Intel Coffee Lake tar sexkärniga processorer till lägre prisklasser

Permalänk
Melding Plague

Intel Coffee Lake tar sexkärniga processorer till lägre prisklasser

Efter Kaby Lake kommer Cannonlake och därefter Coffee Lake, där allt mer talar för att Intel planerar ta sex kärnor till lägre prisklasser för såväl stationära som bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre Zent än aldrig. Jag tror detta kan ha något att göra med en kommande lansering från en viss konkurrent. Det lär nog visa sig Zen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja utan kommande konkurrens från AMD hade nog detta inte kommit nu.

Edit: 45W med 6 kärnor är bra.

Permalänk
Inaktiv

Sex kärnor och TDP-värden på endast 45 W på en laptop, det tyder på 6st lågklockade kärnor, ytterst får på en just laptop vill ha detta. Nå det blir spännande att se.
Väldigt många använder på jobbet laptop som en stationär dator idag med dockningsstationen och allt och då behöver det lite kraft.

Angående stationära så ett årtionde sent, men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför all denna prestanda hets
Min q9650 från 08 klarar allt jag slänger på den.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Hoppas detta öppnar ögonen på en hel del blindstyren. Det är bra med flås i nacken. Det gynnar oss konsumenter. Utan ett visst företag som börjat knappa in hade det här hänt mycket ZENare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

var inte detta menat att komma till cannonlake? enda anledningen till att jag egentligen väntat på den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag även ger fyrkärniga med lägre TDP värden. 25-30W TDP hade varit nice

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

AMD's antåg för redan effekt för konsumenterna

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Förstår inte varför all denna prestanda hets
Min q9650 från 08 klarar allt jag slänger på den.

Prestandahets vet jag inte direkt. Det har ju inte hänt något direkt upphetsande på processormarknaden sedan Sandy Bridge 2011. Bara samma 4C/8T i ny tappning varje år med 5% bättre prestanda och 10% sämre överklockningspotential...

Klarar man sig på en Q9650 är det ju utmärkt, men det finns en hel del applikationer där fler kärnor vore användbart. Dessutom blir det fler utvecklare som bryr sig om att optimera för 6+ kärnor om fler använder det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kakan86:

Förstår inte varför all denna prestanda hets
Min q9650 från 08 klarar allt jag slänger på den.

Detsamma tycker Jan Guillou om hans skrivmaskin, varför all hets med datorer för hans skrivmaskin duger åt allt han slänger på den.
Nu finns det väldigt många som jobbar på olika sätt, där en skrivmaskin eller mindre snabb processor inte är något alternativ för alla.
Alltså en väldigt stor del av befolkningen använder datorn som ett arbetsredskap och inte enbart en leksak, där snabbare dator resulterar i att vi kan göra ett bättre arbete på kortare tid. Likaså göra produkter som resulterar i ett bättre resultat för användaren.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Hoppas detta öppnar ögonen på en hel del blindstyren. Det är bra med flås i nacken. Det gynnar oss konsumenter. Utan ett visst företag som börjat knappa in hade det här hänt mycket ZENare.

Tveksamt, tbh dom pushar ju serversidan fortare än någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detsamma tycker Jan Guillou om hans skrivmaskin, varför all hets med datorer för hans skrivmaskin duger åt allt han slänger på den.
Nu finns det väldigt många som jobbar på olika sätt, där en skrivmaskin eller mindre snabb processor inte är något alternativ för alla.
Alltså en väldigt stor del av befolkningen använder datorn som ett arbetsredskap och inte enbart en leksak, där snabbare dator resulterar i att vi kan göra ett bättre arbete på kortare tid. Likaså göra produkter som resulterar i ett bättre resultat för användaren.

För min del är det snarare "leken" som gör min dator utdaterad. Som arbetsredskap duger den bra.

Om vi talar om "väldigt stor del av befolkningen" så räcker flera år gammal hårdvara till office / produktivitetsprogram.

Då är snarare undantagen där du behöver en redig desktop med mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

"Lägre prisklasser". Får mig att tänka på den kommande upplåsta i3'an som ingen kommer att vilja köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Förstår inte varför all denna prestanda hets
Min q9650 från 08 klarar allt jag slänger på den.

Det finns fortfarande saker som man får vänta på.. därav så behövs det mer prestanda.
Sedan finns det säkert saker som man inte gör för att det skulle gå för långsamt, som skulle gå utmärkt på en 100ggr snabbare dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

För min del är det snarare "leken" som gör min dator utdaterad. Som arbetsredskap duger den bra.

Om vi talar om "väldigt stor del av befolkningen" så räcker flera år gammal hårdvara till office / produktivitetsprogram.

Då är snarare undantagen där du behöver en redig desktop med mycket prestanda.

Visst allt större del av befolkningen klarar sig med en dator som kan kallas för en tunn klient, detta för att allt mer körs online. Fortsätter utvecklingen i denna takt så kommer en minoritet att köra program på sin egen dator.
Bara se på bekanta som för några år sedan hade Office inkl outlook, bokföringsprogram, släktforskningsprogram, bildredigeringsprogram etc på sin egen dator och nu körs precis allt online.

Nå det kvarstår dock många nördar som kör program på sin dator och det är dessa målgruppen med de nya processorerna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om vi talar om "väldigt stor del av befolkningen" så räcker flera år gammal hårdvara till office / produktivitetsprogram.

I agree to disagree, många inom finans osv arbetar med stora mängder data som kräver bra hårdvara t.ex, bara en sån grej. Grafiker behöver snabba datorer, utvecklare behöver bra hårdvara för att t.ex snabbare kompilera sin kod.
Det finns extremt många områden där bättre hårdvara alltid är att föredra.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

I agree to disagree, många inom finans osv arbetar med stora mängder data som kräver bra hårdvara t.ex, bara en sån grej. Grafiker behöver snabba datorer, utvecklare behöver bra hårdvara för att t.ex snabbare kompilera sin kod.
Det finns extremt många områden där bättre hårdvara alltid är att föredra.

Med "väldigt stor del av befolkningen" så faller nog inte den försvinnande del som du beskriver som Grafiker, finanssnubbar och utvecklare. Jämför man med "gemene man" typ vanliga knegare som är den största delen av vår befolkning så gäller nog hans påstående.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

U-processor med 4 kärnor låter intressant. Får se också vad AMD kokar ihop för laptops, är ändå rätt "långt" kvar till 2018.

Permalänk
Medlem

Mycket arkitekturer på sån kort tid.

Vafan Sandy-Bridge känns som igår den kom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare

Med tanke på ledtider för att ta fram en sådana här förändring tror jag Zen påverkat detta väldigt lite.

Intels överlägset största konkurrent i detta segment är deras egna äldre modeller, tror snarare dessa saker vägt in mer än lansering av Zen

  • konsumentmodellerna är av kostnadsskäl begränsade till 2-kanals RAM buss. Högre bandbredd med DDR4 kopplat till att enkeltrådprestanda ökar väldigt lite gör det möjligt att skapa en 6-kärnig modell som inte blir flaskad av RAM bandbredd.

  • processnoderna blir allt dyrare, Coffee Lake blir 4:e generationen på 14 nm, något som antagligen krävs för att FoU ska betala igen sig men det betyder också att relativt gamla system redan finns på 14 nm (och 22 nm som absolut hänger med än). Ska finnas något incitament att uppgradera måste man endera öka frekvensen, ett kort som spelades i Kaby Lake, eller så har man i princip bara kvar "fler kärnor" kortet

  • något måste ju Intel göra med möjligheten att det går att få plats med allt fler transistorer på en viss yta, två-kärniga Core-modellerna börjar ju krypa under 100 mm^2!

Ser en viss poäng för 6-kärnors modellerna på stationära, har väldigt svårt att se värdet av en lågt klockad 6-kärnor modell för bärbara. För bärbara fanns ju fler 4-kärnig modeller för ett par år sedan än det finns idag, det vi i stället fått som är långt mer användbart för den stora massan är 4/15 W 2-kärnig modeller med HT som är klockade riktigt högt jämfört med för ett par generationer sedan.

Edit: sökte lite på sandy bridge. Tydligen ska arbetet med den modellen startat 2005 och vi vet att den lanserades 2011. Så ledtiden för en viss modell verkar ligga på runt fem-sex år.

Stämmer också hyfsat med hur lång tid det tagit för AMD att ta fram Zen samt hur lång tid det tog för Intel att ta fram en ersättare till P4. I båda fallen insåg man rätt snabbt att det behövdes något annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trbo:

I agree to disagree, många inom finans osv arbetar med stora mängder data som kräver bra hårdvara t.ex, bara en sån grej. Grafiker behöver snabba datorer, utvecklare behöver bra hårdvara för att t.ex snabbare kompilera sin kod.
Det finns extremt många områden där bättre hårdvara alltid är att föredra.

De som jobbar med rendering, film och andra saker som skala bra med CPU-kärnor och i många fall även med fördel kan accelereras m.h.a. GPU behöver absolut riktigt kraftiga doningar. Men den gruppen utgör mindre än en procent av marknaden, svårt att tänka mig att den ens skulle utgöra en promille av marknaden.

Även om "något inom IT" är den vanligast arbetsbeskrivningen i Stockholm så är det ändå inte en speciellt stor del av den totala marknaden. Vidare borde alla som jobbar med kod idag ha miljöer som använder inkrementell kompilering, kompilering i bakgrunden (om det ens krävs någon kompilering alls).

I sådana lägen är I/O-prestanda långt viktigare än hög total CPU-kraft, för att maximera kapaciteten hos I/O-enheter är det typiskt viktigare att minimera tiden mellan när en I/O-operation är klar och nästa påbörjas, vilket i de fall man har relativt få samtida transaktion bättre görs med få snabba kärnor än fler lite långsammare. D.v.s. problemet är i normalfallet I/O-bundet och inte CPU-bundet, samt det är relativt låg "concurrency" nivå på interaktiva uppgifter (till skillnad från servers som ofta hanterar väldigt många samtida transaktioner under hög last, så där är fler lite svagare kärnor bättre).

Här ligger Intels problem: för den stora massan är den enda egentliga relevanta utvecklingen som skett de senaste åren att man fått rejält mycket bättre enkeltrådprestanda (och därmed bättre svarstider på interaktiva laster) i modeller med riktigt låg TDP. Så föga förvånande att det är just allt tunnare laptops där man sett en ökad försäljning.

Tittar man på SweClockers medlemmar, som är betydligt mer datorentusiaster än genomsnittsanvändaren, och noterar hur många som ligger kvar på Sandy/Ivy Bridge (5-6 år gamla modeller) inser man att CPU-marknaden inte alls är långt ifrån att bli likt marknaden för vitvaror och TV-apparater om man inte hittar på något: en mogen marknad där enda nyförsäljningen sker för att ersätta något som dött av hög ålder...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De som jobbar med rendering, film och andra saker som skala bra med CPU-kärnor och i många fall även med fördel kan accelereras m.h.a. GPU behöver absolut riktigt kraftiga doningar. Men den gruppen utgör mindre än en procent av marknaden, svårt att tänka mig att den ens skulle utgöra en promille av marknaden.

Även om "något inom IT" är den vanligast arbetsbeskrivningen i Stockholm så är det ändå inte en speciellt stor del av den totala marknaden. Vidare borde alla som jobbar med kod idag ha miljöer som använder inkrementell kompilering, kompilering i bakgrunden (om det ens krävs någon kompilering alls).

I sådana lägen är I/O-prestanda långt viktigare än hög total CPU-kraft, för att maximera kapaciteten hos I/O-enheter är det typiskt viktigare att minimera tiden mellan när en I/O-operation är klar och nästa påbörjas, vilket i de fall man har relativt få samtida transaktion bättre görs med få snabba kärnor än fler lite långsammare. D.v.s. problemet är i normalfallet I/O-bundet och inte CPU-bundet, samt det är relativt låg "concurrency" nivå på interaktiva uppgifter (till skillnad från servers som ofta hanterar väldigt många samtida transaktioner under hög last, så där är fler lite svagare kärnor bättre).

Här ligger Intels problem: för den stora massan är den enda egentliga relevanta utvecklingen som skett de senaste åren att man fått rejält mycket bättre enkeltrådprestanda (och därmed bättre svarstider på interaktiva laster) i modeller med riktigt låg TDP. Så föga förvånande att det är just allt tunnare laptops där man sett en ökad försäljning.

Tittar man på SweClockers medlemmar, som är betydligt mer datorentusiaster än genomsnittsanvändaren, och noterar hur många som ligger kvar på Sandy/Ivy Bridge (5-6 år gamla modeller) inser man att CPU-marknaden inte alls är långt ifrån att bli likt marknaden för vitvaror och TV-apparater om man inte hittar på något: en mogen marknad där enda nyförsäljningen sker för att ersätta något som dött av hög ålder...

Jag sitter kvar på min i5 2500k "dock kan jag ej överlcocka den för morderkortet behövde ha bios uppdatering för att ej få blåskärmar och då kan jag ej överclocka.." Jag har suttit runt 1 år nu verkligen väntat på att uppgradera min cpu. Då jag tycker verkligen inte att 4 trådar är tillräckligt , sen att köpa en i7 som ej är över 4 cores är inte ritkigt värt det enligt mig, då det går över 6k. jag hoppas verkligen att ZEN blir bra så jag kan äntligen uppgradera utan det känns slöseri. För just nu känns det som att intel bara mjölkar då inget nytt som är tillräckligt stor prestanda boost händer. Om det händer så kostar dom multum.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är lite felaktigt att prata om att bara en marginal andel är behov av något på en megastor marknad. Och där efter dra slutsatsen att det endast är väldigt få individer med behovet, så att det ej är lönsamt att producera nitchade produkter till dessa. Jämför med bilmarknaden och ta t.ex 4hjuldrift, där typ 0% är i behov av det.
Nu när amd kanske börja leverans så hakar Intel på med sina 6cores till mer vanliga konsumenter. Men som jag tidigare nämnde så förstår jag mig inte på 45w 6 core till laptops.

Permalänk

Om det ska stanna på 14nm både för Cannonlake och Coffee lake hoppas jag att de stannar på LGA 1151, Kanske gärna ser en Z370 där de kanske gör ändringar, skulle gärna se fler PCIe lanes på Coffee Lakes 6 kärniga CPU

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X