VR-headset utses till Årets julklapp 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja varför inte. Mer VR till foket

Det är väl trevligt osv. Personligen ser jag mer fram emot fungerande AR-lösningar,
tror AR på sikt kommer bli större och ha mer genomgripande betydelse än VR, om än
kanske inte i alla segment.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Använder folk fortfarande sina robotdammsugare och är nöjda? De exemplar jag sett hemma hos kompisar har alla varit rena skämt.

Skickades från m.sweclockers.com

De senare modellerna är faktiskt ganska bra. Problemet är att det inte är dammsugningen som är det jobbiga, utan att plocka undan innan. Med en vanlig dammsugare kan man göra det under tiden, men det tar ju bort lite av poängen att springa efter en robot och rensa bort hinder.

Om man inte har barn eller är väldigt rörig själv, så är det säkert hur smidigt som helst.

Permalänk

Inte första gången "årets julkapp" är dyr. När platt-tv utsågs kostade en sådan åtskilliga tusen.

Permalänk

Det känns som att det är lite för tidigt. Man får nog vänta 1 år till innan de börjar komma ner i pris och bli lite bättre.

Permalänk
Medlem

Men vem är det som kommer på sånt här trams? Hur kan en leksak för 5-10.000kr blir "Årets julklapp"?
Det här är ju bara bull som förmodligen arrangerats av dem branschen.

Permalänk
Inaktiv

DN: "Här är årets julklapp" och visar bild på en kartong med smartphone

Tänk alla Svenssons som får sin första upplevelse av VR på detta sättet. Vi som är intresserade av riktiga VR-produkter kommer ju framstå som helt pantade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det håller jag inte alls med om !!

.. Skulle mer säga på PowerBank / portabelt batteri för laddning utav plattor och smartphones etc.

Komplettera Powerbank / portabelt batteri med solceller för laddning, då lägger jag min röst på det förslaget
Men det får väl bli nästa år, att rösta nu är ju för sent.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Läs på lite

Jag tycker ändå att HUI har en ganska sund inställning till sitt val. Saxat från motiveringen:

=========================

"Virtual reality beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild. Även om VR-revolutionen inte är här ännu är 2016 året då tekniken slog igenom. Året då gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut.

VR-glasögonen uppfyller alla tre kriterier för att bli Årets Julklapp:

1. Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
2. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
3. Produkten ska representera den tid vi lever i"

=========================

För de har ju helt rätt. VR-revolutionen är inte här ännu, men den har börjat. Utnämningen Årets julklapp är ju inte till för att ge en viktad representation av vad som är populärt i handeln just nu, utan en funktion för att lyfta vissa produkter och marknadsföra dem. Bara för att VR blir årets julklapp kommer inte folk slänga ut 8000 kr i ett nafs, men de får upp ögonen för tekniken och de som står och funderar kommer säkert några välja att köpa bara pga utnämningen.

Personligen nöjer jag mig med mobil-VR än så länge, Samsung Gear VR är ett lagom steg för mig tills tekniken blir så bra att jag kan tänka mig att ha dem i 10 år framöver. Jag vill väldigt gärna ha en högupplöst lösning med minst 4K innan jag ger mig in i leken.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hulle:

Inte vilken VR som helst... det är Oculus Rift DK1 som avses!

http://i.imgur.com/nDcuKiz.jpg

/hulle.

Haha.. ja just det!, den gamle räven!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den kommer vara mindre använd än bakmaskinen. Total flopp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

folk får ju tänka på att en sån här julklapp kan vara en julklapp för hela familjen, särskilt Viven

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har själv Vive och gillar den. Kommer bättre och bättre spel/innehåll varje vecka känns det som. Nu senast med Google Earth var ju hur häftigt som helst.

Men till min poäng.

Det är många som har uttryckt att gemene man kommer bli besviken när han köper en Gear VR eller liknande VR-lösning och stoppar in sin mobil i denna. Att gemene man kommer tappa intresset för riktig VR.

Det tror inte jag.

Jag minns hur jäkla häftigt det var en julafton för ett par år sedan när brorsan gav mig en Google cardboard och jag stoppade in min Nexus 5 i den. Fick i cardboarden "uppleva" en sketen berg-och-dalbana med suddig bild och nästan obefintlig 3D-effekt. Det var hur häftigt som helst, det kunde till och med farmor intyga. Det gav mig blodad tand för hela grejen.

Så om något tror jag att all adoption av VR är bra adoption. Tänk på att gemene man inte är samma man som oss. Han har lägre krav. Mycket lägre. Förmodligen kommer inte alla gemene män köpa sig en Vive och tillhörande toppspecad gamingdator, men tillräckligt många kommer göra det.

Den blodade tanden är svårt att tvätta ren när man väl har upplevt VR första gången.

Permalänk
Medlem

Är det inte @Zoyadog som är på bilden?

tillbaka till ämnet. Tycker ofta det är relativt dyra saker som blir "årets julklapp"

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

En drönare hade varit mycket bättre som årets julklapp!

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social