Samsung tillkännager 960 Pro och 960 Evo

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager 960 Pro och 960 Evo

I samband med Samsungs årliga SSD Global Summit i Sydkorea tillkännages två nya serier, där toppvarianten 960 Pro har en läshastigheter på uppemot 3 600 MB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, gillar Samsungs SSD

Permalänk
Inaktiv

Undrar om dessa slår Intels 750 PCI-E i pris/prestanda. Random 4K är väl ändå det viktigaste delen för vanliga konsumenter att bry sig om?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på en NVMe-disk. Att potentiellt kunna dubblera prestanda är lockande.

Jag har dock inte sett några andra alternativ än Samsung, och som jag är försiktigt skeptiskt mot efter problemen med t.ex 840, och hur extremt lång tid det tog för dem att åtgärda problemet...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

1400kr för 512GB och den prestandan! De va inte illa.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lessismore:

1400kr för 512GB och den prestandan! De va inte illa.

250GB är det.. :[

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln hos NHW ska dessa vara svalare än 950 PRO. Man undrar bara med hur mycket då jag hemskt gärna hade haft en i kommande bygget som utgår från ett DAN A4.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Blir nog en 960evo 250GB i julklapp då.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att man hade lite större hopp på prispress

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

250GB är det.. :[

Oj, läste för fort där. Ja då var det dyrt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Peking:

Enligt artikeln hos NHW ska dessa vara svalare än 950 PRO. Man undrar bara med hur mycket då jag hemskt gärna hade haft en i kommande bygget som utgår från ett DAN A4.

ja att ha en M2 SSD i ett sådant chassi är en dröm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

250GB är det.. :[

Inte så farligt tycker jag, speciellt när den har samma pris som pro och utklassar den totalt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd

Huh Polaris alltså. Undrar om AMD blir purkna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

ja att ha en M2 SSD i ett sådant chassi är en dröm!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Hade man kunnat skaffa en på 1TB och slippa vanliga SATA-diskar kan man nog få det jäkligt cleant

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tycker priset för 960 pro är något högre än önskat. Hade gärna sett 300-500kr lägre pris minst. Lansera ett produkt vid typ samma pris som 950 pro men med något bättre spec på ett års tid är inte vad jag hade väntat mig. Tror de behöver hårdare konkurrens.

Men det blir väl kanske ändå ett 960 pro till Zen datorn, gillar 950 pro som jag har idag men tycker att 512 är lite för smått för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Absolut. Hade man kunnat skaffa en på 1TB och slippa vanliga SATA-diskar kan man nog få det jäkligt cleant

"Vanliga" 1tb samsung evo diskar är inte alls fy skam för enkel lagring. Kör med både nvme (os och favvo program) och sata (alla andra spel, video, projekt etc). Går fort ändå med "bara" 500MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Absolut. Hade man kunnat skaffa en på 1TB och slippa vanliga SATA-diskar kan man nog få det jäkligt cleant

Finns ju 1TB att köpa, har kollat lite på den här samt kommande Samsung SM961 men nu blir det nog att vänta på 960 evo så man får garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Enligt artikeln hos NHW ska dessa vara svalare än 950 PRO. Man undrar bara med hur mycket då jag hemskt gärna hade haft en i kommande bygget som utgår från ett DAN A4.

Står lite mer info om den på Anandtech.

Skrivet av Anandtech:

Samsung has taken several measures to reduce the incidence of thermal throttling with the 960s, resulting in the 960 PRO lasting 50% longer before throttling on a sequential read test (and due to the increased performance, it transfers more than twice the data before throttling). Most of the improvement comes from increased power efficiency, but in addition, the 960 PRO and EVO include a heatspreader of sorts on the back side. The adhesive label includes a thin layer of copper. One Samsung engineer estimated that this sticker accounts for about 30% of the improved thermal performance.

Permalänk

$130 för 512gb M.2 SSD? Sign me up! Får vänta o se resultaten, och jämföra med RD400 diskarna och se vad som är bäst prestanda för priset

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Tycker priset för 960 pro är något högre än önskat. Hade gärna sett 300-500kr lägre pris minst. Lansera ett produkt vid typ samma pris som 950 pro men med något bättre spec på ett års tid är inte vad jag hade väntat mig. Tror de behöver hårdare konkurrens.

Men det blir väl kanske ändå ett 960 pro till Zen datorn, gillar 950 pro som jag har idag men tycker att 512 är lite för smått för mina behov.

Vi har ju inget färdigt pris ännu, du måste räkna in moms och de återsäljaren tar, som oftast är ganska stort på sådana här produkter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

$130 för 512gb M.2 SSD? Sign me up! Får vänta o se resultaten, och jämföra med RD400 diskarna och se vad som är bäst prestanda för priset

Nej, 130$ är tyvärr för 256 GB.

Permalänk
Avstängd

Hoppas deras firmware också är bra. Deras tidigare serier har ju präglats med problem som gjort att lagringsenheten blivit långsam.

Tycker priset är dyrt. Bara den på 256 GB har ett överenskomligt pris, dom andra är för dyra.

Jag skulle vilja någon SSD-tillverkare tillhandahålla 10-års garanti.
3 år garanti känns inte tryggt för mig, det handlar ju om min data.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Betyder det här att 850 EVO och 850 PRO är de sista SATA diskarna som Samsung kommer tillverka? Eller finns det någon anledning att släppa nya?

Permalänk
Medlem

Jättekul med utveckling men pressa ner priserna lite.
1TB diskar är ju inte billiga direkt :/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Betyder det här att 850 EVO och 850 PRO är de sista SATA diskarna som Samsung kommer tillverka? Eller finns det någon anledning att släppa nya?

De uppdaterade 850 EVO tidigare i år, och sen finns ju även 750 EVO som är nyare.

Men 850 EVO har ju sin egen del av marknaden, med ett rätt stort avstånd till 850 PRO och sen lika långt åt andra hållet från resten av SATA-SSDerna på marknaden. Så en 860 EVO som ger lite bättre prestanda till samma pris som 850 EVO skulle inte förändra så mycket egentligen. De skulle behöva släppa 850 EVO-prestanda till 750 EVO-pris eller 850 PRO-prestanda till 850 EVO-pris för att det ska vara något mer än en mindre uppdatering av 850 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Finns ju 1TB att köpa, har kollat lite på den här samt kommande Samsung SM961 men nu blir det nog att vänta på 960 evo så man får garanti.

Jag är mycket medveten om att det finns 1TB i M2, det jag är intresserad av är en sådan disk som inte blir så varm (vilket 950 Pro blir) så man kan ha den på baksidan av moderkortet i ett DAN A4, ett chassi där bara CPU- och GPU-kylare står för luftflödet. Skrev om det i mitt första inlägg i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag gillar det här med små minnen för så snabbt och så mycket lagring.

Och att det inte är för hårddisk montering utan för moderkortet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att M2 är så mycket dyrare? Visst, överföringshastigheten är högre, men det beror väl på gränssnittet, inte på själva SSD:n...
Tillverknings och materialkostnaderna måste ju vara mycket mindre än för SATA där det ska vara en låda, kontakter för ström och SATA o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Gött även att den blir svalare och mer anpassad för laptops, angående priset så är de nog dyra och ingen konkurrens. Majoriteten av alla nördar räcker det nog just nu med en ssd som har en prestanda mitt i mellan denna och en vanlig sata, så prisvänliga såna behövs.
Vi börjar även få problem med 1Gbit nätverk nu när mer vanligt folk kan skaffa snabba hårddiskar.