Intel X299 är styrkretsen för Skylake-X och Kaby Lake-X

Permalänk
Melding Plague

Intel X299 är styrkretsen för Skylake-X och Kaby Lake-X

Nästa år är det dags för tiokärniga Broadwell-E att ersättas av Skylake-X, som även introducerar styrkretsen X299, sockel LGA-2066 och får sällskap av fyrkärniga Kaby Lake-X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det ska heta "Skylake-X" kommer då alla cpuer i serien heta "x" på slutet och den fettaste typ "Z" eller något?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Då kan man planera in en uppgradering av moderkort/processor/minne nästa sommar!

Permalänk
Medlem

Törs man hoppas på itx format :o?

Permalänk
Medlem

Pust!

Drömmer om 2011-3 som ersättare till min 2600k. Jag inbillar mig att jag behöver mer än 4kärnor med HT, mest för att det är kul att köpa nytt. Men detta grusar nog mina sega planer på X99 i alla fall. 7700k får nog duga.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Blir nyfiken på varför man ska välja fyrkärniga Kaby Lake-X istället för "vanliga" Kaby Lake. Känns väl tveksamt att man skulle betala premium för X299 och sen samtidigt inte smälla till på >4 kärnor.

Permalänk
Medlem

Varför bara 24 kanaler PCI Express 3.0-banor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk

Undar hur mycket det kommer gå på med nytt moderkort och cpu? och vad prestanda vinsten kommer vara.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Varför bara 24 kanaler PCI Express 3.0-banor?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkorts chipset har 24 kanaler. Sen har du ytterligare fler från själva CPU:n.
Så 40+24 med Skylake-X t ex

Om jag förstod det rätt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasa1:

Varför bara 24 kanaler PCI Express 3.0-banor?

Bara!? X99 har jämförelsevis 8 banor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Woo, mer pinnar åt folket!

Nej, men Kaby Lake-X känns lite konstig. Finns det verkligen någon marknad för billiga CPUer till entusiastplatformen? Troligtvis så lär det väl vara vettigare för de flesta att satsa på Z270 istället då, om man ändå bara får fyra kärnor och dual channel.

Skrivet av Vasa1:

Varför bara 24 kanaler PCI Express 3.0-banor?

X99 har ju bara 8 st. PCIe 2.0-banor, så det är ju en ganska rejäl uppgradering.

Permalänk
Administrativ avgift

@perost: Du behöver ex extra ram minnet, extrem lagring osv osv. Finns många områden som kan använda detta , personligt njaee..

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Blir nyfiken på varför man ska välja fyrkärniga Kaby Lake-X istället för "vanliga" Kaby Lake. Känns väl tveksamt att man skulle betala premium för X299 och sen samtidigt inte smälla till på >4 kärnor.

Kaby Lake-X verkar få en TDP på 112W vilket är nästan 20W mer än Kaby Lake och då saknar Kaby Lake-X integrerad grafik så frågan är om den är betydligt högre klockad kanske.
I övrigt är nog Kaby Lake nog bara en entry-level filler för socket 2066 tills att Canon Lake kommer och den ryktas ha upp till 6 kärnor. Kan vara så att Intel tar bort -K CPU:er och bara kommer erbjude överklockningsbara CPU:er till socket 2066.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vasa1:

Varför bara 24 kanaler PCI Express 3.0-banor?

Skrivet av SweClockers:

Först och främst ersätts styrkretsen X99 av X299, som i sig ska erbjuda 24 kanaler PCI Express 3.0, tio USB 3.0, åtta USB 2.0 och stöd för Intel LAN.

Det betyder inte vad många tror, och jag tycker det är lite synd att SweClockers inte förtydligar det.

Styrkretsens PCIe-banor används inte för grafikkort och har inget att göra med CPU:ns PCIe-banor, utan de är till för M.2, mPCIe och liknande.

Man måste skilja på CPU:ns och styrkretsens (chipsetets) PCIe-banor.

Skrivet av SweClockers:

Det handlar om Skylake-X och Kaby Lake-X, där det första som är värt att nämna är att Intel frångår ändelsen "-E" till förmån för "-X". Varför Intel valt att ändra i namnschemana framgår inte.

Med andra ord: Allt är som vanligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att Intel vill erbjuda något relativt överkomligt till en mer komplett plattform för att konkurrera med kommande Zen?

AMD skulle ju lätt kunna erbjuda en betydligt attraktivare plattforn än rätt snåla 1151 och skulle CPU-prestandan visa sig landa i ett okej läger relativt sätt Intel så finns det ju genast incitament för Intel att erbjuda billigare processorer till sina mer avancerade plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av houze:

Kaby Lake-X verkar få en TDP på 112W vilket är nästan 20W mer än Kaby Lake och då saknar Kaby Lake-X integrerad grafik så frågan är om den är betydligt högre klockad kanske.
I övrigt är nog Kaby Lake nog bara en entry-level filler för socket 2066 tills att Canon Lake kommer och den ryktas ha upp till 6 kärnor. Kan vara så att Intel tar bort -K CPU:er och bara kommer erbjude överklockningsbara CPU:er till socket 2066.

Kaby Lake-X kommer enligt tidigare rapporter att ha betydligt högre frekvenser än Skylake-X. Troligen blir Kaby Lake-X för dem som vill ha maximerad singeltrådsprestanda, såsom för spel.

Permalänk
Medlem

Om Kaby Lake-X kan ge högre singeltrådprestanda än Kaby Lake så blir den mer intressant än Skylake-X för min del (då jag inte behöver fler än fyra kärnor).

@14ccKemiskt: precis!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Kaby Lake-X kommer enligt tidigare rapporter att ha betydligt högre frekvenser än Skylake-X. Troligen blir Kaby Lake-X för dem som vill ha maximerad singeltrådsprestanda, såsom för spel.

Ok, jag hade missat de rapporterna/ryktena, men då gissade jag rätt om högre frekvenser.
Även om Kaby Lake-X bara har 4 kärnor kan det vara rätt attraktivt i kombination med X299-platformen om man är ute efter många anslutningsmöjligheter för SSD och annat skoj men inte behöver mer än 4 riktigt snabba kärnor. Lite besviken att de inte inkluderat 10Gbit i X299 men jag antar det skulle dra för mycket ström.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel intar position för att kunna konkurrera med Zen med några CPU's med fler kärnor och några med bara 4 men mer PCI-E-lanes än vanliga Kaby Lake (antar jag). På detta sätt har dom 3 vägar att gå (4 med oklockbara moderkort och CPUs) och kan placera sig prismässigt rätt beroende på hur Zen levererar.

Lite min teori iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hmm, då blir det alltså olika typer av moderkort med stöd för antingen 2 kanaler eller 6 kanaler? kanske både och? blev lite förvirrande...

Permalänk
Inaktiv

Stöder ej styrkretsen USB 3.1 utan det får ligga på moderkortet?
Annars 55 stycken nya pinnar att börja.

Nå få se vad AMD kommer med så man vet om man kan kalla Intel X299 för extrem edition eller thin client editon.

Permalänk

Inget om stöd för PCIe 4.0?

Permalänk
Medlem

Kanske kommer Kaby Lake-X med flera kärnor längre fram sär Sky Lake-X pensioneras?

Edit: Ändrade felskrivning

Permalänk
Inaktiv

Jag har tänkt uppgradera i början på nästa år, lagom till Zen-lanseringen. En 6800K/X99-plattform är alternativet om Zen inte övertygar. Ser inget direkt som motiverar att vänta till andra halvan av 2017 här men får se vad som händer i början av året helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Skylake-X är mitt nästa mål för uppgradering, det svider och plågar mig som klipper film och gör effekter på After Effects med en i5'a.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen trist en ny mellanserie istället för att fortsätta med samma styrkretsar på både serverplattform och entusiast plattform .
Nu istället så ska dom släppa en ny serie som nästan är identisk med socket 2011-X
Så då tappade vi 6 kanaler minnen, riktigt stöd för ssd på minnesplats , socket 3647, pci-e 4 ,10Gbit nätverk + massa annat smått & gått .
Jag har väntat på (den riktiga ) skylake-e sen sandy bridge-e kom, så för mig e detta urtrist
Fast då får helt enkelt Zen en chans för nu har dom ju chans att konkurera om mitt intresse åtminstånde. Eller också blir det den riktiga uppdateringen (purley) Men då blir man tvingad till ett dualkort.
P.S dom kunde lika gjärna kallat den x99-4 för som jag ser det e det ju bara samma uppdatering som det vart sen sandy bridge stöd för ny processor och stöd för nästa steg på Internminnen(hastighet)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot nya 2066 den är välkommen kommer köpa så fort den kommer ut.

Vill inte sitta med gammal skit för läge måste ha det nyas som kommer ut vare år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Innan Zen kommer verkar det som intel hinner släppa väldigt många olika cpuer.
Zen måste vara slö när den väl kommer ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Innan Zen kommer verkar det som intel hinner släppa väldigt många olika cpuer.
Zen måste vara slö när den väl kommer ut?

Zen blir säkert en flopp. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Den är bara sen.. som göteborgarn skulle sagt