Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag föredrar mörk bakgrund och ljus text dock

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, speciellt när jag jobbar. Tror att det kan vara så att vissa är mer ljuskänsliga än andra. Källarögon!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Hur vet du det? Om de samlar in kraschdumpar så inkluderas troligen delar gpu minnet. Där kan de finna framebuffers och pixmaps för gamla program som användaren inte använt på flera timmar. Det är mycket känslig information.

Vad för känslig information? Vad kan det möjligtvis finnas för data i sitt gpu minne som Nvidia skulle vilja missbruka? Ska jag åka och köpa mig en pall med folierullar nu?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Vad för känslig information? Vad kan det möjligtvis finnas för data i sitt gpu minne som Nvidia skulle vilja missbruka? Ska jag åka och köpa mig en pall med folierullar nu?

Saker som kan tänkas ligga kvar där inkluderar sådant som lösenord eller kreditkortsnummer. Dvs saker som man absolut inte vill sprida.
Det är säkert inte sådan information som Nvidia är ute efter, men den kan ändå åka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Många verkar ha vant sig vid att vara övervakade och ser inga problem med det, men jag anser att min dator och dess innehåll tillhör mitt privatliv och det är jag som ska ha bestämmanderätt vad som går in och ut ur den. Själv tycker jag att ALL datainsamling skall vara obligatoriskt opt-in, även kraschrapporter o dyl. och att det tydligt och ärligt anges vad de samlar in. Sen kan människor själv få välja om de vill vara med eller inte. Företagen kommer förstås att fortsätta med svineriet om inte tvingande lagstiftning kommer på plats. Var är EU-lagstiftning när man behöver den?

Ja det är mer än dåligt detta. På allmänplats får man i Sverige knappt sätta upp lvervakningskameror som filmar och skall tillse att våld & förstörelse skall motverkas. Detta pågrund av personerlig integritet. Men att helt och hållet kartlägga en persons internet/datorvanor är att beakta som okey trots att det inte ligger brott bakom.

Skickades från m.sweclockers.com