Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

I ett försök att få användare att omfamna Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är extremt tacksam att Vulkan ser lovande ut för Linux gaming.

Off topic/trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Citat:

As new silicon generations are introduced, they will require the latest Windows platform at that time for support. This enables us to focus on deep integration between Windows and the silicon

yes, kiseln behöver ett speciellt system för att fungera optimalt.
hoppas innerligt att något företag gör ett användarvänligt system som har samma djup som windows inom kort. nej, linux och mac har inte allt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

yes, silikonen behöver ett speciellt system för att fungera optimalt.
hoppas innerligt att något företag gör ett användarvänligt system som har samma djup som windows inom kort. nej, linux och mac har inte allt det

Pratar vi bröstförstoringar eller badrumsrenoveringar?

Permalänk
Inaktiv

snällt av microsoft att utelämna alla som inte vill ha senaste windows
servicemindedness på topp
ungefär samma sak som att röka ut någon ur dess hem för att tvinga in personen i en ny bostad den inte vill ha

Permalänk
Medlem

surt för de som inte vill gå över till windows 10, men samtidigt är det väl bra att de får mer tid och resurser på att optimera ett windows 10 istället för 4 olika (tex windows vista, windows 7, windows 8, windows 10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

snällt av microsoft att utelämna alla som inte vill ha senaste windows
servicemindedness på topp
ungefär samma sak som att röka ut någon ur dess hem för att tvinga in personen i en ny bostad den inte vill ha

Händer nog mer än vad du tror, speciellt i lägenheter som behöver renoveras (inte just röka ut men ändå)

Permalänk
Snusfri

Nog för att Windows 10 är riktigt bra så känns detta väldigt skevt..

Om folk vill sitta med ett gammalt operativ så ska de kunna göra det utan att missa drivrutiner.

Hade förstått om det gällde tex XP eller Vista, men inte 7 eller senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av THB:

Nog för att Windows 10 är riktigt bra så känns detta väldigt skevt..

Om folk vill sitta med ett gammalt operativ så ska de kunna göra det utan att missa drivrutiner.

Hade förstått om det gällde tex XP eller Vista, men inte 7 eller senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Redan windows 7 är gammalt nu...

Varför stödja gamla OS ingen vill utvecka drivers för gamla OS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

yes, silikonen behöver ett speciellt system för att fungera optimalt.
hoppas innerligt att något företag gör ett användarvänligt system som har samma djup som windows inom kort. nej, linux och mac har inte allt det

Engelska / Svenska

Silicon = Kisel (som man gör mikrochip av)
Silicone = Silikon (som du och ovanstående nämnde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

surt för de som inte vill gå över till windows 10, men samtidigt är det väl bra att de får mer tid och resurser på att optimera ett windows 10 istället för 4 olika (tex windows vista, windows 7, windows 8, windows 10)

Ur den aspekten håller jag verkligen med dig!
Bättre med 1 uppdaterat och säkert os än 4st icke up-to-date os.
Dock så är ju 10:an långt ifrån felfri och perfekt vilket troligtvis är anledningen att så många sitter kvar på framförallt 7:an som aldrig verkar försvinna om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan va skönt ut med gamla skiten.

Exakt min tanke Jag hoppas att det innebär att folk uppgraderar till Windows 10, eller åtminstonne slutar använda de äldre operativen. Man kan ju hämta popcorn och läsa alla "Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!"-kommentarer... Men det kommer inte hända. Microsoft dominerar och även de mest gnälliga fogar sig efter dem så småningom. Larvigt att sitta kvar på gammal skit och bromsa utvecklingen "av ren princip" som många verkar göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fixa alla jäkla problem innan de börjar röka oss ur de tidigare.
Två-tre anniversary updates till så kan vi börja prata (om man bortser alla nya problem som anniversary skapade)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nog för att Windows 10 är riktigt bra så känns detta väldigt skevt..

Om folk vill sitta med ett gammalt operativ så ska de kunna göra det utan att missa drivrutiner.

Hade förstått om det gällde tex XP eller Vista, men inte 7 eller senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var sju år sedan Windows 7 kom. Det finns ingen anledning till att hålla på att "älta" med gammalt operativsystem, när det faktiskt fungerar fint med senare versioner. Lär ju inte vara någon som köper ny hårdvara och kör vidare med Windows 7, där man enbart kan nyttja DirectX 11 t.ex.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Händer nog mer än vad du tror, speciellt i lägenheter som behöver renoveras (inte just röka ut men ändå)

***bort/moderator***
eller var det en fortsättning på min metafor? om sistnämnda får gärna utveckla tack, lite svårt att veta vad som är vad på dom djupaste nivåerna i inception nämligen - även om jag isf uppskattar din djupdykning i metaforen i sig - ingenting fel på det!

§1.1/§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Redan windows 7 är gammalt nu...

Varför stödja gamla OS ingen vill utvecka drivers för gamla OS

Jovisst, men om tillverkarna själva vill spendera resurser på att utveckla drivrutiner till gamla OS, så ser jag det inte som något positivt att MS hindrar dem.

Permalänk

Att bli av med gammalt legacy-skräp som tar upp värdefull yta, och istället lägga den ytan på bättre prestanda tycker jag bara låter positivt! Detsamma gäller ju för kodbasen i windows.
Fan, de har ju hållit bakåtkompabilitet aldeles för länge, det hämmar ju utvecklingen en del. Jag vill kunna spela den spirituella uppföljaren till MassEffect goes no mans sky i 150 fps, inte boota win 95. Vill jag av någon anledning sparka igång xp eller något annat kan det gå bra med en prescott eller conroe.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det ger de som satt på 7an och 8an gratis uppgradering till 10an, ett nyare snabbare operativ, HELT GRATIS. och nu klagar ni på att de har dålig service? snacka om kunder...

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Mycket pengar sparas in på tester och verifiering av gammalt skräp. Jobbar själv med mjukvaruutveckling och vet hur skönt det är att kunna ta till sig senaste tekniken och slippa bry sig om stöd till äldre system. Den stora kostnaden idag stavas konstruktionsunderhåll. Får idag sätta upp #pragma med if/else/endif och tråkigare lösningar för äldre mjukvara/hårdvara.

Kanske inte så kul att behöva göra en hemsida idag för att stödja Internet explorer 6 t.ex...

Permalänk
Skrivet av Christley:

yes, silikonen behöver ett speciellt system för att fungera optimalt.
hoppas innerligt att något företag gör ett användarvänligt system som har samma djup som windows inom kort. nej, linux och mac har inte allt det

Både macOS och GNU/Linux har bra mycket tekniskt djup - om det är det som åsyftas. Kan inte riktigt se att det är omöjligt att köra någon av de plattformarna utan allt hänger ju på personlig preferens och/eller synen på öppen vs stängd källkod.

Tycker kommentaren är omotiverad, försök gärna att inte starta ett flamewar

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tvelander:

Redan windows 7 är gammalt nu...

Varför stödja gamla OS ingen vill utvecka drivers för gamla OS

Jo det vet jag och jag gillar 10an skarpt och råder folk att uppgradera men tycker att det skall finnas drivrutiner till exempelvis inbyggd grafik för äldre system med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Feeku:

Jovisst, men om tillverkarna själva vill spendera resurser på att utveckla drivrutiner till gamla OS, så ser jag det inte som något positivt att MS hindrar dem.

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det var sju år sedan Windows 7 kom. Det finns ingen anledning till att hålla på att "älta" med gammalt operativsystem, när det faktiskt fungerar fint med senare versioner. Lär ju inte vara någon som köper ny hårdvara och kör vidare med Windows 7, där man enbart kan nyttja DirectX 11 t.ex.

Det är dock ett till exempel på hur MS tvingar folk uppdatera. Finns inget som säger att DX12 inte skulle fungera på W7 annat än att MD vill att folk skaffar tian.

Jag skaffade win10 enbart för att man är "tvungen" då man ju vill få senaste DirectX. Är ärligt talat inget i det som jag tycker är bättre än sjuan. Enda positiva är väl att det inte är mycket sämre heller. Tycker det mest är lite annorlunda till utseendet vilket man kan vänja sig med men inget "wow detta kan jag inte vara utan" som när man gick från XP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kommer byta till W10 när jag byter GPU, då kan det vara skönt att också börja om helt igen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dagas:

Det är dock ett till exempel på hur MS tvingar folk uppdatera. Finns inget som säger att DX12 inte skulle fungera på W7 annat än att MD vill att folk skaffar tian.

Jag skaffade win10 enbart för att man är "tvungen" då man ju vill få senaste DirectX. Är ärligt talat inget i det som jag tycker är bättre än sjuan. Enda positiva är väl att det inte är mycket sämre heller. Tycker det mest är lite annorlunda till utseendet vilket man kan vänja sig med men inget "wow detta kan jag inte vara utan" som när man gick från XP.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju hur mycket som helst som är nytt, sen att inte alla använder det är en annan sak.

jag använder väldigt mycket i 10an som inte finns i 7an.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Att bli av med gammalt legacy-skräp som tar upp värdefull yta, och istället lägga den ytan på bättre prestanda tycker jag bara låter positivt!

Ja, jag tror man fortfarande kan installera t.ex. Windows 3.11 på en modern PC. Däremot blir det förmodligen många frågetecken i motsvarande enhetshanterare då det saknas drivrutiner till allt?

MS Dos borde också gå köra igång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jovisst, men om tillverkarna själva vill spendera resurser på att utveckla drivrutiner till gamla OS, så ser jag det inte som något positivt att MS hindrar dem.

vill och måste är två olika saker. Kan lova dig att alla utvecklare i vår kundkrets skulle jubla om enbart W10 stödjes idag för samtliga hårdvarukonfigurationer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Ja, Microsoft ligger ju på topp vad gäller att integrera mjukvara med hårdvara. Se bara vilken flopp det blev med DirectX 12. Vad är det som är så bra med Windows 10? Varför den masshysterin att alla ska ha det? Jag tror inte en sekund på att Microsoft bara vill ha ett operativsystem att fokusera på, det är garanterat ett tryck från annat håll.

Är så otroligt nöjd att jag lämnat Microsofts skräp och sitter här med min uppsättning Apple-produkter och inget behöver någonsin uppdateras dagarna i ända - det bara fungerar...dag efter dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Uppenbarligen såg Intel/AMD ett värde (Goodwill/Entereprise/whatever) i att erbjuda drivrutiner till Win7, därav behovet av "påtryckningar" från MS. Detta ser jag inte som något positivt ur ett konsumentperspektiv. Att det kostar Intel/AMD/MS är för mig mindre intressant.

Permalänk
Medlem

De som har äldre datorer/OS som de vill fortsätta använda så är det väl bara att köra vidare med det som finns nu? Inte precis som att de kommer raderas och explodera för att Microsoft ändrar policy för sin bakåtkompatibilitet framöver.

Har själv en gammal laptop som används väldigt sällan och som behöver ha kvar sitt Windows XP för drivrutiner osv.