Acer Z271bmiphz – 144 Hz på VA-panel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kenny88g:

Nu är jag inte så aktiv här på sc som jag en gång var men vem är snubben som recenserade? Höll på att somna haha.

@Laxpudding, Personen i kommentaren ovanför dig. Riktigt duktig på speciellt skärmar, och kameravanan tycker jag har blivit riktigt bra.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

2016 och det tillverkas fortfarande FullHD paneler? Utvecklingen i skärmbranschen går verkligen i snigelfart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Wiggin: Z271bmiphz står för

Z: produktserien
27: 27-tum
1: version1, eventuellt 2016
b: svart
m: HDMI
i: högtalare
p: Displayport
h: 16:9
z: USB hub

Så det finns en tanke, om än ganska svårbegriplig vid första anblick.

Misstänkte det, men då det ändå inte går att utläsa (antar jag) för slutanvändaren, d v s konsumenten, utan att slå upp det någonstans så kunde de lika gärna ha något enklare än en bokstav eller siffra för varje tänkbar "egenskap" produkten kan ha.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wiggin: Absolut. Rätt uselt och trasigt namnsystem som jag ser det. Det finns till exempel fyra ganska olika Acer-skärmar som heter XB271H-någonting. Helt omöjligt att veta vad som är vad utan att lusläsa tabeller. Och när man förvirrar konsumenterna har man misslyckats.

Men det är inte nuffror och bokstäver i godtycke i alla fall. De säger trots allt något om skärmen. För den som råkar ha pdf:en...

Permalänk
Medlem

kul att skärmtillverkarna börjar inse att tn och ips har nått ålderns höst..

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

kul att skärmtillverkarna börjar inse att tn och ips har nått ålderns höst..

VA och IPS är båda lika mycket på ålderns höst. Bara att välja ditt gift, eller hur man nu ska utrycka det.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, varenda tillverkare står och stampar upp en grop i golvet, var är OLED-skärmarna?
Varför fungerar inte OLED till en dataskärm, det fungerar ju utmärkt till en TV.

Börjar kännas som att man undviker OLED för att mjölka allt det bara går med gamla LCD-tekniken, man behöver bara ge några Hz till så blir folk som galna.

Vad väntar LG på? De skulle ju kunna få monopol på skärmmarknaden om de la manken till och fixade OLED till skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra video förutom att det låter som om han står inne ett badrum. Lite mattor på väggarna hade nog suttit fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja vad ska man säga, varenda tillverkare står och stampar upp en grop i golvet, var är OLED-skärmarna?
Varför fungerar inte OLED till en dataskärm, det fungerar ju utmärkt till en TV.

Börjar kännas som att man undviker OLED för att mjölka allt det bara går med gamla LCD-tekniken, man behöver bara ge några Hz till så blir folk som galna.

Vad väntar LG på? De skulle ju kunna få monopol på skärmmarknaden om de la manken till och fixade OLED till skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ungefär lika många OLED TV;s som datorskärmar. De lider även av exakt samma problem. Högt pris, inbränning och åldras dåligt.

Största marknaden är dessutom billiga gamingskärmar av sunkig kvalitet, ungefär som den här Acern (som visserligen inte är så billig). OLED har inte nödvändigtvis några fördelar i fråga om eftersläp då det idag beror mer på sample-and-hold än något annat.

Modern LCD-teknik gör dessutom OLED mindre intressant. Fotoriktade kristaller ger bättre betraktningsvinklar, ökad kontrast och eliminerar IPS-glöd. Skärmar med hög uppdateringsfrekvens finns redan och tekniker som LightBoost kan utvecklas till att i stort sett eliminera eftersläp. Det är dessutom mycket billigare att tillverka.

Det är med andra ord inte så säkert att OLED kommer bli framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns ungefär lika många OLED TV;s som datorskärmar. De lider även av exakt samma problem. Högt pris, inbränning och åldras dåligt.

Största marknaden är dessutom billiga gamingskärmar av sunkig kvalitet, ungefär som den här Acern (som visserligen inte är så billig). OLED har inte nödvändigtvis några fördelar i fråga om eftersläp då det idag beror mer på sample-and-hold än något annat.

Modern LCD-teknik gör dessutom OLED mindre intressant. Fotoriktade kristaller ger bättre betraktningsvinklar, ökad kontrast och eliminerar IPS-glöd. Skärmar med hög uppdateringsfrekvens finns redan och tekniker som LightBoost kan utvecklas till att i stort sett eliminera eftersläp. Det är dessutom mycket billigare att tillverka.

Det är med andra ord inte så säkert att OLED kommer bli framtiden.

Vad jag vet är inte inbränning något problem på OLED, jag har ingen inbränning på någon av TV-apparaterna hemma trots att ungarna spelar på dem. Kostar något mer att tillverka så är det ju vi som vill ha produkten som betalar för det. 😁

Det måste vara något annat som bromsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad jag vet är inte inbränning något problem på OLED, jag har ingen inbränning på någon av TV-apparaterna hemma trots att ungarna spelar på dem. Kostar något mer att tillverka så är det ju vi som vill ha produkten som betalar för det. 😁

Det måste vara något annat som bromsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Inbränning är ett problem. Sedan hur stort det är kan diskuteras men det förekommer och på datorskärmar är det större risk än TV-apparater då du har aktivitetsfältet och liknande som nästan alltid är synliga.

Nu är det ju inte det som bromsar utan de höga tillverkningskostnaderna. Sen är det som sagt inte alls självklart att OLED kommer bli den vinnande tekniken. LCD är en stark konkurrent som är mycket billigare samtidigt som den kan tävla om bäst bildkvalité.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det närmaste vi har kommit med OLED som datorskärm är att Dell för nio månader sedan talade om en 30-tummare för 50.000 kr. Ingen stork i sikte än.

Ifall inte ens Dell lyckas få ut en skärm till det priset, räkna inte med något som är billigare och bättre än Z271bmiphz på ett långt, långt tag.

Ja, om man inte väljer någon form av LCD då förstås.

Permalänk
Medlem

Sony har sin Trimaster-serie som funnits några år. De tillhör ju dock inte direkt konsumentsegmentet:
https://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-oledmonitors/

Permalänk

Är väl OK, fortf nöjd med min SA950 men adderar inte antiblur input lag?? Och hur funkar det ihop med spelets motion blur som just nu gör det lite bättre?

Skulle nog ändå inte offra black-to-white-timing och/eller input lag och att få långsammare pixlar för att få större färgdjup, om TN förbättrar det. Hz:en spelar sådär stor roll vs pixlarna. Det är ju de som drar ner den verkliga FPS:en.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

För dyr.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Är väl OK, fortf nöjd med min SA950 men adderar inte antiblur input lag?? Och hur funkar det ihop med spelets motion blur som just nu gör det lite bättre?

Skulle nog ändå inte offra black-to-white-timing och/eller input lag och att få långsammare pixlar för att få större färgdjup, om TN förbättrar det. Hz:en spelar sådär stor roll vs pixlarna. Det är ju de som drar ner den verkliga FPS:en.

Kan besvara mig själv efter att ha läst på intensivt.

Eftersläpsreducering är nummer 1 på önskelistan för att få bästa upplevelse, och ökar inte inputlag. Kan göra bilden mörkare, så att man får tweaka inställningar, men generellt så ger det bara bättre bild i spel, punkt.

Adaptiv synk är en bonus för att få bort tearing. Jag kan inte se någon annan nytta än om man ska "scope:a" på en dator som presterar låg FPS. Ökar input lag, så vanlig Vsync off är fortfarande lägst inputlag.

Så jag söker febrilt efter en TN eller VA med riktigt bra eftersläpsreducering. Acer verkar ha lyckats MYCKET bättre med det i sin 35" jämfört med denna, men bägge de här är egentligen för dyra för mig.

Intressant kurvatur. Definitivt inget måste för mig, utan jag letar nog på en utan adaptiv synk eftersom man inte kan ha det ihop med antiblurr som är mycket viktigare, och då sparar jag ett par tusen.

Bra recension!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Pro tip: Acer Predator XB271HUbmiprz är IPS-versionen. Har utsetts till bästa gamingmonitor oktober 2016 av 1 sajt, och verkar inte ha problemen hos Asus 279Q, dess tvilling. ULMB obekräftat, bekräfta gärna!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Trevlig recension detta!

Är sugen på denna skärm, mycket för jag älskar bra kontrast på skärmar.

Får man fråga hur pixeltätheten på skärmen kändes? Kändes 1080p som för lågupplöst på en 27"? (såg man pixlarna?