SweClockers guide till bildskärmar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SwedenVirre:

Mjaa, jag lirar CS i 800x600 @150Hz

Bättre än 1600x1200 @ 85Hz

Ja, du har ju en seriös anledning, till skillnad från de 90 % av spelarbasen som kör sina LCD-skärmar i löjliga, uppskalade nittiotalsupplösningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Kontrast är viktigast.
Skärmyta skulle jag ta högblank om de gick få tag i öht.

Kontrast inom spel är inte så viktigt som andra aspekter.

Inom Film så är det nog viktigast men då köper man en TV

Skrivet av Lengab:

Du skulle ha tagit med TV för spel... nu när xbox blir datorvänligt så skulle det vara intressant.

Enda anledningen är för att TV stödjer HDR, då ska du köpa Samsungs KS7000 serie eller uppåt, OLEDs rekommenderas inte för PC då dom har högre input lag + bedrövliga priser, burn-in, 4:4:4 support är kass, osv.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar:

Har du jämfört sida vid sida samma spel på en normal ips/tn skärm och tex en normalklass plasma tv?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ja du, du har inte en susning om vad du pratar om. Bytte augusti 2014 ut exakt samma Samsung-skärm mot en ASUS ROG PG278Q som var så inihelvete mycket bättre. Högre upplösning, bättre färger, 144 MHz och framförallt G-Sync. Samsungskärmen är värdelös i en direkt jämförelse. Bästa 1080p gamingskärmen my ass....

Men om den har högre upplösning så är den väl inte 1080? Smart kommentar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Men om den har högre upplösning så är den väl inte 1080? Smart kommentar!

Möjligt att han inte riktigt har koll på vad 1080p innebär.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Fast det är klart. Är det 144MHz så vill jag också ha en.

Permalänk
Medlem

Klart bra artikel, det fanns en hel del informationsgodbitar som jag inte kände till.

En fråga: varför används ABL överhuvudtaget, är det för att tillverkarna använder för veka nätagg? Spontant låter det ju som en totalt värdelös funktion som jag skulle vilja slå av direkt, så jag hoppas det inte bara är någon onödig artificiell begränsning i stil med "miljöklassning".

Längtar för övrigt efter OLED-datorskärmar (helst utan ABL) med 4 eller 8K upplösning; må de komma väldigt snart, kosta vad de vill!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en underrubrik "TV-apparat som datorskärm". Vägt för-och nackdelar. 43" 4k-tv går att få tag på oförskämt billigt idag och har ungefär samma pixeldensitet som 27" 1440p.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trevligt Ska bli intressant att se. Är "arsligt" ett ord?

@Chris_Kadaver: Hade varit suveränt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att urvalet av "premiumskärmar" ökar på marknaden. Kanske får bli en julklapp till mig själv om det blir lite rabatter.

Permalänk
Avstängd

Bästa läsningen 2016 av alla sweC artiklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade gärna sett en underrubrik "TV-apparat som datorskärm". Vägt för-och nackdelar. 43" 4k-tv går att få tag på oförskämt billigt idag och har ungefär samma pixeldensitet som 27" 1440p.

En enda underrubrik om ämnet hade nog inte gjort någon nöjd.

Ämnet är så pass stort att det blir föremål för många underrubriker, det vill säga en hel artikel. Planer och synopsis på en sådan artikel finns, så det kommer! Framför allt blir det lättare att skriva en sådan nu när man hänvisa allt grundläggande hit.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av backfeed:

En fråga: varför används ABL överhuvudtaget, är det för att tillverkarna använder för veka nätagg? Spontant låter det ju som en totalt värdelös funktion som jag skulle vilja slå av direkt, så jag hoppas det inte bara är någon onödig artificiell begränsning i stil med "miljöklassning".

Miljöklassning är definitivt en viktig fråga. Strömförbrukningen ökar. Men det är också en fråga om att hålla komponenter inom toleranser för värme och slitage. Detta har också "drabbat" en hel del LCD:er med HDR-funktion. Det är inte möjligt för dem att hålla 1000+ nits i särskilt långa perioder, likt den Samsung-TV jag har mätning från kapitel 30.

Det går att tillverka OLED-apparater utan ABL men då måste ljusstyrkan hållas nere och/eller kylning av komponenterna och komponenterna själva måste konstrueras för andra toleranser. Då lär det inte bli någon tunn och smäcker design man kan skryta med i en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Miljöklassning är definitivt en viktig fråga. Strömförbrukningen ökar. Men det är också en fråga om att hålla komponenter inom toleranser för värme och slitage. Detta har också "drabbat" en hel del LCD:er med HDR-funktion. Det är inte möjligt för dem att hålla 1000+ nits i särskilt långa perioder, likt den Samsung-TV jag har mätning från kapitel 30.

Visst är det en god idé att hålla ner energiförbrukningen generellt sett, men i ett sådant här fall (enheter med relativt låg förbrukning som inte är igång dygnet runt) tycker jag inte att det spelar någon roll. Men som du säger, toleranser för värme/slitage är väl vad det egentligen handlar om. Jag hoppas att detta ändras framöver. Å andra sidan har jag aldrig sett ABL i aktion (så vitt jag vet) - det kanske inte är så fasligt i praktiken.

Skrivet av Laxpudding:

Det går att tillverka OLED-apparater utan ABL men då måste ljusstyrkan hållas nere och/eller kylning av komponenterna och komponenterna själva måste konstrueras för andra toleranser. Då lär det inte bli någon tunn och smäcker design man kan skryta med i en butik.

Tunt för tunnhetens skull har alltid varit intelligensbefriat enligt mig, så jag tar mer än gärna en tjockare med ordentliga kylflänsar på baksidan (eller kanske vattenkylning!)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av backfeed:

Tunt för tunnhetens skull har alltid varit intelligensbefriat enligt mig, så jag tar mer än gärna en tjockare med ordentliga kylflänsar på baksidan (eller kanske vattenkylning!)

Ja, det gäller bara att övertyga marknadsavdelningen om detta också... Utformningen på konsumentprodukter baseras på vad marknadsavdelning bestämmer. Detta är i sin tur baserat på tro, en hel del inbillning men också statistik om vad som förväntas leda till en säljande produkt. Just nu säljs TV-apparater på deras tunnhet och då konstrueras de efter de premisserna. Tyvärr går detta ofta ut över bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det gäller bara att övertyga marknadsavdelningen om detta också... Utformningen på konsumentprodukter baseras på vad marknadsavdelning bestämmer. Detta är i sin tur baserat på tro, en hel del inbillning men också statistik om vad som förväntas leda till en säljande produkt. Just nu säljs TV-apparater på deras tunnhet och då konstrueras de efter de premisserna. Tyvärr går detta ofta ut över bildkvalitet.

Jo, jag vet hur det går till i praktiken, men man kan ju alltid fantisera.

Antagligen är det först när OLED blir vardagsmat och tillräckligt många eventuellt stör sig på ABL som det kommer satsas på att göra något åt det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Yrkesskärmarna lyste med sin frånvaro.

Väldigt bra guide! Lärde mig mycket.

Men..
Yrkesskärmarna lyste med sin frånvaro.
Finns det några satta planer på att göra en guide för just proffsskärmar (för foto/video-redigering)?

Och finns det annars någon bra alternativ guide som någon här kan rekommendera?

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jätte bra lång guide. Bara ni glömde en viktig sak Skärmyta Matt- eller blank. :/
Min AOC skärm har Skärmyta Matt och det har ingen reflektioner. Min LG TV har glasig blank Skärmyta som är mycket irriterande det gör att ögon blir mer känslig för reflektioner och irriterar ögon. Det är synd att bara dator skärmar tillverkas med Skärmyta matt och på TV fronten saknas Skärmyta av matt. Eller kanske någon har sett TV med Skärmyta Matt? Hur som helst när ni köper dator skärm glöm inte Skärmyta Matt det är viktig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av intel2000:

Jätte bra lång guide. Bara ni glömde en viktig sak Skärmyta Matt- eller blank. :/

Avsnitt 26: Reflexfilter – matt och blankt

Permalänk

Finns det nåt test av "premiumskärmar"?
Börjar bli dags att byta ut min gamla Dell, använder den till gaming och bildbehandling. Vill ha en IPS-skärm, >100Hz, 27", med god bildkvalitet, och inte alltför löjligt dyr, men tar gärna lite hjälp med valet. Fördel om den kan kalibreras.

(Och inte "tactical" design, som den där skärmen nån postade en bild på tidigare i tråden; dataprylar som ser ut som en F-117 stealth fighter har alltid usel kvalitet enligt min erfarenhet.)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Awakeruad:

Finns det nåt test av "premiumskärmar"?
Börjar bli dags att byta ut min gamla Dell, använder den till gaming och bildbehandling. Vill ha en IPS-skärm, >100Hz, 27", med god bildkvalitet, och inte alltför löjligt dyr, men tar gärna lite hjälp med valet. Fördel om den kan kalibreras.

(Och inte "tactical" design, som den där skärmen nån postade en bild på tidigare i tråden; dataprylar som ser ut som en F-117 stealth fighter har alltid usel kvalitet enligt min erfarenhet.)

Lyckligtvis är inte pojkrumsdesignen avgörande för bildkvaliteten. Någon skärm som är kalibreringsbar (i hårdvara) och ger gaming-egenskaper finns ännu inte. Däremot är de IPS-baserade premiumskärmar jag testat här varit så pass bra att man åstadkommer mycket med vanlig profilering och icc-profil. Än mer ifall man kan använda skärmarnas RGB-reglage så att de från början ligger så nära D65 som möjligt.

Några premiumskärmar vi testat vilka klarar både allround- och spelegenskaper:
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...
http://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-i...
(Idag ersatt av Acer XB271HU)
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...
http://www.sweclockers.com/test/21686-eizo-foris-fs2735-gamin...

4K:
http://www.sweclockers.com/test/21810-acer-predator-xb321hk-a...

21:9-format:
http://www.sweclockers.com/test/21394-acer-predator-x34-34-tu...
http://www.sweclockers.com/test/21951-asus-rog-swift-pg348q-3...

Eizoskärmen är väl den som har minst pojkrumsdesign. Det är också den bättre skärmen rent tekniskt, om man bortser från allt krångel vi hade med Freesync-funktionen.

Permalänk
Medlem

SST MST

Hej!

Funderar på en tätpixlad skärm (4k) och stor färgrymd till min Mac Book Pro late 2013. I Apples support artikel fokuserar man på SST och MST. Hur ppverkar SST och MST en bildskärms egenskaper?

https://support.apple.com/sv-se/HT206587

Mvh Olof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Olfo: Det är en Displayportfråga och har inget med skärmens egenskaper, färger, panel, etc. som sådana att göra. SST och MST handlar om hur äldre kretsuppsättningar var tvungna att simulera två skärmar via MST för de klarade inte av att köra 4K-upplösning via en enda dataström. Moderna 4K-skärmar använder SST och kör alltså allt över en enda dataström.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar! Enligt Apples artikel verkar SST och MST dock ha betydelse för kompatibilitet. Jag har en Mac Book Pro Late 2013. Enligt ovanstående supportartikel så stöder den MST men inte SST. När jag köpte den valde jag den mer avancerade med "NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB". Vilket grafikkort som sitter i verkar inte nämnas. Det jag helt enkelt undrar är datorn min kan driva de 4k skärmar som finns på marknaden. I alla fall i 60 Hz.

Mvh Olof

Permalänk
Bildexpert 📺

@Olfo: Då tror/misstänker jag att det kan variera från skärm till skärm. Tolkar jag informationen rätt krävs att en SST-skärm också på något sätt kan ställas om till MST-läge för att fungera med de äldre grafikkorten. Och det finns ju lite fler 4K-skärmar därute än vad Apple listar i sitt supportdokument.

Permalänk
Sjusovarn

Hade uppskattat om ni lagt till två delar som jag inte kunnat hitta i er guide i alla fall: Backlight bleeding, IPS-glow och liknande; Adaptive sync vs. uppdateringsfrekvens - Då huruvida vSync med lägre Hz på billigare skärmar kan försvara den ekonomiska vinningen gentemot premiumskärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MyScnd: IPS-glow tas upp i avsnitt 8 under rubriken "IPS Glow-effekten". Backlight-bleeding skulle jag behöva komplettera med ser jag, tack för den!

"ekonomisk vinning" är utanför artikelns scoop som handlar om att beskriva tekniken. Vad som är ekonomiskt eller inte är en personlig utgångspunkt som man förhoppningsvis har bättre förutsättningar att besluta om efter att läst artikeln. Mycket handlar om man vad man spelar för spel också. Detta brukar diskuteras hyfsat ofta i Skärmdelen av forumet om inte annat.