Ni som gymmar, titta hit! (Kosttillskott råd behöves)

Permalänk
Medlem

Ni som gymmar, titta hit! (Kosttillskott råd behöves)

Tjabba! Innan någon säger att allt e onödiga pengar, så kan jag säga att jag har fått allt.

Jag hade tänkt att dela upp det såhär:

Morgon: whey (vassle)
Innan träning: pwo + bcaa
Efter träning: whey (vassle)
Mellanmål: long core (casein)
Innan läggdags: long core (casein)

Jag har överdrivet mycket av allt, samt att jag äter en bra kost i övrigt, detta är alltså ingen form av ersättning av riktig mat, utan bara som
Extra så att säga.

Hur ser detta ut? Nått som bör ändras på?
Tycker de verkar krångligt med bcaa, när man ska ta å så.

Edit: tar även kreatin innan träning.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Funkar väl. BCAA innan och under träning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köp EAA istället för BCAA är väl min enda åsikt om du vill köra så mycket tillskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tjabba! Innan någon säger att allt e onödiga pengar, så kan jag säga att jag har fått allt.

Jag hade tänkt att dela upp det såhär:

Morgon: whey (vassle)
Innan träning: pwo + bcaa
Efter träning: whey (vassle)
Mellanmål: long core (casein)
Innan läggdags: long core (casein)

Jag har överdrivet mycket av allt, samt att jag äter en bra kost i övrigt, detta är alltså ingen form av ersättning av riktig mat, utan bara som
Extra så att säga.

Hur ser detta ut? Nått som bör ändras på?
Tycker de verkar krångligt med bcaa, när man ska ta å så.

Om du verkligen äter en god och varierad kost så behöver du inga tillskott, det är just därför det heter tillskott. Ur ren muskelbyggnadssynpunkt så är proteinet det viktigaste. I kroppen bryts protein med till aminosyror och du behöver således ej äta dessa BCAA.

För mig är proteinpulver snarare en fråga om smidighet. Jag har perioder då jag steker en stor omelett fullproppad med grönsaker, linfrön och annat gott. Men andra perioder vill jag ha en ostfralla och då är proteinpulver lämpligt för att få i sig det också.

Äter du hälsosamt med ca tre timmars intervaller, vilket är ungefär hur lång tid det tar för kroppen att ta upp näringen i det du ätit, så kommer du inte behöva pwo, bcaa och andra 'moderna' tillskott. Desto viktigare att du tränar hårt och planerat samt ger kroppen den vila den behöver. Tycker du dessutom att träningen och kosten blir krånglig kommer din träning troligen lida av att du kanske inte har ditt sinne på topp. Jag anser mig väl påläst, men detta är ju fortfarande bara en åsikt. Alla måste hitta ett sätt som passar dem själva.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Ser helt okej ut du kommer hamna rätt högt i protein/per kilo kroppsvikt (om du inte är väldigt tung) vilket är väldigt bra om du är ute efter att bli starkare. Men som redan nämnts bland svaren kan du strunta i BCAA det är bara effektivt om du är en instagrammodell.

Lite läsning om BCAA och i dessa länkar finns länkarna till studierna.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226515
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226551
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226561

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

EAA > BCAA

Det är heller inte nödvändigt att äta från morgon till kväll, googla lite på periodisk fasta

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Du verkar få i dig rejält med protein. Över 100g i kosttillskott. Sen brukar man ju frösöka äta proteinrikt. Så jag gissar på att TS vägger runt 100kg och siktar på 2g/kg?

Permalänk

Bcaa intar man optimalt pre intra och post träning
Bcaa motverkar katabolism dvs att kroppen tar av muskel celler som energi och läkande något man inte vill om man bygger muskler
Det är även helt fritt från kalorier bra för dem som dietar.
De aminosyror som står för proteinsyntesen är leucin och L-Valin glutamin är bra för magen och tarmen gör upptag av närings ämnen bättre.
Tillskott i övrigt som bör finnas med på listan är cvitamin magnesium zink multivitamin vassleprotein andvänder jag endast efter träning då det är smidigare än att plocka fram en plastbytta med råris broccoli och kyckling.
Rotera proteiner ät inte bara tex kyckling gör man det kan det påverka närings uptagetistället för kyckling mån-sön varva tex lax nötfärs kyckling etc.
Det vigtigaste är ät rigtigt mat planera din mat när man äter och vad man äter under specifika delar av dagen är vigtigt de gånger man andvänder tillskott är de tillfällen då rigtigt mat är opraktiskt.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Avstängd

Han har redan köpt allt.

Då är mitt tips att ta ytterligare en dos protein tre timmar in i nattsömnen och sedan tre timmar senare, exempelvis 02:00 och 05:00 för att hålla igång uppbyggnaden. Ha en flaska vatten och shakern vid sängen för att slippa gå upp.

Om du går upp för mycket i fettmassa minskar du varje måltid med 20 %. Fortsätter du upp i fettmassa tar du bort kolhydraterna förutom innan och efter träning. Går du ner i vikt ökar du kaloriintaget med 10 %. En ständig mätning av vikt och fettmassa gör att du kan anpassa kosten i realtid. Onödig bulk undvikes.

Akta dig sedan för att luras av momentana viktförändringar som kan vara vattenhållning, begynnande infektion, dåligt vätskeintag eller någon helt annan icke kost-tränings-vilo-relaterad orsak. En mätning varje vecka blir din referensmätning, exempelvis varje söndag vid 14:00 prick. Prick. Förhoppningsvis rensar det ut de värsta variationerna och du kan se om du är i en uppåtgående kanal, står stilla eller är nedåtgående.

Experimentera sedan med månader utan kosttillskott men lika stort kaloriintag, månader med minskat intag och maxat intag. Se hur kroppen reagerar. Din kropp är ditt tempel.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Han har redan köpt allt.

Då är mitt tips att ta ytterligare en dos protein tre timmar in i nattsömnen och sedan tre timmar senare, exempelvis 02:00 och 05:00 för att hålla igång uppbyggnaden. Ha en flaska vatten och shakern vid sängen för att slippa gå upp.

Om du går upp för mycket i fettmassa minskar du varje måltid med 20 %. Fortsätter du upp i fettmassa tar du bort kolhydraterna förutom innan och efter träning. Går du ner i vikt ökar du kaloriintaget med 10 %. En ständig mätning av vikt och fettmassa gör att du kan anpassa kosten i realtid. Onödig bulk undvikes.

Akta dig sedan för att luras av momentana viktförändringar som kan vara vattenhållning, begynnande infektion, dåligt vätskeintag eller någon helt annan icke kost-tränings-vilo-relaterad orsak. En mätning varje vecka blir din referensmätning, exempelvis varje söndag vid 14:00 prick. Prick. Förhoppningsvis rensar det ut de värsta variationerna och du kan se om du är i en uppåtgående kanal, står stilla eller är nedåtgående.

Experimentera sedan med månader utan kosttillskott men lika stort kaloriintag, månader med minskat intag och maxat intag. Se hur kroppen reagerar. Din kropp är ditt tempel.

Skulle även vilja tillägga beroende på Ts nuvarande kropps komposition att undvika kolhydrater helt på morgonen för att förbättra insulin känsligheten samt innan träning då det det hämmar kroppens naturliga gh utsöndring samt säker sertralin nivåerna (focus,välbefinnande)Ät kolhydrater efter träning och lite grann senare på kvällen för att motverka cortisol nivåerna (sömn)

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem

För mycket överkonsumering kring produkter. Jag rekommenderar dig att utnyttja kost och använda kosttillskott vid behov av träning.

Permalänk
Medlem

Hur mycket äter du per dag? Vad satsar du att nå för macron?

Tycker det ser ut som väldigt mycket tillskott om du har bra kost.

Permalänk
Medlem

Skippa alla kosttillskott och köp ett par av dessa istället:
http://www.tvins.com/traning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BadNewsBrod:

Tjabba! Innan någon säger att allt e onödiga pengar, så kan jag säga att jag har fått allt.

Jag hade tänkt att dela upp det såhär:

Morgon: whey (vassle)
Innan träning: pwo + bcaa
Efter träning: whey (vassle)
Mellanmål: long core (casein)
Innan läggdags: long core (casein)

Jag har överdrivet mycket av allt, samt att jag äter en bra kost i övrigt, detta är alltså ingen form av ersättning av riktig mat, utan bara som
Extra så att säga.

Hur ser detta ut? Nått som bör ändras på?
Tycker de verkar krångligt med bcaa, när man ska ta å så.

Edit: tar även kreatin innan träning.

Ett tips gällande PWO; Om du väl börjar med PWO så blir det väldigt svårt att sluta, du kommer troligen att känna dig som en mjuk banan på gymmet veckan efter kosttillskottet tagit slut, ta istället naturliga "PWO" om du måste, själv kör jag på lite extra kolhydrater innan träning + ett äpple/kaffe. I övrigt så ser det bra ut, men tänk på att du bör äta mat också, bli inte för beroende av kosttillskott, för de är ju det, kosttillskott, inte kostersättare.

Formulan som brukar nämnas på proteinfronten är 1-2g protein/kg, men det finns de som säger att 3-4 också är ett måste, så försöka hitta rätt balans som passar dig och din livsstil, själv kör jag på 2 och det passar mig utmärkt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hans kosttillskott räcker ca 6-7 månader och borde utnyttja mindre proteinintag. Men villigt att veta om TS:s egenskaper. Hans vikt, hälsotillstånd, proteinintag och bland annat målet

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vissa verkar vara så negativt inställda.

1: jag har FÅTT GRATIS flera kilo av varje tillskott som jag nämnt. Har alltså inte betalat en krona. Sen äter jag väll hyffsat "normalt". Är 184cm lång 95kg vill bygga volym.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

du behöver inte ursäkta eller förklara dig, du gör exakt som du vill.
vill du köpa, köp, har du fått och vill använda, använd, du behöver ingens godkännande.
dock så har vi ju alla åsikter, vilket man får respektera, men det betyder ju inte att du behöver följa dem.

jag har den åsikten att kosttillskott och tillskott är onödigt, inget som egentligen behövs, allt detta protein pulver hit och dit är inget som behövs om man nu redan har koll på kosten och äter som man ska, blir typ som att tanka bilen dubbelt så mycket som vad tanken rymmer, det är mest en bekvämlighets sak, att istället för matlådor eller annat kunna ta en proteindrink. men om du nu har fått det gratis så är det väl bara att använda upp det. upplägget ser väl helt ok ut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Många flummiga råd, trots att TS inte avslöjat det minsta om sitt utgångsläge.

Nice att du fått så mycket tillskott gratis! är du inte van att träna så sälj sakerna och köp ett gymkort istället.
Ska man dra igång styrketräning så börjar man med att fokusera på att lyfta (utföra övningarna) , inte tillskott som i de flesta fall är onödiga.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd

Slutligen behöver TS rätt politiska rådgivare.

Se dagens 2016-06-06 SMBC

När får vi före- och efter-bilder? En bygglogg, kanske. Alltså tillskottsförpackningarna före och efter användning.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Som tidigare kommentarer, använd dina kosttillskott när du verkligen behöver de! Har du tid & vill så ät en riktig kost! EAA/BCAA, alla använder det och man kan se på flera studier att det finns en effekt i det.

Man brukar säga att man ska ha ett proteinintag var tredje-timme, då kan det vara riktigt bra/lätt att bara ta en shake med protein. Men innan du börjar att använda alla dessa produkter så ta dig god tid innan och lär dig att utföra alla övningar, hållning, reps, sets & läs på en hel del innan. Gå till gymmet och kör lite halvt ger inte speciellt mycket samt att det kan vara farligt för kroppen ifall man utför vissa övningar fel!

Basövningarna är något som man absolut ska köra, bänkpress, knäböj och marklyft. Tre övningar som alla borde köra, men sen finns det många som får problem och inte kan utföra dessa. Jag har tillexempel problem med min axel och kan inte köra bänkpress, då väljer jag att köra med hantlarna istället.

Kreatin, självklart kan man använda kreatin och det är absolut det bästa kosttillskottet på marknaden. Det funkar för majoritet utav människorna, men då måste man självklart att använda det rätt! (Du kan inte bara slänga i en skopa kreatin och dricka en liter vatten om dagen.. läs på, gör rätt & få resultat.

Som jag skrev tidigare, ifall du nu är intresserad utav massa/volym ta det lugnt till en början och hasta inte dig igenom allt, känn efter och se till att du utför allt korrekt och självklart får kontakt i muskelgruppen som du tränar.

Visst, du kan säkert hitta information och kunskaper på "Kolozzeum" men det finns många som tror att de är PT då de har tränat på ett gym i ett år och skriver hur saker och ting skall göras! Men då till den viktigaste punkten, bara för att en träningsform passar en person så betyder det inte att det passar alla, vi är alla olika och behöver olika träning för ett liknande resultat!

Lycka till med din träning.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Tack för alla seriösa råd och tips. Jag har gymmat till och från i flera år, men aldrig användt tillskott. Politiska rådgivare och tvins produkter är jag inte intresserad av. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Calling out for @qhrizz

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Whey Isolate om något. Casein är bara sämre kvalité. You are paying for garbage basically. Vill du ha långsammare upptag så blanda någon fettkälla med din Whey Isolate.

99.9% Av PWO's funkar, varför? Caffeine. Köp Caffeine istället.

BCAA behöver du inte heller. Gillar du placebo så kan du blanda lite funlight i ditt vatten och låtsas att det är BCAA.

Spara dina pengar och fråga Bader om hans #chickenanabolic

Vet att du inte betalar för dina produkter, allmänt råd.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser kosten ut i övrigt..

Kcal
Protein
Fett
Kolhydrater

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

du behöver inte ursäkta eller förklara dig, du gör exakt som du vill.
vill du köpa, köp, har du fått och vill använda, använd, du behöver ingens godkännande.
dock så har vi ju alla åsikter, vilket man får respektera, men det betyder ju inte att du behöver följa dem.

jag har den åsikten att kosttillskott och tillskott är onödigt, inget som egentligen behövs, allt detta protein pulver hit och dit är inget som behövs om man nu redan har koll på kosten och äter som man ska, blir typ som att tanka bilen dubbelt så mycket som vad tanken rymmer, det är mest en bekvämlighets sak, att istället för matlådor eller annat kunna ta en proteindrink. men om du nu har fått det gratis så är det väl bara att använda upp det. upplägget ser väl helt ok ut.

Instämmer. Har TS redan fått hem prylarna och inte betalat för det är det lika bra att använda det. Jag skulle dock inte fokusera så mycket när, var, hur, eller hur mycket av produkterna jag tar. Jag får själv i stort sett alla kosttillskottsprodukter jag använder (kontakter inom kosttillskottsföretag) och jag använder dom när jag kommer ihåg eller när det faller sig praktiskt. T.ex gör jag en typ milkshake på morgonen med mjölk, havregryn, och lite andra saker och då slänger jag även i en skopa vassleprotein. Sedan har jag omega3 som jag tar någon gång under dagen om jag kommer ihåg. Har även d-vitamin som jag brukar ta på vintern dom dagar jag kommer ihåg. Innan träning brukar jag ta ett koffeinpiller. Mer än så behövs inte tycker jag.

Jag tror att många har alldeles för stor tro på kosttillskott. Det är inga magiska produkter som kommer ge någon märkvärd skillnad direkt. Hade dom varit riktigt effektiva så hade dom även varit olagliga (doping). Mina starkaste kompisar är även dom som använder minst kosttillskott men äter mest mat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hur fasen fick du så mycket gratis-grejerna? Låter underbart!

Det var ett tag sen du skrev, men om du fick kilovis av allt så bör du ha grejer kvar och det kan väl vara intressant att låta tråden gå.

Gällande proteinet så borde du inte överdriva med det, för att det finns en gräns på hur mycket protein som kroppen kan ta upp. Tar du in "för mycket" pissar du ut det. Så ur ett ekonomiskt (kanske inte i ditt fall) och långvarighets-perspektiv så gör du bäst i att räkna ut hur mycket protein du behöver per dag. Kör lite mer än rekommenderat om du vill, men överdriv inte. Jag läste precis på http://aktad.se/traning/protein/ (så jag hittade tråden) att Livsmedelsverket rekommenderar runt 50-60 gram protein, eller något sådant. Och det är för en vanlig person. Eftersom du är ganska stor och dessutom aktiv, antar jag, så kan du ju lägga på mer än så.

I övrigt är trefas-protein en favorit, fick du något sånt? Att slänga sig i det lite efter frukosten gör underverk! Långsamt protein och snabbt protein i ett.

Själv skippar jag helt PWO och BCAA... Humbug, enligt mig. Man kan med enkelhet göra egna drinkar som får samma effekt, och det kostar varken mycket pengar eller tid. Som någon sa innan så är koffeinet det som får folk att "piggna till". När du har använt alla grejar och de tagit slut, så hade jag bara kört på proteindrinkar och kreatin. Det är allt som behövs imo.

En rätt bra sida om PWO http://www.livestrong.com/article/474644-what-are-the-side-ef...
Själv håller jag mig borta från PWO. Testade och använde tidigare, men får samma effekt av kaffe eller något sockrigt.. i princip.

Uppdatera gärna tråden om vad du kom fram till efter att ha "överdrivet" allt

Permalänk
Medlem

Får du bara i dig tillräckligt med makro-nutrienter varje dag så kommer det gå bra.
Det här om att dricka under passet och äta viss vissa klockslag hjälper enligt statistik, men till tittar man mer på undersökningarna så handlar det om minimala skillnader, runt max 0,2kg muskelmassa på ett år...

Ät som det passar dig och på det sätt som får dig att må bäst, för det kommer ge bäst resultat på dina pass och kommer ge bäst resultat. Tycker det du skriver i första inlägget ser bra ut. Jag skulle inte ändra ett dugg om du inte känner att du börjar bli tjock, för det du skriver + normala svenssonmåltider kommer du långt på, då svälter du inte iaf.

Permalänk
Medlem

vitaminer, BCAA, ALA, kalium, ZMA och kreatin är allt du behöver som komplement till en varierad och bra kost. Blanda BCAA och kreatin i vattnet när du tränar.
Proteiner omvandlas till aminosyror i kroppen så att både äta dem och protein är ett bra sätt för tillverkarna att tjäna pengar. Ät sunt och ha aminosyror som komplement. https://sv.wikipedia.org/wiki/Katabolism

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite, antar att det inte gör något eftersom tråden är så gammal.

Under mina 30 år så har jag ALDRIG ätit några kosttillskott, dock har jag överdoserat Coca Cola i 6-7 år (ca 2 liter cola om dagen), jag slutade med Cola i februari & började träna hårdare än vad jag brukar i mars (intensiv cykling, kroppsviktsträning oftast när det gäller styrketräning), tränar jag var 3:e dag så blir min dagsform bara sämre & sämre, långsammare & kortare cykelturer & färre repetitioner när det gäller styrketräning, jag behöver 4-6 dagar för återhämtning & ser ingen förbättring alls.

I början av april började jag kolla över maten jag äter, dom senaste åren har jag oftast bara ätit 1 stor måltid per dag + 2 liter cola, inget annat, troligen förstört min ämnesomsättning helt. Försöker nu äta frukost, lunch & kvällsmat åtminstone men är svårt då jag sväller upp som en ballong (mår illa konstant också) då mina toabesök bara sker 1-1.5 ggr per vecka. Iaf, mitt protein-intag har varit lågt, i genomsnitt 30gram om dagen (väger 100kg).

Jag köpte proteintillskott & proteinbars så att jag åtminstone kan få i mig tillräckligt med protein tills dess att min kropp klarar av en normal kost utan att svälla upp som en ballong (den dagen kommer jag sluta med protein-tillskott), har försökt landa på mellan 50-70gram om dagen, ungefär det som livsmedelsverket rekommenderar, mitt mål är lite snabbare återhämtning så att jag kan träna varannan dag. Har ätit proteintillskott & proteinbars i 2 veckor ungefär.

Har dock dykt upp 2 problem:

1) Inför ett doktorsbesök så tog jag ett blodprov, väl hos doktorn några dagar senare så det första dom frågade var: "Tar du några protein-tillskott?". Vid blodprovstillfället hade jag bara tagit protein-tillskott i 1 vecka så hur dom kunde se det så snabbt tyckte jag var lite konstigt men tydligen såg dom det på mina njurvärden. Googlade lite & såg massa njur-relaterade saker men oftast vid högre koncentration, jag har ju bara ätit ca 0.5-0.7 gram protein per kg kroppsvikt, så varför njuren gör som den gör vet jag inte, visste inte läkaren heller konstigt nog. Kan njurvärdena vara kass nu i början då min njure under flera år "vant" sig vid ett ganska lågt protein-intag? Kan värdena stabiliseras framöver när den vant sig? Det var inga akuta värden, troligen ingen risk för njursvikt men någon som har en gissning? Skall jag sluta? Skall jag fortsätta? Skall ta blodprov igen om 8 veckor så kan jag fortsätta äta 50-70 gram protein om dagen utan att jag försätter mig i någon risk inom dessa 8 veckorna?

2) Mina toabesök var sällsynta redan innan, som sagt, 1-1.5 ggr i veckan, nu när jag äter mer protein (oavsett om det bara är kyckling eller om det är kyckling + proteinbar = 50-70 gram om dagen) så är mina toabesök ännu sällsyntare, knappt ens 1 ggr i veckan. Vafan? Skall jag behöva käka laxermedel också eller? Väl på toan så är det som att krysta ut Globen genom ett nyckelhål, alla tips är "Ät mer fibrer", vilket jag gör, men det blir bara ännu värre (och rivigare), dricker massa vatten också men men. Några förslag?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Käka 6 gånger om dagen, Frukost lunch middag, Sen kan du ta dina proteinshakes som mellanmål. Räkna hur mycket protein du behöver få i dig.