Skrivet av Ozzed:
Ja ine är det planekonomi i alla fall.
Jag tror som i de flesta fall att en oberoende stiftelse av något slag vore det bästa, med folk från alla delar av branschen representerade.
Antingen det eller att plattformarna delar API så att alla spel kan köras med alla plattformar. Det jag inte gillar är "vill du köpa spel X så måste du ha plattform Y". Förr kunde man i alla fall köpa spelet på skiva och slippa plattformar. Nu är enda alternativet piratkopiering om man vill köra AAA-titlar plattformsfritt, och så tror jag egentligen ingen vill ha det.
Instämmer i kören om att alla dessa förbannade spelplattformar är aids. Digitala downloads är en välsignelse om det görs rätt, men nu när de börjar spridas ut under en massa olika paraplyer börjar piratkopiering, som ju kringgår kravet på installerad klient, kännas väldigt frestande...
Optimalt skulle jag vilja se någon slags öppen standard, måhända styrd av någon slags fristående stiftelse eller samarbetsorgan, som specifierar vilka format som ska användas. Min förhoppning är förstås främst att klienten i ska bli frigjord från innehållet, och vice versa, och att en och samma klient rent tekniskt ska kunna användas för att köpa innehåll från alla innehållsleverantörer.
Tänk HTTP. Det finns en uppsjö olika servrar och browsers, som alla använder samma protokoll, oavsett vem som levererar innehållet, utan att omöjliggöra för en specifik innehållsleverantör att också leverera sin egen programvara med utvidgade funktioner för det egna innehållet (läs: Google, Chrome). Man kan blanda nästan som man vill, och det funkar faktiskt jäkligt bra.
Fördelarna är många; 1) användarna slipper en massa onödig bloatware för att komma åt specifika spel, och får istället valfrihet, 2) vilken mjukvaruutvecklare som helst - såväl kommersiella som freewareutvecklare - kan erbjuda och fokusera på såväl klient- som serverprogramvara som huvudprodukt istället för att det förblir en halvtaskig sidoprodukt från någon som har spel som kärnverksamhet (ex. Steam) eller råkar ha tillgång till infrastruktur (det omskrivna Facebookmöget), 3) även mindre spelutvecklare kan göra sig av med mellanhänder utan att behöva lägga mantimmar och resurser på utveckling av sin egna specifika distributionslösning, samt 4) att det bidrar till en sundare konkurrenssituation.
Nåja, jag inser väl i slutändan själv att detta aldrig kommer bli verklighet. Det onaneras alldeles för mycket i styrelserummen över tanken på potentiell framtida marknadsdominans och dollarmiljarder för att det rimligen ska kunna ske.