Intel Skylake-X för LGA 2066 hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake-X för LGA 2066 hittar ut på bild

Med åtminstone ett halvår kvar till lansering hittar en första bild av Skylake-X ut på webben, och avslöjar att den till utseendet blir mycket lik dagens Broadwell-E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Sex kanaler DDR4 är jäkligt lockande om det stämmer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sex kanaler DDR4 är jäkligt lockande om det stämmer.

Mumma! Får hoppas tillverkarna av moderkort tänker till här och riktar in sig på mer än bara flashiga looks och LED. Hade varit snuskigt med t.ex dubbla 10Gbit NICs eller fler.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Shit, den ser ut som en processor!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

Mumma! Får hoppas tillverkarna av moderkort tänker till här och riktar in sig på mer än bara flashiga looks och LED. Hade varit snuskigt med t.ex dubbla 10Gbit NICs eller fler.

Finns ju redan idag
X99 moderkort som har!

https://www.asus.com/Motherboards/X99-E-10G-WS/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

varför släpps kaby-x och skylake-x ungefär samtidigt? är inte skylake-x helt värdelös investering då?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Gött blir en uppgrade direkt vid lansering, mumma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skylake-X lär absolut bli mitt nästa, har suttit i snart 3 år med i5 4670k.

Att säga styrkretsens namn lär bli ovant ett tag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sex kanaler DDR4 är jäkligt lockande om det stämmer.

6 SLOT RAM block kommer tillbaka så jävla fett

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

varför släpps kaby-x och skylake-x ungefär samtidigt? är inte skylake-x helt värdelös investering då?

Det står ju varför Kaby Lake X kommer vara endast vara fyrkärniga. (enligt rykten då)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Kaby Lake & Kaby Lake-X?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det står ju varför Kaby Lake X kommer vara endast vara fyrkärniga. (enligt rykten då)

okej, men då kan jag vända på frågan. varför ska man välja kaby lake x då? skylake-x är bättre för vad dom är ämnade till, och vill man ha något som är 4 kärnor och inte ruineras med så finns vanliga kaby lake

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skylake-X lär absolut bli mitt nästa, har suttit i snart 3 år med i5 4670k.

Att säga styrkretsens namn lär bli ovant ett tag.

Tre år Här sitter jag med min 8 år gamla skorv. Första generationens i7 FTW!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sex kanaler DDR4 är jäkligt lockande om det stämmer.

Om jag fattat rätt så lommer bara vara 4 kanaler till Skylake-X, det är Skylake-EP på socket 3647 som får 6 kanaler.

Skrivet av Christley:

varför släpps kaby-x och skylake-x ungefär samtidigt? är inte skylake-x helt värdelös investering då?

Skylake-X verkar vara tidigare E-serien med 6-10 cores precis som Broadwell-E. Kaby-X verkar vara en Kaby-K på socket 2066 med lite högre TDP, förmodligen samma kisel som Kaby-K men med avstängd GPU och högre klock.

Skrivet av Christley:

okej, men då kan jag vända på frågan. varför ska man välja kaby lake x då? skylake-x är bättre för vad dom är ämnade till, och vill man ha något som är 4 kärnor och inte ruineras med så finns vanliga kaby lake

Kaby-X är förmodligen en instegsvariant på socket 2066, för de som vill ha ett X299-baserat moderkort men inte behöver eller vill betala för 6-10 cores just nu utan föredrar 4 rejält klockade kärnor (115W TDP utan GPU bord närma sig 5GHz som standardklock).
Socket 2066 kommer användas till fulla Kabe-X (upp till ~10 kärnor, dvs Kaby Lake-E kisel) och Cannonlake-X så det är en socket som kommer leva med fram till ~2020 när förmodligen Ice Lake-X får en ny socket. Så om någon vill ha en platform för de närmsta 3 åren med möjlighet att uppgradera så kan denna Kaby-X (som igentligen är en Kaby-K) användas i väntan på stora Kaby-X eller Cannonlake-X.

Glöm inte att ta allt jag skrev med en nypa/näve/skopa salt, för det mesta är en så länge rykten.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

En bild på en processor =: WoW

Ja, det vart ju trevligt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:
Funkar den bra ihop med din Titan X (Pascal)?

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

själv ser jag detta bara som en ytterligare uppdatering av 2011 (borde heta 2011-4 ) sitter på ett 2011-3 8 kärnig @4.7 GhZ så om det blir uppdatering blir det purley dual kort den riktiga uppgraderingen, (skylake-e) inte detta mehä
(som det borde varit fast för 1 processor så bara ytterligare en mellan klass serie)
är riktigt besviken har väntat på detta sen sandy bridge-e kom ut
(var mest intresserat av moderkorts-plattformsuppdateringen som inte blev av (förutom dual-kort då )
så ytterligare en mellanklass serie

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

@Nioreh83:
Funkar den bra ihop med din Titan X (Pascal)?

Jovars, den hänger väl med hyggligt. Säkerligen inte optimalt Ska köpa nytt snart, men inväntar dan case a4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Om jag fattat rätt så lommer bara vara 4 kanaler till Skylake-X, det är Skylake-EP på socket 3647 som får 6 kanaler.

Skylake-X verkar vara tidigare E-serien med 6-10 cores precis som Broadwell-E. Kaby-X verkar vara en Kaby-K på socket 2066 med lite högre TDP, förmodligen samma kisel som Kaby-K men med avstängd GPU och högre klock.

Kaby-X är förmodligen en instegsvariant på socket 2066, för de som vill ha ett X299-baserat moderkort men inte behöver eller vill betala för 6-10 cores just nu utan föredrar 4 rejält klockade kärnor (115W TDP utan GPU bord närma sig 5GHz som standardklock).
Socket 2066 kommer användas till fulla Kabe-X (upp till ~10 kärnor, dvs Kaby Lake-E kisel) och Cannonlake-X så det är en socket som kommer leva med fram till ~2020 när förmodligen Ice Lake-X får en ny socket. Så om någon vill ha en platform för de närmsta 3 åren med möjlighet att uppgradera så kan denna Kaby-X (som igentligen är en Kaby-K) användas i väntan på stora Kaby-X eller Cannonlake-X.

Glöm inte att ta allt jag skrev med en nypa/näve/skopa salt, för det mesta är en så länge rykten.

Jo 6 kanaler låter osannolikt då 55 extra pins låter lite väl lite om det ska räka till två kanaler till om man inte reducerar antalet pins processorn behöver för annan I/O eller Spänning men då antalet PCI-E kanaler och TDP förblir det samma och strömmen en CPU drar ökar allt eftersom spänningarna går ner med noderna och effekten förblir den samma så ser jag inte hur dom kan minska på dom pinsen.

Så 4 kanaler låter mer rimligt då 6 kanaler är dyrt och knappt lönsamt på en högprestanda desktop plattform.
PCB'n i sig själv blir ju snordyr i antal lager.
Intel själva sa ju med socket 2011 att fler kanaler än 4 inte var lösningen på bandbredsproblemet på desktop i framtiden.
Så 6 kanaler går lite mot vad intel ansåg att framtiden skulle ge efter LGA2011.
För HPC som EP processorerna har så är det ju lite andra bullar med många extremt många kärnor då krävs mer bandbred.

Sedan tror jag nog mer dom extra pinsen kan användas för bättre I/O mot styrkretsen om nu den skulle komma med många PCI-E banor med annars får vi ju ett scenario till där Z170 hade 20 banor men en DMI buss på 4 som håller bandbredden tillbaks mellan styrkrets och cpu vilket i praktiken gjorde det omöjligt att nyttja den teoretiska bandbredden 20 banor har utan va det egentligen gav var möjligheten att ha flera snabba enheter anslutna samtidigt men får dela bandbred mot CPU medans enbart en eller två kan få banbred nog mot CPU'n innan dom får börja dela på bandbredden med prestanda förlust som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sedan tror jag nog mer dom extra pinsen kan användas för bättre I/O mot styrkretsen om nu den skulle komma med många PCI-E banor med annars får vi ju ett scenario till där Z170 hade 20 banor men en DMI buss på 4 som håller bandbredden tillbaks mellan styrkrets och cpu vilket i praktiken gjorde det omöjligt att nyttja den teoretiska bandbredden 20 banor har utan va det egentligen gav var möjligheten att ha flera snabba enheter anslutna samtidigt men får dela bandbred mot CPU medans enbart en eller två kan få banbred nog mot CPU'n innan dom får börja dela på bandbredden med prestanda förlust som följd.

Verkar som att det fortfarande är 4 kanalers DMI v3 mellan CPU och PCH så den där kommer det vara samma begränsning som tidigare tyvärr.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte alls vara förvånad om den fick 6st minnes kanaler. 55 pinnar kan tyckas lite men jag tror bland annat de 2st QPI som fans på 2011 har tagits bort. Anledningen är ganska enkel vill man ha fler socklar får man gå till 3647.

Sedan har man sedan haswell haft "Fully integrated voltage regulator" vilket har sänkt kraven på antal strömförsörjande pinnar efter som spänningen man matar till cpu har höjds (till 2.4volt om jag inte mins helt fel, notera att spänningen tas ned internt).

Varför sockel 2011-1 har haft samma pin antal som 2011-3 är för mig en liten gåta, dock kan det vara av marknadsföring skäl. alt att haswell-E(P) saknar "Fully integrated voltage regulator"

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför släpps kaby-x och skylake-x ungefär samtidigt? är inte skylake-x helt värdelös investering då?

Skrivet av Christley:

okej, men då kan jag vända på frågan. varför ska man välja kaby lake x då? skylake-x är bättre för vad dom är ämnade till, och vill man ha något som är 4 kärnor och inte ruineras med så finns vanliga kaby lake

Skulle tro att det hela hänger på att man med konsument CPUerna "råkat" komma 2 steg framför, när man tidigare bara varit ett steg.

När Broadwell kom så kom ju Skylake väldigt snabbt efter på LGA115x, och när nu Skylake varit ute ett tag och Kabylake är på ingång, kom ju Broadwell-E... När man kanske förväntade sig Skylake-E. Blir lite skevt att ligga så långt efter misstänker jag.

Så de har väl valt att släppa dessa 2 inriktade på 2 olika delar, där ena är fler kärnor och lägre frekvens, med andra med färre kärnor och högre frekvens, men alla andra fördelar som fler PCI-E banor och lite annat godis i moderkorten, just bara för att man ska komma ikapp LGA115x igen.

Personligen kan jag säga att KabyLake-X är nog den första Intel-Extreme CPUn som har lockat mig på länge. Såg ingen poäng i de andra, då jag sällan kan använda alla CPU trådarna. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle tro att det hela hänger på att man med konsument CPUerna "råkat" komma 2 steg framför, när man tidigare bara varit ett steg.

När Broadwell kom så kom ju Skylake väldigt snabbt efter på LGA115x, och när nu Skylake varit ute ett tag och Kabylake är på ingång, kom ju Broadwell-E... När man kanske förväntade sig Skylake-E. Blir lite skevt att ligga så långt efter misstänker jag.

Så de har väl valt att släppa dessa 2 inriktade på 2 olika delar, där ena är fler kärnor och lägre frekvens, med andra med färre kärnor och högre frekvens, men alla andra fördelar som fler PCI-E banor och lite annat godis i moderkorten, just bara för att man ska komma ikapp LGA115x igen.

Personligen kan jag säga att KabyLake-X är nog den första Intel-Extreme CPUn som har lockat mig på länge. Såg ingen poäng i de andra, då jag sällan kan använda alla CPU trådarna. Men vi får se.

jo kaby lake-x har också suktat mig pga det. men om den blir överdyr (tex 4500kr för insteg och 5000-6000kr för middle/hightier) så intresseras inte jag.
skulle på samma gång vilja ha 6+ kärnor eftersom jag bara byter processor en gång var 5e år

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jo kaby lake-x har också suktat mig pga det. men om den blir överdyr (tex 4500kr för insteg och 5000-6000kr för middle/hightier) så intresseras inte jag.
skulle på samma gång vilja ha 6+ kärnor eftersom jag bara byter processor en gång var 5e år

Tror det återstår att se var Zen lägger sig, för det kommer avgöra mycket av dessa CPUers pris också. En snabb (ca 4Ghz) 6 kärnig med HT hade varit perfekt för mig också... 8+ känns lite overkill och lär ha lägre frekvens. Men det är inte lätt att bara sitta kräva 16 kärnig 5Ghz CPU heller... och ska de hålla många år (vilket jag också vill), så vill man inte OCa dem för hårt. Så man får väl göra lite avvägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror det återstår att se var Zen lägger sig, för det kommer avgöra mycket av dessa CPUers pris också. En snabb (ca 4Ghz) 6 kärnig med HT hade varit perfekt för mig också... 8+ känns lite overkill och lär ha lägre frekvens. Men det är inte lätt att bara sitta kräva 16 kärnig 5Ghz CPU heller... och ska de hålla många år (vilket jag också vill), så vill man inte OCa dem för hårt. Så man får väl göra lite avvägning.

min 3570k har gått i 4.4 (nu 4.2 för windows 10 fixar inte 4.4) i 4 år nu. så är inte hungrig efter 5ghz. jag vill ha kärnor för eventuella spel i framtiden och för den tiden jag faktiskt renderar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min 3570k har gått i 4.4 (nu 4.2 för windows 10 fixar inte 4.4) i 4 år nu. så är inte hungrig efter 5ghz. jag vill ha kärnor för eventuella spel i framtiden och för den tiden jag faktiskt renderar

Nu har jag 2600k och 4790k så jag har ju renderingsmöjlighet. För mig är det dock vettigare att ha en burk för spel, och en för rendering... den du har nu har ju 32GB RAM och ploppa in en 3770k i den så kan den rendera rätt bra. Sen kan du spela på den nya istället...

Helt upp till dig hur du löser det, men det blir ju alltid en kompromiss och jämför man priset på en begagnad 3770k med Kaby/Skylake-X vs vanliga 6700k/7700k så är det troligen mycket dyrare att köra en halvdan kompromiss, än att bara ha 2 maskiner, som kan göra sitt jobb parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu har jag 2600k och 4790k så jag har ju renderingsmöjlighet. För mig är det dock vettigare att ha en burk för spel, och en för rendering... den du har nu har ju 32GB RAM och ploppa in en 3770k i den så kan den rendera rätt bra. Sen kan du spela på den nya istället...

Helt upp till dig hur du löser det, men det blir ju alltid en kompromiss och jämför man priset på en begagnad 3770k med Kaby/Skylake-X vs vanliga 6700k/7700k så är det troligen mycket dyrare att köra en halvdan kompromiss, än att bara ha 2 maskiner, som kan göra sitt jobb parallellt.

just nu fixar min encodning ungefär 1.1 minuter film på en minut encodning. så anser det är acceptabelt. brukar göra så att jag encodar när jag går till jobbet och datorn ändå inte används.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

just nu fixar min encodning ungefär 1.1 minuter film på en minut encodning. så anser det är acceptabelt. brukar göra så att jag encodar när jag går till jobbet och datorn ändå inte används.

Lite så jag tänkte också... om ena datorn står och kodar/jobbar när jag spelar på den andra så... på så sätt behöver man inte super värsting 10+ kärnor för sin speldator

Och helt ärligt... jag tror att 6 kärnor med HT räcker o blir över för spelen ett bra ta till.. de har först nu börjat multi-taska med 8 virtuella, så du har 4 kvar