Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Permalänk
Medlem

Men den ideen om att göra kryssrutan/avsluta-knappen till ett verkställa/OK-knapp visar på Microsofts dåliga kundrelationer.
Fast antar att tilltaget fick genomslag eftersom Win10 användandet steg med flera procent mellan februari och första halvan av juni.

Microsoft bekräftar att Win10 inte är lockande nog för att tas emot gratis, Microsoft måste "sol och våra" Win10 på Windows-användare.

Win8.x var ju ingen succés och Win10 är inte det heller efter nära ett år.

Kanske dags för styrelsen på Microsoft att börja fundera på att kicka Natayella och komma med en ny Windowsversion.
Det var ju så MS-styrelse löste problemet med Win8.x och Ballmer

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Jag har fått sån fruktansvärd avsmak för Microsoft genom hur de designat och sålt Windows 8, 8.1 och 10, så Windows 7 är den sista Windows jag någonsin kommer att använda. Microsoft har uppfört, och uppför, sig otroligt oskickligt och oseriöst.

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Kanske dags för styrelsen på Microsoft att börja fundera på att kicka Natayella och komma med en ny Windowsversion.

Kanske är läge för styrelsen på Microsoft att börja fundera på att uppträda etiskt, och ta sina kunders klagomål om UI design och spioneri/integritetskränkningar på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Jag har gått från 7>8>8.1>10 och aldrig varit med om låsningar och vilda omstarter på någon av dem. Istället för att klaga på operativsystemet kanske du ska ta en titt på din hårdvara? Windows 10 kan inte fixa din trasiga hårddisk

Som redan påpekats, så är det (naturligtvis) samma dator.
Detta är ju en uppgradering, därför mer problem antar jag, men jag vill påpeka att skillnaden är mycket liten mot 8.1.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skönt också att du är en av de som fattar att man inte ör mer övervakad med Windows 10 än tidigare.

Fast det är du ju. Windows 8.1 och Windows 10 är de första Windows som är skrivna speciellt för att samla data om användaren för att sälja annonser, och de första där Microsoft är lika aggressiva, eller aggressivare, vad gäller att samla information om användaren som Google:s Android. Sen har iofs en del av detta spionerande i efterhand lagts till Windows 7 och 8 i form av patchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fast det är du ju. Windows 8.1 och Windows 10 är de första Windows som är skrivna speciellt för att samla data om användaren för att sälja annonser, och de första där Microsoft är lika aggressiva, eller aggressivare, vad gäller att samla information om användaren som Google:s Android. Sen har iofs en del av detta spionerande i efterhand lagts till Windows 7 och 8 i form av patchar.

Som sagt... Den data som folk bryr sig om att hålla privat finns mest på webben, och webben har ju inte ändrats i och med Windows 10. Och vad gäller annonser är det samma där. Man kan gissa bättre vad en användare kommer klicka på genom att skrapa surfhistorik än man kan om man har telemetridata från operativet i sig.

Vi är redan övervakade bortom anständighetens gräns av allsköns och privatliv idag finns inte på samma sätt idag som för säg 20 år sedan. Folk blinkar inte ens. Sedan kommer Microsoft och gör samma sak och hela internet hotar att rage-quitta sit Wintendospel. Jag tycker det känns rätt så genomskinligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Fel! Har nu två rena Linuxburkar, en laptop och en fast. Meckar med att få dem att problemfritt samexistera med ett gäng Win7-PC i hemnätverket. Allt funkar från Ubuntusidan, lite knöligt från Win men det fixar sig nog med bättre kunskaper.
Kunde jag få diverse fotoredigeringsprogram att funka under Linux åker MS ut helt.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Fel! Har nu två rena Linuxburkar, en laptop och en fast. Meckar med att få dem att problemfritt samexistera med ett gäng Win7-PC i hemnätverket. Allt funkar från Ubuntusidan, lite knöligt från Win men det fixar sig nog med bättre kunskaper.
Kunde jag få diverse fotoredigeringsprogram att funka under Linux åker MS ut helt.

Ser du dig som en representativ användare sett till den stora massan? Jag kör också Linux i Dualboot, men faktum kvarstår att Linux på skrivbordet inte ökar. Detta trotts att folk pratat om att kasta ut Windows genom fönstret (See what I did there?) sedan Windows 8 och styggelsen "startskärmen" gjorde sitt intåg.

Det händer inte. Folk gapar och gnäller lite på forum ett tag. Sedan lugnar de ner sig. Att ha en gnällig kundbas är inte detsamma som att ha en flyktig kundbas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det enda jag verkligen inte gillar med win10 är den ofrivilliga skitreklamen som MS har lagt in lite här och var. Får då och då upp rutor om att "testa office 365 gratis i ett år~" osv liknande rutor då och då. Samma sak med alla bloatware-äckelappar som är installerade från början och som är helt omöjliga att få bort (de återinstalleras automatiskt om du manuellt tar bort dem från biblioteket)

Det du ser idag är garanterat bara början! Finns en anledning varför det inte går att stänga av uppdateringar i Win 10 för vanliga användare förutom att dra ut nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

...Microsoft har varit tydliga med att detta inte ska tolkas som ett erkännande från deras sida utan bara ett sätt att undvika en utdragen rättsprocess.

Mer BS från Microsoft!

Kan de driva stora tvister i åratal skulle de nog klara av denna också som är obetydlig i jämförelse.

Hoppas fler drar dem till domstol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Fel! Har nu två rena Linuxburkar, en laptop och en fast. Meckar med att få dem att problemfritt samexistera med ett gäng Win7-PC i hemnätverket. Allt funkar från Ubuntusidan, lite knöligt från Win men det fixar sig nog med bättre kunskaper.
Kunde jag få diverse fotoredigeringsprogram att funka under Linux åker MS ut helt.

Lösningen heter Virtualbox!

Helt gratis och funkar kalas för de Windows program jag fortfarande är beroende av. Windows 7 ser ut att bli mitt sista MS OS om de fortsätter i nuvarande riktning.

Skrivet av Ozzed:

Ser du dig som en representativ användare sett till den stora massan? Jag kör också Linux i Dualboot, men faktum kvarstår att Linux på skrivbordet inte ökar. Detta trotts att folk pratat om att kasta ut Windows genom fönstret (See what I did there?) sedan Windows 8 och styggelsen "startskärmen" gjorde sitt intåg.

Det händer inte. Folk gapar och gnäller lite på forum ett tag. Sedan lugnar de ner sig. Att ha en gnällig kundbas är inte detsamma som att ha en flyktig kundbas.

Tiden får utvisa hur det blir men jag skulle inte vara så säker som du verkar vara. Det har sålts miljontals Linux SBC (läs Raspberry Pi etc.) som dagens barn och tonåringar lär sig Linux på och frågan är vilket OS de önskar/rekommenderar om ett antal år när de kommer ut i arbetslivet?

Även MS har reagerat på detta när de insåg hur stort det blev och släppe ett "Windows 10 för Rpi" som IMO inte har något att erbjuda jämfört med Linux.

Jag tolkar MS agerande senaste tiden delvis som ett tecken på desperation - de är väl medvetna om hoten mot deras dominans på desktopen.

Nu är jag inte så naiv att tro Linux/Apple/Android kommer att bli dominerande men tror definitivt att de kommer att fortsätta ta marknadsandelar, delvis pga av missnöje med MS nuvarande kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Lösningen heter Virtualbox!

Helt gratis och funkar kalas för de Windows program jag fortfarande är beroende av. Windows 7 ser ut att bli mitt sista MS OS om de fortsätter i nuvarande riktning.

Tiden får utvisa hur det blir men jag skulle inte vara så säker som du verkar vara. Det har sålts miljontals Linux SBC (läs Raspberry Pi etc.) som dagens barn och tonåringar lär sig Linux på och frågan är vilket OS de önskar/rekommenderar om ett antal år när de kommer ut i arbetslivet?

Även MS har reagerat på detta när de insåg hur stort det blev och släppe ett "Windows 10 för Rpi" som IMO inte har något att erbjuda jämfört med Linux.

Jag tolkar MS agerande senaste tiden delvis som ett tecken på desperation - de är väl medvetna om hoten mot deras dominans på desktopen.

Nu är jag inte så naiv att tro Linux/Apple/Android kommer att bli dominerande men tror definitivt att de kommer att fortsätta ta marknads andelar.

Jag tror snarare desktop som koncept går under innan Windows gör det. Om 10 år kanske hårdvaran i mobiltelefonen är så pass fläskig så du kan köra prestandakrävande applikationer, och kan man då få bild och input trådlöst... Så behövs varken desktop-dator eller Windows.

Microsoft har ju även integrerat Bash i Windows 10, eller snarare ska, med anniversary update, så jag tror det mer handlar om att man ser att intresset för Linux växer, och då ser man hellre attt folk kan köra Linux på/i Windows än att Windows dumpas.

Att jag är säker på att kunderna stannar är för att liknande har hänt förr. Windows 95, me, Vista osv har alla orsakat kollektiv huvudvärk och en beslutenhet att gå över till Linux hos kunderna.. Men när stormen lagt sig så sitter man still i båten ändå.

De som växer upp idag är snarare vana med Android och iOS än Linux generellt, eftersom det är de operativen folk, och speciellt unga, spenderar mest tid med, så jag tror snarare vi kommer få se mer utvecklade versioner av dessa för stora skärmar frammöver, om 5-10 år som sagt.

Men ingen vet ju hur det blir, vi kan bara spekulera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Lösningen heter Virtualbox!

Nikons bildhanteringsprogram är klumpigt kodade och går rejält trögt med klockad 4770K och Win7, Win i Virtualbox blir knappast snabbare.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Kunde jag få diverse fotoredigeringsprogram att funka under Linux åker MS ut helt.

Själv har jag valt OS X just pga fotoredigeringsprogram. Är beroende av Nikon NX/ViewNX, Capture One samt Lightroom. Samtliga program finns även för Windows. Linux är inget alternativ för mig i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Undrade vad KB3173040 var för någon uppdatering när den dök upp för ett par dagar sedan (2016-06-30) på min 8.1-laptop. Nu är jag glad att jag inte installerade den.

Har noll i förtroende för Microsoft nu, då KB-informationen inte ens var tillgänglig när de släppte "uppdateringen". Riktigt fult spel av Microsoft kring Windows 10-utrullningen. Känns skönt att ha kvar foliehatten på huvudet ett tag till.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3173040

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Nu är jag inte så naiv att tro Linux/Apple/Android kommer att bli dominerande men tror definitivt att de kommer att fortsätta ta marknadsandelar, delvis pga av missnöje med MS nuvarande kurs.

Du behöver inte vänta på Android ivf. Det är redan helt dominerande på en marknad för enheter som är betydlig större än den allt mer krympande PC-marknaden.

Linux på PC tror jag kommer att finnas kvar, men aldrig någonsin slå igenom för majoriteten av användare.

Linux är dock helt dominerande på både HPC och IOT, och i princip även på Internet-seversidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv har jag valt OS X just pga fotoredigeringsprogram. Är beroende av Nikon NX/ViewNX, Capture One samt Lightroom. Samtliga program finns även för Windows. Linux är inget alternativ för mig i det avseendet.

Samma sak för mig som också fotar. Nu har jag varken tid eller vilja att köra Linux ändå iofs. Tycker generellt att både OS X och Windows fungerar bra för mig (små problem och förbättringpotential finns ju med i princip alla produkter - däremot så håller jag med om mycket i kritiken emot Microsofts aggresiva W10-utrullning), men för den som kör Linux så kan ju tex VMware vara värt att pröva för att köra ovan nämnda program.

För lite mer avancerad användning (tex hårvarukalibrerade skärmar och tillhörande färgprofiler), så är jag dock lite mer osäker/tveksam till hur enkelt det är att få till i Linux även med viritualisering (om det går alls vill säga). Men för att enbart köra tex Adobe Lr så kan det ju vara värt att testa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/