Hjälp! Köpt ett Palit GTX 1070, med stor chans har den minnesproblem. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Köpt ett Palit GTX 1070, med stor chans har den minnesproblem. Vad kan jag göra?

Hej!
Köpte för ca en månad sedan ett PalitGTX 1070 GameRock av Proshop. Har märkt att när jag sätter igång videos i webbläsaren så får jag svart/gröna artefakter över hela videon de första 1-10 sekunderna. Inget jag hade innan med mitt GTX 970. Har kört DDU och testat olika drivrutiner, uppdaterat till senaste BIOS på grafikkortet. Inget hjälper, bör jag kontakta Proshop för utbyte och hoppas att de hittar felet så jag slipper betala för undersökningsavgift eller finns det någon annan lösning?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@Zyzlite: Har du testat med en annan webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hej!
Köpte för ca en månad sedan ett PalitGTX 1070 GameRock av Proshop. Har märkt att när jag sätter igång videos i webbläsaren så får jag svart/gröna artefakter över hela videon de första 1-10 sekunderna. Inget jag hade innan med mitt GTX 970. Har kört DDU och testat olika drivrutiner, uppdaterat till senaste BIOS på grafikkortet. Inget hjälper, bör jag kontakta Proshop för utbyte och hoppas att de hittar felet så jag slipper betala för undersökningsavgift eller finns det någon annan lösning?

Stäng av maskinvaruacceleration eller vänta ett par veckor på en ny drivrutin som fixar denna bugg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har samma fenomen på mitt asus kort, men jag bryr mig om. Det rullar på utan några som helst problem i spel och det är det viktigaste för mig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

ASUS har ju kommit med ny BIOS som åtgærdade problemet. Har inte Palit också det?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Hade liknande fenomen på både min laptop och stationära burk i förrgår, idag inga problem alls!

Så misstänker att det ev. varit något annat!

Permalänk
Medlem

@raQblad:
Palit har kommit med en fix av bios, hjälpte inte

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Inaktiv

Om det är minnet, borde det inte gå att prova att klocka ner kortet för att se om problemen försvinner? Dvs klocka ner under de frekvenser som kortet kom med från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@raQblad:
Palit har kommit med en fix av bios, hjälpte inte

Om du använder chrome som webbläsare har du testat som jag skrev ovan att inaktivera maskinvaruacceleration?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det är minnet, borde det inte gå att prova att klocka ner kortet för att se om problemen försvinner? Dvs klocka ner under de frekvenser som kortet kom med från fabrik.

Går säkert att klocka ner, men varför skulle jag göra det isåfall? Då är det bättre att jag lämnar tillbaka detta kort och de skickar ett nytt eftersom det inte fungerar enligt specifikationerna som finns?

Skrivet av hulkenstrong:

Om du använder chrome som webbläsare har du testat som jag skrev ovan att inaktivera maskinvaruacceleration?

Ja det har jag, utan framgång. Stängt av smooth scrolling också för att det funkade enligt någon. Utan framgång.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Går säkert att klocka ner, men varför skulle jag göra det isåfall? Då är det bättre att jag lämnar tillbaka detta kort och de skickar ett nytt eftersom det inte fungerar enligt specifikationerna som finns?

Ja det har jag, utan framgång. Stängt av smooth scrolling också för att det funkade enligt någon. Utan framgång.

Intressant, detta då det du beskriver påminner exakt om video/webbläsar buggen. Du kan ju alltid testa köra en linux live-dist för att se om det är samma problem. Har du testat nvidias senaste hotfix driver

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong:
Har inte testat den, endast kört med senaste ifrån Experience. Testar den

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyzlite:

Går säkert att klocka ner, men varför skulle jag göra det isåfall? Då är det bättre att jag lämnar tillbaka detta kort och de skickar ett nytt eftersom det inte fungerar enligt specifikationerna som finns?

Ja det har jag, utan framgång. Stängt av smooth scrolling också för att det funkade enligt någon. Utan framgång.

Det är ett vanligt steg vid felsökning. Inte meningen att du ska köra med de frekvenserna utan snarare att se om problemet minskar eller försvinner.

Skrivet av hulkenstrong:

Intressant, detta då det du beskriver påminner exakt om video/webbläsar buggen. Du kan ju alltid testa köra en linux live-dist för att se om det är samma problem. Har du testat nvidias senaste hotfix driver

Jag har kört med den drivrutinen sedan jag fick hem mitt 1070-kort. Har inte märkt av något sådant problem alls i Firefox med maskinvaruacceleration och flash eller youtubes HTML5-spelare. Så håller med om att den kan vara värd att testa.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Men har du Micron eller Samsung minne?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyzlite:

@anders190:
Men har du Micron eller Samsung minne?

Samsung i mitt kort. Vilket iofs kan påverka med förstås.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Japp, de har inga problem

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Bara Avinstallera Chrome och installera det igen det fungerade när jag hade svarta artifacter när jag kolla Youtube och Twitch

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis samma problem med mitt GTX 970. Det är inte ett minnesfel utan en drivrutin eller programvara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!