PCI Express 4.0 letar sig ut till fabrikerna

Permalänk
Medlem

Njae, blir nog kvar på X79-plattformen ett bra tag till. pga. billiga "monsterdelar" i allt ökande utbud.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju helt klart hoppas på en snabb och smärtfri övergång med.

Personligen kan nog vänta till hösten 2017, mitt system är fem år. Mina USB3-portar är opålitliga så börjar bli sugen. Men flera tusen för USB3-portar är ingen smidig lösning. Sedan mATX så lite svårt att bygga ut.

Samtidigt var inte PCI-e 3.0 introduktionen med Sandy Bridge-E eller vad det nu var helt smärtfri så dumt att stressa. Men bryten kompatibilitet ställer till det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår vad du menar, har börjat se problem i äldre 5+ år moderkort också. Tror väldigt få moderkort är gjorda att fungera så länge, utom ev Gigabyte ultra durable serie, men inte budget kort iaf.

När det gäller PCI-E så var Z77 kompatibel med 3.0, men du behövde en Ivy bridge CPU för att få det. SB har bara PCI 2.0.
Som jag ser den nu så är inte behovet grafikkort, utan GPU + SSD + ev annat. Dvs vi börjar få brist på lediga PCI-E platser för all vi vill ha med. En 4.0 1-2x port borde räcka mer än väl för en M.2 SSD tex, vilket är betydligt enklare att implementera fler av. Alt 4-8x 4.0 för GPUn ger gott om extra kanaler för annat.

Problemet är ju att det jag skriver ovan fungerar kanon, om du har full bakåtkompatibilitet, vilket vi ju tyvärr inte har. Men genom att gå upp snarast möjligt, för tillverkningen iaf, så börjar ju standarden bytas redan nu.
Det tar trots allt 5-10 år att byta en standard... något som alla 2500/2600k och äldre användare där ute är stort bevis på

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som hindrar moderkort att ha PCIE 3.0 OCH 4.0?
Porten är inte bakåtkompatibel, det förstår jag. Men i övergångsperioden borde moderkorten kunna vara utrustade med båda typerna av portar?
På det viset uppnår man bakåtkompabilitet men drar ändå nytta av nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3liskner:

Jag tror inte det är något problem. Du kan titta på den här videon (vid 59:20). i7-6700k och 2 st gtx 980 (som får all ström över PCIe kontakten) som drivs av 450w psu inkopplad med en kontakt som är mindre än en molex (fast med fler sladdar).

https://youtu.be/qIVutYE6vxc?t=3561

HP har 6+4 pin istället för 24pin kontakten på vissa moderkort i OEM datorer (+en 4 pin för cpu) och som dessutom dessutom har 2st 6 pin kontaker på moderkortet där man kan koppla in 5st SATA enheter. Så jag tror inte det skulle vara något problem att skicka mer ström över PCIe utan att byta ut 24 pin kontakten till en större.

Imponerande liten burk det där.

Ska väl nämnas att det inte är desktopvarianten av GTX980 i denna, utan laptopversionen GTX980m som sitter i, vilket förklarar en del, tex ström till grafikkorten enbart via bussen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag köpte dator precis innan PCIe 3.0 kom ut, någon månad efter fanns det Gen 3 moderkort med stöd. Så nu kan jag lugnt vänta tills 4.0 kommer så man inte gör samma misstag, speciellt när 4.0-kort inte blir bakåtkompatibla.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Imponerande liten burk det där.

Ska väl nämnas att det inte är desktopvarianten av GTX980 i denna, utan laptopversionen GTX980m som sitter i, vilket förklarar en del, tex ström till grafikkorten enbart via bussen.

Det är inte 980m. Det är desktop gtx 980 för laptop. Kolla vid 4:20.

https://www.msi.com/product/vortex/Vortex-G65-6QF-SLI.html#he...
http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-980...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Förstår vad du menar, har börjat se problem i äldre 5+ år moderkort också. Tror väldigt få moderkort är gjorda att fungera så länge, utom ev Gigabyte ultra durable serie, men inte budget kort iaf.

När det gäller PCI-E så var Z77 kompatibel med 3.0, men du behövde en Ivy bridge CPU för att få det. SB har bara PCI 2.0.
Som jag ser den nu så är inte behovet grafikkort, utan GPU + SSD + ev annat. Dvs vi börjar få brist på lediga PCI-E platser för all vi vill ha med. En 4.0 1-2x port borde räcka mer än väl för en M.2 SSD tex, vilket är betydligt enklare att implementera fler av. Alt 4-8x 4.0 för GPUn ger gott om extra kanaler för annat.

Problemet är ju att det jag skriver ovan fungerar kanon, om du har full bakåtkompatibilitet, vilket vi ju tyvärr inte har. Men genom att gå upp snarast möjligt, för tillverkningen iaf, så börjar ju standarden bytas redan nu.
Det tar trots allt 5-10 år att byta en standard... något som alla 2500/2600k och äldre användare där ute är stort bevis på

Precis, processorerna klarar sig ofta länge men moderkorten är helt klart betydligt känsligare. Det är ju ganska lätt att få tag i Sandy Bridge-processorer idag. Passande moderkort är desto svårare och de som finns är ju också använda och med stor risk slitna. Mitt moderkort (Asrock Z77 Extreme4-M) har hållit rätt bra i övrigt men just USB3-portarna bråkar gärna.

Exakt, vid tidpunkten ville jag inte ha en Ivy med alla dess problem, speciellt för överklockning (som jag knappt sysslat med ändå hehe). Var lättare att hitta Z77-moderkort vid tidpunken så fick bli en liten blandning. Trodde inte PCI-e 3.0 var värt "nackdelen" att köra en Ivy och fyra år senare så har jag inte känt någon större saknad. Skulle väl möjligen ha varit om jag kört Crossfire med dubbla R9 290 men förmodligen skulle inte PCI-e 2.0 med x8-slot bromsa så mycket även då förstås.

Jag håller helt med om platser och kanaler. Jag borde själv ha kollat upp Sandy Bridge nogrannare innan köp. Jag kom själv från X58 och i7 920 som har extremt mycket features. VT-d och fler PCI-e kanaler förlorade jag vid uppgraderingen (VT-d sved en del efter att jag upptäckte misstaget) men överlag blev jag riktigt nöjd. Betydligt nyare plattform, nya standarder för anslutningar och gränssnitt, lägre strömförbrukning. Och den håller ju också riktigt bra med.

Instämmer helt med sista stycket. Sista man vill är ju att uppgradera innan PCI-e 4.0 och sedan tvingas byta efter 1-2 år då branschen slutat lansera instickskort som stödjer PCI-e 3.0 och bakåt. Såvida det inte blir som vid övergången från AGP till PCI-e där custom-kort släpptes flera år senare till de som fortfarande sitter på gamla system.

Permalänk
Medlem

Det kanske är bättre om du lägger in en direktlänk till videon då infogade videos startar från början och ej från tidpunkten som finns i länken.

Skrivet av Jaevel:

Vad är det egentligen som hindrar moderkort att ha PCIE 3.0 OCH 4.0?
Porten är inte bakåtkompatibel, det förstår jag. Men i övergångsperioden borde moderkorten kunna vara utrustade med båda typerna av portar?
På det viset uppnår man bakåtkompabilitet men drar ändå nytta av nästa generation.

Med tanke på att instickskort med PCI-E 3.0 är kompatibla med PCI-E 4.0 portar men inte det motsatta så är det lite korkat att ha både 3.0 och 4.0 platser på moderkortet när både 3.0 och 4.0 grafikkort fungerar i 4.0 portar. För mig är det ju tidigare man implementerar 4.0 portar desto bättre.

Däremot oroar jag ju mig hur det kommer att se ut för grafikkort de nästkommande 3-5 åren när väl PCI-Express 4.0 har blivit standard i moderkort, om man fortsätter att släppa grafikkort i 3.0 varianter så är det inga problem för användare med PCI-Express 3.0 moderkort men om man slutar släppa grafikkort med 3.0 anslutning och bara släpper de med 4.0 anslutningar kommer man att få problem. Med tanke på att 3.0 kort är kompatibla med både 3.0 och 4.0 portar kommer man förmodligen bara släppa grafikkort med 3.0 anslutningar, iallafall tills man börjar märka att 3.0 anslutningen inte har tillräckligt med bandbredd för korten.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Skrivet av FishTank:

Det kanske är bättre om du lägger in en direktlänk till videon då infogade videos startar från början och ej från tidpunkten som finns i länken.

PSUn
https://youtu.be/qIVutYE6vxc?t=3561

GPU
https://youtu.be/s2334eeA9Zs?t=262

Permalänk
Medlem

Hitta en del sidor som nämnde att det skulle vara GTX980m, men efter lite grävande så stämmer inte detta, men det är inte samma variant som sitter i diskreta desktop datorer utan det är MXM versionen av GTX980 i denna burk, skillnad lär vara att det är lite mer optimerad ur strömsynpunkt och kanske körs lite mildare då den är tänkt för laptops och liknade kompakta burkar, någon TDP siffra nämns inte av nvidia.

Men ändå att dom kan förse hela datorn med ström med den lilla klena kontakten är nästan konstigt, vilket Linus också tycker. man undrar nästan var haken är.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Betyder inte GT/s GigaTexels/s och inte GigaTransfers?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittar inget i ursprungsatriklen som nämner inkomptabilitesproblemen som nämns i swecs artikel. Wikipedia nämner att den ska vara mjukvarumäsigt och gränsnittsmäsigt komptabil, inget om inkompatibilitet. Skulle vilja ha en källa på påståendet att man inte kan använda 4.0 kort i 3.0 eller lägre portar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Hittar inget i ursprungsatriklen som nämner inkomptabilitesproblemen som nämns i swecs artikel. Wikipedia nämner att den ska vara mjukvarumäsigt och gränsnittsmäsigt komptabil, inget om inkompatibilitet. Skulle vilja ha en källa på påståendet att man inte kan använda 4.0 kort i 3.0 eller lägre portar.

Skulle inte förvåna mig om det verkligen är så. Datorbranschen vill väl hitta sätt att tvinga oss att köpa nytt.

Tänk på de av oss som sitter på smått antika Sandy Bridge-plattformar och fortfarande inte ligger nämnvärt efter flera generationer nyare plattformar.

Permalänk
Medlem

Jo men var är bevisen? Att swec säger att det är så är inget bevis om det inte kommer från PCI-SIG. Får väl kolla på deras hemsida igen.
Tweaktown citerar samma uttalande inklusive lite andra sidor från tidigt 2015 (gammal nyhet detta) som swec översatt men det står inget orsak till varför det fungera ena hållet men inte det andra.
Varför skulle ett 4.0 kort inte kunna stödja 3.0 standarden också precis som 3.0 kort i dag kan köras i 2.0, 1.1 standarden?

Det faktum att 3.0 kort kan köras i 4.0 port betyder att det finns pin kompatibilitet där i alla fall, så varför skulle ett 4.0 kort inte kunna stödja 3.0 också och droppa ner i 3.0 läge eller även 2.0 osv i ett äldre moderkort.

Permalänk
Medlem

Äntligen hittade jag det jag sökte på PCISIG sida under deras Q&A.

https://pcisig.com/faq?field_category_value%5B%5D=pci_express...

Citat:

PCI-SIG is proud of its long heritage of developing compatible architectures and its members have consistently produced compatible and interoperable products. In keeping with this tradition, the PCIe 4.0 architecture is compatible with prior generations of this technology, from software to clocking architecture to mechanical interfaces. That is to say PCIe 1.x, 2.x and 3.x cards will seamlessly plug into PCIe 4.0-capable slots and operate at the highest performance levels possible. Similarly, all PCIe 4.0 cards will plug into PCIe 1.x-, PCIe 2.x- and PCIe 3.x-capable slots and operate at the highest performance levels supported by those configurations.

Med andra ord kan man köra 4.0 kort ända ner till version 1.x av PCI-E.

Ända jag hittar som säger motsatsen är ett Citat varje tech sida verkar citera utan förklaring och det citat är från tidig 2015 med andra or är swec nyhet både urgammal och felaktig.

Det jag tror är orsaken till det felaktiga citatet är att vem som nu intervjuade en person i fråga blanade ihop det faktum att PCI-E revision 5 troligen blir optiskt och det kan nog avsluta tidigare kompatibilitet. Varför jag tror det är att version 5 ofta nämns i samma artiklar och där säger man just att det troligen blir optisk.

Dessutom finns det andra indikationer på kompatibilitet så som dessa dokument.
Nu är jag igen expert men inget där tyder på inkompatibilitet heller.
https://pcisig.com/sites/default/files/files/PCIe_CEM_4_0_Pre...
Här är ett annat dokument som också antyder att PCI-E 4.0 är kompatibilitet med tidigare standarder och igen inkompatibiliteter nämns.
http://www.openserversummit.com/English/Collaterals/Proceedin...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Äntligen hittade jag det jag sökte på PCISIG sida under deras Q&A.

https://pcisig.com/faq?field_category_value%5B%5D=pci_express...

Med andra ord kan man köra 4.0 kort ända ner till version 1.x av PCI-E.

Ända jag hittar som säger motsatsen är ett Citat varje tech sida verkar citera utan förklaring och det citat är från tidig 2015 med andra or är swec nyhet både urgammal och felaktig.

Det jag tror är orsaken till det felaktiga citatet är att vem som nu intervjuade en person i fråga blanade ihop det faktum att PCI-E revision 5 troligen blir optiskt och det kan nog avsluta tidigare kompatibilitet. Varför jag tror det är att version 5 ofta nämns i samma artiklar och där säger man just att det troligen blir optisk.

Dessutom finns det andra indikationer på kompatibilitet så som dessa dokument.
Nu är jag igen expert men inget där tyder på inkompatibilitet heller.
https://pcisig.com/sites/default/files/files/PCIe_CEM_4_0_Pre...
Här är ett annat dokument som också antyder att PCI-E 4.0 är kompatibilitet med tidigare standarder och igen inkompatibiliteter nämns.
http://www.openserversummit.com/English/Collaterals/Proceedin...

Vore verkligen bra om det är kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

de kommer nog lösa det där... tror fan inte de blir så :/

AMD brukar vara mer sjyrre runt sånt där en Intel, som röd är jag inte orolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vore verkligen bra om det är kompatibelt.

Jag tror ju mer på Organisationen bakom standarden än 1 år gammalt ryckte som består av en mening utan källa.

Finns inte heller någon logik i det hela heller. Man har en PCi-E kontroller i var ända då det är Point to Point, båda bör vara likvärdiga så om den ena är 4.0 kompatibel och kan synca 3.0 så borde vise versa fungera med, alltså bör inte spela någon roll vilken ända som är 4.0 utan enbart den som har äldst standard sätter gränsen.

Permalänk
Medlem

"men även om man ska överge kopparanslutningar till förmån för optiska länkar."
Sen 2001 och framåt, varje gång jag kommit in på diskussionen gällande hastigheter mellan komponenter så har jag alltid sagt att optiska ledningar är framtiden.
This brings me much joy :')

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Sett till dagens perspektiv så är varken nvidia eller amd i närheten av att maxa pci express 3 men det är å andra sidan trevligt att de är på tårna och tänker framåt i tid

Finns ju även SSD till PCIE. Sedan kommer det garanterat något snabbare än SSD det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av auL:

Betyder inte GT/s GigaTexels/s och inte GigaTransfers?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i det här fallet. Pratar man dataöverföring är det transfer. En Texel är relaterat till grafikkorts prestanda (antal pixlar med textur och filter). Samma bokstav kan betyda olika saker i olika sammanhang. Det skulle även kunna vara GigaTesla/s. Det är lite lurigt med enheter. Man måste alltid hålla koll på sammanhanget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Sett till dagens perspektiv så är varken nvidia eller amd i närheten av att maxa pci express 3 men det är å andra sidan trevligt att de är på tårna och tänker framåt i tid

Hem PC, tex Gaming är snarare undantage än normen.

PCIE 4.0 efterfrågas i servers som redan maxar standarden pga allt ökad nätverkstrafik.
GPGPU applikationer maxar gränssnittet för många applikationer i servers.
Superdatorer behöver alltid med I/O, IBM vill använda PCI-E 4.0 i kommande Power 9 för att snabbare kunna arbeta mot annan hårdvara så som GPGPU'er eller nätverk som exempel.
SSD'er är ett annat område som snabbt ökar och börjar springa om PCIE bussens potential.
Det används i mobiltelefoner och annat också, det är billigare, enklare och mer kompakt med EN PCI-E buss som är 2x snabbare än att ha 2st tex hälften så snabba.

Faktum är att PCI-E står och stampar i hastighet likt vad hårddiskar gör, vi vanliga dödliga lider inte så mycket av det än, vi får mer grafikminne på fåra grafikkort om det begränsar helt enkelt och det är kostnadseffektivt nog men för företag är det ett problem, dom behöver PCI-E 4.0 förra året.

@anon5930 Swec redaktionen bekräftar att det var felaktigt och har nu uppdaterar artikel. Så folk med PCI-E 3.0 moderkort kan sova lugnt när AMD/Nvidia introducerade 4.0 graikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Hem PC, tex Gaming är snarare undantage än normen.

PCIE 4.0 efterfrågas i servers som redan maxar standarden pga allt ökad nätverkstrafik.
GPGPU applikationer maxar gränssnittet för många applikationer i servers.
Superdatorer behöver alltid med I/O, IBM vill använda PCI-E 4.0 i kommande Power 9 för att snabbare kunna arbeta mot annan hårdvara så som GPGPU'er eller nätverk som exempel.
SSD'er är ett annat område som snabbt ökar och börjar springa om PCIE bussens potential.
Det används i mobiltelefoner och annat också, det är billigare, enklare och mer kompakt med EN PCI-E buss som är 2x snabbare än att ha 2st tex hälften så snabba.

Faktum är att PCI-E står och stampar i hastighet likt vad hårddiskar gör, vi vanliga dödliga lider inte så mycket av det än, vi får mer grafikminne på fåra grafikkort om det begränsar helt enkelt och det är kostnadseffektivt nog men för företag är det ett problem, dom behöver PCI-E 4.0 förra året.

@anders190 Swec redaktionen bekräftar att det var felaktigt och har nu uppdaterar artikel. Så folk med PCI-E 3.0 moderkort kan sova lugnt när AMD/Nvidia introducerade 4.0 graikkort

Jag ser ingen uppdateringsnotis om det men bra om det är så iallafall. Gör det enklare att uppgradera framöver.

Permalänk
Medlem

Fick PM av dom och om du läser det igen ser du att dom ändrat.

Dom gör inte alltid notiser, dom har ändrat artiklar förr när jag påpekat fel utan att skriva ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hem PC, tex Gaming är snarare undantage än normen.

PCIE 4.0 efterfrågas i servers som redan maxar standarden pga allt ökad nätverkstrafik.
GPGPU applikationer maxar gränssnittet för många applikationer i servers.
Superdatorer behöver alltid med I/O, IBM vill använda PCI-E 4.0 i kommande Power 9 för att snabbare kunna arbeta mot annan hårdvara så som GPGPU'er eller nätverk som exempel.
SSD'er är ett annat område som snabbt ökar och börjar springa om PCIE bussens potential.
Det används i mobiltelefoner och annat också, det är billigare, enklare och mer kompakt med EN PCI-E buss som är 2x snabbare än att ha 2st tex hälften så snabba.

Faktum är att PCI-E står och stampar i hastighet likt vad hårddiskar gör, vi vanliga dödliga lider inte så mycket av det än, vi får mer grafikminne på fåra grafikkort om det begränsar helt enkelt och det är kostnadseffektivt nog men för företag är det ett problem, dom behöver PCI-E 4.0 förra året.

@anders190 Swec redaktionen bekräftar att det var felaktigt och har nu uppdaterar artikel. Så folk med PCI-E 3.0 moderkort kan sova lugnt när AMD/Nvidia introducerade 4.0 graikkort

Ja visst, för servrar till företag är det intressant men det är inte ofta fokus på sweclockers är företagsmarknaden för servrar. Sen är det rätt få företag som har råd att maxa sina servrar så pass så det blir intressant. Själv ser jag inte heller något behov för privatpersoner att använda pcie bussen till ssd's och då brukar jag själv köpa high-end.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja visst, för servrar till företag är det intressant men det är inte ofta fokus på sweclockers är företagsmarknaden för servrar. Sen är det rätt få företag som har råd att maxa sina servrar så pass så det blir intressant. Själv ser jag inte heller något behov för privatpersoner att använda pcie bussen till ssd's och då brukar jag själv köpa high-end.

Spelar ju lite roll vad focus på sweclockers är när det är enprocentarna.

Företag av billiga datorer är intreserade av det med likt PCI-E 3.0 då PCB'n blir billigar med färre lednigsbanor om man kan få samma bandbred över helften. Det sparar pengar även på billiga PC's på onoff.