HTC Vive avknoppas till dotterbolag

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive avknoppas till dotterbolag

HTC avknoppar sin satsning på virtuell verklighet till ett separat dotterbolag för att säkra samarbeten och bli mer konkurrenskraftiga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett väntat beslut. Är själv lite förvånad att det dröjde så pass länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Men vad ska dom heta? Kort å gott Vive kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid bra att dela upp verksamheten som Sony också gjort nyligen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Om det ena företaget går i konkurs så påverkas inte det andra. Att ha alla delar i samma företag är som att lägga alla ägg i samma korg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Siffror, istället för att allt går dåligt så är det bara ett dotterbolag som går dåligt. Det gör det enklare för deras ekonomer att hålla koll och på så sätt dra i spaken ifall något behövs göras.
Dessutom ser det bättre ut för investerare att kunna peka på något som går bra.

Permalänk
Inaktiv

Tror stenhårt på att det här är början på slutet av HTC som mobiltillverkare. Så småningom så kommer "HTC VR" att bli ett fristående bolag från HTC. HTC Mobildivision går med förlust. Se vad Microsoft gjorde med sin mobilsatsning.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Ifall HTC förlorar massor efter en stor VR satsen så är det lätt att aktieägarna skyller på VR-delen även om det egentligen är beroende av något helt annat som t.ex. mobil marknaden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Det är rätt vanligt att man gör så här. Samsung och LG består t.ex. vart och ett av över 30 olika bolag, men från konsumenthåll pratar man bara om "Samsung" och "LG".