Yahoo utsatt för ännu ett intrång – över en miljard konton på vift

Permalänk
Melding Plague

Yahoo utsatt för ännu ett intrång – över en miljard konton på vift

På bara tre månader har Yahoo utsatts för två av de största hackerattackerna någonsin, där den senaste nu innebär att användaruppgifter för en miljard användarkonton är på vift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Yahoo? Var nog runt 20 år sedan jag använde mig utav deras tjänster..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Finns det ens 1 miljard konton på Yahoo?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Yahoo? Var nog runt 20 år sedan jag använde mig utav deras tjänster..

Tänkte precis samma. Finns det ens kvar? Trodde den försvann ungefär när spray försvann för typ 10 år sedan(?).

edit: Såg att spray också var uppe nu xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Uppgifterna stals 2013, och de rekommenderar att man byter lösenord nu?
Bättre sent än aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Uppgifterna stals 2013, och de rekommenderar att man byter lösenord nu?
Bättre sent än aldrig...

Visar verkligen hur mycket de bryr sig.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Seriöst företag det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Finns det ens 1 miljard konton på Yahoo?

Yahoo är ett hyfsat stort företag, och har fortfarande stor marknad i vissa länder, Företaget i fråga har inte fått fotfäste precis här i Sverige förutom tumbler/Flickr men finns många länder där det har.

T.ex. i Japan är Yahoo rankad #2 mest besökta sida, precis efter google.

Skrivet av Paontuus:

Visar verkligen hur mycket de bryr sig.

Eller så läser man orginal mailet så har man kanske lite mer kött på bena innan man gör sådana uttalanden, då de redan kontaktat berörande användare.

Citat:

Dear ------,
We are writing to inform you about a data security issue that may involve your Yahoo account information. We have taken steps to secure your account and are working closely with law enforcement.

What Happened?

Law enforcement provided Yahoo in November 2016 with data files that a third party claimed was Yahoo user data. We analyzed this data with the assistance of outside forensic experts and found that it appears to be Yahoo user data. Based on further analysis of this data by the forensic experts, we believe an unauthorized third party, in August 2013, stole data associated with a broader set of user accounts, including yours. We have not been able to identify the intrusion associated with this theft. We believe this incident is likely distinct from the incident we disclosed on September 22, 2016.

What Information Was Involved?

The stolen user account information may have included names, email addresses, telephone numbers, dates of birth, hashed passwords (using MD5) and, in some cases, encrypted or unencrypted security questions and answers. Not all of these data elements may have been present for your account. The investigation indicates that the stolen information did not include passwords in clear text, payment card data, or bank account information. Payment card data and bank account information are not stored in the system we believe was affected.

What We Are Doing

We are taking action to protect our users:

We are requiring potentially affected users to change their passwords.
We invalidated unencrypted security questions and answers so that they cannot be used to access an account.
We continuously enhance our safeguards and systems that detect and prevent unauthorized access to user accounts.
What You Can Do

We encourage you to follow these security recommendations:

Change your passwords and security questions and answers for any other accounts on which you used the same or similar information used for your Yahoo account.
Review all of your accounts for suspicious activity.
Be cautious of any unsolicited communications that ask for your personal information or refer you to a web page asking for personal information.
Avoid clicking on links or downloading attachments from suspicious emails.
Additionally, please consider using Yahoo Account Key, a simple authentication tool that eliminates the need to use a password on Yahoo altogether.

For More Information

For more information about this issue and our security resources, please visit the Yahoo Security Issues FAQs page available at https://yahoo.com/security-update.

Protecting your information is important to us and we work continuously to strengthen our defenses.

Sincerely,

Bob Lord
Chief Information Security Officer
Yahoo

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det är s.k. late adopters som använder yahoo som började med det och inte är så intresserade av att ta till sig nya möjligheter när de väl börjat med något.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kul att i alla fall nån har mitt lösenord.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hade nåt gammalt konto som förståss var "hackat", men som med mitt gamla Dropbox så står det dem fritt fram att använda skräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Har man ett Flickr-konto så är man per automatik påtvingad ett Yahoo-konto. Det är gott om folk med Flickr-konton..

Permalänk
Medlem

Yahoo är väldigt stort i mellanöstern och Asien fortfarande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

En miljard bara? Då är det nog lugnt för mig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Finns mycket som är stort i andra delar av världen som man inte hört talas om. Tex Orkut som var Googles svar till facebook innan Google plus. Var bara stort i Brasilien och Indien av någon anledning. Men är numera nedlagt. Min Brasilianska fru säger att det var jättestort där för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Uppgifterna stals 2013, och de rekommenderar att man byter lösenord nu?
Bättre sent än aldrig...

Mm fast hjälper det när kaparna har säkehetsfrågorna och svaren...?

Jag var inne på min e-post några veckor sen, den meddelar iaf min gmail att "någon" loggat in. Kommer inte ihåg om jag bytte lösen så det blir väl byte i vilket fall som helst då jag vill läsa igenom hundratals sidor med spam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Yahoo är väldigt stort i mellanöstern och Asien fortfarande.

De ligger väl på topp 3 i USA också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hade tydligen ett inlägg på tumblr, tog bort kontot nu till slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Finns det ens 1 miljard konton på Yahoo?

Säkerligen fler, dock inaktiva

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Många använder tex Flickr - och det är Yahoo som äger den tjänsten.

Således är det ett Yahoo -konto man använder till det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

synd att det inte är läckt. skulle gärna få tag på mitt gamla lösenord till ett konto som har hackats säkerligen 100 gånger tack vare att yahoo blir hackad nästan varje månad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Uppgifterna stals 2013, och de rekommenderar att man byter lösenord nu?
Bättre sent än aldrig...

Skrivet av mkk:

Hade nåt gammalt konto som förståss var "hackat", men som med mitt gamla Dropbox så står det dem fritt fram att använda skräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

De allra flesta använder samma lösenord på allting, så ett lösenord från 2013 kan mycket väl fortfarande användas för att komma in på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Finns det ens 1 miljard konton på Yahoo?

Sen har de ju funnit väldigt länge, en stor del av den svenska befolkningen har troligtvis någon gång i sin livstid används sig av Yahoo varig det var igår eller för 20 år, samtidigt finns ju alla konton kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Sweclockers:

Även om inga lösenord i klartext tros ha läckt ut uppmanar Yahoo alla sina användare att byta sina lösenord samt säkerhetsfråga och svar.

De är hashade med md5 vilket är nästan lika illa. Man tror ju att de borde ha lite bättre säkerhet än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xcluzive:

Tänkte precis samma. Finns det ens kvar? Trodde den försvann ungefär när spray försvann för typ 10 år sedan(?).

edit: Såg att spray också var uppe nu xD

Flickr, Tumblr och pinterest är ju Yahoo-ägda, så att det möjligen skulle finnas en del konton är inte en omöjlighet. Speciellt då Yahoo är rätt stort i Asien.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade glömt att jag ens hade ett konto där..Fick mail ifrån dom igår

Får fråga hackern vad mina uppgifter dit är hahaha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Yahoo? Var nog runt 20 år sedan jag använde mig utav deras tjänster..

Flickr är riktigt bra för portfolio (även om Flickr "dog" i antalet användare efter Yahoos värvning)

Permalänk
Medlem

Någon lyckades hacka mitt Steam konto 2014, kunde inte förstå hur det hade gått till men nu börjar det klarna eftersom jag använde samma lösenord till båda två på den tiden.

Tycker också det är lite patetiskt att de uppmanar att byta lösenord nu tre år senare, de 20$ det kostar per år att ha ett Yahoo konto har uppenbarligen inte gått till att förbättra säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Yahoo? Var nog runt 20 år sedan jag använde mig utav deras tjänster..

använder tjänsterna varje dag, e-post främst men också Yahoo finance.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är s.k. late adopters som använder yahoo som började med det och inte är så intresserade av att ta till sig nya möjligheter när de väl börjat med något.

eller tvärtom, har använt deras tjänster i över 15 år

Skickades från m.sweclockers.com