Skruva isär gammalt 3-växlat torpedo-nav

Permalänk
Medlem

Skruva isär gammalt 3-växlat torpedo-nav

Hej

Det här är vad jag jobbar med:
http://imgur.com/a/lrFmn

Jag hittade den här videon:

Ca 0:40 in så lossar han på två låsmuttrar. Jag har dessa ringar med spår i istället. Det verkar vara en bricka i mellan också.

1. Vad heter detaljen/detaljerna som sitter på mitt nav?
2. Vad behöver jag för verktyg för att lossa på dom?

Permalänk
Medlem

Du skall nog ha en haknyckel för dessa.

Kan ibland gå att knacka loss dem med ett dorn men gör det försiktigt så du inte stukar metallen. Mässingdorn är lite snällare och glider inte lika lätt.

Obs ingen cykelmekaniker, vill bara dela med mig av mina tips som allmän klåpare

Kolla biltema 54013, kanske en sådan du vill ha. Femtio spänn och du slipper fördärva. Köp två så kan du hålla emot också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är den en starlock? https://www.google.se/search?q=segersäkring&client=ms-android...
Är det det så brukar jag klippa dom med avbitartången och banka på en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du skall nog ha en haknyckel för dessa.

Kan ibland gå att knacka loss dem med ett dorn men gör det försiktigt så du inte stukar metallen. Mässingdorn är lite snällare och glider inte lika lätt.

Obs ingen cykelmekaniker, vill bara dela med mig av mina tips som allmän klåpare

Kolla biltema 54013, kanske en sådan du vill ha. Femtio spänn och du slipper fördärva. Köp två så kan du hålla emot också.

En haknyckel verkar vara rätt verktyg, tackar. Med ett skruvstäd så jag kan hålla fast axeln ordentligt hade jag definitivt testat med ett dorn och lite våld.

Tror nästan jag avbryter här istället för att lägga 100 spänn på nycklarna. Är mest nyfiken på att se vad som är paj inuti nämligen, har små förhoppningar att det går att rädda navet/växeln.

Permalänk
Medlem

Sätt axeln med något mjukt mot skruvstycket bara så inte gängan åker

Kan ju vara något enkelt i navet, en kula som spricker lär sätta sig på olämpligt ställe då det är rätt trångt i ett nav.. t ex

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ah, dåligt formulerat. Jag hade alltså testat det om jag hade ett skruvstäd. Nu har jag bara golvet i hallen.

Får nog vända mig till en cykelreparatör. Det kan ju vara som du säger. Om det inte går att laga kan jag förhoppningsvis få köpa ett begagnat ersättningshjul.