Permalänk
Medlem

Var få tag på ISO Nordic keycaps?

Hej,

Beställde just ett Vortex Pok3r med Cherry MX Blue brytare men gillar inte tangenterna riktigt, så jag tänkte byta dem. Var får jag tag på högkvalitativa ISO Nordic keycaps? Alltså med stor enter, åäö osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Hej,

Beställde just ett Vortex Pok3r med Cherry MX Blue brytare men gillar inte tangenterna riktigt, så jag tänkte byta dem. Var får jag tag på högkvalitativa ISO Nordic keycaps? Alltså med stor enter, åäö osv.

Finns en del sets här (enda "stället" i old sweden som har ISO/Nordic keycaps sets) men "högkvalitativa" vet ja inte om ska kalla dom: http://www.maxgaming.se/keycaps

ISO/Nordic layouten är helvete att hitta keycaps sets till, har tyvärr några ISO/Nordic t-bord som inte längre användas pga det av urdåliga utbudet keycaps sets.

Jag använder bara ANSI t-bord nu.

Bättre är att köpa ett ANSI t-bord å här finns hur många som helst keycaps sets till denna layout, nackdelen är att man får beställa från t.ex från USA.

EDIT: Finns något här men givetvis i USA: http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx-... men inte " högkvalitativa", är ABS.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nog för att vortex print är rätt kass och slits ut snabbt samt att "krysset" syns, men de tjocka pbt-keycapsen är riktigt fina sett till skrivkänsla jämfört med WASD-keycapsen som maxfps säljer. Även ducky capsen på maxfps är rätt tunna och tråkiga i min mening.

Vad jag vet är det dock dessa alternativ du har i dagsläget; WASD, Ducky, Vortex och group-buys.

Permalänk
Inaktiv

@pwik: Signature Plastics säljer också ISO Nordic. (kostar dock mer än ditt pok3r)

Permalänk
Medlem

maxgaming har slut på alla caps utom någon enstaka konstig färg som ingen vill ha.
Det finns en annan lösning, och det är att beställa custom caps från WASD eller maxkeyboard, men du får man ABS-knappar av diskutabel kvalitet, inte ens double shot.
Man kan också leta runt och köpa sig ett helt cherry tangentbord att sno tangenter från, men det känns inte som en bra lösning.

I väntan på en bra lösning har jag bestämt mig för att köra UK-layout, och sätta på speciella klisterlappar med ÅÄÖ på de tangenterna, vilka man kan köpa här: http://www.4keyboard.com eller på amazon.

Borde vi kanske gå ihop och göra ett gruppköp av svenska/finska (inte nordiska som blandar danska/norska och svenska) PBT caps?

edit: en ännu bättre variant av klisterlappar hittade jag här, en full uppsättning: http://www.smartkeyboardsolutions.com/label-swedish-10072.htm

svarta: https://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Hej,

Beställde just ett Vortex Pok3r med Cherry MX Blue brytare men gillar inte tangenterna riktigt, så jag tänkte byta dem. Var får jag tag på högkvalitativa ISO Nordic keycaps? Alltså med stor enter, åäö osv.

Ibland kan det vara vissa "keycaps drops" på Massdrop, som man får köpa ANSI base kit setet å sedan får man köpa ett ISO/Nordic/UK kit extra (inte alltid det finns).

Om jag inte minns fel så fick jag en gång köpa ett ISO/UK set med bl.a big ass Enter + ANSI base kit setet + ett set med ISO/Nordic keycaps på Massdrop.

Man får vänta ett par månader innan man får sina keycaps set/s.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har beställt och väntar på keycaps från WASD keyboards. Fick göra en egen layout för att få svenska tangenter + funktionslager för Pok3r. Gick hur bra som helst. Får se hur kvaliteten på tangenterna är sen.

Klisterlappar kan definitivt vara en lösning. Bara köpa blanka keycaps och klistra på. Det känns lite budget dock. Doubleshot PBT ISO Nordic i nån snygg layout hade ju definitivt varit det bästa.

Dyker upp keycaps ganska ofta på Massdrop men antingen har de inte erbjudit en svensk ISO variant, modifier kits eller liknande eller så har jag inte tyckt om designen. Håller definitivt ögonen öppna där på deras mechanical keyboard community.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot dessa https://geekhack.org/index.php?topic=82783.0 hoppas på överkomligt pris.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Har beställt och väntar på keycaps från WASD keyboards. Fick göra en egen layout för att få svenska tangenter + funktionslager för Pok3r. Gick hur bra som helst. Får se hur kvaliteten på tangenterna är sen.

Klisterlappar kan definitivt vara en lösning. Bara köpa blanka keycaps och klistra på. Det känns lite budget dock. Doubleshot PBT ISO Nordic i nån snygg layout hade ju definitivt varit det bästa.

Dyker upp keycaps ganska ofta på Massdrop men antingen har de inte erbjudit en svensk ISO variant, modifier kits eller liknande eller så har jag inte tyckt om designen. Håller definitivt ögonen öppna där på deras mechanical keyboard community.

Det finns EN uppsättning röda Ducky S4 nordic caps på maxgaming om någon är intresserad.
Alla andra de har i lager verkar vara skräp.

Angående pok3r, den säljs i nordic layout, åtminstone i vitt med vita PBT. Lite sent att komma med det nu kanske men de finns i alla fall. Ganska dyra men ändå en möjlighet. Har inte länken framme just nu men den är ganska lätt att hitta.

Permalänk
Medlem

Väntar på att mitt GMK Carbon ska landa i brevlådan, har en massa tangenter, inklusive US ISO.
Har ett 109-tangents Ducky One Nordic just nu, så får köra någon US ISO variant med några överblivna tangenter ovanför numpaden tills jag införskaffat mig ett TKL med ANSI och kan förpassa mitt Ducky till garderoben.

Blir tyvärr svårt/dyrt att få tag i ISO Nordic tangenter, då hade kanske en tysk layout varit bättre?
Har sett typ en drop på Massdrop som hade Nordic som ett dyrt tillval...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexizz:

Väntar på att mitt GMK Carbon ska landa i brevlådan, har en massa tangenter, inklusive US ISO.
Har ett 109-tangents Ducky One Nordic just nu, så får köra någon US ISO variant med några överblivna tangenter ovanför numpaden tills jag införskaffat mig ett TKL med ANSI och kan förpassa mitt Ducky till garderoben.

Blir tyvärr svårt/dyrt att få tag i ISO Nordic tangenter, då hade kanske en tysk layout varit bättre?
Har sett typ en drop på Massdrop som hade Nordic som ett dyrt tillval...

Se post ovanför dig, Duckys Nordiska keycaps sets passar på Nordiska Shine 2, Shine 3, Shine 4, Shine 5 RGB å Ducky One.

Om du inte behöver Nordisk ISO så passar även ISO/UK.

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG å har testat med mina ANSI keycaps från bl.a mina ANSI Ducky Shine 3/4 bord.

Har just nu ett Tai-Hao Miami set (som är ett 104 keys set) på mitt Ducky One, fick beställa 4 HKP artisan Raven för en tid sen för att få 108.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Se post ovanför dig, Duckys Nordiska keycaps sets passar på Nordiska Shine 2, Shine 3, Shine 4, Shine 5 RGB å Ducky One.

Om du inte behöver Nordisk ISO så passar även ISO/UK.

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG å har testat med mina ANSI keycaps från bl.a mina ANSI Ducky Shine 3/4 bord.

Har just nu ett Tai-Hao Miami set (som är ett 104 keys set) på mitt Ducky One, fick beställa 4 HKP artisan Raven för en tid sen för att få 108.

Jovisst, men utöver deras egna keysets, som jag tror inte tillverkas längre (?), finns det inte så många alternativ om man inte vill beställa dyrt eller vänta på någon groupbuy som eventuellt kan erbjuda nordiska tillägg.

edit: tror inte heller deras tangenter håller så hög kvalitet (ingen källa på det)

Permalänk
Medlem

@Alexizz: Jag tror duckys är av ganska hyffsad kvalitet. Speciellt PBT. Deras ABS är doubleshot och detaljer om dem finns att hitta på deras hemsida om du har ett fullständigt produktnummer. De är definitivt bättre än t.ex. custom caps från WASD eller maxkeyboards, vilka båda ska vara tunna och inte ens double shottade ABS.

Det finns FILCO i nordic också från keyboardco. Jag inte hur bra de passar på ett ducky, de är ju tänkta för filco specifikt. Kanske kan man avgöra det genom att kolla på detaljerade bilder av båda brädorna.
Alla är svarta förstås, det finns inga vita nordic ISO någonstans, utom på pok3r nordic vilka inte passar till ett vanligt tangentbord.
Hårda tider.

Permalänk
Inaktiv

De (nya) set (ISO-Nordic) som finns för "direktleverans" idag på marknaden är (taobao inte medräknat):

  • Maxfps, ABS (WASD/Ducky) (Sverige): 450 SEK+frakt

  • Vortex PBT ISO Nordic (förslagsvis på Amazon.uk.co /.de istf corus-kb) £29/€34+frakt

  • wasdkeyboards, ABS (US?): $50+frakt+moms+tull

  • pimpmykeyboard: Quartz PBT (just nu, men emellanåt dyker andra set upp i ISO/International) (USA): $199+frakt+moms+tull

  • Maxkeyboard.com:$40+frakt+moms+tull

  • ev. andra enstaka tangentbordstillverkarspecifika (typ Filco som nämndes tidigare)

I övrigt får man vara tålmodig (6-12 månader tålmodig... minst!) och vänta på att group buys dyker upp: lämpligen kollar man på dt/reddit/GH där alla GB brukar dyka upp/nämnas.

I år har det varit minst fyra G.B. där "ISO Nordic" har nått MOQ (för att nämna några på rak arm: Pulse, Royal Navy, IMSTO:s Round 4 126 pcs. PBT, Nantucket Selectric)

P.S. Duckys Shine4 keysetet är inte doubleshot utan Lackad/etsad (för "shine through") (jag tittar på det nu), i övrigt är dock Duckys keyset riktigt bra! D.S.

P.P.S. Kort sagt: Är man otålig och snål så är Vortex IMO det bästa du kan få i ISO Nordic med kort varsel. Är man lite längre ner i träsket och gillar DSA profilen så är Quartz DSA det som gäller, men det kostar (i värsta fall med moms och tull, dryga 2,2k SEK för ett fullsize-set att få hem jmf med £29+frakt för vortex...D.S.

lista+länkifiering+PPS
Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag tror inte man får komplett svensk eller nordisk ISO på dessa groupbuys där man har en Nordic option.
Kanske någon mer förenklad variant med nummertangenter som saknar 3:e lager eller nått sånt, annars är skillnaden för stor.

Tysk ISO är egentligen närmast oss, mycket närmare än UK. Det är bara kanske 4 tangenter som skiljer, om det inte vore för att de envisas med att ha tysk text på sina modifiers, tokstollarna.

Permalänk
Inaktiv

@SBeaver: Om du med 3e lagret menar "alt gr"-lagret: så ja : amrikanerna har svårt att begripa att "alt gr" <> "alt".

Men personligen så tycker jag att de GB som varit i år, med "international"-optioner (snarare än "nordic", jag har sett väldigt få GB med rena Nordic/Swedish-optioner (förutom IMSTO)) har i huvudsak bara två "lager" (dvs non-modifer och Shift-lagren), vilket IMO är "good enough". Allvarligt talat: hur många tecken från "alt-gr" lagret använder du regelbundet, bortsett från "@".. och hittar du inte "(@)£$€µ" ändå?

Tysk ISO är nära: men de använder ju "qwertZ" istf "qwertY", vilket för mig är en ganska avgörande faktor (även om jag sällan använder just Y och Z).

Kortare sagt: Jag håller med dig!... Men för tillfället är mitt favvokeycapset "Quartz" som t.o.m. är mono-legend (så inte ens shift-lagret är med): man vet ju var tangenterna sitter: det luriga är när tangenterna har en annan, avvikande, text än vad den utför (typiskt paranteserna).

I den konsument-perfekta världen hade vi haft ett lika bra "ISO Swedish" utbud som "US ANSI"...

Men envisas man med ISO så hamnar man till slut i verkligheten: Personligen gillar jag "SWERTY" för mina ANSI-brädor.

Innan jag hamnade i tangentbordsträsket trodde jag att man var tvungen att har "ISO Swedish/nordic" för att kunna skriva på svenska (med ÅÄÖ). Så är ju, såklart, inte fallet. Det går utmärkt att skriva svenska på "ANSI 'Nordic/Swedish'", spelciellt med tidigare nämnda "SWERTY".

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Att ha utan tredje lagret är nog good enough för mig också, men att ha fel tredje lager är värre.
Jag använder []{} väldigt mycket, men jag kan hitta dem utan text, det är bara störigt med fel text.

QWERZ är inget problem eftersom alphabetet nästan alltid har samma profil, så man flyttar bara på tangenterna.

Jag undrar om vi skulle kunna uppbringa tillräckligt med mannar för att göra ett egen GB från tyska GMK av SV-ISO här på forumet, med lite hjälp från andra ställen och kanske lite reklam på förstasidan.

Jag tyckte jag läste något om 200 ex som minimum, men jag vet inte om det stämmer.
Självklart påverkar ju antalet vilket pris man får, men det lär ju finnas en gräns där de inte är intresserade längre, speciellt om vi ska komma dragandes med en massa konstiga krav på specialtecken som vi vill ha renderade på ett exakt sätt.

Ska man gå in på speciella layouter så tycker jag Finnish multilingual är den i särklass bästa layouten. Microsofts stöd är trasigt, men layouten i sig är väldigt genomtänkt. Man kan skriva de flesta europeiska tecken ganska enkelt, men har svensk/finsk normal uppsättning som bas. Det kan bli lite plottrigt att ha alla de tredje lagren utskrivna på knapparna, man tappar lite av enkelheten som många vill ha som köper specialcaps.

Permalänk
Inaktiv

@SBeaver: Jag tror det blir svårt: @Khers gjorde ett försök med ett HAD-konverteringskit härom veckan/månaden. Och även med riktiga nördar som vill hjälpa till och stödköpa blev det svårt/dyrt.

GMK hade ju 250 pcs, som minsta MOQ tidigare.... (är det 150 nu?) men oavsett så finns inte den marknaden i Sverige... ännu!

IMSTO:s round 4 GB är mer lovande (även om han inte levererat ännu!).

f.ö. håller jag med dig: det är mer störande med att det står fel tecken på tangenten än att det inte står något alls! ("ISO blanks ftw?")

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

Hej,

Beställde just ett Vortex Pok3r med Cherry MX Blue brytare men gillar inte tangenterna riktigt, så jag tänkte byta dem. Var får jag tag på högkvalitativa ISO Nordic keycaps? Alltså med stor enter, åäö osv.

Håll ögonen öppna på GH/DT/Reddit

Skrivet av seville57:

ISO/Nordic layouten är helvete att hitta keycaps sets till, har tyvärr några ISO/Nordic t-bord som inte längre användas pga det av urdåliga utbudet keycaps sets.

Tålamod. Det kommer upp ibland.

Skrivet av SBeaver:

Borde vi kanske gå ihop och göra ett gruppköp av svenska/finska (inte nordiska som blandar danska/norska och svenska) PBT caps?

Jag är på!

Skrivet av seville57:

Man får vänta ett par månader innan man får sina keycaps set/s.

Tålamod. Det är värt det.

Skrivet av pwik:

Har beställt och väntar på keycaps från WASD keyboards. Fick göra en egen layout för att få svenska tangenter + funktionslager för Pok3r. Gick hur bra som helst. Får se hur kvaliteten på tangenterna är sen.

Tunn ABS. Duger alldeles utmärkt, men kommer inte ge dig någon "wow-känsla".

Skrivet av SBeaver:

Det finns FILCO i nordic också från keyboardco. Jag inte hur bra de passar på ett ducky, de är ju tänkta för filco specifikt. Kanske kan man avgöra det genom att kolla på detaljerade bilder av båda brädorna.

Om det är dessa du menar, http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-swedish-finnish-keyset.asp, så passar de utmärkt på Ducky's tangentbord. Det är som @seville57 påpekar fyra tangenter som inte ingår så de får du hitta ersättare till.

Skrivet av SBeaver:

@anon257891: Jag tror inte man får komplett svensk eller nordisk ISO på dessa groupbuys där man har en Nordic option.
Kanske någon mer förenklad variant med nummertangenter som saknar 3:e lager eller nått sånt, annars är skillnaden för stor.

De kit som innehåller "international" kan man t.o.m. få ihop en helt svensk layout. Där det är ett "ISO-kit" brukar det vara UK-ISO.

Skrivet av SBeaver:

Jag undrar om vi skulle kunna uppbringa tillräckligt med mannar för att göra ett egen GB från tyska GMK av SV-ISO här på forumet, med lite hjälp från andra ställen och kanske lite reklam på förstasidan.

Jag är definitivt på!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@=dorf=:

Jag kör Ducky One TKL (precis fått hem det, är nöjd än så länge) så jag har inget problem med saknade tangenter, dock vill jag ha vitt (eller rättare sagt, inte svart) vilket fäller hela idén för min del.

Vi får väl ligga lågt och se om det börjar växa till med tangentbordsnördar först. Det finns helt klart en del av dem, men många har gett upp och bytt till ANSI. Jag köpte ett begagnat tangentbord endast för att ta tangenter ifrån.
Om mycket folk börjar köpa mekaniska tangentbord (läs: julklappar) och börjar tröttna på att det bara finns töntiga gamerbord i svart som ser ut som rymdskepp så kanske det börjar finnas en bas för att göra en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

@=dorf=:

Jag kör Ducky One TKL (precis fått hem det, är nöjd än så länge) så jag har inget problem med saknade tangenter, dock vill jag ha vitt (eller rättare sagt, inte svart) vilket fäller hela idén för min del.

Vi får väl ligga lågt och se om det börjar växa till med tangentbordsnördar först. Det finns helt klart en del av dem, men många har gett upp och bytt till ANSI. Jag köpte ett begagnat tangentbord endast för att ta tangenter ifrån.
Om mycket folk börjar köpa mekaniska tangentbord (läs: julklappar) och börjar tröttna på att det bara finns töntiga gamerbord i svart som ser ut som rymdskepp så kanske det börjar finnas en bas för att göra en beställning.

Finns vita ANSI Ducky One TKL här: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Har ett vitt ISO/Nordic Ducky Shine 2 (funkar ännu) å ett vitt ANSI Ducky One RGB YOTG med Cherry MX Black (fanns bara med Cherry MX Brown å Red i ISO/Nordic layout).

För mig är ISO/Nordic layouten totalt stendöd, kommer aldrig att köpa ett ISO/Nordic t-bord igen.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

@seville57:

Mitt är ISO-UK, med cherry brown och vita ABS. Det funkar ganska bra än så länge att skriva svenska på tycker jag. Man tar fel på ä och ö ibland men annars går det ganska bra. Jag köra alltså svensk inställning på OSet.
Det är tre störande lampor för caps lock osv men det gör inget eftersom det inte finns någon anledning att ha dessa påslagna.
Den trdje lampan är inte num lock eftersom det inte finns, utan en fejk-mus som man kan styra med piltangenterna. Inget jag tänker använda men den kan säkert vara bra i nödfall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att det är ganska svårt att lyckas få ihop 150 intressenter till ett svenskt GMK-set, men det kan absolut vara värt ett försök. När jag försökte med mitt HADd-on kit (svenskifiering av ett tyskt Cherry-set) lyckades jag finna köpare till någonstans mellan 50 och 75 kit @~200SEK/kit (pessimistisk uppskattning för 20 hattar/kit).

Fördelen att köra ett helt set är att köparna slipper gräva upp en gammal Cherrybräda från ebay eller kleinanzeigen om de inte redan har någon hemma, samt att man är fri att välja sina egna färger. Nackdelen är att det rör sig om en del mer pengar, även om man kör minsta möjliga kit (typ 105 tangenter), men att köra så litet tror jag dock är dumt då man riskerar att tappa en del köpare som inte tycker deras val av layout stöds.

För att uppskatta ungefär hur mycket ett set skulle kosta kan vi ta en titt på det billigaste GMK-setet jag sett @150: GMK Barebones Stormtrooper. För $100 (i och med att vi är inom EU behöver vi dessutom betala tysk moms om 19%) får man följande:

Ersätter man grunden med ett svenskt ISO-kit men behåller de flesta av hattarna som erbjuds utöver grunden har man ett ganska solitt kit som passar till många olika tangentbord utan att innehålla alltför många hattar. För att utöka kundbasen skulle jag rekommendera att inkludera hattarna som krävs för DK/NO utöver SE/FI. Kanske slänga med ANSI-kompatibilitet för oss som sedan länge övergett ISO.

Har man kommit så långt återstår mest "bara" att komma överens om färgerna...

Gör man ett pan-nordiskt kit kunde det vara kul att göra ett escape-kit innehållandes esc i gul/blå, blå/gul, vit/blå, blå/vit, blå/röd, röd/blå, vit/röd och röd/vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

@seville57:

Mitt är ISO-UK, med cherry brown och vita ABS. Det funkar ganska bra än så länge att skriva svenska på tycker jag. Man tar fel på ä och ö ibland men annars går det ganska bra. Jag köra alltså svensk inställning på OSet.
Det är tre störande lampor för caps lock osv men det gör inget eftersom det inte finns någon anledning att ha dessa påslagna.
Den trdje lampan är inte num lock eftersom det inte finns, utan en fejk-mus som man kan styra med piltangenterna. Inget jag tänker använda men den kan säkert vara bra i nödfall.

Kör osså med svensk inställning, har osså en fake mus + Numlock (108 keys).
Det som retar mig mycket är att Ducky har en tangent för kalkylatoren på mitt t-bord (första tangenten ovanför Numpad, vet inte om det är samma på Shine 5 RGB).

Bättre som det var på Shine 2, 3, å 4 borden, en tangent för nätet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

@=dorf=:

Jag kör Ducky One TKL (precis fått hem det, är nöjd än så länge) så jag har inget problem med saknade tangenter, dock vill jag ha vitt (eller rättare sagt, inte svart) vilket fäller hela idén för min del.

Vi får väl ligga lågt och se om det börjar växa till med tangentbordsnördar först. Det finns helt klart en del av dem, men många har gett upp och bytt till ANSI. Jag köpte ett begagnat tangentbord endast för att ta tangenter ifrån.
Om mycket folk börjar köpa mekaniska tangentbord (läs: julklappar) och börjar tröttna på att det bara finns töntiga gamerbord i svart som ser ut som rymdskepp så kanske det börjar finnas en bas för att göra en beställning.

Skrivet av Khers:

Jag skulle gissa att det är ganska svårt att lyckas få ihop 150 intressenter till ett svenskt GMK-set, men det kan absolut vara värt ett försök. När jag försökte med mitt HADd-on kit (svenskifiering av ett tyskt Cherry-set) lyckades jag finna köpare till någonstans mellan 50 och 75 kit @~200SEK/kit (pessimistisk uppskattning för 20 hattar/kit).

Fördelen att köra ett helt set är att köparna slipper gräva upp en gammal Cherrybräda från ebay eller kleinanzeigen om de inte redan har någon hemma, samt att man är fri att välja sina egna färger. Nackdelen är att det rör sig om en del mer pengar, även om man kör minsta möjliga kit (typ 105 tangenter), men att köra så litet tror jag dock är dumt då man riskerar att tappa en del köpare som inte tycker deras val av layout stöds.

För att uppskatta ungefär hur mycket ett set skulle kosta kan vi ta en titt på det billigaste GMK-setet jag sett @150: GMK Barebones Stormtrooper. För $100 (i och med att vi är inom EU behöver vi dessutom betala tysk moms om 19%) får man följande:
http://i.imgur.com/4wtxlJr.jpg
Ersätter man grunden med ett svenskt ISO-kit men behåller de flesta av hattarna som erbjuds utöver grunden har man ett ganska solitt kit som passar till många olika tangentbord utan att innehålla alltför många hattar. För att utöka kundbasen skulle jag rekommendera att inkludera hattarna som krävs för DK/NO utöver SE/FI. Kanske slänga med ANSI-kompatibilitet för oss som sedan länge övergett ISO.

Har man kommit så långt återstår mest "bara" att komma överens om färgerna...

Gör man ett pan-nordiskt kit kunde det vara kul att göra ett escape-kit innehållandes esc i gul/blå, blå/gul, vit/blå, blå/vit, blå/röd, röd/blå, vit/röd och röd/vit

GMK, vit text på svarta tangenter, svensk layout = ja, tack!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir något med den gmk gbn då killen som kör den inte verkar ha sådär stenkoll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@=dorf=: Jo, WoB hade inte suttit fel. Blir det inte av kommer det ju en GMK WoB på Originative till hösten. Utan stöd för svensk layout då (men det bekommer ju inte en ANSI-konverterad Khers).

@maximm: Jag tror det handlar mindre om MaNiFeX och mer om de som helt plötsligt backar ur när fakturan kommer. Visst, det är hans första GB, men jag har varit med om värre. Hans enda misstag är att han satt för stor tilltro till folk på internet som inte har några ekonomiska incitament att hålla sitt ord. Jag hoppas i alla fall att BBST blir av, även om det ser en aning dystert ut just nu. Av de GMK GB som gått av stapeln på sistone är det BBST det enda som intresserat mig det minsta...

Permalänk
Medlem

@Khers: Jag är en av dem som var med från dag1, men efter 2 månader och ett inköp av GMK Carbon tappade jag helt lusten. Det skrev jag även i god tid i GH tråden. Hade GB:n varit klar efter två veckor som utlovat hade jag fortfarande följt med, men två månader får många att glömma.

Permalänk
Medlem

@maximm: Då har du i alla fall innan fakturan gått ut avskrivit dig från listan; det jag inte riktigt kan förstå är de som först när fakturan kommer, kommer ihåg att de visst gått med i en GB och att de då helt plötsligt säger sig sakna pengar.

Om du köpte GMK Carbon kanske du kan hjälpa mig förstå hur det kunde bli ett så lyckat set? SA Carbon också för den delen. Jag har förvisso aldrig sett något i verkligheten, men jag har lite svårt att förstå hur Carbon kan dra in 2k beställningar när så många andra har svårt att komma över 150 (exvis BBST och den (i mina ögon) snarlika Skidata+).

Permalänk
Medlem

@Khers:
1. Såldes på MassDrop. MD har extremt stor exponering och ger ett säkert intryck. Här kan "vanliga" människor köpa tryggt utan att de riktigt förstår att de är del av en GB. Det känns som att handla från en butik, bara att man får sakerna sent
2. Väldigt få kits - inga alls tom. Du köpte en sak och fick allti direkt
3. Extremt attraktivt pris. Var det inte $109 som lägst till att börja med, som blev $99?
4. Enkelt färgschema med populära färger och känd profil.
5. En "mytisk" historik och en av de populäraste SA sets som finns gjorde att många som sett bilder på Carbon SA ett tagoch inte haft en chans att köpa det köpte detta istället som ett billigare alternativ.

Ex skidata kostade ju $280 efter GB:n för ett kit (200+80). Jämför det med $100.