar, grund TDP och minnes spec.
Ena har 50Mhz snabbare iGPU...
Frekvenserna på i5an är lägre.

Thats it.

Mao, i5an ser för alla aspeketer ut att vara en i7a som har lite trasig Cache (avstängd), någon skadad kärna (stängt av HT), och lite lägre frekvens. Och jag minns att jag läste om detta redan på Sandy Bridge tiden.

Är precis som Nvidias/AMD gör med sina chip som är defekta, de säljs som mindre kraftfulla GPUer. Du tror väl inte Intel gör "perfekt tillverkning"?

På detta sätt kan de tillverka en 4 kärnig version (i7) och en 2 kärnig version (i3) och blir de trasiga så säljer de dem som i5 och dual-pentium.

Okej, tack så mycket. Jag hade aldrig tänkt på det innan jag såg avsnittet igår men då slipper jag vänta på att han får svar för att få svar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

60% bättre än ....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Petterk:
I windows har inte grafikdrivrutiner varit i ring0 sedan Vista. Googla så får du se.

Finns gott om saker i kernel mode i WDDM.

På Linux och Android kör de huvuddelen av drivrutinen inklusive hela Vulkan runtime/drivaren som user-mode också. Abstraktioner finns det alltid, annars får du köra ut GPU ISA direkt till kortet om du vill slippa det. Vet ärligt talat inte varför du skrev till mig till att börja med, det du skrev var inte relaterat till något jag hade skrivit.

Permalänk
Medlem

Intressant! En tråd där man lär sig nåt
Gud va skönt att slippa de vanliga fanboy-inläggen!
Keep it up!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Dem8n:

Vad var det för en utvecklingsstörd slutsats? Med ditt argument kan man ju lika gärna säga att spel på PC inte alls behövs då det finns konsoller. Linux är ett "general purpose" system som i dagsläget kan göra allt som windows kan. MEN om du vill köra spel i exakt windowsmiljö utan att bry dig om konfigureringar och dylikt så måste du ändå skaffa en windows licens eftersom då kör man med KVM och passthrough. Det roliga med passthrough var att microsoft sa att det aldrig skulle få samma prestanda, oh shit sherlock, det har det nu och ibland bättre. Vad som dock är imponerande är hur bra windows kan köras genom linux när NTFS inte är "native" för en KVM maskin är inte begränsad till samma blockform som NTFS och därför blir filöverföringar från windows via KVM till valfritt medium snabbare än vad den är native. För övrigt lägger du ju till att du kan spara ditt spelOS (windows) som snapshot. Om nått blir infekterat av virus eller malware så kan du bara restora frå koipan. Utöver det, så kan du ju agera kiosk med en tunn 486* för att köra vilka spel du vill via remote client.

Kortfattat, det finns i dagsläget två vägar att gå om man vill köra linux och inte är en hängpåse.
1. Skaffa en fet windowsdator utan skärm, använd en linuxmaskin eller en tunn klient för att spela från denna medans du gör allt annat i linux.
2. Köp en dator som du även tänkt tjäna pengar på (högre budget), skaffa rätt och kompatibel hårdvara och spela när du är ledig.

*Beroende på vilken upplösning du önskar

Med andra ord, allt är enklare med Windows 10, plugga in kontakten och spela. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med risk för att halka på hal is...

I korta drag, DX11 är så välanvänt att det har optimerats i åratal. Är lite som finputsad diamant, iaf på Nvidias sida. AMD är lite efter här dock. Största nackdelen... du sitter fast med Windows, oavsett vilka dumma beslut de gör med det.

OpenGL som Doom körde från början är egentligen inte så mycket sämre, men det har inte väl optimerats pga det är så liten marknad som använder det, vilket är synd, då det är OS oberoende.

DX12 är Microsofts nya... leksak. De har sagt att den ska vara fantastisk och det skulle komma spel redan julen 2015, och hela 2016 med dem som verkligen fungerar kanon. Tror jag kan räkna antalet faktiska DX12 spel på en hand... och de är sällan bra.

Problemet är att DX11 är så väl optimerat, och denna optimering har gjorts på grafikkortstillverkarens sida, Nvidia/AMD. Med DX12 faller denna optimering över på spelutvecklarna, lite som konsoler, där det krävs mer kunskap och helst att spelet och motorn skrivs om helt till DX12 optimerad kod för att verkligen kunna ta nytta av det.

Spelutvecklare är dock inte alltid så duktiga som de tror... och de har nu dumpats en enorm last på sina axlar att få DX12 att fungera på sina spel.

Vulkan är lite i samma båt, där den också kräver mer ingripande av utvecklarna från grunden, och även om det finns små skillnader i dem, är de väldigt lika. Det största och viktigaste som skiljer imho, är inget Windows 10 krav. Nada.

Du kan köra det på Windows 7, Ubuntu Linux eller vilket OS du än vill. I teorin tom Mac OSX (även om Apple valt en annan väg så har inte Khronos Group sagt nej om de ändrar sig). Detta gör att vi inte låser oss till vad än Microsoft planerar för oss, utan kan själv välja, och med tanke på Windows 10 kontroversiella metoder, behövs det. Vulkan kommer dock fungera på Windows 10 också, så det är ingen förlust för dessa användare...

Så det du ser är:
- (icke optimerad) OpenGL vs Vulkan (optimerad, men tidig utveckling)
- (väl optimerad) DX11 vs DX12 (optimerad, men tidig utveckling).
Därför är det inte så självklart i skillnad att nyare är bättre.

DX12/Vulkan är bättre, men de kräver mer på annat håll för att bli bra, något som tar tid tyvärr. Vissa spel som Doom gör det ordentligt, medan andra som Maffia lappar ihop lite DX12 stöd som var skit... Dessa nya APIer ska inte lappas, de ska precis som el-bilen byggas om från början för att bli bra.

I 99,99% av alla spel används en hyrd/köpt spelmotor, det är denna som måste skrivas om av utvecklarna av motorn. De som gör spelet kan på son höjd skriva lite script till karaktärer, lägga på ljud och grafik. Riktigt tråkigt att de flesta spel använder samma spelmotor med samma buggar och begränsningar som följd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med andra ord, allt är enklare med Windows 10, plugga in kontakten och spela. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är verkligen inte bara plugga in och spela i windows 10. Massa skit innan du är där, lite updates i operativet och lite konstiga signaler här, tryck bort reklam där osv osv.

Konsol däremot, där har du oftast plugga in och spela. Samt att hårdvaran är billigare.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd

Jag kan väl adda in lite praktiskt erfarenhet i denna diskussion, jag provade precis vårt spel som idag kör 5.5 av Unity i DX11 i Unity 5.6 Beta med Vulkan. Var en jävla skillnad främst på CPU tiden. Varför? Vi indies kan inte lägga en förmögenhet på optimering av scener som de stora bolagen kan, därför har vi på många ställen mer set pass calls än vad som är optimalt (En mesh med ett material och en shader är ett call). Mina tester visar att Vulkan är sjukt mycket mer effektiv på att skicka data till GPU och dessa problemställen blir inte alls lika tydliga.

Vårt spel är dessutom för SteamVR så 90 fps at all times är superviktigt.

Vår domänkod är redan superoptimerad så Vulkan är en tacksam Update för oss

BTW, tack vare Unitys abstraktion fungerade alla våra egenskrivna shaders, tom vårt ganska komplexa kikarsikte som använder sig av stencile buffers etc

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med andra ord, allt är enklare med Windows 10, plugga in kontakten och spela. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Spela baldurs gate 1 utan GoG modden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.