Andra generationens Wifi 802.11ac förbättrar både ny och gammal hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Andra generationens Wifi 802.11ac förbättrar både ny och gammal hårdvara

Andra generationens 802.11ac-specifikationer är släppta med löften om förbättrad prestanda och finesser, där stöd för dessa i vissa fall redan finns i tidigare lanserade routrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med ny 802.11 standard. Man kan aldrig få för hög bandbredd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det kommer minska störningar från t.ex. grannars wifi också. Det hade varit nice

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Frågan är ju om det kommer minska störningar från t.ex. grannars wifi också. Det hade varit nice

Har du mycket störningar på 5Ghz?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sebban84: Det beror ju på, i dagsläget är det mycket störningar på 2,4 GHz-bandet eftersom de flesta fortfarande kör på det, men när den breda massan börjar köra 5 GHz kommer samma problematik dyka upp där. Men med förbättringar i 802.11ac wave 2, där tillgängligt spektrum i 5 GHz-bandet utnyttjas mer effektivt, kommer användarupplevelsen bli bättre. Om det sedan kombineras med routrar och klientenheter som stöder MU-MIMO blir prestanda för varje enskild klientenhet också bättre. Men i slutändan går det inte att komma ifrån att prestanda kommer att försämras när ett par dussin hushåll på liten yta använder ett antal wifi-sändande enheter i samma spektrumutrymme.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du mycket störningar på 5Ghz?

Nu när du säger det så.. Jag har faktiskt inte det på mitt trådlösa nätverkskort i den stationära datorn. Ibland sitter jag i köket dit jag inte vill dra någon kabel. Får testa det med min bärbara som har 5g. Routern kör både 5g och 2.5g parallelt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

I stort sett alla nya mobiler har wave2 iaf.

Har både AC87u och en Cisco 1830 hemma! Det är rätt ofta bakåtsträvande produkter som bara har 802.11n får utebli i hemmet sen de införskaffades. De flesta enheter som släpps med 802.11ac idag har wave 2 iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Sebban84: Det beror ju på, i dagsläget är det mycket störningar på 2,4 GHz-bandet eftersom de flesta fortfarande kör på det, men när den breda massan börjar köra 5 GHz kommer samma problematik dyka upp där. Men med förbättringar i 802.11ac wave 2, där tillgängligt spektrum i 5 GHz-bandet utnyttjas mer effektivt, kommer användarupplevelsen bli bättre. Om det sedan kombineras med routrar och klientenheter som stöder MU-MIMO blir prestanda för varje enskild klientenhet också bättre. Men i slutändan går det inte att komma ifrån att prestanda kommer att försämras när ett par dussin hushåll på liten yta använder ett antal wifi-sändande enheter i samma spektrumutrymme.

Min router når inte hela min lägenhet på 65 kvm med 5 GHz och relativt centralt placerat, så problemet borde inte bli så stort förhoppningsvis.

Edit: har betongväggar ska tilläggas som är bland det sämsta för wifi-signaler http://i.stack.imgur.com/UTnA8.png.

Permalänk
Medlem

MU-MIMO ger jag inte mycket för, i alla fall inte på Asus routrar. De begränsar antalet streams per enhet på ett märkligt sätt. Min S7:a blev t. ex 1x1 istället för 2x2 när jag testade att slå på det, så det blev 433 istället för 867Mbps. Ovärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chibariku: Jo det har du absolut rätt i, kommunikationen får bättre bandbredd men sämre räckvidd ju högre upp i frekvensbanden signalerna går, så problemen med störningar i 5 GHz-bandet bör inte bli lika stora som med 2,4 GHz.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MU-MIMO ger jag inte mycket för, i alla fall inte på Asus routrar. De begränsar antalet streams per enhet på ett märkligt sätt. Min S7:a blev t. ex 1x1 istället för 2x2 när jag testade att slå på det, så det blev 433 istället för 867Mbps. Ovärt.

Vet att jag läste någonstans (kan ha varit produktrecension på Prisjakt) att det är en gammal bugg i (åtminstone vissa) ASUS-routrar. Kanske finns ny firmware som fixat det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vet att jag läste någonstans (kan ha varit produktrecension på Prisjakt) att det är en gammal bugg i (åtminstone vissa) ASUS-routrar. Kanske finns ny firmware som fixat det?

Jag kör senaste stabila Merlin, 380.59 och har fortfarande problemet. Får se om det kanske löser sig längre fram då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Angående betongväggar så påminner det mig om en lägenhet på Norrmalm jag var i med betongväggar av den gamla sorten, minst 50-60 cm och platsgjuten med nedblandade stenar av hög järnhalt. Det var totalt dött på andra sidan väggen som en Faradbur. Där kan vi snacka om dålig täckning

Sry 4 OT!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hoppas stabiliteten kan förbättras också. Nuvarande 802.11ac klientprodukter är urusla.
Köpte en Asus PCE-AC68 men den fick datorn att blåskärma vid tung trafik (blåskärmen pekade ut drivrutins-DLL:en varje gång). Bytte till ett Dlink DWA-192 och den funkar stabilare, men laddar men t.ex. ner torrents tappar datorn helt enheten så man måste dra ur och plugga in den igen varje halvtimme ungefär. Problemet verkar var att den blir för varm vid tung trafik som t.ex. torrents.

Bor i hyresrätt så kan inte gärna dra sladdar genom väggarna. Det lutar åt att jag köper en AC87 och kopplar till stationära via nätverkskabel och sedan kör den i bryggläge...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Min router når inte hela min lägenhet på 65 kvm med 5 GHz och relativt centralt placerat, så problemet borde inte bli så stort förhoppningsvis.

Edit: har betongväggar ska tilläggas som är bland det sämsta för wifi-signaler http://i.stack.imgur.com/UTnA8.png.

OK. jag hade fattat det som att det är avståndet mellan armeringsjärnen i betongväggen som avgör om den betongväggen är lätt, svår eller omöjlig att komma igenom.

OnT:
Min erfarenhet är tyvär att alt för få enheter får uppdaterad mjukvara då man hellre säljer nya produkter.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.