Vad är det för fel på mobilversionen av Sweclockers?

Permalänk

Vad är det för fel på mobilversionen av Sweclockers?

Som rubriken undrar, om jag använder min surfplatta för att titta på sweclockers med mobilversionen så fylls inte hela skärmen upp utan att jag manuellt zoomar in. På de flesta (nästan alla) andra sajter fungerar det utmärkt, de skalar upp sidan klockrent, vad är det som gör Sweclockers annorlunda?

Är sajten dåligt anpassad för mobilläsare? Taskigt programmerad? På min telefon fungerar det bra så det verkar som att sajten inte kan hantera upplösningen på min platta korrekt , 2560x 1600.

Jag kan inte hitta några inställningar i Chrome som verkar göra någon skillnad heller, frustrerande då Sweclockers är just den sajt som jag mest är inne på när jag använder mobil eller platta.

Permalänk
Medlem

Visste inte att någon använde mobilversionen av swec, jag byter alltid till desktopversionen när jag surfar på mobilen/surfplatta

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Allt blir ju så satans smått då, så då måste jag sitta o zooma in hela tiden, skönt att slippa det på mobilversionen. Om den hade funkat vill säga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker m.sweclockers.com är underbart! En riktigt bra mobilsida.
Har en 1440p på en Nexus 6p.

känner tyvärr inte igen dit problem

Permalänk
Medlem

@guineapig: Sant det är ju en smaksak hur man vill zooma och ha sig, min telefons skärm har en upplösning på 1440x2560px och jag har ställt in dpin på 540. Jag har inte samma problem som du upplever.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Testat en annan webbläsare för att utesluta lite? Kör firefox (beta, men du behöver inte köra beta) och där har det alltid fungerat utmärkt. Körde förr Dolphin som var "the shit" under Android 2.X men bytte till FF för synkronisering med datorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Nu har jag provat med Samsungs egna, Opera och Firefox. Samma problem, blir sorgkanter i sidorna. I firefox går det åtminstone att zooma med dubbelklick, det är avstängt i chrome verkar det som.

Nu när jag sitter vid datorn , så är det ju faktiskt vita sorgkanter där med...har inte tänkt på det tidigare. De flesta sidor hamnar ju som i en kolumn i mitten med en bakgrundsbild som fyller ut resten (på datorn alltså). Det verkar som att just på Sweclockers så fattar inte Chrome att bakgrunden inte ska visas i mobilläget, den ligger liksom kvar och kolumnen i mitten blir skitliten.

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det kom jag på varför jag aldrig kör swec i fullskärm

edit: ytterst intressant att bilden blev upp och ner

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Yup, exakt sådär blir det på min platta och då kan du ju tänka dig hur liten texten blir...

Permalänk
Medlem

@guineapig: ååh du kör plattan i landskapsläge? Har aldrig testat det faktiskt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Nja, jag kör både och beroende på sida, men det spelar ingen roll för mitt problem, sidan hamnar i mitten , skitliten och så får jag zooma in varje gång jag byter till att läsa ett annat inlägg.

Permalänk
Medlem

2560*1600 Är väl ultravide eller sånt?

testade mobilsidan på min huawei p9lite och där fick jag ca 5mm vita kanter mellan texten och kanten i horisont läge.

Annars kör jag med vänliga webläsarn då jag vill slippa gå bakåt för att se nya inlägg

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Slutar väl med att jag säljer plattan och köper en med ett annat format/ upplösning...suck , har precis köpt den som en uppgradering av min gamla Note 8, den har samma problem förövrigt, så det verkar som att Sweclockers inte fixar vissa format. Måste ju vara en programmeringsfråga, är väl ingen som tänkt på problemet kankse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Slutar väl med att jag säljer plattan och köper en med ett annat format/ upplösning...suck , har precis köpt den som en uppgradering av min gamla Note 8, den har samma problem förövrigt, så det verkar som att Sweclockers inte fixar vissa format. Måste ju vara en programmeringsfråga, är väl ingen som tänkt på problemet kankse.

Hur blir det i 1080?

Edit, jag som är lite trött och tänkte att man kan ändra upplösning för mobilen såsom i Windows.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Bra fråga. På mobilsidor brukar man inte köra med någon max-bredd. Vad säger du om det här @Biberu?

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Hur blir det i 1080?

S4
1920x1080 perfekt
Note 4
2560x1440 perfekt
Tab s 8.4
2560x1600 helt kass

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av guineapig:

Taskigt programmerad?

Kanske, men dude...

Skrivet av guineapig:

Nja, jag kör både och beroende på sida, men det spelar ingen roll för mitt problem, sidan hamnar i mitten , skitliten och så får jag zooma in varje gång jag byter till att läsa ett annat inlägg.

[...]

S4 1920x1080 perfekt
Note 4 2560x1440 perfekt
Tab s 8.4 2560x1600 helt kass

Skillnaden mellan Note 4 och Tab S 8.4 är att Note har ett annat förhållande mellan layoutens storlek och fysiska pixlar i skärmen; Noten använder 4 "skärmpixlar" för varje "layoutpixel" (motsv. 640 x 360) medan Taben använder 2 (motsv. 1280 x 800), och det får till effekt att sidan verkar större på den mindre skärmen trots att de har nästan samma upplösning. I stående läge kommer Noten påverka bredden på samma sätt som om du drog ihop ett vanligt fönster, medan Taben är bredare än största tillåtna och istället orsakar kanter.

Den borde dock lämna ~1/6 av utrymmet på varje sida, och jag får uppfattningen att det är mer än så? Har du någon bild på hur det blir? Om den verkar zooma ut alldeles för mycket så kan det vara att enheten använder ett annat förhållande mellan skärmens och layoutens storlek. Kan du visa vad den här sidan rapporterar: mydevice.io?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Marwelln:

Bra fråga. På mobilsidor brukar man inte köra med någon max-bredd. Vad säger du om det här @Biberu?

Generellt: Att den bör begränsas så att layouten inte blir svåranvänd på en enhet med större utrymme än väntat (viktigt att hålla isär den fysiska upplösningen på skärmen och vilket utrymme som är tillgängligt för layouten). Om det t.ex. är en spalt med brödtext som är beroende av max-bredden så bör den sättas så att radlängden inte blir så lång att texten blir svårläslig, vi har nog alla fått länkar skickade från någon på mobil där bilder blir alldeles för stora och suddiga och man plötsligt får en paragraf text per rad.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

OK , har läst på lite mera nu . Jag trodde antalet pixlar var det som styrde, inte hur de individuella pixlarnas uppbyggnad spelar in. Min note 4 har som sagt en annan Pentile lösning än den på Tab s:n. Det skiljer även mellan Tab S 8.4 och 10.5, så hade jag haft den större kanske det hade sett bättre ut.

Hur lägger jag upp en bild enklast? och sry för min "dissning" av programmeringen

Det ser ut som det är lite mer än 1/6 ,
om jag mäter över skärmen i stående så fyller sidan upp ca 62,5% av skärmen, resten är vita kanter.
i liggande läge så fyller sidan upp ca 37,5% av skärmen

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Legendarisk

@guineapig: Marginalerna ser ut att vara som avsedda, men ska se om jag kan prova på en liknande tablet och se hur det känns att läsa. Eventuellt skulle man kunna se över bredden, maxstorleken som är nu är av historiska skäl, men för att kontrollera radlängden så kommer det alltid finnas lägen där man antingen har marginal eller utnyttjar det utrymmet till annat. Är det textstorleken som är för liten så hjälper dock inte det, utan då får vi kanske fundera på att dra upp skalan istället.

TL,DR: Är det marginalerna i sig som stör, eller att det är svårt att läsa?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Marginalerna gör att det blir svårt att använda sidan eftersom allt blir smått, flikar, knappar framförallt. Texten går ju att skala upp ganska bra. Så det är egentligen inte något problem att läsa, Svårt att förklara . Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer om du: I Chrome

"Väljer menyn/inställningar längs uppe till höger/ tre punkter"

Och sen Inställningar/Tillgänglighet
Och tar bort "tvinga aktivering av zoom"

(du kan ju även labba lite med textskalning)

(Skjuter lite från höften här, men hade ett liknande problem innan.... går det, så går det)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Vad händer om du: I Chrome

"Väljer menyn/inställningar längs uppe till höger/ tre punkter"

Och sen Inställningar/Tillgänglighet
Och tar bort "tvinga aktivering av zoom"

(du kan ju även labba lite med textskalning)

(Skjuter lite från höften här, men hade ett liknande problem innan.... går det, så går det)

Det gör ingen skillnad tyvärr. Men tack för tipset. Textskalningen har jag dragit upp till 130% men det påverkar ju tyvärr inte storleken på flikar och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com