Söker stilren laptop med prestanda

Permalänk
Medlem

Söker stilren laptop med prestanda

Tjenare gänget!

Jag söker en stilren laptop 13-15", aluminium chassi (God byggkvalité) och god prestanda. i5/i7 quad core och dedikerad grafikkrets.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

@Rolle90: Senaste Razer Blade? Dell XPS 9550?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@Rolle90: Senaste Razer Blade? Dell XPS 9550?

ja jag hittade Dell XPS 9550 här om dagen och är rätt sugen på den faktiskt, den ser ju faktiskt rätt lovande ut
Razer laptopsen har jag hört ska vara bra, men jag har svårt med den gröna belysningen ( Ja jag vet det är en skitgrej, tidigare har jag aldrig brytt mig om hur datorn ser ut, men just nu söker jag efter något lite mer elegant)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@Rolle90: Senaste Razer Blade? Dell XPS 9550?

Hur ser skillnaden mellan 960m och 970m ut? Jag vet att ingendera kommer kunna driva spel i 3k. men hur ser det ut i 1080p?

Från vad jag kan hitta är 970m en bra bit (ca 30%) bättre än 960m, men om du har någon erfarenhet av dessa kretsar i verkligheten skulle jag uppskatta att veta hur de känns.

Jag planerar inte att spela jätte krävande saker, men samtidigt skulle jag inte vilja att den måste ta i för att driva enkla saker.. (skulle gärna att de är tyst om jag inte spelar)

Hur ser det ut med värmeutveckling och thermal throttling på dessa två? Det är ju ändå mycket kraft i ett väldigt smalt paket och vad jag hört av MSI bärbara så har de stora problem med värme..

XPS är helt klart snygg, speciellt med infinityedge..
Razor har mer kraft under huven med 970m..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Blev kär i Microsoft Surface Book när jag var i USA. Lika snygg som Macbooks men absolut mer kraftfull med t.ex dedikerat grafikkort. Tyvärr finns den endast i utlandet ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Rolle90: Nya Razer Blade har ju gjort sig av med den olidliga fonten på tangenterna och har RGB-backlight så du kan ju få den se ut hur du vill Håller iofs. med om att den fortfarande ser lite "turbomegagamer" ut, fast avsevärt mindre med dom två grejorna fixade.

@Plasmatic: Jag har inte direkt jämfört dom, men det är klart att 970m är ordentligt mycket bättre. Frågan är bara om man inte ska vänta på Pascal, många av förbättringarna som t.ex. lägre TDP, verkar ju helt klart mer relevanta på mobilsidan. Samtidigt går dom ju varmare vad det verkar som, och det är ju klart mer negativt i en notebook.

Permalänk
Medlem

jag är lite sugen på den här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3425200
den är dock i dyraste laget kan jag tycka framförallt då den "bara" har en i5.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Fick hem min Dell XPS 9550 idag
Riktigt trevlig dator faktiskt

dock har jag ett problem... datorn har ju en 1tb hdd med 32gb(?) SSD hybrid. Datorn är brutalt seg och hårddisken går på 100% även efter omstart med en läshastighet på ca 2mb/s.....
alla drivrutiner ska vara uppdaterade
wtf`?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Fick hem min Dell XPS 9550 idag
Riktigt trevlig dator faktiskt

dock har jag ett problem... datorn har ju en 1tb hdd med 32gb(?) SSD hybrid. Datorn är brutalt seg och hårddisken går på 100% även efter omstart med en läshastighet på ca 2mb/s.....
alla drivrutiner ska vara uppdaterade
wtf`?

http://www.howtogeek.com/195262/hybrid-hard-drives-explained-...

Om jag har förstått det rätt kommer en hybrid disk att "lära" sig vilka filer som används oftast och automatiskt lägga in dem på SSD-delen, så den kommer vara långsam i början men bli snabbare snart.

"A hybrid hard drive will be significantly faster than a mechanical drive. That caching algorithm will store operating system and program files in the solid-state memory, offering solid-state speeds when accessing cached files.

Hybrid drives start on the slow side. When you start using a hybrid drive, no caching will have occurred — so the drive will be just as slow as a traditional mechanical drive. As you use the drive and it learns which files should be cached, speed will gradually improve."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

http://www.howtogeek.com/195262/hybrid-hard-drives-explained-...

Om jag har förstått det rätt kommer en hybrid disk att "lära" sig vilka filer som används oftast och automatiskt lägga in dem på SSD-delen, så den kommer vara långsam i början men bli snabbare snart.

"A hybrid hard drive will be significantly faster than a mechanical drive. That caching algorithm will store operating system and program files in the solid-state memory, offering solid-state speeds when accessing cached files.

Hybrid drives start on the slow side. When you start using a hybrid drive, no caching will have occurred — so the drive will be just as slow as a traditional mechanical drive. As you use the drive and it learns which files should be cached, speed will gradually improve."

hmm ok, får ge det några dagar..
men då hdd körs i 100% vilket den gör mer eller mindre så fort man ska göra något så blir datorn nästan obrukbar.
känns rätt orimligt.

men det kan ju faktiskt vara så. eftersom den bara skriver 1mb/s så är det ju något annat som tar upp all kraft.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

hmm ok, får ge det några dagar..
men då hdd körs i 100% vilket den gör mer eller mindre så fort man ska göra något så blir datorn nästan obrukbar.
känns rätt orimligt.

men det kan ju faktiskt vara så. eftersom den bara skriver 1mb/s så är det ju något annat som tar upp all kraft.

En gissning är att det kan vara Windows indexeringstjänst som körs. I Resource Manager bör du kunna se vilken/vilka process/processer som tar mest disk.

Skickades från m.sweclockers.com