Permalänk
Medlem

AMD The master plan

Jag såg precis dessa videor på Youtube om framtiden för AMD. Mycket intressant.

Så vad tror ni? Kommer AMD ta över hela marknaden inom 5 år?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett filmerna så är mitt svar: Väldigt osannolikt. Möjligt att de tar igen marknadsandelar, men tar över? Nej.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Hoppas absolut inte det. Då har vi ingen konkurrens och de får monopol. Och då kan vi totalt glömma PC exklusiva spel med allt extra på. Men vill man ha konsol spel och "spel portningar" bara, så är det väl bra. Hoppas bara det finns exklusiva Emulatorer för oss PC gamers så vi kan maxa på ändå...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Utan att ha sett filmerna så är mitt svar: Väldigt osannolikt. Möjligt att de tar igen marknadsandelar, men tar över? Nej.

Jag föreslår att du tar och kollar på dem, åtminstånde del 2. Kortfattat föreslår han att AMD i framtiden kommer satsa på flera små GPUer i stället för en stor, då det blir lättare att tillverka. Sen kommer de introducera detta i alla konsoler samt på PC, och Nvidia kommer ha det otroligt svårt att optimera konsolportarna.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hoppas absolut inte det. Då har vi ingen konkurrens och de får monopol. Och då kan vi totalt glömma PC exklusiva spel med allt extra på. Men vill man ha konsol spel och "spel portningar" bara, så är det väl bra. Hoppas bara det finns exklusiva Emulatorer för oss PC gamers så vi kan maxa på ändå...

MVH

Visst skulle det bli tråkigt och dåligt utan konkurrens.

Det är väldigt svårt med sunda konkurrenssituationer när produkten kräver tredjepartsstöd i form av mjukvara. Kolla bara på Windows dominans i PC pga programsupport. Eller hur svårt Windows Phone har haft det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Jag föreslår att du tar och kollar på dem, åtminstånde del 2. Kortfattat föreslår han att AMD i framtiden kommer satsa på flera små GPUer i stället för en stor, då det blir lättare att tillverka. Sen kommer de introducera detta i alla konsoler samt på PC, och Nvidia kommer ha det otroligt svårt att optimera konsolportarna.

Med tanke på att utvecklare själva måste fixa Crossfire stöd i DX12 så skjuter amd sig själva i foten med att stapla en massa GPUER på ett kort. Amd bör ha lärt sig en läxa efter bulldozer. Man satsar inte på kvantitet när utvecklare inte har råd att ta till vara på skiten.

Företagare är inte ute efter att maximera prestanda, de är ute efter att maximera vinst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Jag såg precis dessa videor på Youtube om framtiden för AMD. Mycket intressant.

http://youtu.be/0ktLeS4Fwlw

http://youtu.be/aSYBO1BrB1I

Så vad tror ni? Kommer AMD ta över hela marknaden inom 5 år?

Att dom tar över är lite väl optimistiskt, däremot kommer dom sannolikt att vara en mycket stark konkurrent till Nvidia, Kina som investerat i AMD satsar inte på förlorare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Med tanke på att utvecklare själva måste fixa Crossfire stöd i DX12 så skjuter amd sig själva i foten med att stapla en massa GPUER på ett kort. Amd bör ha lärt sig en läxa efter bulldozer. Man satsar inte på kvantitet när utvecklare inte har råd att ta till vara på skiten.

Företagare är inte ute efter att maximera prestanda, de är ute efter att maximera vinst.

Poängen var ju att göra detsamma för konsolerna. Som vi alla vet är de flesta PC-spel konsolportar, och när man sedan portade över spelen till PC skulle AMD få ett stort övertag över Nvidia.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Poängen var ju att göra detsamma för konsolerna. Som vi alla vet är de flesta PC-spel konsolportar, och när man sedan portade över spelen till PC skulle AMD få ett stort övertag över Nvidia.

Alla spel portas inte i från konsol, de är få titlar när man tar det hela stora PC utbudet i åtanke.

Att AMD får övertag i AMD optimerade titlar är inget konstigt. Nvidia har en hel del utvecklare som optimerar för deras hårdvara. Varför blir det ett sådant liv när AMD optimerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Alla spel portas inte i från konsol, de är få titlar när man tar det hela stora PC utbudet i åtanke.

Sant, men en stor del av del av krävande AAA-titlar är konsolportar.

Skrivet av anon185723:

Att AMD får övertag i AMD optimerade titlar är inget konstigt. Nvidia har en hel del utvecklare som optimerar för deras hårdvara. Varför blir det ett sådant liv när AMD optimerar?

Jag diskuterar mest detta som ett intressant framtidsscenario för PC-gaming.

Har du kollat på videon? Han förklarar det bra och underbygger med indikationer på att detta är vad som kommer hända.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Alla spel portas inte i från konsol, de är få titlar när man tar det hela stora PC utbudet i åtanke.

Att AMD får övertag i AMD optimerade titlar är inget konstigt. Nvidia har en hel del utvecklare som optimerar för deras hårdvara. Varför blir det ett sådant liv när AMD optimerar?

Men för fan, kolla på videon istället för att vi ska svara på frågor som han förklarar.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd

Vi har ju redan detta!

Vill man se detta också ske?

Vad händer då må man tro?

MVH

Permalänk
Inaktiv

Varför haka er upp er på en specifik aktör när det är själva monopolet som är problemet.

Oavsett vem som får monopol av Nvidia eller AMD så kommer det att leda till samma sak. Företaget som står för alla kretsar kommer att sätta alla vilkor. Får Nvidia monopol så kommer Nvidia att stå för kretsarna i konsolerna. Spelen kommer forfarande att optimeras för den stora massan som sitter på gammal hårdvara.

Skrivet av MakeCoke:

Poängen var ju att göra detsamma för konsolerna. Som vi alla vet är de flesta PC-spel konsolportar, och när man sedan portade över spelen till PC skulle AMD få ett stort övertag över Nvidia.

Så om Nvidia stod för hårdvaran i konsolerna så skulle detta vara Nvidias masterplan?

AMD gör i dag hårdvaran för konsolerna för att de kom med det bästa anbudet. Det finns ingen konspiration bakom Intel och Nvidias snåla anbud. Bara en youtuber som är desperat efter views. Det positiva med AMDs konsol monopol är att de nu har en ärlig chans att tävla emot Nvidia på PC marknaden. Vilket vi kunder tjänar på tack vare konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga om AdoredTV. Total avsaknad av objektivitet. Killen är en pajas och fanboy i klass med gamla Charlie Demirijan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad ska man säga om AdoredTV. Total avsaknad av objektivitet. Killen är en pajas och fanboy i klass med gamla Charlie Demirijan.

Och på vilket sätt har han fel?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Vad ska man säga om AdoredTV. Total avsaknad av objektivitet. Killen är en pajas och fanboy i klass med gamla Charlie Demirijan.

Kan bara hålla med...

MVH

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För om en snubbe säger det på Youtube, då måste det vara sant... Herregud. Vi snackar ett företag med en total omsättning som understiger Intels R&D budget och dessutom är splittrad på både CPU och GPU. Dessa menar ni ska totalt dominera hela marknaden? Marknadsanalys är inte videoskaparens starka sida direkt.

Jag ser gärna att AMD snor lite marknadsandelar från både Nvidia och Intel med nya starka produkter. Men att tro att de kommer att kunna ta över hela marknaden - vare sig på GPU eller CPU sidan - är ju bara absurt.

Sen är det ju för övrigt inte alls önskvärt att något företag kontrollerar hela marknaden. Vare sig de heter Nvidia, AMD, Intel eller något annat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För om en snubbe säger det på Youtube, då måste det vara sant... Herregud.

Poängen var ju att diskutera det, inte att det nödvändigtvis skulle stämma. Jag tycker att det låter som en rimlig strategi för AMD, sen om den lyckas är en annan femma.

Skrivet av Xyborg:

Vi snackar ett företag med en total omsättning som understiger Intels R&D budget och dessutom är splittrad på både CPU och GPU. Dessa menar ni ska totalt dominera hela marknaden? Marknadsanalys är inte videoskaparens starka sida direkt.

Tråden ligger under Grafikkort>Radeon, så givetvis syftas det på grafikkort för spel.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@MakeCoke:

Det är ju ingen expert utan en vanlig "random" Youtube tomte som försöker läsa marknaden och driver lite teorier.
Ta hela klippet som en åsikt och inte någon fakta är mitt tips.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@MakeCoke:

Det är ju ingen expert utan en vanlig "random" Youtube tomte som försöker läsa marknaden och driver lite teorier.
Ta hela klippet som en åsikt och inte någon fakta är mitt tips.

Ja, precis. Det var det jag försökte säga. Kanske inte var så tydligt

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag föreslår att du tar och kollar på dem, åtminstånde del 2. Kortfattat föreslår han att AMD i framtiden kommer satsa på flera små GPUer i stället för en stor, då det blir lättare att tillverka. Sen kommer de introducera detta i alla konsoler samt på PC, och Nvidia kommer ha det otroligt svårt att optimera konsolportarna.

Ska tag och kolla på det senare. Men idén om att sänka kostnaderna för högre beräkningskraft hyser jag inga agg mot. Får bara hoppas dem får delat VRAM samt att steget för att utnyttja det blir lägre än vad det är för CFX/SLI idag.

Nvidia kommer kanske ha det jobbigt om AMD lyckas bra med detta, men jag ser det faktiskt inte som fulspel av AMD att kunna kostnads effektivisera sin produkt tillverkning. Idag när vi ligger på upp till 600mm^3 per krets så kostar det en mindre förmögenhet att få en bra krets av den storleken.

Jag ser däremot inte riktigt hur detta skulle försvåra allting för Nvidia utöver konkurrens. Jag ser följande scenarion:

  1. AMD använder DX12/Vulkan Multi-GPU teknik, varav spelplanen är jämn. En större krets behöver ju inte simulera mindre kretsar.

  2. AMD implementerar ett transparent skal i drivrutinen över en nuvarande API, Nvidia påverkas inte här heller. Denna lösningen har däremot rätt många brister men kan kanske erbjuda bakåtkompatibilitet.

  3. AMD utökar en nuvarande API, resultat blir som en optional feature i exempelvis Dx12. Är svårt att avgöra om detta kommer påverka nvidia.

  4. AMD utvecklar en egen API, här kan det bli jobbigt att ens porta ett spel byggt på det till intel/nvidia om det är en proprietär API. Är det en öppen standard så har intel/nvidia möjlighet att implementera en version för större kretsar som lär kunna utnyttja kretsen till fullo. Har väldigt svårt att se detta inträffa då AMD inte ens utvecklar drivrutinerna för denna generationens konsoler. Ännu svårare iom att AMD redan tryckt så hårt för vulkan.

Känner även att detta saknar lite sammanhang, för nvidia/amd kommer inte längre kunna optimera spelspecifika drivrutiner till samma grad som idag då det faller på utvecklaren iom Dx12/Vulka. Sedan måste man även tänka på att in-house motorer dör väldigt snabbt idag, det mesta byggs på större väletablerade motorer. Motorer som har råd att utveckla stöd för flera olika system.

Det är extremt sällan problem att porta till en större krets från flera mindre, det är motsatsen som är problemet. Har därför lite svårt att se hur Nvidia skulle kunna förstöras utav detta. Jag har till och med väldigt intresserad om man lyckas producera kort med sammanlagd kretsyta på över 600mm^3 för ett bra pris, tänk på all den GPGPU man skulle kunna genomföra då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Så vad tror ni? Kommer AMD ta över hela marknaden inom 5 år?

Nej, AMD kommer inte lyckas att genomföra detta inom 5 år.

Psst:
Intel och Nvidia smider sina masterplans också.
Eller vad tror den där adoredTVtomten att de hittar på?
Fråga "Mr. MasterMind" vet jag.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ska tag och kolla på det senare. Men idén om att sänka kostnaderna för högre beräkningskraft hyser jag inga agg mot. Får bara hoppas dem får delat VRAM samt att steget för att utnyttja det blir lägre än vad det är för CFX/SLI idag.

Nvidia kommer kanske ha det jobbigt om AMD lyckas bra med detta, men jag ser det faktiskt inte som fulspel av AMD att kunna kostnads effektivisera sin produkt tillverkning. Idag när vi ligger på upp till 600mm^3 per krets så kostar det en mindre förmögenhet att få en bra krets av den storleken.

Jag ser däremot inte riktigt hur detta skulle försvåra allting för Nvidia utöver konkurrens. Jag ser följande scenarion:

  1. AMD använder DX12/Vulkan Multi-GPU teknik, varav spelplanen är jämn. En större krets behöver ju inte simulera mindre kretsar.

  2. AMD implementerar ett transparent skal i drivrutinen över en nuvarande API, Nvidia påverkas inte här heller. Denna lösningen har däremot rätt många brister men kan kanske erbjuda bakåtkompatibilitet.

  3. AMD utökar en nuvarande API, resultat blir som en optional feature i exempelvis Dx12. Är svårt att avgöra om detta kommer påverka nvidia.

  4. AMD utvecklar en egen API, här kan det bli jobbigt att ens porta ett spel byggt på det till intel/nvidia om det är en proprietär API. Är det en öppen standard så har intel/nvidia möjlighet att implementera en version för större kretsar som lär kunna utnyttja kretsen till fullo. Har väldigt svårt att se detta inträffa då AMD inte ens utvecklar drivrutinerna för denna generationens konsoler. Ännu svårare iom att AMD redan tryckt så hårt för vulkan.

Känner även att detta saknar lite sammanhang, för nvidia/amd kommer inte längre kunna optimera spelspecifika drivrutiner till samma grad som idag då det faller på utvecklaren iom Dx12/Vulka. Sedan måste man även tänka på att in-house motorer dör väldigt snabbt idag, det mesta byggs på större väletablerade motorer. Motorer som har råd att utveckla stöd för flera olika system.

Det är extremt sällan problem att porta till en större krets från flera mindre, det är motsatsen som är problemet. Har därför lite svårt att se hur Nvidia skulle kunna förstöras utav detta. Jag har till och med väldigt intresserad om man lyckas producera kort med sammanlagd kretsyta på över 600mm^3 för ett bra pris, tänk på all den GPGPU man skulle kunna genomföra då.

Visst skulle Nvidia förmodligen kunna köra det på stora GPUer, men då får de också dyrare tillverkning än AMD, och frågan är vilket pris Nvidia vill betala när de i stället kan satsa på annat såsom workstation, beräkningar samt deep learning som de pratar så mycket om.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Visst skulle Nvidia förmodligen kunna köra det på stora GPUer, men då får de också dyrare tillverkning än AMD, och frågan är vilket pris Nvidia vill betala när de i stället kan satsa på annat såsom workstation, beräkningar samt deep learning som de pratar så mycket om.

Workstations och specifikt deep learning skulle fungera utmärkt på kort gjorda utav flera mindre kretsar, så länge som den totala beräkningskraften gör det värt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem jag ser är minneskontrollerna, ska varje krets ha sin egna eller ska det vara en delad minneskontroller?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

För de som inte orkar höra på AdoredTv analys. Så kortfattat AMD har dominans på Spelmarknaden.
Genom att ha AMD grafik på alla konsoler, så kommer speltillverkarna programmera mot AMD hårdvara för att maximera prestandan på konsolerna och därmed blir Nvidia åsidosatta, när de närvarar bara på Pc marknaden

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Sant, men en stor del av del av krävande AAA-titlar är konsolportar.

Jag diskuterar mest detta som ett intressant framtidsscenario för PC-gaming.

Har du kollat på videon? Han förklarar det bra och underbygger med indikationer på att detta är vad som kommer hända.

_ALLA_ spel görs på datorer, sen finslipas de på medium/720P dvs de finjusteras efter vad dagens konsoler klarar av..sen grafikinställningarna över det slafsar de ihop...

dvs kör man på samma inställningar som konsolerna finns det knappt några dåliga portningar.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Försökte hitta en tråd att dela med mig av mina tankar kring AdoreTVs konspirationsteori men hittade bara den dära amd vs nvida dx12 tråden. men nu så e man hemma i rätt tråd.

Alltså den dära snubben ser saker som ingen annan ser, hade han varit detektiv så hade han pekat ut ett spädbarn som anvarig för 9/11 jue.

Å det som e lite sjukt e att så många verkligen köper hans argument. Nä, den här snubben gör en höna av en fjäder. Hans påstående att AMD pajar för Nvidia för att konsolerna kör amd hårdvara ser jag ingen tyngd bakam. Inget jag sett bevis på, snarare att vi får kassa konsolportningar som sabbar för amd å nvidia. Oftast mer för amd tom.. I sådana här extrema fall önskar jag att folk från ex swec elelr andra liknande forum verkligen ifrågasätter han å sätter han på plats. Han e ju ett troll, men det verkar vara tyst. aja

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Försökte hitta en tråd att dela med mig av mina tankar kring AdoreTVs konspirationsteori men hittade bara den dära amd vs nvida dx12 tråden. men nu så e man hemma i rätt tråd.

Alltså den dära snubben ser saker som ingen annan ser, hade han varit detektiv så hade han pekat ut ett spädbarn som anvarig för 9/11 jue.

Å det som e lite sjukt e att så många verkligen köper hans argument. Nä, den här snubben gör en höna av en fjäder. Hans påstående att AMD pajar för Nvidia för att konsolerna kör amd hårdvara ser jag ingen tyngd bakam. Inget jag sett bevis på, snarare att vi får kassa konsolportningar som sabbar för amd å nvidia. Oftast mer för amd tom.. I sådana här extrema fall önskar jag att folk från ex swec elelr andra liknande forum verkligen ifrågasätter han å sätter han på plats. Han e ju ett troll, men det verkar vara tyst. aja

Är det ens värt att se videon bara för att sätta sig in i vad han säger? Känns som att de flesta tycker att det mesta är skitsnack.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink:

Själv tycker jag det är intressant att lyssna på AdoredTV teorier och tankar. Allt han pratar om så hänvisar han ju till någon källa. Sedan att han drar andra slutsatser än vad andra gör, än sen?
De anser jag är avsevärt mycket bättre än en massa annat trams... som finns.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad