Testpilot: MSI Geforce GTX 1050 Ti Gaming X

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Geforce GTX 1050 Ti Gaming X

Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist tar sig an MSI Geforce GTX 1050 Ti Gaming X, ett grafikkort med fokus på esport och spelande i 1080p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack! Intressant och välgjord/välskriven recenssion, Men att jag skulle uppleva dagen då 50ti prefixet skulle närma sig 2 K även om det överclockat bra så, wow, vilka tider:p

Permalänk
Hjälpsam

Bra recension!
Lite märkligt att MSI väljer att ha en kylare med värmeledningsrör, men inga kylflänsar av VRM:r.
Din överklockning gjorde verkligen nytta i BF1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra recension. Problemet med detta kortet är ju dock priset, som kommer upp i liknande nivåer som billigare RX470 modeller. Svårt att motivera detta kort i såna fall då RX470 oavsett modell är avsevärt mycket bättre.

Permalänk
Inaktiv

Bra recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ratatosk:

Bra recension!
Lite märkligt att MSI väljer att ha en kylare med värmeledningsrör, men inga kylflänsar av VRM:r.
Din överklockning gjorde verkligen nytta i BF1.

Jag tycker med att en liten aluminiumfläns hade varit trevligt. Dock kan ju strömförsörjningen leverera full effekt hela vägen upp till 125 °C och sedan avtagande (men tillräckligt till kärnan tills maxtemperatur nås vid 150 °C. Har svårt att tänka mig att strömförsörjningen ens svettades vid den kraftigaste överklockningen jag gjorde.

Överklockningsskillnaden är påtaglig. Grafikkortet verkligen ber om att bli överklockat. Speciellt när det inte var några problem att övervolta det med simpel mjukvara.

Skrivet av hg:

Bra recension. Problemet med detta kortet är ju dock priset, som kommer upp i liknande nivåer som billigare RX470 modeller. Svårt att motivera detta kort i såna fall då RX470 oavsett modell är avsevärt mycket bättre.

Vinsten ligger ju i kylförmågan och ljudnivån. Men absolut, går man upp ett steg i prestanda på modellerna som finns får man mycket mer prestanda per krona. Närmsta Gaming X eller premiumkylare på 1060 och 480 börjar dock runt 2400-2500kr. :/

@ekkn
@Sirme

Tackar! Kul att ni gillar recensionen. Kom gärna med förslag om ni önskar se något speciellt i dessa recensioner när Redaktionen redan skrivit en mer ingående för referensmodellen från tillverkaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Fantastiskt trevligt kort" är väl ändå att ta i när det är dåligt prestanda per krona som du själv nämner. Borde ej rekommenderas när det finns rx 480/gtx 1060 som man kan få för bara ett par hundralappar mer.

Permalänk
Medlem

Bra Jobbat och väldigt välskrivet!

Tyvärr inget för mig, då jag hellre går upp några få kronor med lite högre ljudnivå/prestanda.
(på speldatorn sitter jag alltid med headset, så jag skiter i resten)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag är obildad, men hur har ett grafikkort "fokus på e-sport"? Har den ett speciellt CS-chip någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Förlåt om jag är obildad, men hur har ett grafikkort "fokus på e-sport"? Har den ett speciellt CS-chip någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.

Det siktar på de spelen som är vanliga inom es-sport. Cs, lol, dota, etc, etc. Och leverera 60fps+ på dem. Vilket inte är så svårt, för de flesta är ganska nedbantade för att så många som möjligt ska kunna spela på dem. Det räcker fan att man har integrerad grafik för dem tycker jag. Körde med den som finns till min 3570K och lite inställningar i lol och låg på 100 fps.

Dock så känns detta dyrt som de säger. Fick mitt RX 480 4GB för 1890. Vilket kap!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Detta är inget kort man bör köra högsta inställningar med då 60fps är laggigt värre. Vill man ha höga inställningar utan lagg så får man betala mer tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boredbynoobs:

"Fantastiskt trevligt kort" är väl ändå att ta i när det är dåligt prestanda per krona som du själv nämner. Borde ej rekommenderas när det finns rx 480/gtx 1060 som man kan få för bara ett par hundralappar mer.

Om man bortser från prislappen så är detta kortet lätt topp fem av alla kort jag har haft. Osar kvalité och är oerhört tyst under last. Då jag förutsätter att alla inte har samma krav (kanske inte är jättepriskänsliga eller speciellt intresserade av råprestanda) så skulle jag rekommendera detta kortet. Dock håller jag med dig men du får garanterat en rätt mycket sämre kyllösning om du bara går upp en hundring på modellerna ovanför. Alltså finns det ett par avvägningar man får göra. Det är även anledningen till att man skall läsa och betrakta hela summeringen och inte bara "för-/nackdelar" i summeringen.

Skrivet av skog1s:

Bra Jobbat och väldigt välskrivet!

Tyvärr inget för mig, då jag hellre går upp några få kronor med lite högre ljudnivå/prestanda.
(på speldatorn sitter jag alltid med headset, så jag skiter i resten)

Jo, det är ju olika för alla. Personligen har jag redan lagt över 5 000 kr för att få datorn att bli tystare. Visserligen skulle ett 1050 Ti inte vara tillräckligt starkt för mig men premiumet för kylaren är inget jag personligen skulle bråkat över.

Skrivet av Beatnutz:

Förlåt om jag är obildad, men hur har ett grafikkort "fokus på e-sport"? Har den ett speciellt CS-chip någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Kretsen marknadsfördes av Nvidia som ett kort för de som lirar MOBA, CS etc. Helt enkelt prestanda som duger för "competetive-play".

Skrivet av kelthar:

Japp.

Det siktar på de spelen som är vanliga inom es-sport. Cs, lol, dota, etc, etc. Och leverera 60fps+ på dem. Vilket inte är så svårt, för de flesta är ganska nedbantade för att så många som möjligt ska kunna spela på dem. Det räcker fan att man har integrerad grafik för dem tycker jag. Körde med den som finns till min 3570K och lite inställningar i lol och låg på 100 fps.

Dock så känns detta dyrt som de säger. Fick mitt RX 480 4GB för 1890. Vilket kap!

Vad fick du för RX 480 modell för det priset, misstänker att det kan ha varit under en rea?
Själv köpte jag in en GTX 1060 för 1749 under BF så prestandan finns ju om man är beredd att leta. Dock betydligt sämre ljudnivå under last.

Skrivet av SpeedRebirth:

Detta är inget kort man bör köra högsta inställningar med då 60fps är laggigt värre. Vill man ha höga inställningar utan lagg så får man betala mer tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Eller ställa ner de mer beräkningsintensiva inställningarna. Jag upplevde att samtliga spel gick att köra i 60 FPS förutsatt man var beredd på att ställa ner inställningarna lite grann (inte drastiska åtgärder). Sedan är det såklart inte något speciellt starkt grafikkort. 1070 har nästan 2,5 gånger fler beräkningsenheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kretsen marknadsfördes av Nvidia som ett kort för de som lirar MOBA, CS etc. Helt enkelt prestanda som duger för "competetive-play".

I ärlighetens namn duger i princip alla kort för esport. Det här är bara marknadsföringstrams.

Ett grafikkort för esport, vad är härnäst.. en bil som rullar?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

varför kräver det en 6 pins port? jag trodde 1050 behövde bara ström från pci porten ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HazZarD:

varför kräver det en 6 pins port? jag trodde 1050 behövde bara ström från pci porten ?

Beror ju påboost clocks dom laggt på det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Förlåt om jag är obildad, men hur har ett grafikkort "fokus på e-sport"? Har den ett speciellt CS-chip någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Det riktar in sig på prestandasegmentet där e-sport -titlarna finns. Långt under de mest krävande spelen, Doom, BF1, Civ 6, med flera. Med e-sport titlar menar jag DOTA, LOL, CS med flera.
De använder benämningen för att locka de köpare som inte intresserar sig av tex. BF1, utan mindre krävande spel. Det finns många sådanna kunder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HazZarD:

varför kräver det en 6 pins port? jag trodde 1050 behövde bara ström från pci porten ?

Överklockningsmöjligheter och möjlighet att få mer prestanda med samma grafikkrets.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Usch så dyrt! skulle max ligga på 1000-1100kr!

Permalänk

Mycket bra recension!

Som ägare till ett Asus Strix 1050Ti OC så kan jag intyga att 1050Ti är ett riktigt bra kort. Det duger gott till casual gaming och klarar bra inställningar på nya spel i 1080p, vilket var mitt krav vid köpet.

Att köpa ett RX470 istället med högre ljudnivå/värme valdes bort till fördel för ett nvidia kort med premiumkylare som drar mycket lite ström, alstrar mycket lite värme samt har mycket goda förutsättningar för överklockning när man vill få ut lite mer i framtiden utan att behöva kliva upp till mellansegmentet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad fick du för RX 480 modell för det priset, misstänker att det kan ha varit under en rea?
Själv köpte jag in en GTX 1060 för 1749 under BF så prestandan finns ju om man är beredd att leta. Dock betydligt sämre ljudnivå under last.

Jepp, Black Friday. Trodde inte jag skulle hitta något där, för den var så kass förra året.

Bra recension förresten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gregermeister:

Mycket bra recension!

Som ägare till ett Asus Strix 1050Ti OC så kan jag intyga att 1050Ti är ett riktigt bra kort. Det duger gott till casual gaming och klarar bra inställningar på nya spel i 1080p, vilket var mitt krav vid köpet.

Att köpa ett RX470 istället med högre ljudnivå/värme valdes bort till fördel för ett nvidia kort med premiumkylare som drar mycket lite ström, alstrar mycket lite värme samt har mycket goda förutsättningar för överklockning när man vill få ut lite mer i framtiden utan att behöva kliva upp till mellansegmentet.

Skrivet av kelthar:

Jepp, Black Friday. Trodde inte jag skulle hitta något där, för den var så kass förra året.

Bra recension förresten.

Då vi har läsare från båda sidorna vad upplever ni era korts bästa och sämsta sidor? Kan även vara intressant vad ni lirar och vilken kylare det är som sitter på korten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag förstår att kortet är riktat till folk med lite lägre budget, som kanske har en lite äldre skärm, men DVI-port? På väg in i 2017? Kunde vi inte fått dubbel DP istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då vi har läsare från båda sidorna vad upplever ni era korts bästa och sämsta sidor? Kan även vara intressant vad ni lirar och vilken kylare det är som sitter på korten.

Sidorna... Jag är inte med i fanboykriget, tack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@Gregermeister: Vill/ska också köpa detta kort men väntar nog tills det droppat några hundra (precis som de övriga 1060 osv har gjort). Borde nog bara dröja några månader.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Då vi har läsare från båda sidorna vad upplever ni era korts bästa och sämsta sidor? Kan även vara intressant vad ni lirar och vilken kylare det är som sitter på korten.

Kortet presterar väldigt bra men jag har inte kunnat pressa det till det yttersta då mina 8Gb ram slår i taket innan GPU load hinner upp i mer än c.a 80%. Ändå kör jag exempelvis BF1 i High @ 1080p utan problem.

Sitter i valet och kvalet om man ska leta reda på 16Gb DDR3 ram eller köpa ett kaby lake uppgraderingspaket med 16Gb DDR4.

Kortet har sin originalkylning vilket är den senaste Direct CU II från asus, har aldrig hört fläkten låta överhuvudtaget. Överröstas i sådana fall av den halvdana intel original fläkten till cpun. Tempen ligger idle cirka 35C, vid load kanske 50C.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013