Nvidias Simultaneous Multi-Projection kan ge prestandaskjuts utanför VR

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Simultaneous Multi-Projection kan ge prestandaskjuts utanför VR

Nvidias teknik Simultaneous Multi-Projection presenterades som en lösning för att uppnå en bättre VR-upplevelse, men enligt utvecklare kan funktionen utnyttjas för generella prestandaförbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Denna teknik är dock inte exklusivt tillgänglig för Pascal-arkitekturen då den Maxwell-baserade Geforce GTX 900-familjen också stöder den."

Gillar just denna del, sitter på ett GTX 970 just nu och tänker köpa en HTC Vive.
Frågan är dock om Nvidia kommer tillåta oss med ett kort från 900-serien att få ta del av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

"Denna teknik är dock inte exklusivt tillgänglig för Pascal-arkitekturen då den Maxwell-baserade Geforce GTX 900-familjen också stöder den."

Gillar just denna del, sitter på ett GTX 970 just nu och tänker köpa en HTC Vive.
Frågan är dock om Nvidia kommer tillåta oss med ett kort från 900-serien att få ta del av detta.

Japp, det borde kanske betyda att mycket av arkitekturen är sig lik. Frågan är då hur det blev med stöd för async compute och liknande. Det kanske inte behöver vara någon större skillnad.

Nu får fan AMD ta sig i kragen och släppa lite info. Eller så väntar de tills det lugnat sig från NVIDIA, men det kommer det nog inte göra på ett bra tag. Så, vafan, vad väntar ni nu på, AMD? Har ni blivit rädda när NVIDIA släppte sina siffror? Jag hoppas på er! KOM IGEEEEEEN!!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp, det borde kanske betyda att mycket av arkitekturen är sig lik. Frågan är då hur det blev med stöd för async compute och liknande. Det kanske inte behöver vara någon större skillnad.

Nu får fan AMD ta sig i kragen och släppa lite info. Eller så väntar de tills det lugnat sig från NVIDIA, men det kommer det nog inte göra på ett bra tag. Så, vafan, vad väntar ni nu på, AMD? Har ni blivit rädda när NVIDIA släppte sina siffror? Jag hoppas på er! KOM IGEEEEEEN!!!

Å andra sidan är det lätt att nyheter dränks i andra nyheter och det kanske är något dom inte vill riskera. Vi får hoppas att det är anledningen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Spontant borde detta kunna kombineras med Tobii eye tracking på ett intressant sätt

Tyvärr har Tobii problem med skärmar större än 27" vilket plockar bort en del intressant 4K skärmar men ändå, tekniken med eye tracking och selektiv rendering på detta sätter känns som en intressant evolution.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Kelthar Har kommit benchmarks i Ashes Of The Singularity: http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1080-dx12-benchmarks/

I nivå med Radeon Pro Duo eller 980ti SLI

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Har ni inte blandat ihop Simultaneous Multi-Projection med Multi-Res shading?
Multi-Res shading som Nvidia visade upp när de lanserade Maxwell är att de renderear olika delar av bilden i olika upplösning. Simultaneous Multi-Projection som Nvidia har visat upp med Pascal är att de kan renedera bilden genom flera viewports samtidigt (upp till 16 stycken). I VR använder de 4 viewports per öga vinklade mot varandra för att skapa en färdigförvrängd bild utan att behöva efterbehandla för att den ska bli korrekt när den ses genom linser. Det gör att inga onödiga pixlar renederas och kräver på så vis mindre beräkningskapacitet. Simultaneous Multi-Projection bör vara effektivare än Multi-Res shading. Dessutom kan de renedera båda ögonen samtidigt. Att kunna använda Simultaneous Multi-Projection med 16 viewports är så vitt jag kan först specifikt för Pascal arkitekturen och kommer inte fungera på Maxwell.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@B3liskner: Tack för rättelsen! Det är Simultaneous Multi-Projection som menas här, men du har rätt i att vi hade blandat ihop den tekniska lösningen med hur Multi-res Shading fungerar. Jag har korrigerat texten så att den reflekterar hur de båda teknikerna fungerar. Som du är inne på så gör SM-P att färre pixlar behöver renderas tack vare färdigförvrängda bilder, och Multi-res Shading uppnår samma resultat genom att låta utvecklare rendera den centrala i högre upplösning än bildens periferi. Simultaneous Multi-Projection har bara marknadsförts som en Pascal-teknik, och sannolikt är den väl exklusiv för Pascal, men den skulle säkerligen gå att implementera på Maxwell också (med sämre prestanda så klart).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att detta egentligen var utvecklat av Samsung och Qualcomm men Nvidia bara snodde det Apple style

Permalänk
Medlem

tycker att det är skit roligt att NVIDIA nämna på sin presentation att PC är ju så underbart med sina öppna standarder. HAHA men inte tack vare er NVIDIA. vad säga att detta kommer antingen inte alls att funka på AMD och gimpa bara performance ännu mer på AMD's kort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

*Kommer endast fungera med nVidias egna VR-Headset.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag läste någonstans att detta egentligen var utvecklat av Samsung och Qualcomm men Nvidia bara snodde det Apple style

Nvidia är likt Apple på många sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Japp, det borde kanske betyda att mycket av arkitekturen är sig lik. Frågan är då hur det blev med stöd för async compute och liknande. Det kanske inte behöver vara någon större skillnad.

Nu får fan AMD ta sig i kragen och släppa lite info. Eller så väntar de tills det lugnat sig från NVIDIA, men det kommer det nog inte göra på ett bra tag. Så, vafan, vad väntar ni nu på, AMD? Har ni blivit rädda när NVIDIA släppte sina siffror? Jag hoppas på er! KOM IGEEEEEEN!!!

AMD kommer visa upp Polaris senare i maj på ett special event i Macau.
AMD Polaris GPU'er kommer att finnas i två varianter, för låg segment är det polaris 11 och för mellan segment polaris 10. polaris 11 är för bärbara datorer och låg segments datorer, polaris 10 kommer att ha målet inriktat på mellan segments stationära datorer samt avancerade mobilitetsplattformar.

Deras hög segment kommer komma 2017 med Vega 10.

MVH

Permalänk
Medlem

När 4K surround är perfekt (vilket idag är enormt krävande) det med denna teknik kommer verkligen lyfta upp upplevelsen att spela.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det jag tyckte om mest med Simultaneous Multi-Projection var inte förbättringen vid användning av VR.

Det var när dom visade Surround done right jag blev riktigt taggad! Äntligen!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det jag tyckte om mest med Simultaneous Multi-Projection var inte förbättringen vid användning av VR.

Det var när dom visade Surround done right jag blev riktigt taggad! Äntligen!!

Vet du om det fungerar på Maxwell eller måste man ha Pascal?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vet du om det fungerar på Maxwell eller måste man ha Pascal?

Ingen aning faktiskt. Rent hårdvarumässigt borde det fungera (tror jag). Om Nvidia väljer att låta Kepler/Maxwell nyttja det via deras drivrutiner det återstår att se.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tjatat om det här sedan jag provade surround första gången och ifrågasatte varför i satan man valde att bredda en enda kamera, alltid hatat den lösningen. Utmärkt att det äntligen börjar likna något.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tycker att det är skit roligt att NVIDIA nämna på sin presentation att PC är ju så underbart med sina öppna standarder. HAHA men inte tack vare er NVIDIA. vad säga att detta kommer antingen inte alls att funka på AMD och gimpa bara performance ännu mer på AMD's kort.

Så du menar att nvidia ska släppa SIN EGEN produkt till konkurrenter? Försök att göra det här på en mac. Det skulle inte funka med något av företagen.

AMD får hitta på sin egen lösning så att ni fans kan sluta gråta.