Nvidia Geforce GTX 1070 från Asus, MSI och Gainward

Permalänk
Medlem

Varför kör ni med gamla drivrutiner för både amd och nvidia?
Dessutom tycker jag att det skulle vara trevligt med fler dx12 spel. Nu testar ni mest dx11-spel och ingenstans står det om dx12 är aktiverat i Hitman eller Tomb raider.

"nya versioner av alla mjukvaror". Oerhört konstigt då samtliga drivrutinsversioner för både nvidia och amd är flera veckor gamla.

"alltid de senaste drivrutinerna för respektive komponent som finns tillgängliga vid testtillfället"
Och för fury-korten 16.5.1 Hotfix. Dessa kom ut i maj för 2 månader sedan och då fanns inte ens 1070. Känns oerhört mycket copy-paste över dessa benchmarks.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Digital fyndjägare

Bästa recensionen - Tre flugor i en smäll

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Tänk på att de inte är Jonas eller Emil som gjort testena. Är väl därför de är lite som de är

Ser inga problem med testen. Dessutom så tror jag att både Jacob och Kenneth är lika bra på att testa grejer som dom andra killarna.

Permalänk
Medlem

Vad är bäst i test, "utmärkt" eller "toppklass"? Rent språkligt smäller "utmärkt" oerhört högt. Högre än... ja, allt nästan.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RoedeOrm:

Vad är bäst i test, "utmärkt" eller "toppklass"? Rent språkligt smäller "utmärkt" oerhört högt. Högre än... ja, allt nästan.

Toppklass är topp! Mer om de "nya" utmärkelserna kan du hitta på
http://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmark...

Skrivet av magma86:

Varför kör ni med gamla drivrutiner för både amd och nvidia?
Dessutom tycker jag att det skulle vara trevligt med fler dx12 spel. Nu testar ni mest dx11-spel och ingenstans står det om dx12 är aktiverat i Hitman eller Tomb raider.

"nya versioner av alla mjukvaror". Oerhört konstigt då samtliga drivrutinsversioner för både nvidia och amd är flera veckor gamla.

"alltid de senaste drivrutinerna för respektive komponent som finns tillgängliga vid testtillfället"
Och för fury-korten 16.5.1 Hotfix. Dessa kom ut i maj för 2 månader sedan och då fanns inte ens 1070. Känns oerhört mycket copy-paste över dessa benchmarks.

Senaste tillgängliga vid testtillfället, de testar inte alltid om varje kort så fort det är dags att testa något nytt kort om det inte dykt upp några väldigt speciella skäl. Att det kan förekomma någon skillnad även om den troligtvis inte är särskilt signifikant är just anledning till att det så väldigt transparent är angivet exakt vilka versioner som använts för varje test.
Skulle någon väldigt revolutionerande drivrutin släppas så kan du nog räkna med att allt testas om från scratch, kanske inte under semestertider dock.

Dessa tester bör nog mest ses som en relativ jämförelse mellan de olika lösningarna kring kylning och strömförsörjning osv, kretsen är fortfarande densamma. Mer ingående kring själva kretsen går att läsa i http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Undrar varför EVGA 1070 FTW inte är med i testet?

Undrar detsamma, samt varför inte Gainward kortet fick minus på att dom bara erbjuder två års garanti. Standarden på marknaden är 3 år.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag måste fråga redaktionen det här som jag tänkt på länge:

Tar ni hänsyn till gpu boost när ni testar? Ni pratat om turbofrekvens men det är ju vad som brukar stå på lådan och gpu boost har visat sig på andra sidor och kanaler att gpu boost går långt över turbon. Eller är det ni kallar turbo vad kortet är med gpu boost?
Många sätter ju in kortet som det är och låter det härja fritt och då styr gpu boost allt och frågan är om det är så ni testar.

Kan ju vara så att jag är blind och dum som missat detta i alla recensioner men lika bra att fråga

De testar ju GPU Boost frekvenser under rubriken "Klockfrekvens under belastning".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni verkar ha fåtttt ett rätt lågpresterande MSI-kort. Mitt får 100 poäng mer i Valley och boostar stabilt till 1964 mhz i spel. Och då är min processor och moderkortfrån 2011.

Permalänk
Medlem

@Marquzz:
Den var inte så stor. Jag som letat så mycket efter den grafen. Verkar som jag är lite blind

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Får ni fram en recension rx480 nitro snart?

Även en powercolor RX 480 Red Devil vore intresssant!

Permalänk
Medlem

Jag älskar utseendet på Gainwardkortet. Den gräddfärgade ljusa färgen mot den gräddaktiga röda.
Mycket mer subtila kulörer jämfört med de pråliga vulgära motsvarigheterna.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Palit JetStream igår för 4600 från Proshop. Som andra nämnt är det samma kylare som Gainward-kortet. Inte samma fabriksöverklockning dock.

Borde dock vara det mest prisvärda kortet bland alla 1070/1080 som finns ute. Knäpptyst och billigt. JetStream har inte heller en groteskt ful design utan ser mer medelålderspappa-trist ut och med andra ord väldigt icke-provocerande. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Hoppas det kommer en recension på GTX 1060 snart. De ligger lite mer OK i pris.

Permalänk
Medlem

Snyggt, informativt och proffsigt, som alltid sweclockers!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

1080"

Sen tycker jag att betygen är lite sisådär. Ni kan ju inte ge alla kort bra utmärkelser utan ni måste ju faktiskt välja 1 som är bäst ! Blir så förvirrad över erat val att jag inte skulle veta vilket som jag skulle köpa med era rekommendationer.

Om alla 3 får bra betyg så spelar det mindre roll vilket du köper då alla är mer eller mindre lika bra... Knappast svårt att förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

Snyggt, informativt och proffsigt, som alltid sweclockers!!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med, och är extra glad att jag sitter på ett strix kort från webhallens flashrea. Går som ett tåg, perfekt för mina behov med slöspelande på 1440p

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Toppklass är topp! Mer om de "nya" utmärkelserna kan du hitta på
http://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmark...

Senaste tillgängliga vid testtillfället, de testar inte alltid om varje kort så fort det är dags att testa något nytt kort om det inte dykt upp några väldigt speciella skäl. Att det kan förekomma någon skillnad även om den troligtvis inte är särskilt signifikant är just anledning till att det så väldigt transparent är angivet exakt vilka versioner som använts för varje test.
Skulle någon väldigt revolutionerande drivrutin släppas så kan du nog räkna med att allt testas om från scratch, kanske inte under semestertider dock.

Dessa tester bör nog mest ses som en relativ jämförelse mellan de olika lösningarna kring kylning och strömförsörjning osv, kretsen är fortfarande densamma. Mer ingående kring själva kretsen går att läsa i http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Skulle vara kul om ni uppdaterade till hösten när 460 samt 470 dyker upp
Okej. Tack för snabbt svar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@bsk!: Tillhör dem och är riktigt nöjd, även om jag egentligen tycker allt över 4000:- är magstarkt. Ska dock tilläggas att det inte var OC-modellen som var på kampanj så ingen fabriksöverklockning. Jag är helt novis när det gäller OC så har inte vågat mig på det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

1080"

Sen tycker jag att betygen är lite sisådär. Ni kan ju inte ge alla kort bra utmärkelser utan ni måste ju faktiskt välja 1 som är bäst ! Blir så förvirrad över erat val att jag inte skulle veta vilket som jag skulle köpa med era rekommendationer.

Menar du att kort inte kan vara lika bra, presterar dom lika bra så skall dom givetvis få samma betyg? Det är ingen topp 100 bästa lista där det bara kan finnas ett kort som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

...
Och för fury-korten 16.5.1 Hotfix. Dessa kom ut i maj för 2 månader sedan och då fanns inte ens 1070.

Skrivet av Daemon:

...
Att det kan förekomma någon skillnad även om den troligtvis inte är särskilt signifikant är just anledning till att det så väldigt transparent är angivet exakt vilka versioner som använts för varje test.

Jag noterade att Hexus.net uppdaterade sin drivrutin för Fury X och 390 Nitro från 16.6.1 till 16.7.3 i samband med att de testade Nvidia Titan X, och i Rise of the Tomb Raider innebar det stora förändringar (DX 12, min/medel):

Fury X
1920x1080: från 44/72 till 57/98
2560x1440: från 34/55 till 43/72
3840x2160: från 17/33 till 22/38

390 Nitro
1920x1080: från 38/66 till 53/85
2560x1440: från 28/49 till 35/57
3840x2160: från 16/27 till 18/30

Nu har jag all förståelse för att 16.7.3 inte var möjlig att få med i testet eftersom den släpptes så nyligen, men det känns som att det kan vara dags att låta 16.5.1 Hotfix få vila i frid? Iaf i Rise of the Tomb Raider.
Hexus, Rise of the Tomb Raider (16.6.1 för Fury X och 390 Nitro)
Hexus, Rise of the Tomb Raider (16.7.3 för Fury X och 390 Nitro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jag noterade att Hexus.net uppdaterade sin drivrutin för Fury X och 390 Nitro från 16.6.1 till 16.7.3 i samband med att de testade Nvidia Titan X, och i Rise of the Tomb Raider innebar det stora förändringar (DX 12, min/medel):

Fury X
1920x1080: från 44/72 till 57/98
2560x1440: från 34/55 till 43/72
3840x2160: från 17/33 till 22/38

390 Nitro
1920x1080: från 38/66 till 53/85
2560x1440: från 28/49 till 35/57
3840x2160: från 16/27 till 18/30

Nu har jag all förståelse för att 16.7.3 inte var möjlig att få med i testet eftersom den släpptes så nyligen, men det känns som att det kan vara dags att låta 16.5.1 Hotfix få vila i frid? Iaf i Rise of the Tomb Raider.
Hexus, Rise of the Tomb Raider (16.6.1 för Fury X och 390 Nitro)
Hexus, Rise of the Tomb Raider (16.7.3 för Fury X och 390 Nitro)

Det har varit problem med 16.7.3 så det är lika bra att vänta tills nästa drivrutin kommer ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Skulle va kul om Palit korten kunde varit med som är både svalare och tystare samt verkar klocka mycket bra.

Permalänk
Skrivet av codeinjection:

Förstår inte sista 1080p GTAV benchen-

Enligt grafen leder Gainward med 1 fps över Asus på highest fps med identisk lowest fps men ändå hamnar Gainward underst och Asus överst.

är fixat nu, tack för att ni uppdaterade grafen

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har varit problem med 16.7.3 så det är lika bra att vänta tills nästa drivrutin kommer ut.

Den kom nu, hoppas att det löst sig för de som hade problem med 16.7.3.

Radeon Software Crimson Edition 16.8.1

Permalänk

Synd att EVGAs Geforce GTX 1070 är inte med i testet, tycker att de har en av de bästa kvalitén på marknaden samt support.
Jag använde mig av dears Step Up Program från 970 till 1070 utan något som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Den kom nu, hoppas att det löst sig för de som hade problem med 16.7.3.

Radeon Software Crimson Edition 16.8.1

Gamer Nexus hade samma problem med den drivrutinen.
https://youtu.be/dgCTyrQ05og?t=11m46s

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skulle va kul om Palit korten kunde varit med som är både svalare och tystare samt verkar klocka mycket bra.

Palit och Gainward är i stort sett samma kort samma PCB och kylare.
#16258346

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gamer Nexus hade samma problem med den drivrutinen.
https://youtu.be/dgCTyrQ05og?t=11m46s

Ajdå, trist. Men det är lite konstigt att de fortfarande inte kunde ställa högre värden i Wattman, det var ju fixat enligt ändringsloggen. Känns nästan som att de kanske inte fått in den nya drivrutinen på rätt sätt?

Sen måste jag fortsätt lite OT en gång till om prestandan i RotTR på Hexus. Förändringen där beror inte enbart på att de bytte drivrutin, utan även på att RotTR som bekant uppdaterades i juli. De tester de gjorde innan patchen har samma värden för Fury X och 390 Nitro. Jag får krypa till korset där - de har helt enkelt bara kopierat in äldre värden. Prestandaökningen de fick är ett resultat av kombinationen av nyare drivrutiner OCH ett nypatchat spel.

Men det är inte bara jag som kan göra fel... Det är ändå något lurt med RotTR-testet i Sweclockers. Iom testet av GTX 1060 skrev de "Fotnot: DirectX 12-stödet för spelet uppdaterades 2016-07-10 och har därmed testats om, vilket betyder att tidigare resultat kan skilja sig åt från tidigare.". Vet inte hur testriggen är uppbyggd, men testade de om spelet med gamla drivrutiner då? Eller är det andra, nyare drivrutiner i just det testet? Vore bra att få veta.

Sedan verkar de även ha kastat om värdena i DX 11/12 för vissa kort i senare test. Kan ta GTX 1080 och Fury X som exempel eftersom de enligt vad det står under "Testsystem, mjukvara och metod" använt samma drivrutin i alla testerna (368.14 samt 16.5.1 Hotfix). Medel/lägsta värden:

Värden i testet för GTX 1070, 160530; för GTX 1060, 160719 (omtestat för DX12); samt för Titan X, 160805:
GTX 1080:
DX 12: 82/67, 82/67, 85/73
DX 11: 85/73, 85/73, 82/67
Fury X:
DX 12: 42/8, 51/41, 53/34
DX 11: 53/34, 53/34, 51/41

Just testet till denna artikel innehåller inget DX12-test, men värdena i DX 11 är
GTX 1080: 85/73
Fury X: 53/34

Inte alla kort är omkastade, men jag får nog skriva till redaktionen och påpeka att de gjort fel. Och att de bör klargöra vilken drivrutin de använder i RotTR.