AMD "Zen" Summit Ridge kan dröja till februari 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD "Zen" Summit Ridge kan dröja till februari 2017

Lanseringen av arkitekturen Zen kan dröja till tidigt 2017, vilket tillskrivs att partnertillverkare behöver mer tid för att producera tillräckliga volymer av moderkort med sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns som de släpper info om saker som ser lovande ut idag... Men ingen kan köpa dem förrns det känns "mjä".

Permalänk
Inaktiv

Inte mycket förzening på den releasen, men AMD kommer få det tufft. Jag ser det stora problemet att de måste hålla ett konkurrenskraftigt pris och då vore det bra att ha en stadig ekonomi så att de kan prispressa hårt.

Permalänk
Inaktiv

Är inte en Januari/Februari-lansering ganska vansklig? Just när marknaden är som mest slumrande. Fast de kanske inte räknar med att ha den i lager förrän till April/Maj?

Permalänk
Medlem

Jag litar inte ett dugg på vad Lisa Su säger längre: Hon har förbrukat allt förtroendekapital hos mig.

Jag hoppas verkligen att AMD lyckas både inom CPU och GPU, men det får nog ske med hjälp av lite mansfastare tag: Mindre snack och mer verkstad.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vad jag hört tidigare så har det pratats om första kvartalet 2017 För mig är det någonstans mellan nyårsdagen och 31 mars. Så februari 2017 ser inte ut som ett "problem" för mig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jag litar inte ett dugg på vad Lisa Su säger längre: Hon har förbrukat allt förtroendekapital hos mig.

Jag hoppas verkligen att AMD lyckas både inom CPU och GPU, men det får nog ske med hjälp av lite mansfastare tag: Mindre snack och mer verkstad.

.

Hon säger bara det som hennes chefer säger till henne att säga till oss drönare.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Inte mycket förzening på den releasen, men AMD kommer få det tufft. Jag ser det stora problemet att de måste hålla ett konkurrenskraftigt pris och då vore det bra att ha en stadig ekonomi så att de kan prispressa hårt.

Kvittar vad AMD sätter för riktpriser på sina produkter..här i Sverige så sätter diverse ÅF vilka fantasipriser de vill på datorkomponenterna..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hon säger bara det som hennes chefer säger till henne att säga till oss drönare.

Usch och fy, är det så? Med tanke på att hon är VD så får hon väl låta växa ut ett par cohones då och sluta göra som hennes chefer säger.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Usch och fy, är det så? Med tanke på att hon är VD så får hon väl låta växa ut ett par cohones då och sluta göra som hennes chefer säger.

.

Du tror väl inte att hon får säga vad hon vill på sina presskonferenser..VD är högt..men det finns högre makter hon måste hoppa efter..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tror också det kan finnas ett uppdämt behov av att "inte köpa Intel" (se där en klatschig slogan! ), och hellre lägga pengarna hos konkurrenten, om möjligt.

Bara Zen är "bra nog" för dessa användares behov kan det mycket väl kompensera ev glapp i den hajp som nu byggs upp, dvs även om Zen inte skulle nå helt fram i sin målsättning vad det gäller pris/prestanda/förbrukning/lanseringsdatum etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Usch och fy, är det så? Med tanke på att hon är VD så får hon väl låta växa ut ett par cohones då och sluta göra som hennes chefer säger.

.

Du menar cojones? Cojones på en kvinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Kvittar vad AMD sätter för riktpriser på sina produkter..här i Sverige så sätter diverse ÅF vilka fantasipriser de vill på datorkomponenterna..

antar att du menar rx480 mest med detta uttalande. och då berättade webhallen (tror de var webhallen iaf) att vinstmarginalen på rx480 var inget mer än normalt (150kr om jag minns rätt). inköpspriset var väldigt högt.
så svenska återförsäljare gör inget fel, skyll på mellanhänderna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

antar att du menar rx480 mest med detta uttalande. och då berättade webhallen (tror de var webhallen iaf) att vinstmarginalen på rx480 var inget mer än normalt (150kr om jag minns rätt). inköpspriset var väldigt högt.
så svenska återförsäljare gör inget fel, skyll på mellanhänderna

Jag är definitivt intresserad av en djupdykning om varför RX är så vanskligt dyrt. Några hundralappar mindre för hela serien och den hade varit mycket vettigare.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa en bara för att kunna säga detta ill mina polare.

- Vet du vilken årsmodell det är på CPUn?
..hmm va, nej

- Det är den zenaste...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Du tror väl inte att hon får säga vad hon vill på sina presskonferenser..VD är högt..men det finns högre makter hon måste hoppa efter..

Tror jag absolut inte. Du menar att Styrelsen eller aktieägarna skulle detaljstyra VD-arbetet?

Permalänk
Medlem

Behöver en ny dator (helst nu). Så det lär väll bli det som kommer ut på marknaden först.
Kaby Lake eller Zen

Permalänk
Medlem

AMD måste seriöst få ut något nu. Intel har "sandbaggat" med konsumentprocessorerna rätt länge nu. "Toppmodell" och fyrkärnig fortfarande säger ju en del om man tänker hur länge sen detta var.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hon säger bara det som hennes chefer säger till henne att säga till oss drönare.

Vilka är hennes chefer då på AMD? Finns det högre poster än CEO på AMD?

Citat:

Kvittar vad AMD sätter för riktpriser på sina produkter..här i Sverige så sätter diverse ÅF vilka fantasipriser de vill på datorkomponenterna..

Fel igen! Återförsäljare måste följa ett företags riktpriser, annars kan dom förlora rätten att fortsätta sälja deras produkter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Tidpunkten är i nivå med vad som antagits tidigare så ingen större skillnad. Jag kan vänta tills dess, Intel har ändå inget som är speciellt intressant i dagsläget. Ju mer jag läser om Skylake och dess problem desto tveksammare blir jag på refresh av Skylake också, även om jag hoppas att de löser problemen tills dess.

2700K, du är mig en tapper jävel!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon5930:

Tidpunkten är i nivå med vad som antagits tidigare så ingen större skillnad. Jag kan vänta tills dess, Intel har ändå inget som är speciellt intressant i dagsläget. Ju mer jag läser om Skylake och dess problem desto tveksammare blir jag på refresh av Skylake också, även om jag hoppas att de löser problemen tills dess.

2700K, du är mig en tapper jävel!

Vilka problem undrar jag? bara nyfiken.

Tycker gamla Chipset har sjuka problem vs nya.

Tex usb portar + sata kontroller och skit BIOS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vänta nu hur är detta en försening??? Q1 2017 har de ju sagt, mindre små volymer i December. Q1 sträcker sig ju till sista Mars.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Vilka är hennes chefer då på AMD? Finns det högre poster än CEO på AMD?

Fel igen! Återförsäljare måste följa ett företags riktpriser, annars kan dom förlora rätten att fortsätta sälja deras produkter.

Med tanke på att flera svenska ÅF sålde Battlefield 4 ihop med Geforce-kort kring lanseringen av BF4 så är det nog tveksamt hur hårt AMD kontrollerar Svenska marknaden. AMD hade ensamrätt på marknadsföring av spelet ihop med hårdvara vilket Svenska butiker och kanske också Nvidia sket blanka fan i.

I slutändan så är tillverkarna rätt beroende av ÅF så risken att något verkligen händer är väl rätt liten. Drygare för AMD som betalat för marknadsföringsrättigheterna men fick denna kidnappad av Nvidia istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vilka problem undrar jag? bara nyfiken.

Tycker gamla Chipset har sjuka problem vs nya.

Tex usb portar + sata kontroller och skit BIOS

Minnesproblem och frysproblem är nog det mest framstående, har för mig jag läst om mer problem också: http://www.sweclockers.com/nyhet/21617-msi-slapper-fix-for-fr...

Hade jag köpt idag hade jag faktiskt satsat på Haswell istället. Förhoppningsvis håller min 2700K ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Men URGH!!! Bättre att göra en papperslansering och ge de få exemplar de har till testare så att prestandan blir kännd så konsumenterna vet vad de får vid eventuellt köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon5930:

Minnesproblem och frysproblem är nog det mest framstående, har för mig jag läst om mer problem också: http://www.sweclockers.com/nyhet/21617-msi-slapper-fix-for-fr...

Hade jag köpt idag hade jag faktiskt satsat på Haswell istället. Förhoppningsvis håller min 2700K ett bra tag till.

Alla tillverkare har fixat det redan i januari och feb.

Så ser inte det som ett problem.

Byggt över 15-25 maskiner med Z170 och ingen av dom har detta problem.

Köpa haswell idag är ju inte så smart om du tänker nytt, beg fattar jag.

Z170 funkar helt perfekt, har det på min laptop med desktop CPUn 6700k och även på 2 andra datorer.

EDIT : Sen sitter du på Z77 platform med ej usb 3.0 native och skit sata kontrollers nej tack

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Zen med dess integrerade grafik kommer förmodligen ta över laptopmarknaden för low-end. Ultrabooks känns för långsökt med Nvidias värsting kretsar. Hur mellansegmentet blir är för mig ett mysterium.

På den stationära sidan handlar nog allt om priset. Intel kommer förmodligen ha bättre enkeltrådad prestanda medan amd kan gå om med alla trådar. Gamla FX-8350 blev på sin release ett otroligt prisvärt alternativ för streaming och redigering. Tyvärr så var FX-8350 inget vidare för spel.

Permalänk
Avstängd

Klart det kan!

Som vanligt då.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Okej,
är det någon mer än jag som anar att de desperat försöker att få upp klockfrekvenserna?
2.8 GHz är inte riktigt i nivå med vad Intel har....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Alla tillverkare har fixat det redan i januari och feb.

Så ser inte det som ett problem.

Byggt över 15-25 maskiner med Z170 och ingen av dom har detta problem.

Köpa haswell idag är ju inte så smart om du tänker nytt, beg fattar jag.

Z170 funkar helt perfekt, har det på min laptop med desktop CPUn 6700k och även på 2 andra datorer.

EDIT : Sen sitter du på Z77 platform med ej usb 3.0 native och skit sata kontrollers nej tack

Problemet med fixen är att det inte är helt klart med hur det löstes och vad som kan påverkas. Inget jag är intresserad att bygga på, minnesproblemen är heller inte tilltalande.