Facebook visar upp spelklienten Gameroom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ta det piano. Min utgångspunkt är inte det du tror. Mest intresserad av hur du vill att det ska fungera. Du har i många, många inlägg kritiserat företagande men i andra inlägg tvärt om hyllat vissa företag för en del insatser. Du är helt enkelt en intressant person. Jag är nyfiken på dina lösningar.

Ja ine är det planekonomi i alla fall.

Jag tror som i de flesta fall att en oberoende stiftelse av något slag vore det bästa, med folk från alla delar av branschen representerade.

Antingen det eller att plattformarna delar API så att alla spel kan köras med alla plattformar. Det jag inte gillar är "vill du köpa spel X så måste du ha plattform Y". Förr kunde man i alla fall köpa spelet på skiva och slippa plattformar. Nu är enda alternativet piratkopiering om man vill köra AAA-titlar plattformsfritt, och så tror jag egentligen ingen vill ha det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Ja ine är det planekonomi i alla fall.

Jag tror som i de flesta fall att en oberoende stiftelse av något slag vore det bästa, med folk från alla delar av branschen representerade.

Antingen det eller att plattformarna delar API så att alla spel kan köras med alla plattformar. Det jag inte gillar är "vill du köpa spel X så måste du ha plattform Y". Förr kunde man i alla fall köpa spelet på skiva och slippa plattformar. Nu är enda alternativet piratkopiering om man vill köra AAA-titlar plattformsfritt, och så tror jag egentligen ingen vill ha det.

Lär hålla med dig här.

En stiftelse eller något annat reglerande organ vore toppen att ha.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja ine är det planekonomi i alla fall.

Jag tror som i de flesta fall att en oberoende stiftelse av något slag vore det bästa, med folk från alla delar av branschen representerade.

Antingen det eller att plattformarna delar API så att alla spel kan köras med alla plattformar. Det jag inte gillar är "vill du köpa spel X så måste du ha plattform Y". Förr kunde man i alla fall köpa spelet på skiva och slippa plattformar. Nu är enda alternativet piratkopiering om man vill köra AAA-titlar plattformsfritt, och så tror jag egentligen ingen vill ha det.

Jag håller med dig om att det är ett problem att man måste skaffa specifika plattformar för specifika spel. Detta är givetvis en följd av att speltillverkarna vill ha hela kakan av både spelet och distributionen. Varför skänka bort 30% till Steam när man kan dra hem hela härligheten själv (detta gäller mest för AAA-titlar från stora företag, typ Rockstar, EA, Ubisoft och Blizzard).

Jag håller även med dig att man borde göra något åt detta men jag har insett att det är helt lönlöst att ens försöka ändra på dagens system. Hur i hela friden ska man få ex. EA att försaka 30% av sin marginal utan att lagstifta och då är vi inne på väldigt skakiga grunder. Att förhindra vinstdrivande företag att tjäna pengar är inte direkt förenligt med vår syn på företagande.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja ine är det planekonomi i alla fall.

Jag tror som i de flesta fall att en oberoende stiftelse av något slag vore det bästa, med folk från alla delar av branschen representerade.

Antingen det eller att plattformarna delar API så att alla spel kan köras med alla plattformar. Det jag inte gillar är "vill du köpa spel X så måste du ha plattform Y". Förr kunde man i alla fall köpa spelet på skiva och slippa plattformar. Nu är enda alternativet piratkopiering om man vill köra AAA-titlar plattformsfritt, och så tror jag egentligen ingen vill ha det.

Instämmer i kören om att alla dessa förbannade spelplattformar är aids. Digitala downloads är en välsignelse om det görs rätt, men nu när de börjar spridas ut under en massa olika paraplyer börjar piratkopiering, som ju kringgår kravet på installerad klient, kännas väldigt frestande...

Optimalt skulle jag vilja se någon slags öppen standard, måhända styrd av någon slags fristående stiftelse eller samarbetsorgan, som specifierar vilka format som ska användas. Min förhoppning är förstås främst att klienten i ska bli frigjord från innehållet, och vice versa, och att en och samma klient rent tekniskt ska kunna användas för att köpa innehåll från alla innehållsleverantörer.

Tänk HTTP. Det finns en uppsjö olika servrar och browsers, som alla använder samma protokoll, oavsett vem som levererar innehållet, utan att omöjliggöra för en specifik innehållsleverantör att också leverera sin egen programvara med utvidgade funktioner för det egna innehållet (läs: Google, Chrome). Man kan blanda nästan som man vill, och det funkar faktiskt jäkligt bra.

Fördelarna är många; 1) användarna slipper en massa onödig bloatware för att komma åt specifika spel, och får istället valfrihet, 2) vilken mjukvaruutvecklare som helst - såväl kommersiella som freewareutvecklare - kan erbjuda och fokusera på såväl klient- som serverprogramvara som huvudprodukt istället för att det förblir en halvtaskig sidoprodukt från någon som har spel som kärnverksamhet (ex. Steam) eller råkar ha tillgång till infrastruktur (det omskrivna Facebookmöget), 3) även mindre spelutvecklare kan göra sig av med mellanhänder utan att behöva lägga mantimmar och resurser på utveckling av sin egna specifika distributionslösning, samt 4) att det bidrar till en sundare konkurrenssituation.

Nåja, jag inser väl i slutändan själv att detta aldrig kommer bli verklighet. Det onaneras alldeles för mycket i styrelserummen över tanken på potentiell framtida marknadsdominans och dollarmiljarder för att det rimligen ska kunna ske.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Dags att backa nu facebook. Ge er inte på områden ni inte behärskar. Håll er till eran facebook i stället.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Slutar hellre spela än att ha facebook skickandes skit till alla mina vänner så fort jag startar dota.

Visa signatur