Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på den här skärmen då den uppfyller alla mina krav, tyvärr blir man lite avskräckt då det bara är CDON och Proshop som säljer den. Det känns inte som två butiker man vill ha att göra med när det kommer till returer...

Av det man läst om AUO:s AHVA-paneler så verkar det som att man kan få testa både en och två skärmar innan man hittar en acceptabel skärm som inte har döda pixlar/damm eller grotesk backlight bleeding. Hoppas att någon annan lite vettigare butik kollar på att plocka in den i sitt sortiment.

Har ni som köpt skärmen klarat er från döda pixlar och en massa backlight bleed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

..lite avskräckt då det bara är CDON och Proshop som säljer den. Det känns inte som två butiker man vill ha att göra med när det kommer till returer...

Har ni som köpt skärmen klarat er från döda pixlar och en massa backlight bleed?

Undrar det samma som ovan, samt om någon har lite egna bilder på skärmen?

Permalänk

Undrar samma sak!

Den har ju alla specs man efterfrågar men man är ju på gränsen,

yay or nay?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Blev lite sugen på den här skärmen då den uppfyller alla mina krav, tyvärr blir man lite avskräckt då det bara är CDON och Proshop som säljer den. Det känns inte som två butiker man vill ha att göra med när det kommer till returer...

Av det man läst om AUO:s AHVA-paneler så verkar det som att man kan få testa både en och två skärmar innan man hittar en acceptabel skärm som inte har döda pixlar/damm eller grotesk backlight bleeding. Hoppas att någon annan lite vettigare butik kollar på att plocka in den i sitt sortiment.

Har ni som köpt skärmen klarat er från döda pixlar och en massa backlight bleed?

Skrivet av Mahti:

Undrar det samma som ovan, samt om någon har lite egna bilder på skärmen?

Skrivet av Constantine:

Undrar samma sak!

Den har ju alla specs man efterfrågar men man är ju på gränsen,

yay or nay?

Inga döda pixlar, inga som helst blödningar, väldigt jämn över hela panelen.

Problemen med IPS är ju svärtan, så kollar man svarta bilder så "lyser" den ju endel men det är svårt att komma ifrån. Men den lyser jämt över hela panelen så inget glow eller bleeding att anmärka på.

Foten och byggkvaliten är mycket bra, var tveksam när jag såg den på bilder men när jag fick hem den blev jag positivt överraskad. Diskret och stilren design precis som jag vill ha den.

Garanterat den mest prisvärda skärmen med dessa specs som ni kan hitta, mycket nöjd!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@Aeqvist:
Okej, kul att höra!

Dags med problem nr. 2.

Bara cdon som säljer. Hur är det att köpa ifrån dom t.ex. med returer etc.

Säg att skärmen lider av flera eller endast 1pixel fel. Någon som har ett estimerat returkostnad?
Vet heller ej hur man ska tolka Acers pixelpolicy: https://www.inet.se/files/pdf/AcerPixelpolicy.pdf

Hittade bara trådar ifrån 2012 där folk hade svårt att komma överens med cdon.

/CT

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Någon?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Du får nog mer respons i konsumenträtt forumet. Är nog inte så många som läser denna tråd.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Returer från CDON är inga problem alls. Jag har för mig att det låg med en retursedel man kunde använda. Bara in på hemsidan och fylla i ett formulär och iväg med skiten. Som sagt minns jag inte exakt men det var iaf ingen större smärta.

Angående skärmen har jag haft den sen Maj och är mycket nöjd. Kan skriva lite mer senare när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Returer från CDON är inga problem alls. Jag har för mig att det låg med en retursedel man kunde använda. Bara in på hemsidan och fylla i ett formulär och iväg med skiten. Som sagt minns jag inte exakt men det var iaf ingen större smärta.

Angående skärmen har jag haft den sen Maj och är mycket nöjd. Kan skriva lite mer senare när jag kommer hem.

Skulle du vilja skriva lite mer om skärmen nu istället?

Jag är nämligen själv intresserad av ett eventuellt inköp!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Skulle du vilja skriva lite mer om skärmen nu istället?

Jag är nämligen själv intresserad av ett eventuellt inköp!

Skärmen e svinbra och prisvärd om/när du får en felfri. Jag fick en med en död pixel i mitten men den andra skärmen var helt bäst. Var beredd på att du kanske behöver skicka tillbaka första gången. Annars: KÖP.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Skulle du vilja skriva lite mer om skärmen nu istället?

Jag är nämligen själv intresserad av ett eventuellt inköp!

Jag kör skärmen på ett RX 480 8 Gb. Freesync är underbart och får spel att flyta fint även med relativt låga fps (40-50). Alla besvär som tearing och inputlag är väck i e-sport spel med höga fps (CS:GO, Overwatch m.fl). RX 480 är kanske lite klent för 1440p men det beror på vad för spel man spelar. Jag spelar oftast inte de mest krävande spelen och när jag gör det så har jag inget emot att dra ner inställningarna något. Oftast är det inte lika stor skillnad att gå från High till Ultra jämfört med att gå från Medium till High. IPS-panelen gör väldigt mycket för färgerna och det blir en fröjd att spela spel som Witcher 3 eller andra spel där utvecklarna vågar använda fler färger än grått och brunt.

Men tillbaka till skärmen. Jag vet att vissa kritiserat utseendet men jag tycker den är stilren. Ramen är väldigt tunn bortsett från underdelen. De inbyggda högtalarna är inte mycket att hurra för ljudmässigt, men är ändå trevliga att ha om man för någon anledning sitter mer än en vid datorn. Jag sitter väldigt tajt till då kvadratmeter är värdefullt i vår lägenhet så att slippa ha högtalare är välkommet.

Jag har mest babblat på nu för jag vet inte vad du vill veta Det är nog lättare om du frågar.

Jag kan rekommendera denna youtubers recension av XF270HUA - https://www.youtube.com/watch?v=mPbNHficB9k

Edit: Jag kanske ska säga att detta är ett av mina bästa köp någonsin. Förutsätt att den håller ser jag inte att jag kommer byta skärm på många, många år Lyftet från min 1080p, 60 Hz, TN-skärm är massivt.

Permalänk
Medlem

Är det nåt problem att få 144 Hz om man sänker upplösningen till 1080?

Edit: Jag menar om skärmen måste köras i 1440 för att få rätt prestanda. Jag tänkte att man kanske vill sänka upplösningen för att få upp fps:en i vissa spel. Den skärm jag har nu klarar 75 Hz i 1440 men faller ner till 60 i 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpt en XF270HUA. Aktiverat att skärmen visar uppdateringsfrekvens OSD men denna siffra "flipprar" eller ändrar sig mycket snabbt hela tiden. Gör den det för er andra också?

Säg spelet ligger i 75 fps ganska stabilt. Då byter skärmen frekvens typ 10 ggr per sekund lr ngt. Konstant hela tiden flipprar nya siffror upp. Är detta normalt?

Dvs skärmen ligger inte ens i en sekund på samma frekvens, den ändrar sig konstant. Emellertid går det att uppfatta att den är kring fps-värdet så den ligger typ rätt.

Kan ej se något fel i bilden så gissar det är normalt? Samtidigt helt värdelös funktion så som den flipprar runt, borde ha delay på 0,5s eller ngt för att vara användbar.

Annars nöjd med skärmen. Kör på ett RX580

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Köpt en XF270HUA. Aktiverat att skärmen visar uppdateringsfrekvens OSD men denna siffra "flipprar" eller ändrar sig mycket snabbt hela tiden. Gör den det för er andra också?

Säg spelet ligger i 75 fps ganska stabilt. Då byter skärmen frekvens typ 10 ggr per sekund lr ngt. Konstant hela tiden flipprar nya siffror upp. Är detta normalt?

Dvs skärmen ligger inte ens i en sekund på samma frekvens, den ändrar sig konstant. Emellertid går det att uppfatta att den är kring fps-värdet så den ligger typ rätt.

Kan ej se något fel i bilden så gissar det är normalt? Samtidigt helt värdelös funktion så som den flipprar runt, borde ha delay på 0,5s eller ngt för att vara användbar.

Annars nöjd med skärmen. Kör på ett RX580

Jag tror det är så det ska funka. Det visar att skärmen uppdareras så fort den får en frame av grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag tror det är så det ska funka. Det visar att skärmen uppdareras så fort den får en frame av grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog rätt som du säger men skumt de ej lagt något filter eller delay på det. Tänker att om fpsen är ganska stabilt 75fps borde skärmen kanske visa 74 till 76hz ca.
I flippret ser jag att den ibland visar 60fps ngt osv. alltså rätt så off. Jag ska se om jag får tid att filma det o slänga upp på yt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Är nog rätt som du säger men skumt de ej lagt något filter eller delay på det. Tänker att om fpsen är ganska stabilt 75fps borde skärmen kanske visa 74 till 76hz ca.
I flippret ser jag att den ibland visar 60fps ngt osv. alltså rätt så off. Jag ska se om jag får tid att filma det o slänga upp på yt.

Det är samma på min. Jag spelar enbart Mech Warrior Online, och i det spelet funkar inte Freesync hundraprocentigt så jag är bara glad att fps-mätaren fluktuerar snabbt - då vet jag att allt funkar som det ska. (Jag måste gå i och ur helskärmsläge några gånger innan det klaffar.)

Är för övrigt grymt nöjd med skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CDON har rea på skärmen och återigen är priset 4444 kr. Med nyligen inkommen skatteåterbäring och en över fem år gammal skärm, så slog jag till. Måtte jag slippa ett måndagsexemplar bara!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering: Jag fick hem skärmen i fredags, plockade upp den idag och märkte till min förskräckelse att dess backlight bleeding var extrem samt väldigt ojämn. Det blir att utnyttja ångerrätten, med andra ord...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305