Server hittar inte hårddisk, panik

Permalänk
Medlem

Server hittar inte hårddisk, panik

Hej,
tänkte plocka bort min ena hårddisk från min server (Ubuntu server 14.04). De-monterade den, stängde av och plockade ut. När jag väl startade den igen så kom den inte igång. Kopplade i displayen och fick ett meddelande om att just disken jag plockade bort inte kunde nås. Tryckte S för att skippa monteringen och servern startade. Nu kunde jag inte nå den andra disken. Jag stängde då av och kopplade in den på nytt. Servern startar men ger ingen output till displayen (spelar ingen roll då jag kör headless ssh) men diskarna syns fortfarande inte. Kör jag

lsblk

så visas dem och jag får följande:

NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 698.7G 0 disk ├─sda1 8:1 0 512M 0 part /boot/efi ├─sda2 8:2 0 694.3G 0 part / └─sda3 8:3 0 3.9G 0 part [SWAP] sdb 8:16 0 2.7T 0 disk └─sdb1 8:17 0 2.7T 0 part sdc 8:32 0 931.5G 0 disk └─sdc1 8:33 0 931.5G 0 part /media/external Pelegrino:~$ sudo mount sdb1 /media/storage/ mount: special device sdb1 does not exist

Går jag in i /media/external finns filerna för sdc där men jag vill ha bort sdc och kunna köra utan den. Filerna jag vill ha ligger på sdb och sdb1 har tidigare varit monterad på /media/storage/ men kan inte montera det där igen. Hjälp tack, börjar få lite panik.

TL;DR:
1. Ta bort sdc och alla anrop på den eller vad som nu behövs.
2. Se till så att sdb funkar igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det är få saker som få folk att lära sig vikten med backup så bra som när man riskera förlora allt man har eller har redan gjort det en gång...

Skall du få bort sdc ur systemet så får du nog plocka bort disken fysiskt, så att enheten inte hittar den vid start, men att den syns påverkar inte ditt egentliga problem, men kan vara bra att plocka ur den så att du inte gör något dumt av misstag på denna.

Det första du bör göra är att göra en disk-image kopia på hela sdb disken från första till sista sektorn till en annan disk med minst 3 TB ledig utrymme innan du rotar vidare med olika räddningsförsök - det kan tex. göras med ddrescue - då lär du också märka om disken har läsproblem, som kanske är den ursprungliga orsaken till problemet.

Efter detta blir det att kolla med fdisk/gparted att partitiondtabellen ser normal ut och att det är rätt flagga för rätt filsystem där och att värdena där stämmer.

Är MBR/partitionstabellen/GPT krachad så kan inte OS:t hitta den och då måste den restaureras på något sätt - och då är det bra att ha en screenshot på värdena i GPT/MBR/partitionstabellen sedan tidigare...

Om allt verkar OK men ändå inte vill montera det så kan det vara att filsystemet är skadat i början och mount känner inte igen det (och du bör får en massa felmedelande att den inte känner igen partitionen)

ytterligare sak är att kolla att du inte råka ha satt kryptering på denna disk.

---

Det kan vara en fördel att köra disken i en USB-docka kopplad till en annan dator med linux och se om den lyckas bättre då det kanske finns annan trassel i din server som gör att det inte fungerar fullt ut även om disken är helt OK - Ubuntu (som kan startas från en CD-skiva) är ganska duktig på att autoidentifiera diskar och försöka montera dessa automagiskt, men är början av filsystemet skadat på disken och inte känns igen så fungerar inte det heller och då blir det att titta på riktiga diskräddningsprogram om du skall ha ut filerna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är få saker som få folk att lära sig vikten med backup så bra som när man riskera förlora allt man har eller har redan gjort det en gång...

Skall du få bort sdc ur systemet så får du nog plocka bort disken fysiskt, så att enheten inte hittar den vid start, men att den syns påverkar inte ditt egentliga problem, men kan vara bra att plocka ur den så att du inte gör något dumt av misstag på denna.

Det första du bör göra är att göra en disk-image kopia på hela sdb disken från första till sista sektorn till en annan disk med minst 3 TB ledig utrymme innan du rotar vidare med olika räddningsförsök - det kan tex. göras med ddrescue - då lär du också märka om disken har läsproblem, som kanske är den ursprungliga orsaken till problemet.

Efter detta blir det att kolla med fdisk/gparted att partitiondtabellen ser normal ut och att det är rätt flagga för rätt filsystem där och att värdena där stämmer.

Är MBR/partitionstabellen/GPT krachad så kan inte OS:t hitta den och då måste den restaureras på något sätt - och då är det bra att ha en screenshot på värdena i GPT/MBR/partitionstabellen sedan tidigare...

Om allt verkar OK men ändå inte vill montera det så kan det vara att filsystemet är skadat i början och mount känner inte igen det (och du bör får en massa felmedelande att den inte känner igen partitionen)

ytterligare sak är att kolla att du inte råka ha satt kryptering på denna disk.

---

Det kan vara en fördel att köra disken i en USB-docka kopplad till en annan dator med linux och se om den lyckas bättre då det kanske finns annan trassel i din server som gör att det inte fungerar fullt ut även om disken är helt OK - Ubuntu (som kan startas från en CD-skiva) är ganska duktig på att autoidentifiera diskar och försöka montera dessa automagiskt, men är början av filsystemet skadat på disken och inte känns igen så fungerar inte det heller och då blir det att titta på riktiga diskräddningsprogram om du skall ha ut filerna igen.

Detta är back-upen. All data finns på annan plats så det är inte datan jag har panik över. Det som inte är back-uppat är en massa filmer och serier som bara skulle vara jobbigt att ersätta.
Sannolikheten att en helt ny WD red som är 2 veckor gammal skulle sluta fungera när jag pluggar ut en ANNAN disk är rätt låg så tror inte detta är problemet.

EDIT:

Model: ATA WDC WD30EFRX-68E (scsi) Disk /dev/sdb: 3001GB Sector size (logical/physical): 512B/4096B Partition Table: gpt Number Start End Size File system Name Flags 1 1049kB 3001GB 3001GB ext4 primary

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Sannolikheten att en helt ny WD red som är 2 veckor gammal skulle sluta fungera när jag pluggar ut en ANNAN disk är rätt låg så tror inte detta är problemet.

Nja, kompis beställde NAS och 4 st WD RED 4 TB diskar.
Han hade sector fel på två av dem. De var inte producerade i samma batch.

Vad jag vill säga är att osannolikt inte är samma sak om omöjligt.
Fortsätt din felsökning men uteslut inte diskfel, förrän du verkligen har uteslutit det genom ett test eller liknande (SpinRite både testar och försöker återställa dåliga sectorer på din disk).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tja, om denna disk är en ren backupdisk så är det inte viktigt att få ur filerna ur denna disk eftersom du redan har dessa filer på annat håll - eller hur!.

Köp en ny disk, alternativt formatera om den befintliga om den är frisk, plugga i och återskapa backuppen igen!.

Om det trots allt _är_ viktiga filer på denna disk då det blivit omklassad från oviktiga till viktiga filer i samband med haveriet (efterklokhetsfaktorn - som ofta blir utmärkande vid mediahaveri...) så är det bättre att lägga undan denna disk för senare dataräddning och du provar med helt ny disk i din server, du behöver också plats för diskimage-backupp på din havererade disk innan du börjar med dataräddning på denna...

Permalänk
Medlem

sudo mount sdb1 /media/storage/ funkar inte eftersom du inte ger den rätt fil. Du måste skriva /dev/sdb1.
sudo mount /dev/sdb1 /media/storage/
eller bara
sudo mount /media/storage
om det finns en rad i /etc/fstab för /media/storage

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Pelegrino:~$ sudo mount sdb1 /media/storage/ mount: special device sdb1 does not exist

Går jag in i /media/external finns filerna för sdc där men jag vill ha bort sdc och kunna köra utan den. Filerna jag vill ha ligger på sdb och sdb1 har tidigare varit monterad på /media/storage/ men kan inte montera det där igen. Hjälp tack, börjar få lite panik.

Den relevanta frågan är varför du inte kan mounta sdb1. Jag ser ingen anledning till att du skulle misstänka att disken är korrupt så som andra i tråden antyder.

Har du testat att mounta /dev/sdb1 i stället för ~/sdb1 ? Det är större chans att det är en device som faktiskt finns.

Edit: Tvåa påbollen

Permalänk
Medlem

Korrupt kan betyda olika saker.

Tror heller inte att disken fysisk är trasig eftersom den syns i systemet, men frågan är hur skicket är på partitionstabellen, partitionen eller filsystemets början då om det inte står rätt där så kan det inte mountas.

Därför kan det vara ide att köra disken i USB-diskdocka på en annan Linux-system och se om det klarar sig bättre där - och kommer man in i filsystemet så kan man säkra sina viktiga filer den vägen innan man experimenterar vidare med varför disken inte syns i servern.

har man kollat med smartctr etc- hur disken mår ?

Vid sådan här meck brukar det innebära att måste köpa på sig 1 eller 2 stora (USB)-diskar, typ 6-8 TB i storlek så att man har någonstans att göra sig av med datat, diskimage etc. under tiden man jobbar med detta för att lösa problemet.

dessa diskar kan man sedan ha som offline-backup, cold-storage efter detta.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Problemet varför disken inte kan mountas syns i TS första inlägg. Han försöker mounta sdb1 i sin hemkatalog. Devicen sdb1 ligger inte där utan under /dev

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

@xxargs: Problemet varför disken inte kan mountas syns i TS första inlägg. Han försöker mounta sdb1 i sin hemkatalog. Devicen sdb1 ligger inte där utan under /dev

Har försökt mounta /dev/sdb1/ på /media/storage men det funkar inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av KAD:

Den relevanta frågan är varför du inte kan mounta sdb1. Jag ser ingen anledning till att du skulle misstänka att disken är korrupt så som andra i tråden antyder.

Har du testat att mounta /dev/sdb1 i stället för ~/sdb1 ? Det är större chans att det är en device som faktiskt finns.

Edit: Tvåa påbollen

EDIT: Jag la in @KAD här också då han sa samma sak. I min panik hade jag tydligen inte alls testat /dev när jag monterade den utan bara med andra kommandon. Nu funkade allt och jag skäms otroligt mycket.

Däremot kan ni alla få vara snälla att hjälpa mig att få bort sdc från burken så att den bootar normalt utan den disken i. Sak även lösa auto-montering av sdb.

Tack alla, ni är guld värda!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur ser din /etc/fstab ut?

Permalänk

titta i din /etc/fstab, ta bort den rad som mountar din /dev/sdc*.

Då kommer den inte mountas upp automatiskt vid start.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Hur ser din /etc/fstab ut?

Skrivet av tjossanmannen:

titta i din /etc/fstab, ta bort den rad som mountar din /dev/sdc*.

Då kommer den inte mountas upp automatiskt vid start.

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sdb2 during installation UUID=007f9099-20c3-46ce-8e45-305695c4be4f / ext4 errors=remount-ro 0 1 # /boot/efi was on /dev/sdb1 during installation UUID=094A-0A0E /boot/efi vfat defaults 0 1 # swap was on /dev/sdb3 during installation UUID=6ad34c66-17b6-4b44-a588-be97613554e6 none swap sw 0 0 UUID=CA121F24121F1553 /media/external ntfs-3g defaults,uid=1000,gid=1000,umask=0022,fmask=0133 0 0

Antar att det räcker att bara ta bort sista raden?

Hur gör jag för att ta reda på vad som ska skrivas för att montera sdb1 automatiskt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@Pelegrino: du kan ta reda på vad du ska skriva genom att läsa manualen. 'man fstab'

Tror du kan få fram id och grejs via 'blkid'

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd

@Pelegrino:

Använder du inte Raid?

Har du provat en annan stata/sas port om det skulle vara problem med den porten?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är få saker som få folk att lära sig vikten med backup så bra som när man riskera förlora allt man har eller har redan gjort det en gång...

Oerhört sann sak.
Har själv varit där, och när man väl slant dit så hade man kunnat slå ihjäl sig själv för att man inte hade backup.

Min egenfixade situation löste sig efter att ha skickat PCBn till Kanada.
Men gången dess förinnan var det en f.d polare som formaterade en disk full av minnen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Pelegrino:

Använder du inte Raid?

Har du provat en annan stata/sas port om det skulle vara problem med den porten?

Nej och det ursprungliga problemet är löst

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl